ΔΙΑΛΟΓΟΣ

Οργάνωση Κλάδου

Πρακτική του Επαγγέλματος

07 Μάρτιος, 2010

Πρακτική του Επαγγέλματος

Χάρτης Ποιότητας

Έγγραφο για τη δεύτερη Γενική Συνέλευση του Συμβουλίου Αρχιτεκτόνων Ευρώπης (ΣΑΕ) το 2007

ΕΙΣΑΓΩΓΗ

Οι Αρχιτέκτονες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, που αντιπροσωπεύονται από τις Οργανώσεις Μέλη του ΣΑΕ, δεσμεύονται να ακολουθήσουν τις αρχές που αναφέρονται σε αυτόν τον Χάρτη Ποιότητας, οι οποίες υπερβαίνουν την αποδεκτή ελάχιστη πρακτική στην Ευρώπη. Παρότι ο Χάρτης δεν είναι δεσμευτικός από νομική άποψη, υποστηρίζει τη γενική και επαγγελματική νομοθεσία σχετικά με την ποιότητα σε όσα από τα κράτη μέλη της Ε.Ε. υπάρχει ήδη. 

Ο Χάρτης Ποιότητας περιλαμβάνει αναφορές σε άλλα έγγραφα και σε Ευρωπαϊκές νομοθεσίες που αναφέρονται σε λεπτομέρειες και διαδικασίες. Επίσης περιλαμβάνει τις ηλεκτρονικές διευθύνσεις των Οργανώσεων Μελών του ΣΑΕ, έτσι ώστε ο χρήστης του Χάρτη να μπορεί να βρει πληροφορίες σχετικά με το αντίστοιχο νομικό πλαίσιο σε κάθε Κράτος Μέλος.   

Ο Χάρτης παραθέτει προαιρετικούς κανόνες για το αρχιτεκτονικό επάγγελμα, οι οποίοι αποτελούν μέρος του συνολικού πλαισίου που απαιτείται ώστε να καλυφθούν οι προσδοκίες που έχουν οι καταναλωτές (τόσο οι πελάτες όσο και οι χρήστες) από το επάγγελμα. Μόνο ο συνδυασμός της αρχιτεκτονικής δημιουργικότητας με την άρτια παροχή ποιοτικών υπηρεσιών μπορεί να εξασφαλίσει το αποτέλεσμα που αναμένουν και αξίζουν οι καταναλωτές και η κοινωνία στο σύνολό της – την συνεχή έκφραση ποιότητας στο δομημένο περιβάλλον: την αρχιτεκτονική κουλτούρα. 


ΕΝΑ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑ ΑΦΟΣΙΩΜΕΝΟ ΣΤΗΝ ΠΟΙΟΤΗΤΑ

Η συμμετοχή ενός αρχιτέκτονα σε ένα έργο συμβολίζει για τον καταναλωτή (πελάτη) σιγουριά σε σχέση με την ποιότητα: 

* Ποιότητα της Υπηρεσίας: ο αρχιτέκτονας προσφέρει στον πελάτη όλες τις δυνατότητες, το ανθρώπινο δυναμικό, την τεχνική ικανότητα και τους οικονομικούς πόρους του γραφείου του, προκειμένου να επιτύχει το καλύτερο αποτέλεσμα στο καλύτερο δυνατό χρονικό πλαίσιο για το έργο του πελάτη. Γι’ αυτό, ο αρχιτέκτονας εγγράφεται σε ένα ‘Quality approach’ που μπορεί να επισημοποιηθεί μέσω ενός πιστοποιημένου συστήματος Εγγύησης Ποιότητας (βλ. έγγραφο «ACE Reference Manual on Quality Assurance»)

* Ποιότητα των Έργων: πέρα από τις παρεχόμενες υπηρεσίες, η συμμετοχή του αρχιτέκτονα έχει στόχο να προσφέρει στον πελάτη και στην κοινωνία, κτίρια και προϊόντα βιώσιμα απ’ όλες τις απόψεις, κατάλληλα για το χώρο τους, τις ανάγκες του πελάτη και το ευρύτερο πλαίσιό τους.

