ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΕΣ ΜΑΤΙΕΣ
06 Μάιος, 2006
Το σπίτι ως «δοχείο ζωής»
Ο αρχιτέκτονας όταν σχεδιάζει ένα νέο κτίριο, δεν μπορεί παρά να έχει στο μυαλό του την πόλη που πρόκειται να το υποδεχτεί. Το συνολικό όραμα για την πόλη είναι οργανικό κομμάτι του αρχιτεκτονικού σχεδιασμού.
Ακόμη και η πιο τολμηρή φαντασία τού πλέον ευφάνταστου δημιουργού εγγράφεται στα όρια που η ίδια η πραγματικότητα, κυρίως η αστική, καθορίζει.
Αλλωστε, πώς είναι δυνατόν να φανταστείς ότι ένα κτίριο «εντάσσεται» στο κενό;
Το κτίριο δεν ξεκινάει από το μηδέν. Οπως κάθε άνθρωπος γεννιέται σε μια ήδη οργανωμένη κοινωνία, έτσι και το νέο κτίριο βρίσκεται δίπλα σε άλλα κτίρια που προϋπήρχαν, αλλά ενδεχομένως προσδοκά και αυτά που θα κτιστούν αργότερα. Σαν ένα νέο κύτταρο που ενσωματώνεται φυσιολογικά και δυναμικά σ' έναν ζωντανό οργανισμό, το κτίριο εξελίσσεται στη διάρκεια του χρόνου. Πρόκειται γι' αυτή τη συνύπαρξη, την αναγκαστική ποσοτική και ποιοτική συμπλοκή του νέου με το παλιό, που ολοκληρώνει τη συνολική εικόνα και το σώμα της πόλης. Οι εποχές, η μία δίπλα στην άλλη, η μία πάνω στην άλλη, η μία μέσα στην άλλη.
Οι συνεχόμενες όψεις των σπιτιών σχηματίζουν τα μέτωπα των δρόμων και οργανώνουν τα οικοδομικά τετράγωνα που χαρακτηρίζουν με το μέγεθος και τη μορφή τους τη δομή της νεοελληνικής πόλης. Και έτσι, όπως το ένα σπίτι στέκεται δίπλα ή απέναντι από το άλλο, είναι σαν να συνομιλούν με μια γλώσσα ύλης και χρήσης κοινή. Είναι αυτά τα χαρακτηριστικά αρχιτεκτονικά στοιχεία που επαναλαμβάνονται από σπίτι σε σπίτι που συγκροτούν το μέτρο, έτσι ώστε να επιτυγχάνεται με τρόπο αυτονόητο η αναγκαία μετάβαση από τη μονάδα στο σύνολο.
Παλαιότερα, οι κατοικίες βασίζονταν σ' ένα, δύο το πολύ βασικούς τύπους που επαναλαμβάνονταν με μικρές παραλλαγές, οι οποίες τις διαφοροποιούσαν μεταξύ τους και τους προσέδιδαν την ιδιαίτερή τους ταυτότητα, σαν πολύτιμο διακριτικό σημάδι. Γιατί τα ιδιωτικά σπίτια δεν μπορεί παρά να περιέχουν και κοινά στοιχεία, που δεν είναι τίποτε άλλο από τη χωρική έκφραση του κοινού βίου των ανθρώπων που τα έκτισαν. Το σπίτι είναι ένας χώρος-κατάλυμα, ένας χώρος προστατευμένος, ασφαλής και οικείος, ένα «δοχείο ζωής», όπως χαρακτηριστικά ανέφερε ο Αρης Κωνσταντινίδης. Εκεί γεννιέσαι, μεγαλώνεις, γερνάς. Εκεί ζεις, εξελίσσεσαι και εκεί πεθαίνεις!
