ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΕΣ
Συμμετοχές 2012
05 Σεπτέμβριος, 2012
(103.12) Επανάχρηση κρουαζιερόπλοιου
Αξιοποίηση υπάρχοντος σκάφους με σκοπό τη μετατροπή του σε κολυμβητικό κέντρο.
Φοιτητής: Γρηγόρης Γρηγοριάδης
Επιβλέποντες καθηγητές: Κωστής Πανηγύρης, Δημήτρης Φιλιππιτζής
Τμήμα Αρχιτεκτόνων Μηχανικών, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας
Ημερομηνία παρουσίασης : Φεβρουάριος 2012
Εισαγωγή
Η παρούσα διπλωματική εργασία διερευνά τη σχέση πόλης και θάλασσας με τρόπο που η δεύτερη θα μπορούσε να συνεισφέρει στη λειτουργία της πρώτης.
Προτείνεται μία εναλλακτική κατασκευή που σκοπό θα έχει την κάλυψη έκτακτων γεγονότων στην πόλη. Συγκεκριμένα, η πρόταση αφορά την επανάχρηση και ανακατασκευή ενός υπάρχοντος κρουαζιερόπλοιου σε πλήρως εξοπλισμένο κολυμβητικό κέντρο που κινείται από τόπο σε τόπο για τη διεξαγωγή αγώνων μεγάλης κλίμακας. Τέλος, γίνεται προσπάθεια προσέγγισης της ναυπηγικής, μιας ειδικότητας που κατ εξοχήν δραστηριοποιείται στη μελέτη κατασκευών που κινούνται στο υγρό στοιχείο, σε συνδυασμό με την αρχιτεκτονική διάσταση του θέματος.
Κεντρική ιδέα
Σκοπός της δημιουργίας του κινούμενου κολυμβητικού κέντρου αποτελεί η αδυναμία των περισσότερων πόλεων να φιλοξενήσουν μεγάλα αθλητικά γεγονότα λόγω της έλλειψης κτιριακών υποδομών. Προκειμένου να αποφευχθούν επενδύσεις στην κατασκευή των απαραίτητων αθλητικών εγκαταστάσεων - οι οποίες θα αχρηστευθούν μετέπειτα (αδυναμία συντήρησης - μικρός πληθυσμός για να τα υποστηρίξει κ.λπ.) δίνεται η δυνατότητα σε κάθε παραθαλάσσια πόλη, ανεξαρτήτως μεγέθους και δυναμικού, να γίνει πόλος έλξης αθλητών και φίλαθλου κοινού για κάποιο χρονικό διάστημα, με συνέπεια την προβολή της. Το κρουαζιερόπλοιο ενοικιάζεται, ταξιδεύει, δένει σε λιμάνια με σκοπό την εκπλήρωση των παραπάνω στόχων.
Επιλογή του κρουαζιερόπλοιου «Regent Sky»
Το "Regent Sky" ξεκίνησε να κατασκευάζεται το 1979 από το Πολωνικό ναυπηγείο "Stocznia im Lenina" στο Gdansk για λογαριασμό της Σουηδικής "Stena Line" με το όνομα "Stena Baltica", με σκοπό να χρησιμοποιηθεί ως οχηματαγωγό πλοίο. Η χρεωκοπία του ναυπηγείου το 1986 σταμάτησε την κατασκευή του πλοίου στο στάδιο της γάστρας, όπου το αγόρασε η "Regency Cruises" του Α. Λελάκη. Στο ναυπηγείο του Περάματος το πλοίο επιμηκύνθηκε κατά 50 μέτρα στο μέσον του, ζύγιζε πλέον 7.000 τόνους και θα άλλαζε χρήση σε κρουαζιερόπλοιο. Το 1995 και ενώ η κατασκευή συνεχίζονταν στα ναυπηγεία της Χαλκίδας, έχοντας περατωθεί κατά 60%, ξεκίνησαν οι διαδικασίες κατάσχεσης από την "Εθνική Τράπεζα της Ελλάδας", οι οποίες ολοκληρώθηκαν το 1999. Από τότε έγιναν αρκετές άκαρπες προσπάθειες για την πώληση του σκάφους, όπου τελικά το καλοκαίρι του 2011 πουλήθηκε για απόσυρση στην Τουρκία.
Αρχές σχεδιασμού
Οι παρεμβάσεις που πραγματοποιήθηκαν κινήθηκαν στο πλαίσιο διατήρησης κύριων μορφολογικών και λειτουργικών στοιχείων του κρουαζιερόπλοιου ώστε να μην αλλοιώσουν τον χαρακτήρα του. Τη βασική, επεμβατική, κίνηση συνιστά μία ανοιχτή ράμπα η οποία διατρέχει όλο το σκάφος ξεκινώντας από την πρύμνη- προέκταση της προβλήτας- και καταλήγει στην άλλη άκρη του σκάφους, στο ψηλότερο σημείο, στην πρώην γέφυρα και τωρινό παρατηρητήριο. Η ράμπα εκτός από μέσο κύριας κυκλοφορίας κατηγοριοποιεί και λειτουργικά το πλοίο, διαχωρίζοντας το κολυμβητικό κέντρο( υποδοχή/εισιτήρια, πισίνες, αποδυτήρια, γυμναστήριο αθλητών, κυλικεία, μαγαζιά) από το ξενοδοχείο όπου φιλοξενεί τους αθλητές, τις ομάδες υποστήριξής τους και τους επισκέπτες. Τέλος, μια επέμβαση που αξιοποιεί έναν χαρακτηριστικό χώρο του υπάρχοντος πλοίου είναι η τοποθέτηση κερκίδων. Συγκεκριμένα, η εσοχή στα πλάγια του σκάφους όπου φυλάσσονταν οι σωστικοί λέμβοι, μετατρέπονται σε κερκίδες για 2.500 θεατές οι οποίες ανοιγοκλείνουν με κατάλληλο μηχανισμό. Στη διάρκεια του ταξιδιού παραμένουν κλειστές, βοηθώντας και στην πλευστότητα του κρουαζιερόπλοιου, ενώ όταν το πλοίο βρίσκεται σε λιμάνι, ανοίγουν για τη διεξαγωγή των αγώνων.
