ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ

ΝΕΑ

Κτίριο επί της οδού Διον. Αρεοπαγίτου απειλείται

09 Ιούλιος, 2007

Κτίριο επί της οδού Διον. Αρεοπαγίτου απειλείται

"Μια από τις ωραιότερες πολυκατοικίες της Αθήνας, έργο του Βορειοηπειρώτη αρχιτέκτονα Βασίλη Κουρεμένου, πρόκειται να κατεδαφιστεί.

Δείτε το βίντεο – ρεπορτάζ  που παρουσιάζει το greekarchitects.gr και αφορά την υπόθεση των διατηρητέων κτιρίων στην οδό Διον. Αρεοπαγίτου στην Αθήνα, που απειλούνται με κατεδάφιση.

"Μια από τις ωραιότερες πολυκατοικίες της Αθήνας, έργο του Βορειοηπειρώτη αρχιτέκτονα Βασίλη Κουρεμένου (1875-1957) απόφοιτου της École des Beaux-Arts του Παρισιού, καθηγητή της Αρχιτεκτονικής Σχολής του Ε.Μ.Π., τακτικό μέλος της Ακαδημίας Αθηνών στην Έδρα της Αρχιτεκτονικής από το πρώτο έτος ίδρυσής της (συνέβαλε μάλιστα στην ανακαίνιση του κτηρίου του Th. Hansen το 1928), πρόκειται να κατεδαφιστεί.

Η τετραώροφη πολυκατοικία, με εμφανείς τις επιδράσεις της Art-Deco, κτίστηκε το 1930. Η μονόφυλλη μνημειακή θύρα της εισόδου πλαισιώνεται από δύο ανάγλυφες μαρμάρινες παραστάσεις γυναικείων μορφών. Οι σύγχρονες καρυάτιδες είναι ντυμένες με την παραδοσιακή φορεσιά του Πωγωνίου της Ηπείρου. Η προς την οδό Διον. Αρεοπαγίτου όψη της κοσμείται από ορθομαρμαρώσεις από κόκκινο και γκρίζο μάρμαρο με λευκά πλαίσια. Στο ύψος του τέταρτου ορόφου είναι τοποθετημένες δύο ψηφιδωτές παραστάσεις που απεικονίζουν η μια τον Θησέα στην πλώρη του καραβιού του και η άλλη τον Οιδίποδα και τη Σφίγγα.


Η μονόφυλλη μνημειακή είσοδος σε αυθεντικό πνεύμα
της Art Deco πλαισιώνεται από τις δύο ανάγλυφες
Ηπειρώτισσες με την παραδοσιακή ενδυμασία

Το θαυμάσιο αυτό κτήριο είναι αναμφισβήτητα από τα πιο αξιόλογα δείγματα της Art-Deco στην ελληνική πρωτεύουσα, που έτσι κι αλλιώς δεν διαθέτει ένα πλούσιο αρχιτεκτονικό υλικό του ρυθμού αυτού.

Αρχιτέκτονας, γλύπτης και ζωγράφος, που υπηρέτησε επίσης το μωσαϊκό, την κεραμική και την ταπητουργία, ο Κουρεμένος υπήρξε μια από τις μεγάλες μορφές στον χώρο της τέχνης. Πατριώτης (προσέφερε σημαντικές δωρεές, τόσο στην ιδιαίτερη πατρίδα του όσο και στην πρωτεύουσα) και κοσμοπολίτης, υπερασπιζόταν πάντα με πάθος την τέχνη του , όταν αυτό ήταν απαραίτητο.


Λεπτομέρεια όψης: Ψηφιδωτό « Ο Οιδίποδας και η Σφίγγα»

Θα ήταν έγκλημα ενάντια στην πολιτιστική μας κληρονομιά να χαθεί ένα τέτοιο σημαντικό έργο."

Βασισμένο σε άρθρο της κυρίας Καρδαμίτση-Αδάμη

Νίκος Ρουσέας 
Αρχιτέκτων

 

ΑΠΟΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΜΟΣ ΤΟΥ ΔΙΑΤΗΡΗΤΕΟΥ Δ. ΑΡΕΟΠΑΓΙΤΟΥ 17
ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ ΚΑΤΟΙΚΩΝ

Την Τρίτη 3/7/2007 στο ΥΠΠΟ, σε πολύωρη κοινή συνεδρίαση του ΚΑΣ και του ΚΣΝΜ (που ορίστηκε αιφνιδιαστικά την Παρασκευή 29/6/07χωρίς να ειδοποιηθούν οι έχοντες έννομο συμφέρον) αποφασίστηκε, με μια ψήφο διαφορά (την διπλή ψήφο του προέδρου) ο αποχαρακτηρισμός του κτιρίου της Διονυσίου Αρεοπαγίτου 17 από ‘Εργο Τέχνης , με σκοπό να ακολουθήσει αποχαρακτηρισμός και του αρ. 19 και να κατεδαφισθούν. Αιτιολογία: η θέα από το Νέο Μουσείο Ακροπόλεως που θεωρήθηκε υπέρτερο δημόσιο συμφέρον. 

