ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΕΣ

Συμμετοχές 2012

(162.12) Νηπιαγωγείο στα Κάτω Πατήσια

20 Απρίλιος, 2013

(162.12) Νηπιαγωγείο στα Κάτω Πατήσια

Οι χώροι προσχολικής αγωγής συμβάλλουν σε πολύ μεγάλο βαθμό στην ανάπτυξη της προσωπικότητας του ατόμου.


Φοιτήτρια : Θεοδωροπούλου Αργυρώ
Επιβλέπουσες καθηγήτριες : Μπαμπάλου - Νουκάκη  Μπούκη, Μίχα Ειρήνη
Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο
Ημερομηνία παρουσίασης : Ιούλιος 2012

Αν και σήμερα στην Ελλάδα τα νηπιαγωγεία ανήκουν πλέον στην υποχρεωτική πρωτοβάθμια εκπαίδευση οι ελλείψεις τόσο σε διδακτικό προσωπικό, όσο και σε κτηριακό απόθεμα είναι τεράστιες. Τα κτηριακά προβλήματα δε περιορίζονται μόνο στο ποσοτικό κομμάτι αλλά και στο ποιοτικό. Δεκάδες νηπιαγωγεία συστεγάζονται με δημοτικά, σε χώρους ακατάλληλους.

Στη διπλωματική αυτή ασχολήθηκα με το σχεδιασμό ενός νηπιαγωγείου στα Κάτω Πατήσια. Η επιλογή της περιοχής δεν ήταν τυχαία. Επέλεξα τα Κάτω Πατήσια γιατί πέρα του ότι συνδυάζουν τα δύο χαρακτηριστικά του σημερινού, ευρύτερου κέντρου της Αθήνας (τον φοβερά πυκνοδομημένο ιστό και την πολύπολιτισμικότητα), είναι και μία περιοχή κατοικίας  με αρκετή ζωή.

Αρχικά, αφού έκανα μια ανάλυση σχετικά με τις ιδιαιτερότητες και τις ανάγκες της περιοχής,  αναζήτησα χώρους στους οποίους θα μπορούσα να σχεδιάσω το νηπειαγωγείο. Στο σημείο αυτό αξίζει να σημειώσουμε ότι δεν υπήρχαν θεσμοθετημένοι χώροι για τη χρήση αυτή, και ούτε μεγάλα οικόπεδα όπου θα μπορούσαν να καλύψουν τις ανάγκες ενός νηπιαγωγείου. Έτσι εντόπισα λανθάνον δυναμικό (κενά κελύφη, εσωτερικά ακαλύπτων, κενά οικόπεδά), κοντά σε ελεύθερους χώρους, ή σχολεία, το οποίο ενώ από μόνο του δε θα επαρκούσε για να καλύψει την ανάγκη χώρου για ένα νηπιαγωγείου, σε συνδυασμό με τον ελεύθερο δημόσιο χώρο θα μπορούσε να  δημιουργήσει όχι μόνο ένα σχολείο αλλά και ένα πόλο_ πυκνωτή για την περιοχή. Ένα κομμάτι του πόλου αυτού θα λειτουργούσε ως νηπιαγωγείο τις πρωινές ώρες, και τις ώρες που το νηπιαγωγείο θα ήταν κλειστό, μέρος του  θα μπορούσε να αποδοθεί στη γειτονιά.  Ένας τέτοιος τόπος για ένα νηπιαγωγείο θα βοηθούσε αφενός στην κοινωνικοποίηση του παιδιού  και στη σχέση όπου αυτό αναπτύσσει με τη γειτονιά, και αφετέρου θα δινόταν η ευκαιρία σε ένα τόσο πυκνοδομημένο ιστό, το σχολείο να είναι κοντά στο φυσικό περιβάλλον. Επιπλέον η χρήση του σχολείου κοντά στο δημόσιο χώρο θα έδινε ζωή σε αυτόν, θα γινόταν σημείο συνάντησης των παιδιών και των γονέων. Στη περιοχή εντόπισα τρία τέτοια δυναμικά το καθένα με διαφορετικά χωρικά χαρακτηριστικά, εκ των οποίων επέλεξα  το ένα και προχώρησα σε μία λύση.

Το δυναμικό που χρησιμοποίησα αποτελούνταν από τους παρακάτω χώρους: 1)την πλατεία της Γαζίας (Ευγ. Καραβία, Αιλιανού και Σκιάθου), 2) ένα αυτοδιαχειριόμενο πάρκο (Ευγ. Καραβία, Πάτμου) και  3)έναν υπαίθριο χώρο στάθμευσης. Πέρα από τον βασικό χώρο  του νηπιαγωγείου που χωροθετήθηκε στην περιοχή του σημερινού χώρου στάθμευσης, έγιναν παρεμβάσεις και στην πλατεία της Γαζίας και στο πάρκο. Στην Γαζία διαμορφώθηκε ένας υπαίθριος χώρος στάσης που σε συνδιασμό με την επανάχρηση υπάρχοντος κτηρίου θα μπορούσε να λειτουργήσει ως κέντρο από και για τη γειτονία. Στο πάρκο οι παρεμβάσεις ήταν ηπιώτερες, περιορίστηκαν στο σχεδιασμό του αρδευτικού συστήματος και στη διαμόρφωση ημιυπαίθριου χώρου που θα μπορούσε να χρησιμοποιήσει και το νηπιαγωγείο. Όλες οι παρεμβάσεις  λειτούργησαν ως σύνολο και σχεδιαστήκαν με ενιαία λογικη, με μόνο στόχο την αναζωογόνηση της γειτονίας και τη βελτίωση της ποιότητας ζωής των κατοίκων της.

 

Διπλωματικές & Ερευνητικές Εργασίες - Το greekarchitects.gr, προτείνει μια  θεματική ενότητα, στην οποία παρουσιάζονται πτυχιακές ή ερευνητικές εργασίες φοιτητών από σχολές πολυτεχνείων της Ελλάδας και του εξωτερικού. Οι ενδιαφερόμενοι /νες μπορούν να μας στείλουν την διπλωματική τους εργασία.

 

Share |

Σχετικές Δημοσιεύσεις:

     

    GreekArchitects Athens

    Copyright © 2002 - 2024. Οροι Χρήσης. Privacy Policy.

    Powered by Intrigue Digital