ΜΟΝΙΜΕΣ ΣΤΗΛΕΣ
ΓΑΙΑΣ ΑΝΑΓΝΩΣΜΑ
22 Ιούλιος, 2011
Ωδή στη φύση που χάνεται
Ο αέρας μυρίζει πένθιμα. Το χρώμα του θανάτου καλύπτει τα πάντα. Η λάμψη της φλόγας φωτίζει τη νύχτα, κυρίαρχη έναντι κάθε άλλης φωτοδότρας πηγής.
«Μη μου σκοτώσετε το νερό.
Μη μου σκοτώσετε τα δένδρα.
Μη μου ξεσκίσετε αυτές τις θείες σελίδες που τις γράψανε
τ' ασύλληπτο φως κι ο ασύλληπτος χρόνος
κι όπου σταθώ με περιβάλλουν. Μη μου σκοτώσετε
της γης το ποίημα!
...
Σας παρακαλούμε:
Αφήστε μας τα πράγματα. Μη μας τα καίτε.
Αφήστε τα έντομα να βρίσκουνε τα άνθη τους»
(«Αυτοβιογραφία», Νικηφόρος Βρεττάκος).
Ο αέρας μυρίζει πένθιμα. Το χρώμα του θανάτου καλύπτει τα πάντα. Η λάμψη της φλόγας φωτίζει τη νύχτα -πιο έντονα θαρρείς από αυτή των άστρων-, κυρίαρχη έναντι κάθε άλλης φωτοδότρας πηγής. Τούτο το θανατικό είναι βαρύ, πολύ βαρύ για να το αντέξει κανείς...
Το δάσος, το τόσο πολύτιμο μερτικό μας, κάηκε. Η βλάστη εχάθη. Ο τόπος ο θαλερός εσβήσθη. Γίνηκε σταχτύς, γίνηκε μαύρος. Γίνηκε σκιά, γίνηκε θάνατος. Τα δένδρα νεκρά, μα πεισματικά όρθια! Ακίν ητες μαύρες φιγούρες, σκιές θανάτου, μας χαιρετούν λίγο πριν σκύψουν για να ασπασθούν τη μάνα γη, λίγο πριν γίνουν άγγελοι!
Κάμανε κόπο πολύ για να ψηλώσουν, πάλεψαν με τα ενάντιά τους στοιχειά μέχρι να ορθωθούν, μέχρις ότου γίνουν ικανά στην αντοχή, στη στέρηση, στις κακουχίες. Πέρασαν χρόνια πολλά, βαριά, μέχρις ότου γίνουν οι ώριμοι στυλοβάτες της γης, οι ακίνητοι προστάτες μας, που δίναν ανάσα στο μακάριο κόσμο μας.
Κι ήρθε κακιά στιγμή, χέρι φονικό, για να σβεστεί η ελπίδα, για να χαθεί η ζωή. αυτή που με τόσο κόπο κι ατέλειωτη υπομονή δημιουργήθηκε. Και τώρα, πωρπατούμε στην αυχμηρή γη που μας στοιχειώνει, και για το κακό θρηνούμε, αδύναμοι όντας μπρός του. Στο απέραντό του, μικροί-ελάχιστοι γινόμαστε, σερπετοί κι αλλότριοι. Θυμώνουμε για τούτο, οργιζόμαστε με τον άνθρωπο που λάθεψε, που χαύνα είδε τη ζωή κι αποστειρώθη.