Παράσταση έκαναν ο καθηγητής αρχιτέκτων και αναστηλωτής  Ιωάννης Κίζης, ο εκπρόσωπος της Ελληνικής Εταιρείας για την Προστασία του Περιβάλλοντος και της Πολιτιστικής Κληρονομιάς αρχιτέκτων Ιωσήφ Εφραιμίδης, οι κάτοικοι Μαρίνα Κουρεμένου, Μαρίζα Κωχ, Μανώλης Αναστασάκης, Αχιλλέας Φρειδερίκος, Νίκος Ρουσέας,  εκπρόσωπος του Βαγγέλη Παπαθανασίου, ιδιοκτήτη του αρ.19, ενώ έγγραφες διαμαρτυρίες (που όμως δεν διαβάστηκαν) έστειλαν Ακαδημαϊκοί, Πανεπιστημιακές Σχολές, ο Δήμος Ιωαννίνων, Καθηγητές κ.α.

Το κτίριο της Διον. Αρεοπαγίτου 17,  είναι έργο του 1930 του Ηπειρώτη αρχιτέκτονα Βασίλη Κουρεμένου (1875 – 1957) Ακαδημαϊκού, καθηγητή ΕΜΠ, ζωγράφου με πολλά διεθνή βραβεία, φίλου του Ελ. Βενιζέλου και του Pablo Picasso.

Το κτίριο θεωρείται από τους μελετητές ως ένα από τα πιο σημαντικά της εποχής του μεσοπολέμου στην Αθήνα, ίσως το ωραιότερο δείγμα Art Deco στην πόλη. Την όψη του κοσμούν γλυπτά, ψηφιδωτά, ορθομαρμαρώσεις από κόκκινο και γκρίζο μάρμαρο.

Χαρακτηρίζεται διατηρητέο από το ΥΠΕΧΩΔΕ το 1978  και έργο τέχνης από το ΥΠΠΟ το 1988. Σε όλους τους αρχιτεκτονικούς διαγωνισμούς  του Νέου Μουσείου της Ακρόπολης  η ύπαρξη των διατηρητέων 17 & 19 είναι βασική προϋπόθεση για τον σχεδιασμό. Στο  Νέο Μουσείο επιτρέπεται κατά παρέκκλιση  ύψος 24μ., ώστε να «συνομιλεί με τον Παρθενώνα» πάνω από τα κτίρια της περιοχής.

Το ΚΑΣ το 2003 δικαιολογεί τη θετική του απόφαση για την ανέγερση του Μουσείου με το σκεπτικό ότι το Μουσείο δεν είναι ορατό από την Δ. Αρεοπαγίτου και συνεπώς δεν επιβαρύνει τα μνημεία και τα διατηρητέα κτίρια. Εγκρίνει δηλαδή την ανέγερση του Μουσείου, επειδή ο τεράστιος όγκος του κρύβεται από τα κτίρια της Δ. Αρεοπαγίτου! Με το ίδιο σκεπτικό εγκρίνεται η ανέγερση και από το ΣτΕ το 2005.

Με την κατεδάφιση των δύο αυτών διατηρητέων κτιρίων ουσιαστικά ακρωτηριάζεται το σημαντικό αστικό μέτωπο της Δ. Αρεοπαγίτου. Ταυτόχρονα χάνεται ένα σημαντικό κομμάτι της σύγχρονης αστικής ιστορίας μας. Και όλα αυτά στο όνομα ενός κτιρίου – μουσείου το οποίο θα έπρεπε να είχε ως αποστολή τη διατήρηση και τη μεταφορά της μνήμης και όχι την καταστροφή της.

