ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΕΣ ΜΑΤΙΕΣ
06 Φεβρουάριος, 2011
Η Υποχθόνια Πλατεία Ομονοίας έχει και αυτή ψυχή!
Όλοι στο μυαλό μας έχουμε μια σειρά εικόνων, από τις προπολεμικές καμινάδες δωρικού ρυθμού, στο σιντριβάνι του Ζογγολόπουλου, κατόπιν στο δρομέα του Έβερτ και σήμερα στο τσιχλο-πλακόστρωτο.
Δεν είναι πρώτη φορά που στην Ελλάδα θέματα ουσίας υποβαθμίζονται και η πολιτική αντιπαράθεση αναλώνεται σε μια ατέλειωτη συζήτηση περί αισθητικής και στυλ! Το ίδιο συμβαίνει δυστυχώς και με τη συζήτηση για την διαμόρφωση της πλατείας Ομονοίας. Η πλατεία αυτή έχει περάσει διάφορες φάσεις. Φαίνεται όμως πως το καθοριστικό γεγονός στην ιστορία της έχει να κάνει με τη συγκοινωνιακή της υπόσταση, την εξυπηρέτηση δηλαδή των διερχομένων επισκεπτών (αθηναίων, επαρχιωτών και αλλοδαπών) που περνούν στη διάρκεια του εικοσιτετραώρου από το σταθμό της. ΗΣΑΠ και Μετρό, δεκάδες γραμμές λεωφορείων, χιλιάδες ταξί, όλα διέρχονται και μεταφέρουν χιλιάδες επιβάτες καθημερινά. Φαίνεται επίσης ο κύριος χώρος της πλατείας να καταλαμβάνεται καθημερινά από εξαρτημένα άτομα με αποτέλεσμα να πυροδοτούνται συζητήσεις περί της λειτουργικότητας αυτού του μεγάλου πλακόστρωτου υπαίθριου διαδρόμου.
1930 1960
Έχουμε όλοι στο μυαλό μας μια σειρά εικόνων, από τις προπολεμικές καμινάδες δωρικού ρυθμού, στο σιντριβάνι του Ζογγολόπουλου, κατόπιν στο δρομέα του Έβερτ και σήμερα πάλι, μετά τη διέλευση του μετρό, στο τσιχλο-πλακόστρωτο (=πλάκες πεζοδρομίου στολισμένες με χιλιάδες τσίχλες) της Μπακογιάννη, καταλαβαίνουμε βεβαίως πως δεν είναι ούτε το πράσινο που λείπει, ούτε ο περίπατος! Εκείνο που λείπει είναι μια επιστημονική τεκμηρίωση ως προς τις επιλογές των τελευταίων διευθετήσεων.
2010
Κάτω από την πλατεία, υπάρχει ένας χαμηλοτάβανος χώρος (με το ζόρι αναπνέεις) στον οποίο καθημερινά, σε όλες τις ώρες, περπατά ή τρέχει εκατοντάδες χιλιάδες κόσμου, πολλοί περισσότεροι από αυτούς που ακριβώς από πάνω λιάζονται εν μέσω τροχοφόρων, τις μέρες που έχει καλό καιρό...
Άρα προς τι το μίσος; Πρώτιστο θέμα, για κάθε αρχιτέκτονα, θα ήταν να βρεθεί χώρος με ικανό ύψος για τους ταλαίπωρους «αρουραίους»!
Μήπως λοιπόν εδώ βρίσκεται και η λύση του προβλήματος; Μήπως δηλαδή παρά να ασχολούμαστε με την αισθητική της πλατείας εν μέσω τροχοφόρων δεν έχουμε παρά να «ανατινάξουμε» την πλατεία και να αφήσουμε τους χιλιάδες κατάκοπους «αρουραίους» να πάρουν αέρα; Και εν μέσω βιοκλιματικής ευφορίας να κατασκευάσουμε μία πρωτοποριακή καθ' όλα πράσινη αλλά και διάτρητη στέγη για τον μεγαλύτερο σταθμό της χώρας;
Σήμερα
Πρόταση
Ο πολιτικός που θα δρομολογήσει ένα τέτοιο ρηξικέλευθο έργο, θα τον ευγνωμονούν εκατομμύρια διερχομένων πολιτών... Ε, ας βρεθεί και κάποιος να τον κατηγορήσει γιατί δεν θα μπορεί να λιάζεται εν μέσω τροχοφόρων!
