ΕΡΓΟ
ΚΤΗΡΙΑ Δ. ΧΡΗΣΗΣ
28 Μάιος, 2010
Συγκρότημα κινηματογράφων ‘ΤΕΧΝΟΠΟΛΙΣ’ στο Ηράκλειο Κρήτης
Η "Τεχνόπολις" (7.000 τ.μ) περιλαμβάνει πέντε αίθουσες κινηματογράφων, υπαίθριο θέατρο, εστιατόριο, bars, και υπαιθριους χώρους.
Υποστηρίξτε το GreekArchitects.gr >>
Αξιοποιώντας την επιμήκη μορφή του οικοπέδου, μεγάλες αρχιτεκτονικές χειρονομίες συνθέτουν ένα εξωστρεφές συγκρότημα με άξονα μία ενιαία πορεία, υπαίθρια και εσωτερική, που εξασφαλίζει την περιήγηση του επισκέπτη σε όλες τις λειτουργικές ενότητες, και συνδέει τον υπάρχοντα αστικό ιστό με την ζώνη της παραλίας.
Το συγκρότημα "Τεχνόπολις" (έναρξη λειτουργίας Οκτωβριος 2005) βρίσκεται στο Ηράκλειο της Κρήτης, στην περιοχή Αμμουδάρα, λίγα χιλιόμετρα δυτικά απο το κέντρο της πόλης. Είναι το μεγαλύτερο συγκρότημα κινηματογράφων που λειτουργεί στην Κρήτη. Καλύπτει 7.000 τετραγωνικά μέτρα και περιλαμβάνει πέντε αίθουσες κινηματογράφων και πολλαπλών χρήσεων, υπαίθριο θέατρο/θερινό κινηματογράφο, καφέ, εστιατόριο, bars, περίπτερο και υπαιθριους χώρους.
Πρόκειται για τον επανασχεδιασμό ενός κτηριακού συγκροτηματος επάνω σε ένα προϋπάρχοντα ημιτελή φέροντα οργανισμό από μπετόν.Το οικόπεδο ειναι μια στενομέτωπη λωρίδα ανάμεσα στον κεντρικό δρόμο και στην παραλία, και ο ύπαρχον σκελετός δυσχερένει αρκετά την ανάπτυξη του συγκροτήματος κατα την φυσική επιμήκη κατέυθυνση του οικοπέδου.
Ο νέος σχεδιασμός όπως προτάθηκε από τούς αρχιτέκτονες της "Αναμορφωσης" έχει σκοπό την ενοποίηση των υπαρχόντων επι μέρους κτισμάτων σε ένα ενιαίο χωρικό σύνολο. Αυτό γίνεται μέσα από μεγαλες αρχιτεκτονικές χειρονομίες που προσδίδουν ένα δημόσιο χαρακτήρα στο συγκρότημα που έρχεται να λειτουργήση ως φυσική σύνδεση του υπάρχοντος αστικού ιστού με το μέτωπο της παραλιας. Η νέα πρόταση εισάγει το στοιχείο της κίνησης/ροής. Επαναφέρει τη φυσική επιμήκη μορφή μέσα από τον σχεδιασμό μιάς βασικής πορείας τόσο υπαίθριας όσο και εσωτερικής περνώντας την μέσα από τους κτιριακούς όγκους όπου είναι απαραίτητο, εξασφαλίζοντας έτσι την κίνηση/περιήγηση του επισκέπτη σε όλες τις λειτουργικές ενότητες και τους υπάιθριους χώρους, πάντα σε άμεση σχέση με τον αστικό ιστό.