* Ποιότητα της Αρχιτεκτονικής Σύλληψης: η συμμετοχή του αρχιτέκτονα προσφέρει τη μοναδική προστιθέμενη αξία δημιουργικότητας που μπορεί να ενσωματώσει και να ξεπεράσει φραγμούς ώστε να παραχθεί ένα συνολικό αποτέλεσμα αισθητικά καλό και πολύτιμο για τον πελάτη και για το περιβάλλον. 


ΕΝΑΣ ΙΚΑΝΟΣ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΑΣ

Η πρόσληψη ενός αρχιτέκτονα αντιπροσωπεύει για τον πελάτη μία εγγύηση ποιότητας που βασίζεται στα ακόλουθα:

* Σε μια Ακαδημαϊκή Εκπαίδευση με διάρκεια, υψηλού επιπέδου, αναγνωρισμένη σε Ευρωπαϊκό επίπεδο (βλ. Οδηγία σχετικά με την Αναγνώριση των Επαγγελματικών Προσόντων 2005/36/EC), που συχνά συμπληρώνεται από ένα διάστημα επαγγελματικής εμπειρίας και την απόκτηση άδειας εξάσκησης του επαγγέλματος (η οποία συχνά αποτελεί προϋπόθεση για κάποια συμπληρωματικά καθήκοντα) ή (για κάποιες μορφές εργασία) μερικές φορές απαιτούνται πρόσθετα προσόντα.

* Στη Συνεχή Βελτίωση και Αναβάθμιση των Γνώσεων μέσω της συνεχιζόμενης επαγγελματικής ανάπτυξης.

* Στην Επαγγελματική Εμπειρία η οποία είναι ζωτική για τη σωστή εφαρμογή των αποκτημένων γνώσεων και ικανοτήτων, για τη βαθιά, βασιζόμενη στην εμπειρία κατανόηση του περιβάλλοντος και του πολιτιστικού πλαισίου, για τη σωστή και επαγγελματική διαχείριση των έργων και για μία ρεαλιστική αντίληψη της ανάπτυξής τους. 


ΕΝΑΣ ΥΠΕΥΘΥΝΟΣ ΚΑΙ ΑΞΙΟΠΙΣΤΟΣ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΑΣ

Δεδομένης της σημασίας του λειτουργήματός του και των μακροπρόθεσμων συνεπειών της δουλειάς του, ο αρχιτέκτονας πρέπει να ανταποκρίνεται στις προσδοκίες του πελάτη και της κοινωνίας. 

* Η προστασία των συμφερόντων του πελάτη και του μακροπρόθεσμου δημόσιου συμφέροντος, αποτελεί προτεραιότητα για τον αρχιτέκτονα σε σχέση με τις επιλογές του και τις αποφάσεις που λαμβάνει. 

* Λόγω της θέσης του ως ελεύθερου επαγγελματία, ο αρχιτέκτονας ενεργεί με ακεραιότητα και αμεροληψία, σεβόμενος τις ηθικές αρχές που υπερβαίνουν τις απλές νομοθετικές απαιτήσεις (οι απαιτήσεις αυτές μπορεί τελικά να συγκεντρωθούν σε ένα δεοντολογικό πλαίσιο) (Βλ. Κώδικα Δεοντολογίας ΣΑΕ). 

* Χάρη σε αυτή την ανεξαρτησία, ο πελάτης βρίσκει στο πρόσωπο του αρχιτέκτονα έναν αξιόπιστο συνεργάτη ο οποίος του προσφέρει μια εξατομικευμένη υπηρεσία και με τον οποίο μπορεί να εργαστεί σε συνθήκες απόλυτης εμπιστοσύνης.

* Για να διασφαλίσει αυτήν την αξιοπιστία και την εμπιστοσύνη, ο αρχιτέκτονας αναλαμβάνει τις ευθύνες του γνωρίζοντας ότι αξιολογείται σωστά και ότι καλύπτεται από μία κατάλληλη ασφάλιση που αντανακλά τη σπουδαιότητα του έργου που έχει αναλάβει.
 

