ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ
ΝΕΑ
17 Ιανουάριος, 2007
Καταστράφηκε το ρολόι- έμβλημα στον Ασπρόπυργο
Το ορόσημο του Ασπρόπυργου, ένα ρολόι - έμβλημα από τον Μεσοπόλεμο, ύψους 20 μ., δεν υπάρχει πια. Καταστράφηκε στη διάρκεια ατυχών εργασιών υποτιθέμενης ανακατασκευής από τον Δήμο της πόλης και αυτό που αντικρίζει τώρα ο περαστικός είναι ένα ικρίωμα από μπετόν.
Νικος Βατοπουλος
Λανθασμένες ενέργειες οδήγησαν το τραυματισμένο από τους σεισμούς του 1999 μνημείο να απολέσει την αρχική πλινθοδομή του, τα μαρμάρινα σκαλοπάτια της βάσης και κυρίως τον μηχανισμό του.
Eπειτα από αυτοψία, η Πολεοδομία Ελευσίνας διέταξε την περασμένη Παρασκευή τη διακοπή των εργασιών με αιτιολογικό ότι οι εργασίες δεν είναι σύννομες με την υπ. αριθ, 212/2005 άδεια «Επισκευής Παλαιού Ρολογιού». Οι μηχανικοί που υπογράφουν διαπίστωσαν ότι «έγινε κατεδάφιση των τοίχων πλήρωσης αντί επισκευής αυτών». Επιπλέον, η Εφορεία Νεοτέρων Μνημείων διενεργώντας επίσης αυτοψία, διαπίστωσε επίσης σημαντικές φθορές και καθώς το μνημείο είναι υπό χαρακτηρισμό θα προχωρήσει σε πρόταση για να αναλάβει την ανακατασκευή, πλέον, το ΥΠΠΟ.
Εργο του Βασ. Τσαγρή
Η πρόταση για χαρακτηρισμό του μνημείου είχε γίνει αρχικά από την «Πρωτοβουλία Πολιτών για τον Ασπρόπυργο», ενώ και ο Σύλλογος Μηχανικών Ασπροπύργου είχε επισημάνει τη σπουδαιότητα του μνημείου από το 2005 και είχε προτείνει στον Δήμο την αποκατάσταση από ειδικό συνεργείο. Αίτημα όλων τώρα είναι η ανακατασκευή του Ρολογιού, που είναι σύμβολο της πόλης. Είναι έργο του διάσημου αρχιτέκτονα του Mεσοπολέμου Βασίλη Τσαγρή (1881-1942), έργο σημαντικό, «άγνωστο για τους αρχιτέκτονες μέχρι σήμερα». Την επισήμανση αυτή έκανε η καθηγήτρια στο ΕΜΠ Μάρω Καρδαμίτση - Αδάμη σε διάλεξη που έκανε πριν από δύο χρόνια, δηλαδή έγκαιρα, στο Πνευματικό Κέντρο του Δήμου Ασπρόπυργου. Μορφολογικά «ακολουθεί τα δυτικοευρωπαϊκά πρότυπα του εκλεκτικισμού» και φανερώνει την αναπτυξιακή τροχιά της πόλης του Ασπρόπυργου τη δεκαετία του ’20, όταν κοινοτάρχης τότε ήταν ο Ιωάννης Λιάκος. Το ρολόι άρχισε να χτίζεται το 1928 στην κεντρική πλατεία με στατική μελέτη του μηχανικού Νικ. Χατζηπαναγιώτη (μεγάλο όνομα της εποχής). Το αρχείο Χατζηπαναγιώτη φυλάσσεται στα Αρχεία Νεοελληνικής Αρχιτεκτονικής του Μουσείου Μπενάκη. Η ατυχής παρέμβαση στο Ρολόι επαναφέρει την ανάγκη μιας άλλης ευαισθησίας και πολιτικής στην αρχιτεκτονική διαμόρφωση του Ασπρόπυργου. Και η υποχρεωτική ανακατασκευή του Ρολογιού, του μοναδικού μνημείου που δίνει ύφος στην πόλη, φέρνει στο φως άγνωστα έως τώρα στοιχεία. Συνδέεται όχι μόνο με έναν γνωστό αρχιτέκτονα αλλά και με την τεχνολογία της εποχής. Η συντήρηση του μηχανισμού του είναι μία παράμετρος που πρέπει να εξετασθεί.