Φωτ.: Ψάχνοντας στην καταστροφή... (πίνακας «The burnt forest», Vasilly Polenov 1881)
Στη γη τούτη, ο θάνατος χάσκει παντού. Σκελετοί δένδρων και θάμνων, σκελετοί ζώων και πουλιών -αυτός είν' ο σκελετός, το κουφάρι της γης-, ρόχθοι και γογγυσμοί στοιχειώνουν τη ζωή. Το χώμα ξερό, ξερνάει καπνό και φοβέρα, σκιάζοντας τη ζήση. Η Περσεφόνη γέρνει, τη γη τη στερνή αγκαλιάζει (έτσι την είδε ο Νίκος Γκάτσος, στον Εφιάλτη της), σαλεμένη από το βαρύ καημό. Η στάχτη, το σάβανο που καλύπτει το νεκρό σώμα της μαυροντυμένης γης, στέκει πάνω της υστερνά, σκεπάζοντάς την απαλά, ωσάν σινδόνη -γκροτέσκο στοιχείο λες, της ακροτελεύτιας πράξης, μιας δυνατής συγκινησιακής στιγμής έντασης, επαφής, αγάπης, πόνου ... Η τελευτή στιγμή! Φόβος της, μην το ανεμοτάραμα την πάρει και φανεί η γυμνότης!
Φτάσαμε λοιπόν στον τραγικό επίλογο. Φτάσαμε στο σημείο οπού, αναφερόμενοι στη φύση, μιλούμε πια σε παρελθόντα χρόνο. Η διά των αναμνήσεων επαναφορά της εικόνας της ή ο ευκτικός τρόπος αναφοράς της, δηλώνουν το αδιέξοδο. Δηλώνουν το άδηλο της καταστροφής...
Τώρα πια, όλα κείνα τα όμορφα που τη χαρακτήριζαν, φαντάζουν μακρυνά, αβέβαια στη σκέψη, θολά στην εικόνα. Η αγάπη για όσα φύγαν γίνεται αβάσταχτη, η ανάγκη για επαφή γίνεται επιτακτική. Ο ποιητής θρηνεί : «Να 'τανε τη σκιά τους να μου δίνανε / όταν κοντά τους θα διαβαίνω πάλι / σα μιαν αγάπη που κανείς δε μου 'δωσε / σα μια στοργή που μου 'λειψε μεγάλη» («Τα πεύκα» Λάμπρος Πορφύρας).
Κι η πληγωμένη γη, αυτή η μαυροφόρα που πατούμε, τι θα γενεί; Πολύ φοβούμαι ότι θα βιασθεί ανενδοίαστα από τους βάρβαρους τεχνοκράτες τού σήμερα. Θα γενεί τσιμέντο, θα γενεί άσφαλτος. Θα γενεί σκιά, θα γενεί φοβέρα. Το σκότος του πολιτισμού μας θα καλύψει το θαλερό, το υψηλό, το ευφρόσυνο, που πριν υπήρχε εκεί. Θα σβεστεί το όνειρο, θ' αποδιωχθεί η ελπίδα. Κι εμείς, ως μοιραίοι, ουτιδανοί κι ανήμποροι θα πεθαίνουμε ανύποπτα, σφαλερά, χωρίς να συνειδητοποιούμε την τραγικότητά μας. Οποία καταδίκη η ανάρμοστη φιλομηρία στο σκότος, στη σκωρία, στη θαμβότητα... Ποιο το ήθος στη μικρόνοια, στη φρεναπάτη, στην ενοχή, στη συνενοχή, στο άγος; Στα δύστηνα, στα φτενά και τρομώδη άνθρωπε καταπέφτεις, σε αυτά πνίγεσαι και με (για) αυτά (αργο)πεθαίνεις.
Όμως φτάνει πια, όχι άλλος θάνατος της ψυχής, όχι άλλη μακαριότητα, όχι άλλη άγνοια, όχι άλλος θάνατος. Ορθώσου..., το ανάστημά σου άνθρωπε ύψωσε και σάρωσε τα κάστρα, τις φυλακές του πολιτισμού σου...