H METAΛΛIKH ΣTOA 'Λ'
Βασικό στοιχείο ενοποίησης αποτελεί η μεταλλική κατασκευή που ξεκινάει απο τα χαμηλούς όγκους της εισόδου και τον μπροστινό υπαίθριο χώρο στην πλευρά του δρόμου, και καταλήγει στο υπαίθριο θέατρο στην πλευρά της παραλίας. Χαρακτηρίζει το σύνολο του έργου, και αξιοποιεί την επιμήκη μορφή του οικοπέδου. Λειτουργεί ως στοιχείο αστικού σχεδιασμού που κατευθυνει το συγκρότημα προς τον αστικό ιστό και αντιστρόφως. Αποτελείται απο υψηλούς επαναλαμβανόμενους φορείς μορφής "Λ". Στο κέντρο φέρει αναρτημένα περσιδωτά σκιάδια που καλύπτουν τούς ενδιάμεσους υπαίθριους χώρους. Στην δυτική πλευρά γίνεται φορέας ανάρτησης της ράμπας παρέχουσας εξωτερική πρόσβαση στο κτίριο και στο υπαίθριο θέατρο, και στην ανατολική πλευρά λειτουργεί ως φυσικό όριο και υποδομή για την ανάπτυξη κατακόρυφων «πράσινων τοίχων» με αναρριχώμενα φυτά.
O EΞΩTEPIKOΣ XΩPOΣ
Το σύστημα ραμπών της δυτικής όψης σε όλο το μήκος του οικοπέδου, εξασφαλιζει την απρόσκοπτη μετακίνηση του επισκέπτη στο σύνολο των χώρων. Οι εναέριοι διάδρομοι με μεταλλικό φορέα και ξύλινο δάπεδο παραπέμπουν σε κατάστρωμα πλοίου. Ράμπες και σκάλες αναπτύσσονται και στην ανατολική πλευρά του οικοπέδου όπου βρίσκονται οι έξοδοι των κινηματογραφικών αιθουσών. Δημιουργούνται δύο μεγάλοι υπαίθριοι χώροι/πλατείες, ενσωματωμένοι στο συγκρότημα, που έχουν άμεση επαφή με τους περιβάλλοντες δρόμους, νότια και δυτικά, παρέχοντας έτσι άμεση σύνδεση με τον αστικό ιστό. Παράλληλα αξιοποιούνται οι ανοιχτοί χώροι σε ψηλότερη στάθμη (ταράτσες, ανοιχτό θέατρο) σε μια σχέση εξωστρέφειας προς την ευρύτερη περιοχή.
Οι κλειστοί κτιριακοί όγκοι διαιρούνται σε τρεις οριζόντιες ζώνες υλικών που διατρέχουν περιμετρικά όλα τα κτίρια: η ψηλή ζώνη χαρακτηρίζεται από την επικάλυψη φύλλων πλήρους γκρί ψευδαργύρου, η χαμηλή από σοβατισμένο τοίχο σε έντονους χρωματισμούς πράσινου και μπλε, και η ενδιάμεση από φύλλα διάτρητου γκρί ψευδάργυρου που αφήνει να προβάλλεται ο χρωματισμένος τοίχος. Η υπόγεια ή ημιυπόγεια ζώνη των κτιρίων έχει επενδυθεί με πέτρα όπως και κάθε τοίχος που εντάσσεται στην υπαίθρια διαμόρφωση.
O EΣΩTEPIKOΣ XΩPOΣ
Η βασική πορεία συναντά εσωτερικά τρεις κύριους χωρους εκτονωσης / foyer που αναπτύσσονται σε τρείς διαφορετικές στάθμες: υμιυπόγειο (lounge bar, μικρά καταστήματα, επαφή με τον δρόμο), ισόγειο (κυρία είσοδος, πωλητηριο, pop-corn bar), όροφος (είσοδοι στις κινηματογραφικές αίθουσες, επαφή με μεγάλη εξωτερική ράμπα και μεταλλική στοά). Στο εσωτερικό οι τεχνοτροπίες και τα υλικά (γυαλί, ξύλο, ανοξείδωτος χάλυβας, plexiglass, αγυάλιστος γρανιτης κλπ) που χρησιμοποιούνται σε οροφές, τοίχους, πατώματα και σκάλες, δημιουργούν μια αισθηση γλυπτικής ρευστότητας απο χώρο σε χώρο, και ιδιαίτερα ανάμεσα στα τρία foyer. Στη δυτική πλευρά τοποθετούνται σταθερά ημιδιαφανή υαλοπετάσματα με διαμορφωμένα προφίλ σε σχήμα U, δημιουργώντας έναν μεγάλο γύαλινο τοίχο. Αυτός επιτρέπει τον φυσικό φωτισμό των τριών foyer την ημέρα, προσδίδει μια εσωτερική και εξωτερική ενότητα στο κτίριο, και συγχρόνως αποτελεί κι ένα από τα βασικά στοιχεία της αρχιτεκτονικής ταυτότητας του συγκροτήματος.