Πάντως αξίζει να δούμε την εξέλιξη του διαγωνισμού για το μεγάλο σταθμό και εμπορικό κέντρο «les Halles» στο Παρίσι όπου και εκεί η λύση βασίζεται στην αποδέσμευση της οροφής του και στην κατασκευή ενός ενιαίου στεγάστρου.
Νομίζω πως και η Ομόνοια μας και εμείς γενικότερα ως κάτοικοι πρωτεύουσας δικαιούμαστε μια συζήτηση με την αντίστοιχη εμβάθυνση σε τόσο ζωτικά θέματα. Διαφορετικά θα καταλήξουμε να μιλάμε για το είδος των αποξηραμένων φυτών και των γλαστρών που θα χρησιμοποιήσουμε στην επόμενη ανακατασκευή της πλατείας!
του Χάρη Σαββίδη, αρχιτέκτονα d.p.l.g
Δημοσιεύθηκε στην Καθημερινή της Κυριακής στις 24 Οκτωβρίου 2010
(με την ευγενική παραχώρηση του συγγραφέα)
Σχετικές Δημοσιεύσεις:
- Η πλωτή πλατεία της Γένοβα ( 20 Αύγουστος, 2005 )
- Η προσπελασιμότητα της πόλης, μέσα από τις αστικές πλατείες. ( 04 Απρίλιος, 2008 )
- Η ΠΛΑΤΕΙΑ ΣΤΑ ΠΛΑΙΣΙΑ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΠΟΛΗΣ. ΣΧΕΣΕΙΣ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ( 05 Ιούνιος, 2007 )
- ΑΝ ΗΜΟΥΝ Η ΠΛΑΤΕΙΑ ΣΥΝΤΑΓΜΑΤΟΣ …… ( 29 Ιανουάριος, 2010 )
- Πλατεία DOMINO-Αναζητώντας τον υπαίθριο βίο στη σύγχρονη πόλη. ( 11 Σεπτέμβριος, 2007 )
- Αρχιτεκτονικοί πειραματισμοί στο δημόσιο χώρο. ( 07 Ιανουάριος, 2009 )
- Σιωπηλές πλατείες (A μέρος) ( 24 Ιούνιος, 2010 )
- Σιωπηλές πλατείες (Β μέρος) ( 13 Ιούλιος, 2010 )
- Το νερό ως στοιχείο ελέγχου του μικροκλίματος στις πλατείες της Αθήνας ( 24 Σεπτέμβριος, 2011 )
- (126) Η ΑΛΛΗ ΠΟΛΙΣ… ( 05 Οκτώβριος, 2010 )
- (129) Κέντρο Τεχνών στη Λαμία ( 17 Οκτώβριος, 2010 )
- Σκάμμα μνήμης ( 31 Οκτώβριος, 2010 )
- (145) A4: Εγκοπή, Αναδίπλωση, Σύνδεση ( 09 Ιανουάριος, 2011 )
- Μερικές σκέψεις για το κέντρο της Αθήνας ( 16 Δεκέμβριος, 2010 )
- Περί.. Αρχιτεκτονικού Διαγωνισμού Ανάπλασης της Πλατείας Θεάτρου ( 19 Δεκέμβριος, 2010 )
- Παρακαλούμε, απελευθερώστε μας από τα κλειστά πρακτορεία ανοιχτών επαγγελμάτων! ( 06 Ιανουάριος, 2011 )
- Η πλατεία Θεάτρου αλλάζει πρόσωπο ( 07 Ιανουάριος, 2011 )
- Αν με κάνεις δήμαρχο; ( 11 Ιανουάριος, 2011 )
- Η Υποχθόνια Πλατεία Ομονοίας έχει και αυτή ψυχή! ( 06 Φεβρουάριος, 2011 )
- (214) GREEN Vs GREY 3 κτίρια και 1 πλατεία στο κέντρο της Κατερίνης ( 21 Μάρτιος, 2011 )