Φωτ.: Πένθισε για την καταστροφή άνθρωπε της θλιμμένης γης... (Πάρνηθα 2007)
Πένθησε για τη φύση άνθρωπε της θλιμμένης γης, κλάψε για το χαμό του δάσους. Θρήνησε, ξύπνησε, εξεγέρσου. Σκέψου, νοιώσε και... ορκίσου με τη φωνή της καρδιάς πως στο μέλλον δε θα επιτρέψεις να γενεί άλλο τέτοιο κακό, πως θα προστατέψεις το φυσικό αγαθό, πως θα γενείς δημιουργός ζωής, θα γίνεις φυτευτής. Θα το πονέσεις και θα το προστατεύσεις το δενδρί π' απέμεινε, κείνο που θα φυτέψεις. Θα το ποτίσεις με τα δάκρυα και τον ιδρώτα σου, θα το κοπρίσεις με τη φροντίδα και την περιποίησή σου, θα το ψηλώσεις με την ελπίδα σου. Δε θα τ' αφήσεις, δε θα το αμελήσεις, δε θα το ξεχάσεις. Θα το κάμεις δυνατό, θα το κάμεις μέγα. Για να πάρεις -μέσα από τη δημιουργική προσπάθεια- τη δύναμή του, τη θέλησή του, το κουράγιο του, και να γενείς ορθός, ...για να συνεχίσεις. Χρειάζεται ανθρώπους τέτοιους η γη μας -ιδιαίτερα σήμερα-, ανθρώπους όλο καρδιά, όλο πνοή, όλο βλέμμα. Ανθρώπους-δημιουργούς, ανθρώπους-λειτουργούς, ανθρώπους-ποιητές.
Πήγαινε κει όπου κείται το δάσος της ψυχής σου και περπάτησε στο καβουρντισμένο χώμα. Άφησε το πόδι σου να μπει βαθιά στο παχύ στρώμα της στάχτης, άφησε να σε γδάρει το αιχμηρό κλαδί του καμένου δένδρου. Νοιώσε τον πόνο της γης στο σώμα σου, στην καρδιά σου...
Νοιώσε το θάνατο που κυριαρχεί. Νοιώσε τη στέρηση, τη ζωή που εχάθη. Νοιώσε το ρόγχο της φύσης στο ζώο που καίγεται και μαρτυρικά αργοπεθαίνει. Στο δένδρο το φλεγόμενο, που κοντανασαίνει βασανιστικά. Στο φοβισμένο κτύπο μιας ανεξερεύνητης καρδιάς, που δε ξέρεις που και τίνος είναι, μα τη νοιώθεις γύρω σου παντού, να σε στοιχειώνει.
Νοιώσε το θάνατο που διαμόρφωσες με ευθύνη σου, είτε με υπαιτιότητά σου, είτε με την αδιαφορία σου, και γίνε τώρα δημιουργός ζωής.
Τη γη που μάτωσες, αυτήν ν' ασπαστείς. Να χύσεις το δάκρυ σου στο καυτερό της χώμα, να υποφέρεις από το θάνατο που ανασαίνει παντού.
Τότε θα νοιώσεις το βαρύ χρέος της δημιουργίας. Τότε θα καταλάβεις τι πα' να πει ζωή, τι εστί ελπίδα.
