ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ

ΝΕΑ

Στροφή στο μινιμαλισμό

03 Αύγουστος, 2010

Στροφή στο μινιμαλισμό

Εκρηξη ιδεών και δημιουργίας, αλλά και στροφή στο μοντερνισμό είναι το στίγμα της 6ης Μπιενάλε Νέων Αρχιτεκτόνων, που οργάνωσε το Ελληνικό Ινστιτούτο Αρχιτεκτονικής.

Οι συμμετοχές με έργα της τελευταίας πενταετίας ξεπέρασαν κάθε προηγούμενο και έφτασαν τις 368, με κατοικίες, επαγγελματικές εγκαταστάσεις, δημόσια κτίρια και κοινόχρηστους χώρους. Η ευχάριστη έκπληξη, πάντως, ήρθε από έργα που έχουν κερδίσει διακρίσεις σε διαγωνισμούς από διαφορετικές γωνιές του πλανήτη. Από το Μεξικό ώς τον Λίβανο, από το Τορίνο ώς τη Σαρδηνία, από την Πράγα και τη Βιέννη ώς την Ιερουσαλήμ...

Οι κατοικίες διατηρούν τη μερίδα του λέοντος, αλλά είναι αισθητή η παρουσία μελετών που αφορούν κοινόχρηστους χώρους και κτίρια, χάρη σε ορισμένες δημοτικές αρχές που δείχνουν να έχουν συνειδητοποιήσει την αξία των καλαίσθητων παρεμβάσεων. Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση της ανάπλασης της πλατείας Καπνεργάτη στην Καβάλα, με το 1ο βραβείο του διαγωνισμού που έγινε το 2008, αλλά ακόμη δεν έχουν ξεκινήσει τα έργα. Στην Ελευσίνα μια παλιά αποθήκη λαδιού μετατράπηκε σε προσωρινό χώρο συνεδρίου.

Η τέχνη δείχνει την εμπιστοσύνη της στην αρχιτεκτονική. Ανάμεσα στις συμμετοχές, το φουαγέ της παιδικής σκηνής του Εθνικού στο «Ρεξ» που ολοκληρώθηκε το 2008, ενώ τα σχέδια για ένα μικρό θέατρο στον Κεραμεικό παραμένουν στα χαρτιά...

Η ποσότητα και κυρίως η ποιότητα των έργων δυσκόλεψε το έργο της επιτροπής που απαρτίστηκε από τους καθηγητές Νίκο Καλογήρου, Ηλία Κωνσταντόπουλο, Λόη Παπαδόπουλο και Δημήτρη Παπαλεξόπουλο. Δεν είναι τυχαίο ότι για πρώτη φορά στα 15 χρόνια του θεσμού επιλέχθηκαν για την τελική φάση 74 έργα, όλα με ομόφωνες αποφάσεις, που θα παρουσιαστούν από τις 17 Σεπτεμβρίου και για ένα μήνα στο Μουσείο Μπενάκη (κτίριο οδού Πειραιώς).

«Είχαμε πολλές συμμετοχές με έναν ιδιαίτερα υψηλό ποιοτικό μέσο όρο», μας είπε ο Ηλίας Κωνσταντόπουλος, αναπληρωτής καθηγητής της Αρχιτεκτονικής του Πανεπιστημίου της Πάτρας, που είναι και ο επιμελητής της έκθεσης. Μας μίλησε με ιδιαίτερη θέρμη για τη «νέα φουρνιά» των αρχιτεκτόνων, που «ψάχνει, πειραματίζεται, τολμά και δείχνει να έχει κέφι», όπως μας είπε χαρακτηριστικά και πρόσθεσε: «Υπάρχει μεγάλη αλλαγή σε σχέση με τα έργα προηγούμενης περιόδου, των δεκαετιών του '70 και του '80, που κυριαρχούσε η υπερβολή, το "στολίδι". Διαπιστώνουμε με χαρά ότι έχουμε μια στροφή προς το μινιμαλισμό, τις λιτές γραμμές που χαρακτηρίζουν το μοντέρνο κίνημα. Αυτή η αλλαγή οφείλεται στη βελτίωση του επιπέδου σπουδών στις αρχιτεκτονικές σχολές της χώρας μας». Δεν διαστάζει όμως να παρατηρήσει: «Η σωστή αρχιτεκτονική για να υλοποιηθεί προϋποθέτει και καλό πελάτη. Με χαρά διαπιστώνουμε ότι και το επίπεδο των ιδιοκτητών ανεβαίνει, βελτιώνεται. Εμπιστεύονται σε μεγαλύτερο βαθμό τις μελέτες που εκπονούν οι αρχιτέκτονες, οι οποίες θα έλεγα ότι είναι πιο ψαγμένες».

Παρ' ότι και ο ίδιος δεν απέχει πολύ από την ηλικία των 45 χρόνων, που είναι το όριο για τη συμμετοχή στην Μπιενάλε Νέων Αρχιτεκτόνων, έχει να δώσει στους νεότερους μια συμβουλή: «Να παίρνουν μέρος σε αρχιτεκτονικούς διαγωνισμούς. Να έχουν τα μάτια τους ανοιχτά και να μη φοβούνται τον ανταγωνισμό. Να επενδύουν στην καινοτομία».

«Οι νέοι αρχιτέκτονες δείχνουν ότι έχουν ξεφύγει από τα στερεότυπα του παρελθόντος», επισημαίνει μετά λόγου γνώσεως ο Νίκος Καλογεράς, πρόεδρος του Ινστιτούτου Αρχιτεκτονικής, ομότιμος καθηγητής του Πολυτεχνείου που το 1995 είχε την ιδέα για τις Μπιενάλε Νέων. Διαπιστώνει πως «η αρχιτεκτονική σκηνή στη χώρα μας αλλάζει, χωρίς να έχει κερδίσει ακόμα τη μάχη της ποιότητας». Επισημαίνει πως αυτή η βελτίωση αφορά ολόκληρη τη χώρα, γεγονός που αποδίδει «στην ίδρυση νέων αρχιτεκτονικών σχολών στην περιφέρεια, που φέρνουν νέα πνοή στις πόλεις και λειτουργούν ως πυρήνες για τη βελτίωση της αισθητικής των κτιρίων και κυρίως του δημόσιου χώρου». Δίνει μάλιστα το δικό του αισιόδοξο στίγμα, σημειώνοντας: «Η κρίση πλήττει όλες τις πλευρές της κοινωνίας και της οικονομίας. Επηρεάζει ιδιαίτερα την οικοδομή. Αυτό το μειονέκτημα όμως μας δίνει την ευκαιρία να σκεφθούμε, να "βασανίσουμε" περισσότερο τις μελέτες και να να δώσουμε έμφαση στις μικρές παρεμβάσεις που δεν έχουμε συνειδητοποιήσει πόσο αλλάζουν την εικόνα της πόλης». *

Της ΧΑΡΑΣ ΤΖΑΝΑΒΑΡΑ
enet.gr
Φώτογραφία:Διαφάνεια για το Μουσείο Αθλητισμού, δίπλα στο Καυταντζόγλειο της Θεσσαλονίκης

Share |

Σχετικές Δημοσιεύσεις:

 

GreekArchitects Athens

Copyright © 2002 - 2024. Οροι Χρήσης. Privacy Policy.

Powered by Intrigue Digital