Σήμερα όμως πώς κτίζουμε τα σπίτια μας;
Αυτό που κατά κόρον προβάλλεται δεν είναι το «κοινό και το κύριο», αλλά τουναντίον η πάση θυσία διαφοροποίηση, η οποία όμως είναι επιδερμική και τις περισσότερες φορές φανερώνει τον επηρμένο και ματαιόδοξο ιδιοκτήτη, που προσπαθεί ενοχλητικά να επιδειχθεί για την κοινωνική του ανέλιξη ή την οικονομική του ευρωστία. Σήμερα, οι νεόδμητες περιοχές στην περιφέρεια των πόλεών μας εκφράζουν δυστυχώς την άκρατη ατομικότητα που μας χαρακτηρίζει, αλλά και τον ατελεύτητο ναρκισσισμό μας. Μάντρες ψηλές σαν οχυρωματικά τείχη περικυκλώνουν τις κατοικίες, για να μη βλέπουμε κανέναν και να μη μας βλέπει κανείς, κατοικίες αμυντικές, που διώχνουν παρά προσκαλούν τον επισκέπτη. Είναι «γειτονιές» κατ' όνομα μόνον, καθώς απουσιάζει κάθε είδος συλλογικότητας, η θεμελιώδης, δηλαδή, συνθήκη που τις πραγματώνει.
Τα κτίρια που τις συγκροτούν μοιάζουν μ' ένα απέραντο συνονθύλευμα ανόμοιων, αταίριαστων και φανταχτερών μπιχλιμπιδιών που συναγωνίζονται ποιο θα προκαλέσει περισσότερο. Ενα παράταιρο μωσαϊκό χρωμάτων, υλικών, μορφών, μια αφόρητη επανάληψη εξεζητημένων χωρικών νεοπλασιών, που αναγορεύουν το περιττό σε υπέρτατο αγαθό. Σπίτια με κάθε λογής υλικό να επικάθεται ως ανούσια και κακόγουστη διακόσμηση στις όψεις τους, ένα αφύσικο μασκάρεμα που κρύβει την εσωτερική νομοτέλεια της κατασκευής. Ας μη μας παραξενεύουν, λοιπόν, τα πομπώδη κτίρια με τα άχρηστα «στολίδια» που ξεφυτρώνουν παντού γύρω μας, αφού η ανάδειξη του περιττού σε αναμφισβήτητη αναγκαιότητα χαρακτηρίζει πλέον κάθε έκφανση της μίζερης πραγματικότητάς μας.
Αυτό που ενοχλεί περισσότερο στο κέντρο της Αθήνας είναι όχι τόσο η ομοιομορφία των εργολαβικών πολυκατοικιών όσο η ομοιομορφία των γειτονιών της. Χάθηκε η ταυτότητα της Κυψέλης, του Παγκρατίου, των Εξαρχείων... Η πόλη δομείται μέσα από ασυνέχειες ασύνδετων θραυσμάτων του παλαιού της ιστού. Οι δρόμοι, τα ύψη των κτιρίων, ο ασφυκτικός αστικός ιστός και κυρίως η ανυπαρξία δημόσιου χώρου είναι πλέον κοινό γνώρισμα κάθε κομματιού της πόλης, έτσι που στο τέλος να συνθλίβεσαι μέσα στην αδιάφορη, ομοιογενή και ισοπαχή αστική μάζα. Είναι, πραγματικά, αβάσταχτη η πλήξη που σου μεταδίδουν.