Φωτ.: Κράτησε το χέρι σου τής καταστροφής... (γλυπτό σε κορμό καμένου δένδρου, Carved Forest, Argentina)
Σχετικές Δημοσιεύσεις:
- Από την τυπολογία στην τοπολογία, και το φαινόμενο της ( 01 Μάιος, 2004 )
- ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗΣ ΣΤΗΝ ΑΘΗΝΑ ( 15 Αύγουστος, 2004 )
- Ξανακτίζοντας τις πόλεις ( 05 Σεπτέμβριος, 2004 )
- Η Πολεοδομία στην Ελλάδα ( 02 Ιούνιος, 2005 )
- Στρατηγικές για μια Περιβαλλοντικά Βιώσιμη Αστική Ανασυγκρότηση ( 01 Ιούλιος, 2005 )
- ΤΟ ΔΙΠΟΛΟ ΔΗΜΟΣΙΟ – ΙΔΙΩΤΙΚΟ: ΟΙ ΚΛΑΣΣΙΚΕΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ ( 20 Ιούνιος, 2006 )
- Ιδεολογία κατασκευών-Ανοδος και πτώση των γιγάντων ( 17 Μάρτιος, 2003 )
- Η προσπελασιμότητα της πόλης, μέσα από τις αστικές πλατείες. ( 04 Απρίλιος, 2008 )
- Η Μετα-Μητρόπολη, τα Αστικά Σύμπλοκα και η ανάδυση της Μεσαίας Πόλης. ( 26 Οκτώβριος, 2006 )
- Τόποι πάνω από την πόλη ( 03 Νοέμβριος, 2006 )
- Με ρεαλισμό και Τόλμη-Από τη μακρινή Ιρλανδία, στην ειδυλλιακή (ακόμα) Κηφισιά-Μέσω…Βενετίας! (1) ( 04 Μάρτιος, 2007 )
- Τι είδους πόλη θέλει να είναι η Αθήνα; ( 07 Απρίλιος, 2007 )
- Η προοπτική του αστικού περιβάλλοντος ( 25 Απρίλιος, 2007 )
- Τα αδιέξοδα της αρχιτεκτονικής και το Νέο Μουσείο της Ακρόπολης. ( 10 Αύγουστος, 2007 )
- DESTROY below the ACROPOLIS - VIDEO ( 13 Νοέμβριος, 2007 )
- Αρχιτεκτονική Πόλεων: Αναζήτηση της ταυτότητας σε μια τσιμεντένια έρημο ( 03 Δεκέμβριος, 2007 )
- Η ΠΕΡΙΠΕΤΕΙΑ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΠΟΛΗΣ ΣΤΟΝ 20Ο ΑΙΩΝΑ. ( 19 Απρίλιος, 2008 )
- Κλίμακα και Χώρος : Αναγνώσεις μίας Πολύπλοκης Σχέσης ( 16 Νοέμβριος, 2008 )
- Πολλαπλές ερμηνείες της μεταβολής στην παραγωγή του χώρου: ( 11 Απρίλιος, 2012 )
- Αστικές Αναπλάσεις - The HafenCity Project ( 20 Δεκέμβριος, 2010 )
- Κάτω από την Ακρόπολη ( 28 Σεπτέμβριος, 2009 )
- Φάληρο: Horror vacui ( 30 Οκτώβριος, 2009 )
- Γκάζι: Ο εκλαϊκευμένος εξευγενισμός ( 31 Δεκέμβριος, 2009 )
- Κηφισός ( 31 Ιανουάριος, 2010 )
- Ο Ελαιώνας των μεγάλων αντιφάσεων ( 27 Μάιος, 2010 )
- HORROR VACUI: ΣΥΓΧΩΡΗΣΗ ΚΑΙ ΣΤΕΝΟΧΩΡΙΑ ΣΤΟ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΟ ΑΣΤΙΚΙΣΜΟ. ( 21 Ιούνιος, 2005 )