ΕΝΑ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑ ΑΦΟΣΙΩΜΕΝΟ ΣΤΟΝ ΠΕΛΑΤΗ

Λόγω του κεντρικού του ρόλου, ο αρχιτέκτονας μπορεί να προσφέρει στον πελάτη μία προσαρμοσμένη, αποτελεσματική και αποδοτική υπηρεσία της οποίας το πεδίο δεν περιορίζεται μόνο στη σύλληψη του έργου που πρέπει να πραγματοποιηθεί (Βλ. έγγραφο «ACE Reference Manual on Quality Assurance»)

* Ο αρχιτέκτονας μπορεί να προσφέρει στον πελάτη μια ξεκάθαρη παρουσίαση των απαραίτητων και επιθυμητών υπηρεσιών (καθώς και λεπτομερειών των πιο κατάλληλων συντελεστών) ώστε να διασφαλιστεί η καλύτερη δυνατή παροχή των εργασιών που προβλέπονται.

* Ο αρχιτέκτονας μπορεί να βοηθήσει τον πελάτη να καθορίσει με ρεαλιστικό τρόπο τις ανάγκες και επιθυμίες του (ανάλογα με τους πόρους που διατίθενται) χάρη σε μία ανοιχτή και προσεκτική προσέγγιση που απαιτεί εμπειρία.

* Ο αρχιτέκτονας μπορεί επίσης να φανεί χρήσιμος βοηθώντας τον πελάτη με τις απαραίτητες διαδικασίες (σχετικά με την οικοδομική άδεια ή τις ίδιες τις οικοδομικές εργασίες), με την επιλογή και τον προσδιορισμό συνεργατών, με την προετοιμασία συμφωνητικών και συμβολαίων, με την εκτέλεση εργασιών κλπ.   

* Ο αρχιτέκτονας είναι πάντα προσεκτικός ώστε να αποφεύγει συνθήκες και καταστάσεις που θα μπορούσαν να υπονομεύσουν την σωστή πρόοδο των καθηκόντων του και του έργου. Όταν, παρ’ όλ’ αυτά, προκύπτει κάποια σύγκρουση, ο αρχιτέκτονας κάνει ό,τι μπορεί για να επιλύσει το πρόβλημα με επιμέλεια και ευγένεια, φροντίζοντας να ελαχιστοποιήσει οποιεσδήποτε επιβλαβείς συνέπειες. Αν κριθεί απαραίτητο, ο αρχιτέκτονας ενημερώνει τον πελάτη για τις διαθέσιμες επιλογές για την επίλυση του προβλήματος (μεσολάβηση, διαιτησία κλπ.)     

* Σε σχέση με τη δική του συμμετοχή, ο αρχιτέκτονας προσφέρει ένα ξεκάθαρο και σαφή γραπτό ορισμό των συνθηκών υπό τις οποίες θα παρέχονται οι υπηρεσίες, που περιλαμβάνει σαφείς λεπτομέρειες σχετικά με την αμοιβή. 


ΕΝΑΣ ΣΥΝΕΡΓΑΤΗΣ ΠΟΥ ΕΧΕΙ ΕΠΙΓΝΩΣΗ ΤΟΥ ΔΗΜΟΣΙΟΥ ΣΥΜΦΕΡΟΝΤΟΣ

Καθώς παράγει τις πιο κατάλληλες και σωστές λύσεις ανάλογα με τις ανάγκες και τις οικονομικές δυνατότητες του πελάτη, ο αρχιτέκτονας, όπως είναι φυσικό, λαμβάνει υπόψη του την προστασία και την ευημερία των τωρινών και μελλοντικών χρηστών καθώς και τη διαφύλαξη, την αξιοποίηση και την ανάπτυξη της φυσικής, κοινωνικής και πολιτιστικής κληρονομιάς στην οποία συμβάλλει.     


ΕΝΑ ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΜΕΝΟ ΚΑΙ ΟΡΓΑΝΩΜΕΝΟ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑ

Ζητώντας τις υπηρεσίες ενός αρχιτέκτονα, οι πελάτες και η κοινωνία επωφελούνται από την επίβλεψη και παραπομπή ενός οργανωμένου επαγγέλματος που προσφέρει μία πρόσθετη εξασφάλιση ποιότητας (Βλ. Κώδικα Δεοντολογίας ΣΑΕ).


Η μετάφραση και επεξεργασία των κειμένων έγιναν από τον Αρχιτέκτονα Κώστα Μπελιμπασάκη, μέλος Δ.Σ. του ΣΑΔΑΣ-ΠΕΑ και εκπροσώπου του στο ΣΑΕ.

Share |
 

GreekArchitects Athens

Copyright © 2002 - 2024. Οροι Χρήσης. Privacy Policy.

Powered by Intrigue Digital