Το κτίριο αντιμετωπίζεται σαν καταναλωτικό προϊόν, υπακούοντας σε επίπλαστες ή προκατασκευασμένες ανάγκες με περιορισμένη διάρκεια ζωής, όπως πολλά από τα σημερινά τεχνολογικά προϊόντα του πολιτισμού μας. Οταν η κατοικία παρουσιάζεται περισσότερο ως «αισθητικό αντικείμενο» και εργαλείο αυτοπροβολής παρά ως χώρος ζωής, τότε χάνεται κάτι πολύ σημαντικό, η «συνέχεια της ζωής». Χάνεται η σημαντική εκείνη βιωματική διάσταση του χώρου, η διάσταση, δηλαδή, του χρόνου! Διαλύεται η μνήμη που ένας χώρος κουβαλάει μαζί του, ακυρώνεται μ' άλλα λόγια η αμφίδρομη σχέση που υπάρχει ανάμεσα σ' ένα ιστορικό γεγονός και στο χώρο. Αν από το κτίριο αφαιρέσεις τη μνήμη που αυτό εμπεριέχει, το αποσυνδέσεις δηλαδή από την ιστορία των ανθρώπινων βιωμάτων, τότε αυτό θα στέκει αποστεωμένο, νεκρό, χωρίς νόημα. Τι θα απομείνει σ' ένα σπίτι αν λείψει η «παρουσία» των ανθρώπων που το έζησαν και τώρα δεν υπάρχουν πια; Οταν ξεθωριάσουν μ' άλλα λόγια οι αναμνήσεις που το συντροφεύουν;
Γιατί ο χώρος δεν μπορεί να «εξηγηθεί» μόνο με όρους ενός ψυχρού ορθολογισμού, αλλά όταν ανοίγεται πέρα απ' αυτόν το πεδίο του ονείρου και της φαντασίας. Μήπως όμως η ουσιαστική ερμηνεία τού «κατοικώ» εμπεριέχει αυτήν ακριβώς την ταύτιση του «Είναι» μας με το χώρο;
Είχε δίκιο, λοιπόν, ο Αρης Κωνσταντινίδης όταν έλεγε: «Πες μου πώς κτίζεις, να σου πω ποιος είσαι».
Σήμερα, ολοένα και περισσότερο απομακρυνόμαστε από την αρχιτεκτονική εκείνη που δεν κραυγάζει, που δεν εντυπωσιάζει, αλλά αντιθέτως θέλει να μιλήσει σε μιαν άλλη γλώσσα, που τη μιλάει κανείς πια σπάνια, τη γλώσσα της καρδιάς, δηλαδή του σφύζοντος και δρώντος σώματος. Γιατί η σιωπή μπορεί να «λέει» πολύ περισσότερα από την ακατάσχετη φλυαρία. Να είναι, δηλαδή, η «εκκωφαντική» αυτή σιωπή μια δυνατή κραυγή απόγνωσης και διαμαρτυρίας, που θέλει να ταράξει τον εφησυχασμό και την εικονική ευδαιμονία μας.
Αντί να συγκλίνουμε σε μια απλότητα και ειλικρίνεια που ουσιώνει την ανάγκη, βυθιζόμαστε ολοένα και περισσότερο σε μια απλοϊκή στο βάθος της πολυπλοκότητα, που μυθοποιεί τον άκρατο φορμαλισμό και στερείται ιδεολογικού περιεχομένου. Απέναντι στην εισαγόμενη και εγχώρια στιλπνή αρχιτεκτονική τού «star-system» και των μεγάλων έργων, πρέπει να αντιτάξουμε την αρχιτεκτονική της καθημερινότητάς μας, που υπηρετεί και εκφράζει τις πραγματικές και διαρκείς ανάγκες με τρόπο άμεσο και ουσιώδη. Αυτό που είναι δύσκολο, δεν είναι να προτείνουμε κάτι που θα προκαλεί και θα «ξεχωρίζει», αλλά πώς θα καταφέρουμε να εκφράσουμε ποιοτικά το απλό καθημερινό πρόβλημα, μετουσιώνοντάς το σε χώρο ζωής.
Αυτό που μοιάζει αυτονόητο, δυστυχώς είναι ζητούμενο.