Περιήγηση στο «κτίριο»
Το κρουαζιερόπλοιο αποτελείται από έντεκα καταστρώματα και συνολικά το εμβαδόν του κάλυπτε 85.000 τ.μ., ενώ μετά την επέμβαση μειώθηκαν στα 60.000 τ.μ., λόγω της ράμπας όπου απελευθερώθηκε χώρος. Η κύρια κυκλοφορία πραγματοποιείται μέσω της ράμπας κατά μήκος της οποίας συναντάμε κλιμακοστάσια που εξυπηρετούν την κατακόρυφη κίνηση.
Το πρώτο κατάστρωμα διατηρεί τις λειτουργίες του, ως μηχανολογικός όροφος, με δεξαμενές καυσίμων, λυμάτων και τη μηχανοκίνηση του πλοίου. Τα επόμενα δύο καταστρώματα χρησιμοποιούνται ως χώρος στάθμευσης, προσφέροντας 214 θέσεις, ενώ το τέταρτο κατάστρωμα είναι συνεπίπεδο με την προβλήτα και μέσω αυτού πραγματοποιείται η είσοδος στο κολυμβητικό κέντρο και η αρχή της ράμπας. Στη συνέχεια του καταστρώματος και κάτω από την ράμπα, βρίσκονται τα αποδυτήρια των αθλητών, το γυμναστήριο και χώροι συνάντησης των ομάδων. Ανεβαίνοντας στο πέμπτο κατάστρωμα ξεκινάει η διαδικασία εισόδου στον χώρο διεξαγωγής των αγώνων, περνώντας πρώτα από τον έλεγχο των εισιτηρίων και την υποδοχή, την προπονητική πισίνα και την πισίνα πόλο καταλήγοντας στο καφέ, στην πλώρη.
Συνεχίζοντας την ανάβαση, στον έκτο όροφο βρίσκονται η κολυμβητική και η πισίνα καταδύσεων, το εστιατόριο και ένας υπαίθριος χώρος καφέ στο πλωριό τμήμα του σκάφους. Στον έβδομο όροφο μεταβαίνουμε στον χώρο φιλοξενίας, την υποδοχή των φιλοξενουμένων και τα δωμάτια που καλύπτουν το όγδοο, το ένατο και δέκατο κατάστρωμα, προσφέροντας φιλοξενία σε 700 άτομα. Παράλληλα με την ανάβαση, δίνεται η δυνατότητα οπτικής επαφής με τις πισίνες και τους αθλητές αλλά και παρακολούθησης των αγώνων μέσω αναβαθμών προσαρμοσμένων σε ανοίγματα στο δάπεδο. Ο ίδιος στόχος επιτυγχάνεται και στον χώρο του ξενοδοχείου. Ανοίγματα στα δώματα και στα δάπεδα σε ορισμένες θέσεις, δημιουργούν συγκεκριμένες οπτικές θέασης προς τις πισίνες αλλά και ένα είδος φωταγωγού-φωτεινής δέσμης. Το τέλος της ράμπας και κατ' επέκτασης της ανάβασης-διάσχισης του πλοίου βρίσκεται στο δέκατο κατάστρωμα, καταλήγοντας στην πρώην γέφυρα του πλοίου όπου αξιοποιείται σαν παρατηρητήριο, προσφέροντας θέα προς τη θάλασσα και την πόλη που βρίσκεται κάθε φορά. Το τελευταίο κατάστρωμα χρησιμοποιείται από το πλήρωμα του κρουαζιερόπλοιου, όπου χρησιμοποιεί την καινούρια γέφυρα, δωμάτια φιλοξενίας και εστιατόριο.
Διπλωματικές & Ερευνητικές Εργασίες - Το greekarchitects.gr, προτείνει μια θεματική ενότητα, στην οποία παρουσιάζονται πτυχιακές ή ερευνητικές εργασίες φοιτητών από σχολές πολυτεχνείων της Ελλάδας και του εξωτερικού. Οι ενδιαφερόμενοι /νες μπορούν να μας στείλουν την διπλωματική τους εργασία.
Σχετικές Δημοσιεύσεις:
- Η αρχιτεκτονική της θάλασσας (1) ( 03 Φεβρουάριος, 2012 )
- Η αρχιτεκτονική της θάλασσας (2) ( 17 Μάιος, 2012 )
- (105.12)Τρικυμία ( 17 Νοέμβριος, 2012 )