- Μεγάλες Προσδοκίες ( 05 Ιανουάριος, 2007 )
- Κτίριο επί της οδού Διον. Αρεοπαγίτου απειλείται ( 09 Ιούλιος, 2007 )
- Δεν πήρε θέση για τις πολυκατοικίες ( 12 Οκτώβριος, 2007 )
- Το αμοντάριστο μουσείο ( 21 Ιανουάριος, 2008 )
- Δ. Αρεοπαγίτου 2008. Ομιλίες στη Θεσσαλονίκη ( 10 Νοέμβριος, 2008 )
- Σάπιο είναι παιδί μου.. ( 26 Απρίλιος, 2009 )
- «Δ. Αρεοπαγίτου 2008». Έκθεση συμμετοχών στο Ζάππειο Μέγαρο. ( 01 Ιούλιος, 2009 )
- Επιστολή του Πολυτεχνείου Κρήτης προς τον Υπουργό Πολιτισμού. ( 13 Ιούνιος, 2009 )
- Το περιεχόμενο της στήλης «Διάλογοι» & Τρόποι συμμετοχής ( 01 Ιούνιος, 2008 )
- Η στήλη «Διάλογοι» ξεκινούν μία νέα ενότητα με θέμα: Διονυσίου Αρεοπαγίτου 17: εμπόδιο ή ευκαιρία; ( 21 Ιούνιος, 2008 )
- «Να τα αποδεχθούμε ως έχουν» ( 26 Ιούλιος, 2008 )
- «Το διατηρητέο αστικό μέτωπο» ( 27 Αύγουστος, 2008 )
- «Άβε Καίσαρ» ( 27 Σεπτέμβριος, 2008 )
- «Καφετέρια Τσουμί» ( 26 Οκτώβριος, 2008 )
- «Το δίλημμα της κατεδάφισης: Η ΑΚΡΟΠΟΛΗ ΚΑΙ ΤΑ ΔΙΑΤΗΡΗΤΕΑ ΤΗΣ ΑΡΕΟΠΑΓΙΤΟΥ» ( 26 Νοέμβριος, 2008 )
- «Ρέκβιεμ για δύο κτήρια» ( 26 Δεκέμβριος, 2008 )
- Το ταλέντο του αρχιτέκτονα και η ιδιοτέλεια του εντολέα. ( 26 Ιανουάριος, 2009 )
- Σκέψεις για το νέο Μουσείο Ακρόπολης ( 23 Μάρτιος, 2009 )
- Ο δρόμος είχε τη δική του ιστορία. ( 23 Απρίλιος, 2009 )
- Η «ΕΙΚΟΝΑ ΤΟΥ 1930 ΚΑΙ ΤΟ ΕΥΡΥΤΕΡΟ ΚΑΛΟ» ( 20 Μάιος, 2009 )
- 4 παρεμβάσεις αρχιτεκτόνων για το θέμα της Δ. Αρεοπαγίτου. ( 24 Ιούνιος, 2009 )
- Αρχιτεκτονικός Κανιβαλισμός στην Αθήνα ( 23 Ιούλιος, 2009 )
- Το νέο μουσείο της Ακρόπολης: Μια αταίριαστη σχέση ( 23 Αύγουστος, 2009 )
- Το Νέο Μουσείο της Ακρόπολης, ο θρίαμβος της σοφιστείας ( 21 Σεπτέμβριος, 2009 )
- Η χύτρα που θέλει να εξοβελίσει την κοπέλα για να συνομιλήσει με την θεά. ( 18 Οκτώβριος, 2009 )
- Διονυσίου Αρεοπαγίτου 17: εμπόδιο ή ευκαιρία; ( 24 Ιανουάριος, 2010 )
- Ένας Κόσμος, ένα Όνειρο, ένας Τρόπος Ανάπτυξης. Αλλάζοντας την πόλη του Πεκίνου. ( 15 Αύγουστος, 2008 )
- Ο αρχιτέκτονας Bernard Tschumi ( 04 Οκτώβριος, 2007 )
- Aρχιτεκτονικός διαγωνισμός : Δ. Αρεοπαγίτου 2008-2009 ( 13 Μάρτιος, 2009 )
