ΜΟΝΙΜΕΣ ΣΤΗΛΕΣ
ΕΠΙΛΕΓΟΜΕΝΑ
12 Ιούλιος, 2015
Το Μέλλον απλά θα πρέπει να περιμένει
Μια υπερβατική αρχιτεκτονική πρόταση που ανοίγει νέους ορίζοντες στην αρχιτεκτονική σύνθεση.
Η απόφοιτη του Royal College of Art, Αλίκη Θεοδώρου με την «απαίτηση» επιβίωσης της αρχιτεκτονικής δομής έπειτα από μια καθολική φυσική (πλημμύρα) ή μη (πυρηνικός πόλεμος) καταστροφή και για 10 αιώνες, εμπεριέχουσα ως υπόμνηση την προϋπόθεση της ανθρώπινης επιβίωσης δια του καταλύματος, παραπέμπει σαφώς στη θέληση για δύναμη της αρχιτεκτονικής που συχνά εκτρέπεται σε υπερβάσεις του Εγώ από archistars και μη. Ο συσχετισμός λ.χ. της αρχιτεκτονικής ως ο μοναδικός καθρέπτης ή και εκπρόσωπος του πολιτισμικού φάσματος (και της κοινωνίας) συχνά συντείνει σε σχεδιαστικούς ακροβατισμούς που προσπαθούν να αδράξουν την μοναδικότητα και άρα την αιωνιότητα.
Η δημιουργός όμως εντέχνως αποφεύγει το εύκολο της πρόκλησης αυτής με τους εννοιολογικούς της πύργους, τους οποίους μπολιάζει με την ανθρώπινη γλυπτική πρόθεση που εισάγει στη δομή (και όχι στον διάκοσμο) ως υπενθύμιση ενός παρελθόντος πολιτισμού ο οποίος καλείται να επαναπροσδιορίσει τον εαυτό του και να στηρίξει όπως οι άτλαντες το νέο, υπερβαίνοντας έτσι τα συμβατικά αρχιτεκτονικά ερωτήματα. Σε μια άφθαρτη δομή με έντονα τα νεορεαλιστικά χαρακτηριστικά ενός μοντέρνου παρελθόντος -το οποίο επιλέγεται ηθελημένα προκειμένου να αποδομήσει την αρχιτεκτονική στα πρωταρχικά της στοιχεία (βλ.Domino)-, εισάγει την υπόμνηση της ανθρώπινης αναπόφευκτης φθαρτότητας με μια αντίθεση που οξύνεται από τα ευμεγέθη σώματα τα οποία αποδομούν την υπόλοιπη γραμμικότητα και γίνονται το πρωταγωνιστικό στοιχείο-έκθεμα. Οι παρενθετότητες αυτές πέρα από τον σαφή συμβολισμό τους εκφράζουν μια έντονη κριτική στο αρχιτεκτόνημα και στον -μέχρι τώρα- τρόπο δόμησης αναζητώντας μια νέα πραγματικότητα, μια διαφυγή (από το κοινότυπο).
Είναι σαφείς εδώ οι επιρροές των επιβλεπόντων καθηγητών Nicola Koller και Tom Greenall, ενώ ο Lebbeus Woods, κύρια αναφορά των τελευταίων υποψιάζομαι ότι αποτέλεσε (έστω και ασύνειδα) μέρος στην διαδικασία σύλληψης της ιδέας από την Θεοδώρου.
Ο τελευταίος με την σειρά του, ερευνητής των συστημάτων σε κρίση και προκλητικός οραματιστής νέων πραγματικοτήτων ήταν εκείνος που δήλωνε την συνάφεια πολέμου/καταστροφής και αρχιτεκτονικής, και διακήρυττε την ρήξη του με τον παρόν και συγχρόνως την λατρεία του για το αύριο και για το επερχόμενο. Τα «εννέα κουτιά» (Nine Reconstructed Boxes) π.χ., έργο του ιδίου, προτείνουν νέους χώρους κατοίκησης επικαθόμενα των κατεστραμμένων χωρίς να επιδιώκουν την θύμηση του παλιού ή την εξύμνηση της καταστροφής του. Αποτελούν βάση ή αλλιώς σημείο αναφοράς και εκκίνησης της αρχιτεκτονικής σύνθεσης η οποία ανοίγεται σε νέους ορίζοντες.
Έτσι και η Θεοδώρου. Τα γλυπτικά της προθέματα συνδιαμορφώνουν νέους χώρους και άρα μια νέα κοινωνικότητα που αντιτίθεται στον χώρο που θέλει να διαμορφώσει ο δήμαρχος Boris Johnson με τις νεοφιλελεύθερες επιλογές του για την περιοχή του Mount Pleasant στο Λονδίνο, που αποτελεί αφετηριακό πεδίο της δημιουργού. Η αξιόλογη ουτοπική (και όχι ατοπική)πρόταση της (μέρος ενός masterplan 10.000 ετών, κάτι που μου κάνει εντύπωση ακόμα και σε θεωρητικό επίπεδο) πέρα από την περιβαλλοντική της προσαρμοστικότητα και άρα ανθεκτικότητα στον χρόνο ανοίγει ένα νέο πεδίο προς έναν μελλοντικό συσχετιζόμενο χώρο με ηθελημένα ασαφείς και ρευστούς όρους και προς μια υπέρβαση της ίδιας της αρχιτεκτονικής.