Του ΤΑΣΗ ΠΑΠΑΪΩΑΝΝΟΥ - Καθηγητή Αρχιτεκτονικής ΕΜΠ
ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ - 26/01/2006
Αλλωστε, πώς είναι δυνατόν να φανταστείς ότι ένα κτίριο «εντάσσεται» στο κενό;
Το κτίριο δεν ξεκινάει από το μηδέν. Οπως κάθε άνθρωπος γεννιέται σε μια ήδη οργανωμένη κοινωνία, έτσι και το νέο κτίριο βρίσκεται δίπλα σε άλλα κτίρια που προϋπήρχαν, αλλά ενδεχομένως προσδοκά και αυτά που θα κτιστούν αργότερα. Σαν ένα νέο κύτταρο που ενσωματώνεται φυσιολογικά και δυναμικά σ' έναν ζωντανό οργανισμό, το κτίριο εξελίσσεται στη διάρκεια του χρόνου. Πρόκειται γι' αυτή τη συνύπαρξη, την αναγκαστική ποσοτική και ποιοτική συμπλοκή του νέου με το παλιό, που ολοκληρώνει τη συνολική εικόνα και το σώμα της πόλης. Οι εποχές, η μία δίπλα στην άλλη, η μία πάνω στην άλλη, η μία μέσα στην άλλη.
Οι συνεχόμενες όψεις των σπιτιών σχηματίζουν τα μέτωπα των δρόμων και οργανώνουν τα οικοδομικά τετράγωνα που χαρακτηρίζουν με το μέγεθος και τη μορφή τους τη δομή της νεοελληνικής πόλης. Και έτσι, όπως το ένα σπίτι στέκεται δίπλα ή απέναντι από το άλλο, είναι σαν να συνομιλούν με μια γλώσσα ύλης και χρήσης κοινή. Είναι αυτά τα χαρακτηριστικά αρχιτεκτονικά στοιχεία που επαναλαμβάνονται από σπίτι σε σπίτι που συγκροτούν το μέτρο, έτσι ώστε να επιτυγχάνεται με τρόπο αυτονόητο η αναγκαία μετάβαση από τη μονάδα στο σύνολο.
Παλαιότερα, οι κατοικίες βασίζονταν σ' ένα, δύο το πολύ βασικούς τύπους που επαναλαμβάνονταν με μικρές παραλλαγές, οι οποίες τις διαφοροποιούσαν μεταξύ τους και τους προσέδιδαν την ιδιαίτερή τους ταυτότητα, σαν πολύτιμο διακριτικό σημάδι. Γιατί τα ιδιωτικά σπίτια δεν μπορεί παρά να περιέχουν και κοινά στοιχεία, που δεν είναι τίποτε άλλο από τη χωρική έκφραση του κοινού βίου των ανθρώπων που τα έκτισαν. Το σπίτι είναι ένας χώρος-κατάλυμα, ένας χώρος προστατευμένος, ασφαλής και οικείος, ένα «δοχείο ζωής», όπως χαρακτηριστικά ανέφερε ο Αρης Κωνσταντινίδης. Εκεί γεννιέσαι, μεγαλώνεις, γερνάς. Εκεί ζεις, εξελίσσεσαι και εκεί πεθαίνεις!
Σήμερα όμως πώς κτίζουμε τα σπίτια μας;
Αυτό που κατά κόρον προβάλλεται δεν είναι το «κοινό και το κύριο», αλλά τουναντίον η πάση θυσία διαφοροποίηση, η οποία όμως είναι επιδερμική και τις περισσότερες φορές φανερώνει τον επηρμένο και ματαιόδοξο ιδιοκτήτη, που προσπαθεί ενοχλητικά να επιδειχθεί για την κοινωνική του ανέλιξη ή την οικονομική του ευρωστία. Σήμερα, οι νεόδμητες περιοχές στην περιφέρεια των πόλεών μας εκφράζουν δυστυχώς την άκρατη ατομικότητα που μας χαρακτηρίζει, αλλά και τον ατελεύτητο ναρκισσισμό μας. Μάντρες ψηλές σαν οχυρωματικά τείχη περικυκλώνουν τις κατοικίες, για να μη βλέπουμε κανέναν και να μη μας βλέπει κανείς, κατοικίες αμυντικές, που διώχνουν παρά προσκαλούν τον επισκέπτη. Είναι «γειτονιές» κατ' όνομα μόνον, καθώς απουσιάζει κάθε είδος συλλογικότητας, η θεμελιώδης, δηλαδή, συνθήκη που τις πραγματώνει.