- 'ΕΒΔΟΜΑΔΑ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗΣ 2008' ( 13 Μάρτιος, 2009 )
- Βιβλίο: Διαγωνισμός Ανάπλασης όψεων Δ. Αεροπαγίτου 2008. ( 25 Ιούλιος, 2011 )
- Σιωπηλές πλατείες (A μέρος) ( 24 Ιούνιος, 2010 )
- Η αποσύνθεση του αθηναϊκού κέντρου ( 28 Απρίλιος, 2010 )
- Σιωπηλές πλατείες (Β μέρος) ( 13 Ιούλιος, 2010 )
- Βουλιμικό επεισόδιο στην Πόλη ( 28 Ιούνιος, 2012 )
- Κατακόρυφη Αθήνα, φαντασιακή Αττική ( 30 Ιούλιος, 2010 )
- Το «Ελληνικό» πρόβλημα (A μέρος) ( 07 Νοέμβριος, 2010 )
- Το «Ελληνικό» πρόβλημα (Β μέρος) ( 20 Νοέμβριος, 2010 )
- Τα πεύκα της ψυχής ( 21 Φεβρουάριος, 2011 )
- Xαλκίδα 2010, Φαντάσου την πόλη ( 10 Νοέμβριος, 2010 )
- Η Ελληνική φύση των Φρυγάνων (της ευωδιάς και του ανθού...) ( 05 Δεκέμβριος, 2010 )
- ΒΙΩΜΑΤΑ ΤΗΣ ΥΠΑΙΘΡΟΥ, ΑΛΛΟΤΙΝΑ... ( 16 Ιανουάριος, 2011 )
- Κάτι ανάμεσα σε μάθημα και γιορτή ( 09 Απρίλιος, 2011 )
- Τάση Παπαϊωάννου: οι πολύτιμοι συνεργάτες του αρχιτέκτονα ( 01 Μάιος, 2011 )
- Το θερινό περίπτερο της Serpentine Gallery ( 01 Ιούνιος, 2011 )
- Ο φονεύς της μητρός σου ( 19 Μάιος, 2011 )
- ΑΡΧΙΣΠΟΡΑ ( 22 Ιούνιος, 2011 )
- Μητροπολιτικό πάρκο Ελληνικού: Η ταραγμένη διαδρομή μιας απόφασης! ( 26 Ιούνιος, 2011 )
- Ωδή στη φύση που χάνεται ( 22 Ιούλιος, 2011 )
- Πορτοφύλακες ( 10 Αύγουστος, 2011 )
- Άσπρες αυλές (Α μέρος) ( 26 Σεπτέμβριος, 2011 )
- Άσπρες αυλές (B μέρος) ( 13 Οκτώβριος, 2011 )
- King's Cross new Facade ( 28 Ιούλιος, 2011 )
- Έργα Ανθρώπων (A Μέρος) ( 19 Δεκέμβριος, 2011 )
- Έργα Ανθρώπων (Β Μέρος) ( 25 Ιανουάριος, 2012 )
- Φαντάσου την πόλη: Αγ.Δημήτριος 2011 ( 01 Νοέμβριος, 2011 )
- ΞΕΡΕΣ ΛΙΘΙΕΣ ( 20 Φεβρουάριος, 2012 )
- ΞΕΡΕΣ ΛΙΘΙΕΣ ( 27 Μάρτιος, 2012 )
- Διάλεξη Δ. Παπαλεξόπουλου - Ε. Καλαφάτη ( 01 Νοέμβριος, 2011 )
- Νέα Ελλάδα ( 03 Νοέμβριος, 2011 )
- Μηχανικοί εν μέσω κρίσης ( 21 Ιανουάριος, 2012 )
- Μάνες της γης ( 26 Απρίλιος, 2012 )
- Δέκα χρόνια χωρίς τον Δημήτρη Μπίρη ( 25 Φεβρουάριος, 2012 )
- Μάνες της Γης ( 23 Μάιος, 2012 )
- Έκθεση «Φαντάσου την πόλη» ( 05 Μάιος, 2012 )
- Ενάντια στου χειμάρρου την ορμή... ( 25 Ιούνιος, 2012 )
- Ενάντια στου χειμάρρου την ορμή... ( 22 Ιούλιος, 2012 )
- Ενάντια στου χειμάρρου την ορμή… ( 24 Αύγουστος, 2012 )