του Νικόλα Μιτζάλη
Σχετικές Δημοσιεύσεις:
- Για ποιούς προορίζονται οι νέοι «λόφοι» της Παλαιστίνης; ( 10 Νοέμβριος, 2011 )
- Το νέο Δικαστικό Μέγαρο στο Παρίσι ( 07 Μάρτιος, 2012 )
- Η πόλη των εσωκλεισμένων και των αποκλεισμένων ( 06 Απρίλιος, 2012 )
- Ο φόβος του κράτους για την αυτοδιαχείριση ( 08 Σεπτέμβριος, 2012 )
- Ποιητικά κατοικεί ο άνθρωπος ( 06 Μάιος, 2012 )
- Η σειρά του Λονδίνου ( 07 Ιούνιος, 2012 )
- Άνθρωποι χωρίς σπίτια, σπίτια χωρίς ανθρώπους ( 08 Αύγουστος, 2012 )
- Η παρέκκλιση του Παραρτήματος και η πόλη ( 08 Οκτώβριος, 2012 )
- Αποκρατικοποιήσεις και έλεγχος του χώρου ( 05 Νοέμβριος, 2012 )
- Ο παρεκκλίνοντας (Ο Πεζός του Ray Bradbury) ( 08 Δεκέμβριος, 2012 )
- Μια υβριδική πλατεία για μια βιώσιμη πόλη ( 07 Ιανουάριος, 2013 )
- Η πρόκληση ενός διαφορετικού τρόπου αρχιτεκτονικής δημιουργίας ( 10 Μάρτιος, 2013 )
- Μαρσίλια, το δισυπόστατο της πολιτιστικής πρωτεύουσας ( 08 Απρίλιος, 2013 )
- Korkma (Μη φοβάσαι) Taksim! ( 04 Ιούνιος, 2013 )
- Ένα διαφορετικό Γηροκομείο ( 06 Ιούλιος, 2013 )
- Η αναζήτηση της χαμένης ευτυχίας τον 21ο αιώνα ( 06 Αύγουστος, 2013 )
- Μια τεράστια φουσκωτή όπερα ως αντιστάθμισμα μιας τεράστιας καταστροφής; ( 04 Οκτώβριος, 2013 )
- Τόσο κοντά κι όμως τόσο μακριά ( 04 Νοέμβριος, 2013 )
- Μια κινητή μεγαδομή για την αποκατάσταση του περιβάλλοντος ( 05 Δεκέμβριος, 2013 )
- Αναπλάθοντας, δια της ανατροπής, το ελληνικό ιδιοκτησιακό καθεστώς ( 07 Ιανουάριος, 2014 )
- Ο βανδαλισμός(;) της εκκλησίας της Ronchamp ( 19 Μάρτιος, 2014 )
- Το Σύνδρομο των Ολυμπιακών Αγώνων στο Sochi ( 09 Μάρτιος, 2014 )
- Οι ακτιβιστές αντάρτες κηπουροί ενάντια στη δόμηση του πάρκου Vake ( 06 Απρίλιος, 2014 )
- Εκτυπώνοντας σπίτια μέσα σε λίγες ώρες ( 08 Μάιος, 2014 )
- Εις το όνομα των «Αγώνων» ( 11 Ιούνιος, 2014 )
- Τα χέρια στο Άλσος ( 05 Ιούλιος, 2014 )
- Urburb ( 08 Αύγουστος, 2014 )
- Μνημειακοί Πόλεμοι στη Ρίγα ( 08 Σεπτέμβριος, 2014 )
- Βίλα Αμαλίας ( 07 Οκτώβριος, 2014 )
- Ενάντια στο σχεδιασμό ( 07 Νοέμβριος, 2014 )
- Η αναβολή μιας πολεοδομικής φαντασίωσης ( 11 Δεκέμβριος, 2014 )
- Άνιση ανάπτυξη ( 09 Ιανουάριος, 2015 )
- Αναμένοντας την αλλαγή «παραδείγματος» ( 12 Φεβρουάριος, 2015 )
- Prison Architect ( 09 Μάρτιος, 2015 )
- Τα τείχη της οριζόντιας Βαβυλωνίας και το νέο Masterplan ( 19 Απρίλιος, 2015 )
- Η ‘ορθότητα’ του Arno Lederer ( 17 Μάιος, 2015 )
- Μια νέα χορογραφία αρχιτεκτονικής πνευματικότητας ( 08 Ιούνιος, 2015 )
- Μια εκτρωματική προσθήκη στο Βενετσιάνικο αρχιτεκτονικό πάνθεον ή όχι; ( 13 Φεβρουάριος, 2019 )
- Μην σκέφτεσαι, κοίτα! ( 05 Σεπτέμβριος, 2015 )
- Αναζητώντας το Υψηλό ( 05 Οκτώβριος, 2015 )
- Ο Kapoor στην La Tourette ( 05 Νοέμβριος, 2015 )
- Η τρομοκρατία και η πόλη ( 02 Δεκέμβριος, 2015 )
- Επανεφευρίσκοντας το χριστουγεννιάτικο δέντρο ( 05 Ιανουάριος, 2016 )
- Μια βιβλιοθήκη χωρίς βιβλία ( 01 Φεβρουάριος, 2016 )
- Πρόσφυγες, τα απεκκρίματα του πολέμου ( 04 Μάρτιος, 2016 )
- Η Ζ διάσταση ( 06 Απρίλιος, 2016 )
- Η νέα πτύχωση του SFMOMA ( 11 Μάιος, 2016 )
- Ουδέν νεώτερον από το (δυτικό) μέτωπο; Ή μήπως όχι; ( 10 Ιούνιος, 2016 )
- Ο Ηλίθιος (Durak) ( 11 Ιούλιος, 2016 )
- Ποιος χρειάζεται τους ολυμπιακούς αγώνες; ( 22 Αύγουστος, 2016 )
- Το αντι-παράδειγμα του Άρη Κωνσταντινίδη ( 25 Οκτώβριος, 2016 )