Τα κτίρια που τις συγκροτούν μοιάζουν μ' ένα απέραντο συνονθύλευμα ανόμοιων, αταίριαστων και φανταχτερών μπιχλιμπιδιών που συναγωνίζονται ποιο θα προκαλέσει περισσότερο. Ενα παράταιρο μωσαϊκό χρωμάτων, υλικών, μορφών, μια αφόρητη επανάληψη εξεζητημένων χωρικών νεοπλασιών, που αναγορεύουν το περιττό σε υπέρτατο αγαθό. Σπίτια με κάθε λογής υλικό να επικάθεται ως ανούσια και κακόγουστη διακόσμηση στις όψεις τους, ένα αφύσικο μασκάρεμα που κρύβει την εσωτερική νομοτέλεια της κατασκευής. Ας μη μας παραξενεύουν, λοιπόν, τα πομπώδη κτίρια με τα άχρηστα «στολίδια» που ξεφυτρώνουν παντού γύρω μας, αφού η ανάδειξη του περιττού σε αναμφισβήτητη αναγκαιότητα χαρακτηρίζει πλέον κάθε έκφανση της μίζερης πραγματικότητάς μας.
Αυτό που ενοχλεί περισσότερο στο κέντρο της Αθήνας είναι όχι τόσο η ομοιομορφία των εργολαβικών πολυκατοικιών όσο η ομοιομορφία των γειτονιών της. Χάθηκε η ταυτότητα της Κυψέλης, του Παγκρατίου, των Εξαρχείων... Η πόλη δομείται μέσα από ασυνέχειες ασύνδετων θραυσμάτων του παλαιού της ιστού. Οι δρόμοι, τα ύψη των κτιρίων, ο ασφυκτικός αστικός ιστός και κυρίως η ανυπαρξία δημόσιου χώρου είναι πλέον κοινό γνώρισμα κάθε κομματιού της πόλης, έτσι που στο τέλος να συνθλίβεσαι μέσα στην αδιάφορη, ομοιογενή και ισοπαχή αστική μάζα. Είναι, πραγματικά, αβάσταχτη η πλήξη που σου μεταδίδουν.
Το κτίριο αντιμετωπίζεται σαν καταναλωτικό προϊόν, υπακούοντας σε επίπλαστες ή προκατασκευασμένες ανάγκες με περιορισμένη διάρκεια ζωής, όπως πολλά από τα σημερινά τεχνολογικά προϊόντα του πολιτισμού μας. Οταν η κατοικία παρουσιάζεται περισσότερο ως «αισθητικό αντικείμενο» και εργαλείο αυτοπροβολής παρά ως χώρος ζωής, τότε χάνεται κάτι πολύ σημαντικό, η «συνέχεια της ζωής». Χάνεται η σημαντική εκείνη βιωματική διάσταση του χώρου, η διάσταση, δηλαδή, του χρόνου! Διαλύεται η μνήμη που ένας χώρος κουβαλάει μαζί του, ακυρώνεται μ' άλλα λόγια η αμφίδρομη σχέση που υπάρχει ανάμεσα σ' ένα ιστορικό γεγονός και στο χώρο. Αν από το κτίριο αφαιρέσεις τη μνήμη που αυτό εμπεριέχει, το αποσυνδέσεις δηλαδή από την ιστορία των ανθρώπινων βιωμάτων, τότε αυτό θα στέκει αποστεωμένο, νεκρό, χωρίς νόημα. Τι θα απομείνει σ' ένα σπίτι αν λείψει η «παρουσία» των ανθρώπων που το έζησαν και τώρα δεν υπάρχουν πια; Οταν ξεθωριάσουν μ' άλλα λόγια οι αναμνήσεις που το συντροφεύουν;
Γιατί ο χώρος δεν μπορεί να «εξηγηθεί» μόνο με όρους ενός ψυχρού ορθολογισμού, αλλά όταν ανοίγεται πέρα απ' αυτόν το πεδίο του ονείρου και της φαντασίας. Μήπως όμως η ουσιαστική ερμηνεία τού «κατοικώ» εμπεριέχει αυτήν ακριβώς την ταύτιση του «Είναι» μας με το χώρο;
Είχε δίκιο, λοιπόν, ο Αρης Κωνσταντινίδης όταν έλεγε: «Πες μου πώς κτίζεις, να σου πω ποιος είσαι».