Από την αίθουσα των γλυπτών του Παρθενώνα φαίνεται ο Παρθενώνας και  ολόκληρος ο βράχος της Ακρόπολης. Κρύβεται το Θέατρο του Διονύσου,  όχι μόνο από τα κτίρια της Δ. Αρεοπαγίτου, αλλά και από τα ψηλά πλατάνια του δρόμου που αποτελούν τη «δροσιά των περιπατητών» όπως επεσήμανε η Μαρίζα Κωχ και από τα πυκνά κυπαρίσσια του αρχαιολογικού χώρου. Θα πρέπει και αυτά να «καούν» στο όνομα του υπέρτερου δημοσίου συμφέροντος;

Τα κτίρια της Διον. Αρεοπαγίτου στην ουσία εμποδίζουν το εστιατόριο του Μουσείου να φαίνεται από τον Μεγάλο Περίπατο και τον Αρχαιολογικό χώρο. Το τεράστιο, υπαίθριο, διακοσίων θέσεων εστιατόριο θα λειτουργήσει πάνω σε μια υψηλή τσιμεντένια εξέδρα – πρόβολο ( στο ύψος της στέγης του κτιρίου Βάιλερ) που εξέχει από τον κύριο όγκο του Μουσείου, προς τη Διον. Αρεοπαγίτου, επί της οποίας σημειωτέον ότι δεν επιτρέπεται χρήση εστιατορίου.

Με την χθεσινή σκανδαλώδη απόφαση επιχειρείται να καταλυθεί η  ιερότητα αρχαιολογικού  χώρου, η πολύτιμη  αρχιτεκτονική μας κληρονομιά, ο μοναδικός χαρακτήρας της Διονυσίου Αρεοπαγίτου,   για να πίνει τον καφέ του ο τουρίστας με ανεμπόδιστη θέα και να ενισχυθούν έτσι οι εμπορικές χρήσεις του μουσείου.  Αυτό θέλουμε; 

Για περισσότερες πληροφορίες: http://www.areopagitou17.blogspot.com
Μ.Κ.  olvia@hol.gr, N.Ρ. nrouse@tee.gr, Μ.Α. anastasakis@tee.gr


Μπορείτε επίσης να δείτε :

Ψήφισαν θέα στην Ακρόπολη

Αρχαιολογία και αρχιτεκτονική διασταύρωσαν χθες τα ξίφη τους για την υπεράσπιση δύο μνημείων που αντιπροσωπεύουν δύο διαφορετικούς κόσμους, τον αρχαίο και τον νεότερο. Και ο αγώνας κρίθηκε στα πέναλτι. Ισοψήφησαν εκείνοι που ήθελαν τη διατήρηση με τους άλλους που ήθελαν το γκρέμισμα της μίας από τις δύο πολυκατοικίες της Δ. Αρεοπαγίτου (αρ. 17) που κρύβουν τη θέα προς την Ακρόπολη.

Ενα νεοκλασικό «απολογείται»

Η Μαρίνα Κουρεμένου, ιδιοκτήτρια μέρους της πολυκατοικίας Διον. Αρεοπαγίτου 17 που αποχαρακτηρίστηκε (από διατηρητέα) με απόφαση των γνωμοδοτικών συμβουλίων του ΥΠΠΟ για να γκρεμιστεί, με το σκεπτικό ότι κρύβει τη θέα του νέου Μουσείου προς την Ακρόπολη, θεωρεί «τα σχόλια που ειπώθηκαν στη συνεδρίαση ΚΑΣ και ΚΣΝΜ (τα οποία δημοσιεύσαμε) παραπλανητικά» και σε αυτά απαντά:

«Τα κτίρια του '30, παραφωνία στο διάλογο Μουσείου και Ακρόπολης»

Μόνο που δεν έβρισαν, χθες το μεσημέρι, τον Μπερνάρ Τσουμί στη συζήτηση Στρογγύλης Τραπέζης για το μητροπολιτικό αστικό τοπίο στο υπουργείο Πολιτισμού. Σ' ένα φαινομενικά κόσμιο κλίμα ο Ελβετός αρχιτέκτονας και δημιουργός του Νέου Μουσείου της Ακρόπολης κλήθηκε κάποια στιγμή να απολογηθεί για την πρόσφατη απόφαση του ΚΑΣ να αποχαρακτηριστεί η πολυκατοικία της οδού Αρεοπαγίτου 17, για να γκρεμιστεί και να διευκολυνθεί η θέα του Νέου Μουσείου προς την Ακρόπολη.

Το δίλημμα της κατεδάφισης -Η ΑΚΡΟΠΟΛΗ ΚΑΙ ΤΑ ΔΙΑΤΗΡΗΤΕΑ ΤΗΣ ΑΡΕΟΠΑΓΙΤΟΥ 

Ισως αυτή τη φορά το «ανώνυμο κράτος» έχει την ευκαιρία να ανταποκριθεί στις δημόσιες υποχρεώσεις του, προς εμάς και προς τα εκατομμύρια των διεθνών επισκεπτών μας. Είναι, απλώς, θέμα επιλογής.




Share |

Σχετικές Δημοσιεύσεις:

 

GreekArchitects Athens

Copyright © 2002 - 2024. Οροι Χρήσης. Privacy Policy.

Powered by Intrigue Digital