- Ακαδημαϊκός ή οικοδόμος; ( 08 Αύγουστος, 2012 )
- Το δάσος που λαχτάριζες... ( 14 Οκτώβριος, 2012 )
- Φύση αγία… ( 24 Σεπτέμβριος, 2012 )
- Μην πατάτε το γκαζόν… ( 13 Νοέμβριος, 2012 )
- Φοιτητικές Εργασίες Πολιτικών Μηχανικών ( 06 Μάρτιος, 2014 )
- Το Νέο Μουσείο της Ακρόπολης. (Α' παρουσίαση) ( 04 Ιανουάριος, 2013 )
- Το Νέο Μουσείο της Ακρόπολης. (Β παρουσίαση) ( 04 Φεβρουάριος, 2013 )
- Ο Σχολικός κήπος ( 30 Δεκέμβριος, 2012 )
- Το “πρότυπο” πανεπιστημιακό χωριό στο Περτούλι καταρρέει... ( 26 Νοέμβριος, 2012 )
- Νέο Μουσείο Ακρόπολης ( 06 Ιανουάριος, 2013 )
- Ο Σχολικός κήπος (Β') ( 20 Ιανουάριος, 2013 )
- Αναζητώντας την αισθητική στα μεγάλα τεχνικά έργα ( 19 Φεβρουάριος, 2013 )
- Γεωμετρικός Σχεδιασμός Ισόπεδων Κυκλικών Κόμβων ( 25 Σεπτέμβριος, 2013 )
- Ο Σχολικός κήπος (Γ´) ( 25 Φεβρουάριος, 2013 )
- Το Νέο Μουσείο της Ακρόπολης. (Γ παρουσίαση) ( 10 Απρίλιος, 2013 )
- ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΚΟΥΡΕΜΕΝΟΣ."Μια αρχιτεκτονική διαδρομή από το Παρίσι στα Γιάννενα" ( 01 Απρίλιος, 2013 )
- Ο Σχολικός κήπος (Ε´) ( 21 Απρίλιος, 2013 )
- Μια απάντηση στη Γ.Σ. της σχολής Αρχιτεκτόνων του ΕΜΠ ( 05 Μάιος, 2013 )
- Θα υπερασπιστώ τους ποιητές μου... (Α’) ( 26 Μάιος, 2013 )
- Πολιτικές Βιώσιμης Αστικής Ανάπτυξης στη Μητροπολιτική Αθήνα ( 08 Μάιος, 2014 )
- Θα υπερασπιστώ τους ποιητές μου… (B’) ( 15 Ιούνιος, 2013 )
- Τοπιο-γραφίες ( 22 Ιούλιος, 2013 )
- Τοπιο-γραφίες ( 25 Αύγουστος, 2013 )
- Το ελληνικό τοπίο ( 26 Σεπτέμβριος, 2013 )
- Το Νέο Μουσείο της Ακρόπολης. (E παρουσίαση) ( 07 Οκτώβριος, 2013 )
- Νέο Μουσείο Ακρόπολης ( 18 Ιανουάριος, 2014 )
- Το ελληνικό τοπίο ( 08 Οκτώβριος, 2013 )
- Το ελληνικό τοπίο ( 12 Νοέμβριος, 2013 )
- Το ελληνικό τοπίο ( 18 Δεκέμβριος, 2013 )
- Πόλη, πολιτικές και αυτοσχέδιες αστικές πρακτικές στη σύγχρονη Αθήνα ( 05 Ιανουάριος, 2014 )
- Το ελληνικό τοπίο ( 21 Ιανουάριος, 2014 )
- Το ελληνικό τοπίο ( 25 Φεβρουάριος, 2014 )
- Το ελληνικό τοπίο ( 31 Μάρτιος, 2014 )
- Αρχαία τοπία ( 28 Ιούλιος, 2014 )
- Βίος Λυρικός ( 29 Απρίλιος, 2014 )
- Άσπρα νησιά ( 02 Μάιος, 2014 )
- Βίος λυρικός ( 31 Μάιος, 2014 )