Σήμερα, ολοένα και περισσότερο απομακρυνόμαστε από την αρχιτεκτονική εκείνη που δεν κραυγάζει, που δεν εντυπωσιάζει, αλλά αντιθέτως θέλει να μιλήσει σε μιαν άλλη γλώσσα, που τη μιλάει κανείς πια σπάνια, τη γλώσσα της καρδιάς, δηλαδή του σφύζοντος και δρώντος σώματος. Γιατί η σιωπή μπορεί να «λέει» πολύ περισσότερα από την ακατάσχετη φλυαρία. Να είναι, δηλαδή, η «εκκωφαντική» αυτή σιωπή μια δυνατή κραυγή απόγνωσης και διαμαρτυρίας, που θέλει να ταράξει τον εφησυχασμό και την εικονική ευδαιμονία μας.
Αντί να συγκλίνουμε σε μια απλότητα και ειλικρίνεια που ουσιώνει την ανάγκη, βυθιζόμαστε ολοένα και περισσότερο σε μια απλοϊκή στο βάθος της πολυπλοκότητα, που μυθοποιεί τον άκρατο φορμαλισμό και στερείται ιδεολογικού περιεχομένου. Απέναντι στην εισαγόμενη και εγχώρια στιλπνή αρχιτεκτονική τού «star-system» και των μεγάλων έργων, πρέπει να αντιτάξουμε την αρχιτεκτονική της καθημερινότητάς μας, που υπηρετεί και εκφράζει τις πραγματικές και διαρκείς ανάγκες με τρόπο άμεσο και ουσιώδη. Αυτό που είναι δύσκολο, δεν είναι να προτείνουμε κάτι που θα προκαλεί και θα «ξεχωρίζει», αλλά πώς θα καταφέρουμε να εκφράσουμε ποιοτικά το απλό καθημερινό πρόβλημα, μετουσιώνοντάς το σε χώρο ζωής.
Αυτό που μοιάζει αυτονόητο, δυστυχώς είναι ζητούμενο.
Του ΤΑΣΗ ΠΑΠΑΪΩΑΝΝΟΥ - Καθηγητή Αρχιτεκτονικής ΕΜΠ
ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ - 26/01/2006
Σχετικές Δημοσιεύσεις:
- Σκοτώνουν τον ελληνικό μοντερνισμό ( 16 Μάρτιος, 2004 )
- Το άγχος της «καινοτομίας» ( 13 Ιούλιος, 2007 )
- Τα όμορφα σπίτια όμορφα... ζωγραφίζονται ( 08 Φεβρουάριος, 2006 )
- Το ιδιωτικό και το συλλογικό πρόσωπο της πόλης ( 19 Ιανουάριος, 2007 )
- Χτίζοντας τον... ουρανό ( 26 Ιούλιος, 2006 )
- Βίοι παράλληλοι και αντίστροφοι ( 18 Μάρτιος, 2006 )
- Γιαπί: το μεγάλο σχολείο του αρχιτέκτονα ( 10 Ιούνιος, 2006 )
- Τεμαχίζοντας και κατεδαφίζοντας το παρελθόν ( 20 Ιούνιος, 2006 )
- Η πιο καθαρή μορφή έρευνας και πειραματισμού ( 28 Σεπτέμβριος, 2006 )
- Μια αυτονόητη συνθήκη ( 10 Μάρτιος, 2007 )
- Ελληνικότητα και αρχιτεκτονική ( 15 Νοέμβριος, 2006 )
- Η πόλη των μεγάλων αντιθέσεων ( 03 Νοέμβριος, 2006 )