- (227) Crescendo creators ( 02 Απρίλιος, 2011 )
- (250) Μουσείο-Πλατεία-Κόμβος Ροών ( 26 Νοέμβριος, 2011 )
- Διαμόρφωση κεντρικής πλατείας Κοζάνης ( 02 Ιούνιος, 2011 )
- Πλατεία «Παραμάνα» ( 04 Ιούλιος, 2011 )
- Madrid RIO ( 25 Αύγουστος, 2011 )
- Διαμόρφωση της κεντρικής πλατείας Νίκης της Κοζάνης ( 23 Ιούλιος, 2011 )
- 24 παγκόσμιο συνεδρίο UIA (πρόσκληση) ( 16 Σεπτέμβριος, 2011 )
- Ανοικτή Επιστολή. UIA2011Tokyo ( 16 Σεπτέμβριος, 2011 )
- Ο ρυθμιστικός ρόλος του πεζόδρομου στην κοινωνία ( 15 Οκτώβριος, 2011 )
- Πανευρωπαϊκή διάκριση του αρχιτεκτονικού γραφείου Γιάννη Κίζη και Συνεργάτες,Κ.Κίζη,Ε. Δούγκα,Γ.Πατσαλοσαβή ( 01 Δεκέμβριος, 2011 )
- Αρχιτεκτονικός διαγωνισμός για την ανάπλαση του χώρου του παλιού ΓΣΠ ( 13 Νοέμβριος, 2011 )
- Αρχιτεκτονικός διαγωνισμός για την ανάπλαση του χώρου του παλιού ΓΣΠ (κ.71117) ( 06 Δεκέμβριος, 2011 )
- (114.11) Σχεδιασμός Μητροπολιτικού Πάρκου στη Θεσσαλονίκη ( 20 Δεκέμβριος, 2011 )
- Αρχιτεκτονικός διαγωνισμός για την ανάπλαση του χώρου του παλιού ΓΣΠ ( 07 Ιανουάριος, 2012 )
- (139.11) Πλατεία και ακάλυπτοι ( 21 Φεβρουάριος, 2012 )
- (142.11) Τομές Πολιτισμών στον δημόσιο χώρο ( 26 Φεβρουάριος, 2012 )
- (145.11) Επέμβαση ανάπλασης στην κεντρική πλατεία του Σοχού ( 03 Μάρτιος, 2012 )
- Αρχιτεκτονικός διαγωνισμός για την ανάπλαση της πλατείας Σχίσματος Ελούντας Κρήτης ( 06 Φεβρουάριος, 2013 )
- (165.12) meta Μουσικής ( 26 Απρίλιος, 2013 )
- (167.12) Σπονδυλωτή πλατεία στα Φηρά της Σαντορίνης ( 30 Απρίλιος, 2013 )
- (176.12) Ανασχεδιασμός της Πλατείας Μακεδονομάχων. Σταθμός μετρό ‘Αγία Σοφία’ ( 18 Μάιος, 2013 )
- (183.12) Επόμενος σταθμός Ζωγράφου – πλατεία Γαρδένιας ( 08 Ιούνιος, 2013 )
- Ανάπλαση της κεντρικής πλατείας του Μετσόβου ( 21 Ιούνιος, 2013 )
- (143.13) Ζώνη κεντρικής αγοράς ( 11 Μάρτιος, 2014 )
- 161.13 Πλατεία Ομονοίας. Σημείο 0 ( 27 Απρίλιος, 2014 )
- 196.13 Μουσικό χωριό σε 5 πράξεις ( 04 Ιούλιος, 2014 )
- 111.14 Λουτρικές εγκαταστάσεις στο άκρο της Ρόδου ( 12 Οκτώβριος, 2014 )
- Τύπος και τυπολογία ( 16 Μάρτιος, 2015 )
- 223.14 Αστικό καλλιεργητικό πάρκο στον Βοτανικό ( 09 Ιούνιος, 2015 )