- Βίος λυρικός ( 30 Ιούνιος, 2014 )
- Αρχαία τοπία ( 19 Αύγουστος, 2014 )
- Για πρώτη φορά η αρχιτεκτονική χρήση του π=3,14 στην Αμφίπολη ( 21 Αύγουστος, 2014 )
- Αρχαία τοπία ( 25 Σεπτέμβριος, 2014 )
- Αρχαία τοπία ( 19 Οκτώβριος, 2014 )
- Τι αποκαλύπτει η σεισμική τομογραφία του τάφου της Αμφίπολης ( 10 Σεπτέμβριος, 2014 )
- Το κατά φύσιν ζην* ( 02 Νοέμβριος, 2014 )
- Το κατά φύσιν ζην* ( 05 Δεκέμβριος, 2014 )
- Το κατά φύσιν ζην* ( 05 Ιανουάριος, 2015 )
- Το κατά φύσιν ζην* ( 02 Φεβρουάριος, 2015 )
- Το ιδιωτικό στη φύση ( 19 Μάρτιος, 2015 )
- Το ιδιωτικό στη φύση ( 03 Μάιος, 2015 )
- Μνήμη και Πόλη ( 11 Μάιος, 2015 )
- Το ιδιωτικό στη φύση ( 07 Ιούλιος, 2015 )
- Το ιδιωτικό στη φύση ( 20 Μάιος, 2015 )
- Το ιδιωτικό στη φύση ( 19 Ιούνιος, 2015 )
- Η ιδιοκτησία στα δάση ( 06 Αύγουστος, 2015 )
- Στην κάπαρη χρωστώ… ( 04 Σεπτέμβριος, 2015 )
- Η ιδιοκτησία στα δάση ( 18 Σεπτέμβριος, 2015 )
- Μουσείο Ακρόπολης: Στα 25 καλύτερα Μουσεία του κόσμου ( 18 Σεπτέμβριος, 2015 )
- Η ιδιοκτησία στα δάση ( 21 Οκτώβριος, 2015 )
- Η ιδιοκτησία στα δάση ( 20 Νοέμβριος, 2015 )
- Εκχερσώσεις και κοινοτισμός ( 10 Νοέμβριος, 2015 )
- Η ιδιοκτησία στα δάση ( 23 Δεκέμβριος, 2015 )
- Φύση ανθρώπου ( 11 Δεκέμβριος, 2015 )
- Η ιδιοκτησία στα δάση ( 20 Ιανουάριος, 2016 )
- Η ιδιοκτησία στα δάση ( 15 Φεβρουάριος, 2016 )
- Το κατοικείν κατά το πνεύμα του τόπου ( 28 Ιανουάριος, 2016 )
- Η τέχνη της δασικής φραγματικής ( 09 Μάρτιος, 2016 )
- Το Ελληνικό Χωριό ( 23 Μάρτιος, 2016 )
- Ρίζες ( 18 Απρίλιος, 2016 )
- Το ελληνικό χωριό ( 28 Απρίλιος, 2016 )
- Το ελληνικό χωριό ( 25 Μάιος, 2016 )
- Στις άσπρες αυλές ( 13 Ιούνιος, 2016 )
- Φύσις έργον ( 24 Ιούνιος, 2016 )
- Τo NIMBY και η αντίληψη για τη γη ( 05 Ιούλιος, 2016 )
- Φύσις έργον ( 27 Ιούλιος, 2016 )
- Φύσις έργον ( 24 Αύγουστος, 2016 )
- Στη χλωρασιά των φρυγάνων ( 20 Σεπτέμβριος, 2016 )
- Οι αόρατες πόλεις, ορατές ( 01 Ιούνιος, 2017 )
- Eυρώπη 2030 : [Επ] - ανακαλύπτοντας την πόλη πάνω στο νερό ( 12 Ιούνιος, 2017 )
- Αμαλία Κωτσάκη: Η ΣΤΕΓΑΣΗ ΤΗΣ ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗΣ ( 12 Ιούνιος, 2017 )