Σε διάσπαρτα σημεία, αιθουσες, bar, foyer κλπ, εισάγονται γραφιστικά στοιχεία, με στόχο να υποδηλώσουν την σημασία του στυλιζαρίσματος, των μορφών αλλά και του λόγου (πχ αττάκες) στον κινηματογράφο.
Σε αυτό το πλαίσιο εξ’άλλου σχεδιάστηκε και το λογότυπο του συγκροτήματος, στυλιζάροντας τους χαρακτηριστικούς μεταλλικούς φορείς ‘Λ’.
ΦΩTIΣMOΣ
Ως φυσικός φωτισμός των τριών κυρίων foyer επιλέγεται ο δυτικός με στόχο την αξιοποίηση/θεματοποίηση του υβριδικού φωτός του ηλιοβασιλεμματος ως βαθμιαίο πέρασμα στη νύχτα και συνεπώς έναυσμα της αρχής των κινηματογραφικών προβολών και του θεάματος.
Το στοιχείο της κίνησης εισάγεται και στην γενική σύλληψη/σχεδιασμό του φωτισμού, κάτι που παραπέμπει στην κινούμενη κινηματογραφική εικόνα. Στα foyer ισογείου και ορόφου και καθ' όλο το μήκος του μεγάλου γυάλινου τοίχου τοποθετείται σύστημα φωτισμου εναλασσόμενων χρωμάτων, RGB, δημιουργώντας ένα ιδιαίτερο θεαματικό αποτέλεσμα ορατό απο μακρυά και εμβληματικό για το συγκρότημα κατα την διαρκεια της νύχτας.
Και στους τρείς χώρους κυριαρχεί ο έμμεσος ή υβριδικός φωτισμός. Δεν υπάρχουν ευδιάκριτα φωτιστικά σώματα - ο φωτισμός είναι ενσωματωμένος σε δομικά στοιχεία του κτιρίου. Στο foyer του ορόφου χρησιμοποιουνται ενδοδαπέδια έγχρωμα φωτιστικά σώματα και ήπιοι φωτιστικοί όγκοι που σηματοδοτούν τις εισόδους στις αίθουσες . Στο foyer του ισογείου κυριαρχεί έμμεσος "κρυφός" φωτισμός οροφής. Ομοίως, στο foyer του υμιυπόγειου επιτυγχάνεται έμμεσος "κρυφός" φωτισμός μέσα από πλευρικά ξύλινα πανέλα, ενω πολλά υποστυλώματα του κτιρίου περιβάλλονται με plexi-glass και μετατρέπονται σε μεγάλα φωτιστικά σώματα με διαβαθμιζόμενη ένταση.
Την ίδια λογική ακολουθεί και ο φωτισμός του υπαιθριου χώρου. Η μεγάλη μεταλλική στοα φέρει ένα "νυχτερινος", διακριτικό και έμμεσο φωτισμό που προκύπτει από τον φωτισμό των ίδιων των μεταλλικων στοιχείων "Λ" και περσίδων. Αυτό προκύπτει μέσα από μιά διάθεση σεβασμού και ανάδειξης της φυσικής σκοτεινής φωτιστικής συνθήκης της νύχτας και παράλληλα προετοιμασίας για την κινηματογραφική προβολή…. τα φωτα χαμηλώστε, το έργο αρχίζει!
ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ ΜΕΛΕΤΗ: ANAMORPHOSIS-ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΕΣ: Nίκος Γεωργιάδης, Τότα Μαμαλάκη, Κώστας Κακογιάννης, Βάϊος Ζητωνούλης
Μηθύμνης 27, 11257 Αθήνα, τηλ: +30 210 8674200, +30 210 8673968
fax: +30 210 8668276, http://www.anamorphosis-architects.com
e-mail: info@anamorphosis-architects.com
ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ ΕΠΙΒΛΕΨΗ: Τότα Μαμαλάκη, Nίκος Γεωργιάδης
ΣΤΑΤΙΚΗ ΜΕΛΕΤΗ ΕΠΙΒΛΕΨΗ: Γιώργος Ζωγραφάκης
ΜΗΧΑΝΟΛΟΓΙΚΗ ΜΕΛΕΤΗ ΕΠΙΒΛΕΨΗ: Κυριάκος Πετράκης
ΠΕΡΙΟΧΗ ΕΡΓΟΥ: Αμμουδάρα, Ηράκλειο Κρήτης
ΧΡΟΝΟΣ ΜΕΛΕΤΗΣ/ΚΑΤΑΣΚΕΥΗΣ: Μάρτιος 2004 – Οκτώβριος 2005
Σημειωση
Το έργο έχει παρουσιαστεί αποσπασματικά σε διάφορα αρχιτεκτονικά περιοδικά, διαλέξεις κλπ. Αντιπροσώπευσε την Τότα Μαμαλάκη, ιδρυτικό μέλος της Anamorphosis-Αρχιτέκτονες, στην έκθεση της Ένωσης Διπλωματούχων Ελληνίδων Μηχανικών (Ε.Δ.Ε.Μ.) Τεχνοπολις-Γκαζι Μαρτιος 2008. Επίσης παρουσιάστηκε στην 4η Triennale Υλοποιημένου Έργου στην Κρήτη, ΚΑΜ Χανιά Φεβρουάριος 2008 οπου δεν έτυχε ιδιαίτερης αναγνώρισης και δεν προκρίθηκε στα 20 περιοδεύοντα έργα της β’ φάσης της έκθεσης.
ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ
Η σχεδιαστική μέθοδος της Anamorphosis επεκτείνει την αρχιτεκτονική αντίληψη και πρακτική σε ένα εύρος θεμάτων: αστικό χώρο, κτίριο, εσωτερικό χώρο, πολυμέσα, γραφιστική, διαφήμιση κλπ, περιοχές όπου το γραφείο έχει πολυετή σχεδιαστική εμπειρία. Εφαρμόζει την αρχή του ολικού σχεδιασμού, μία ολική προσέγγιση της σύνθεσης, που αναδεικνύει την ψυχαναλυτική διάσταση της αρχιτεκτονικής (θεωρία Νίκου Γεωργιάδη). Η έρευνα και ο πειραματισμός είναι αναπόσπαστο μέρος του γραφείου. Η ανάλυση για τους θερινούς κινηματογράφους (1994), και η επιμέλεια του περιοδικού Architectural Design - Tracing Architecture (1998) αποτελούν παραδείγματα που ήδη δίνουν την ευκαιρία για μιά ευρύτερη συζήτηση με άλλους συναδέλφους και ειδικούς. Οι παρουσιάσεις του έργου της Anamorphosis στο ICA Λονδίνο (2000), στην Biennale Aρχιτεκτονικής, Arsenale, (2002) και Tέχνης (2003) της Βενετίας, του Rotterdam (2003) και του Art Basel (2006-2112), αλλά και στον διεθνή ακαδημαϊκό χώρο, με μελέτες, αρθρογραφία, δημοσιεύσεις, διαλέξεις, και εκθέσεις (1994-2008), πιστοποιούν το έργο της ομάδας ως σύγχρονη αρχιτεκτονική πρόταση και κριτική σκέψη.
*Η συγκεκριμένη παρουσίαση ,εντάσσεται στην πρόταση – πρόσκληση του greekarchitects.gr , για την ανάδειξη σύγχρονου αρχιτεκτονικού έργου.