- Η κριτική και οι κριτικοί της ( 04 Δεκέμβριος, 2006 )
- Μικρές πόλεις μέσα στην πόλη ( 11 Ιανουάριος, 2007 )
- Η ψευδαίσθηση του εικονικού ( 23 Μάρτιος, 2007 )
- Η αινιγματική λειτουργία του ( 29 Μάιος, 2007 )
- Τα υποβλητικά τοπία των βράχων ( 02 Νοέμβριος, 2007 )
- Οι πόλεις της ταχύτητας ( 30 Ιούλιος, 2011 )
- Η ρημαγμένη λαϊκή μας παράδοση ( 11 Ιανουάριος, 2008 )
- Η αρχιτεκτονική ως περιτύλιγμα ( 07 Απρίλιος, 2008 )
- Η σκάλα του παλιού νεοκλασικού ( 15 Φεβρουάριος, 2009 )
- «Μέτρον... άχρηστον» ( 03 Ιούνιος, 2009 )
- Η βρώμικη πόλη ( 01 Ιούλιος, 2009 )
- Η αρχιτεκτονική της ματαιοδοξίας ( 17 Αύγουστος, 2009 )
- Αρχιτεκτονική: τέχνη ή επιστήμη; ( 06 Φεβρουάριος, 2010 )
- «Η καλή αρχιτεκτονική είναι απαραίτητα βιοκλιματική» ( 01 Μάρτιος, 2010 )
- BINTEO: «Η Αρχιτεκτονική στον 21ο αιώνα» ( 08 Δεκέμβριος, 2009 )
- Η αρχιτεκτονική και η πόλη ( 17 Δεκέμβριος, 2009 )
- Ο ΒΙΟΣ ΕΝ ΕΛΛΑΔΙ ΕΙΝΑΙ ΗΜΙΥΠΑΙΘΡΙΟΣ* ( 05 Ιανουάριος, 2010 )
- Το δύσβατο μονοπάτι της αρχιτεκτονικής ( 20 Ιανουάριος, 2006 )
- Το μικρό σπίτι στα Ταμπούρια ( 12 Απρίλιος, 2010 )
- Τα Τρίκαλα των παιδικών βιωμάτων ( 02 Φεβρουάριος, 2017 )
- Η απάνω και η κάτω πόλη ( 25 Μάιος, 2010 )
- Γεννηθήκαμε μέσα σε ερείπια και ερείπια αντικρίζουμε ( 08 Ιούλιος, 2010 )
- Παράδοση και γραφειοκρατία ( 06 Αύγουστος, 2010 )
- Τ. Παπαϊωάννου. ΠΥΡΓΟΣ ΠΕΙΡΑΙΑ 2010 ( 13 Σεπτέμβριος, 2010 )
- Μονογραφική Έκθεση Δημήτρης Ησαΐας - Τάσης Παπαϊωάννου ( 10 Μάρτιος, 2011 )
- “Ανακοίνωση: Σήμερα το μάθημα μεταφέρεται στο μουσείο” ( 15 Φεβρουάριος, 2011 )
- Τάση Παπαϊωάννου: οι πολύτιμοι συνεργάτες του αρχιτέκτονα ( 01 Μάιος, 2011 )
- Το ταλέντο που χάνεται στις συμπληγάδες ( 26 Σεπτέμβριος, 2011 )
- Σε αναζήτηση της «χαμένης παιδικής χαράς» ( 10 Οκτώβριος, 2011 )
- Υπόγειες διαδρομές ( 22 Οκτώβριος, 2011 )
- Το αμετάκλητο φως ( 27 Δεκέμβριος, 2011 )
- Δημόσια κτήρια του '60 ( 01 Νοέμβριος, 2011 )
- Βιντεοσκόπηση: «Η Αρχιτεκτονική των Εξαρχείων και η διάσωση του κτηρίου της οδού Θεμιστοκλέους 62» ( 05 Μάρτιος, 2012 )
- Η αρχιτεκτονική ως τρόπος ζωής ( 22 Φεβρουάριος, 2012 )