Λεπτομέρειες για την αποστολή προτάσεων δείτε ΕΔΩ
Σχετικές Δημοσιεύσεις:
- Η Αναμόρφωσις ως αρχιτεκτονική προβληματική ( 24 Ιούνιος, 2011 )
- Αρχιτεκτονική Αγωγή και Παραγωγή στην σύγχρονη Ελλάδα: ( 24 Δεκέμβριος, 2009 )
- Αρχιτεκτονικός και θεατρικός φωτισμός ( 23 Αύγουστος, 2006 )
- Συνέντευξη με τον Νίκο Γεωργιάδη ( 16 Αύγουστος, 2013 )
- Συγκρότημα κινηματογράφων ‘ΤΕΧΝΟΠΟΛΙΣ’ στο Ηράκλειο Κρήτης ( 28 Μάιος, 2010 )
- Πολυχώρος “ΘΕΑΤΡΟΝ” ( 22 Μάρτιος, 2010 )
- Τμήμα θεατρικών σπουδών στην πανεπιστημιούπολη Αθηνών ( 01 Απρίλιος, 2008 )
- Μουσείο Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης ( 12 Μάιος, 2008 )
- Αρχιτεκτονική-κινηματογράφος: οπτική αντίληψη-χώρος ( 12 Οκτώβριος, 2009 )
- ΜΟΥΣΕΙΑ ΤΟΥ 21ου ΑΙΩΝΑ, ART-CENTRE BASEL ( 15 Νοέμβριος, 2008 )
- Αναμόρφωσις ( 01 Ιανουάριος, 2006 )
- Θέατρο Αρχαίας Επιδαύρου ( 02 Ιούλιος, 2006 )
- Η Χωροθέτηση των Κινηματογράφων στην Αθήνα και η Επίδρασή της στα Χαρακτηριστικά Μετακίνησης των Θεατών ( 28 Ιανουάριος, 2014 )
- (152) «Υπαίθριο θέατρο στην Αίγινα» ( 27 Ιανουάριος, 2011 )
- (162) Νέα θεατρική σκηνή Πειραιά ( 08 Φεβρουάριος, 2011 )
- «ΠΟΛΗ και ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ» ( 15 Φεβρουάριος, 2011 )
- (203) Δημόσια Ανώτατη Σχολή Κινηματογράφου ( 12 Μάρτιος, 2011 )
- Ο κινηματογράφος ΑΣΤΡΟΝ κινδυνεύει! ( 16 Ιούλιος, 2011 )
- (166.11) Πολυμορφικός και μεταφερόμενος χώρος ακρόασης ( 09 Απρίλιος, 2012 )
- Aelita ( 17 Ιούνιος, 2013 )
- Κινηματογράφος Μαριάννα ( 03 Αύγουστος, 2013 )
- Αρχιτεκτονική και κινηματογράφος ( 01 Δεκέμβριος, 2013 )
- (128.13) Εργαστήρι Κινηματογραφικών Σπουδών στη Δράμα ( 28 Ιανουάριος, 2014 )
- Θέατρο Μήτρα ( 17 Ιούλιος, 2014 )
- Οταν το σινεμά ερωτεύτηκε την αρχιτεκτονική ( 01 Σεπτέμβριος, 2014 )
- Η φωτογραφία ως μέσο μεταγραφής του αρχιτεκτονικού έργου ( 04 Δεκέμβριος, 2014 )
- Τύποι και αναπαραστάσεις αδρανών τοπίων στην κινηματογραφημένη πόλη ( 22 Νοέμβριος, 2014 )
- Κινηματογραφικοί περίπατοι στην Αθήνα της κρίσης ( 16 Απρίλιος, 2015 )
- 77 Theatre ( 07 Ιούλιος, 2015 )
- 162.14 Επιπλέον Θέατρο ( 13 Μάρτιος, 2015 )
- Η αρχιτεκτονική ματιά στο new weird Greek cinema [A] ( 04 Μάιος, 2015 )
- Η αρχιτεκτονική ματιά στο new weird Greek cinema [B] ( 15 Μάιος, 2015 )
- Η αρχιτεκτονική ματιά στο new weird Greek cinema [Γ] ( 11 Ιούνιος, 2015 )
- Η αρχιτεκτονική ματιά στο new weird Greek cinema [Δ] ( 27 Ιούλιος, 2015 )
- 233.14 Τα παιδία σκηνοθετεί ( 25 Ιούνιος, 2015 )
- Η γοητεία της απουσίας στο Dogville ( 14 Σεπτέμβριος, 2015 )
- Τοπία αποξένωσης ( 28 Αύγουστος, 2015 )
- L'annee derniere a Marienbad ( 22 Σεπτέμβριος, 2015 )