- «Το χτίσιμο» ( 07 Μάιος, 2012 )
- Το κόκκινο σπίτι στη Σύρο ( 15 Ιανουάριος, 2012 )
- Ο μάστρο-Τζαννής από τη Φολέγανδρο ( 12 Νοέμβριος, 2011 )
- Παραδοσιακοί οικισμοί, ένα σύγχρονο δίδαγμα ( 15 Δεκέμβριος, 2011 )
- Ο Μαστρο-Τζάννης απο την Φολέγανδρο (2) ( 29 Νοέμβριος, 2011 )
- Πεζοδρομήσεις ( 03 Ιούνιος, 2012 )
- Οι αναπλάσεις έχουν χρώμα αλλά και χρήμα ( 13 Σεπτέμβριος, 2012 )
- Τοπίου εγκώμιον ( 08 Απρίλιος, 2012 )
- ΑΘΗΝΑ: οδός Τοσίτσα ( 22 Οκτώβριος, 2012 )
- Το Ωδείο Αθηνών ( 21 Ιούλιος, 2012 )
- Θεμιστοκλέους και Τζαβέλλα γωνία ( 18 Νοέμβριος, 2012 )
- Δελφοί, θύμα της φτήνιας των καιρών ( 10 Δεκέμβριος, 2012 )
- Το σπίτι μας ( 23 Απρίλιος, 2013 )
- Τα κουτιά ( 27 Ιανουάριος, 2013 )
- Λαϊκά σπίτια στη Σαλαμίνα ( 07 Μάρτιος, 2013 )
- Οι Πορτογάλοι σέβονται τον δημόσιο χώρο. Εμείς; ( 03 Απρίλιος, 2013 )
- Είμαστε όλοι μετανάστες ( 22 Μάιος, 2013 )
- Eνα προσφυγικό σπίτι στη Θεσσαλονίκη ( 11 Ιούνιος, 2013 )
- Να ξανασκεφτούμε (RE-THINK) την Αθήνα, λοιπόν… ( 05 Ιούλιος, 2013 )
- Τ’ Ασφεντιού της Κω ( 06 Σεπτέμβριος, 2013 )
- Η νεοελληνική αρχιτεκτονική σήμερα ( 27 Αύγουστος, 2013 )
- Η πόλη του φόβου ( 10 Αύγουστος, 2013 )
- Αλησιδερή ( 23 Οκτώβριος, 2013 )
- Η αρχιτεκτονική και ο αρχιτέκτονας στη δίνη της κρίσης ( 13 Νοέμβριος, 2013 )
- Θα τους το επιτρέψουμε; ( 20 Μάρτιος, 2014 )
- The Mall ( 11 Ιούλιος, 2014 )
- Οπισθοδρομική πρόοδος ( 19 Μάιος, 2014 )
- Ο μικρός πεζόδρομος ( 16 Σεπτέμβριος, 2014 )
- ΦΙΞ: χάθηκε η «συνομιλία» με τον Ζενέτο ( 12 Νοέμβριος, 2014 )
- Πραγματικό ή εικονικό πανεπιστήμιο; ( 26 Νοέμβριος, 2014 )
- Αστέρας Βουλιαγμένης ( 02 Δεκέμβριος, 2014 )
- Το κτίριο Αβέρωφ ( 12 Δεκέμβριος, 2014 )
- …Για τη μαστορική ( 23 Ιανουάριος, 2015 )
- H μοναξιά του υπουργείου Παιδείας ( 15 Ιανουάριος, 2015 )
- Στα υπόγεια του κτιρίου Βάιλερ ( 09 Φεβρουάριος, 2015 )
- Αρχιτεκτονική και απουσία ( 25 Μάρτιος, 2015 )
- Αρχιτεκτονική ( 24 Απρίλιος, 2015 )
- Έτσι τελειώνει ο κόσμος ( 04 Ιούνιος, 2015 )
- Θειάφες της Μήλου ( 17 Οκτώβριος, 2015 )
- Βιντεοσκόπηση: Σκέψεις για την αρχιτεκτονική σύνθεση ( 08 Ιούνιος, 2015 )