ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΕΣ
Συμμετοχες 2013
11 Οκτώβριος, 2013
(108.13) Υδατοδρόμιο στον Πλατύ Γυαλό Μυκόνου
Αντικείμενο της διπλωματικής εργασίας αποτέλεσε ο σχεδιασμός ενός υδατοδρομίου στην περιοχή του πλατύ γιαλού στην Μύκονο.
Φοιτητής : Παπαβασιλείου Απόστολος
Επιβλέπων καθηγητής : Μάνου - Ανδρεάδου Ανδρονίκη, Ανδρεάδου Τατιάνα
Α.Π.Θ
Ημεροομηνία παρουσίασης : 27 Σεπτεμβρίου 2013
Αφορμή για την ενασχόληση με το συγκεκριμένο αντικείμενο ήταν τόσο το προσωπικό ενδιαφέρον, προκειμένου να μελετήσω και να μάθω πως δομείται,λειτουργεί και υπάρχει ένα τέτοιου είδους δημόσιο κτίριο,εφόσον κάτι παρόμοιο δυστυχώς δεν υπάρχει μέχρι στιγμής στην Ελλάδα, όσο και το πώς ένα τέτοιο «εργαλείο» θα μπορέσει,να χρησιμοποιηθεί κατάλληλα,με σκοπό να συνδέσει απομακρυσμένους τόπους(κυρίως νησιωτικούς) με άλλα νησιά ή και με μεγάλα αστικά κέντρα.
Κύριος στόχος μου λοιπόν, τον οποίο έθεσα πριν ξεκινήσει η όλη διαδικασία σχεδιασμού από την αρχή μέχρι και το τέλος ήταν η δημιουργία ενός κτιρίου που θα αποτελέσει τοπόσημο για την περιοχή κατασκευής του δίνοντας την δυνατότητα όχι μόνο της εναέριας μεταφοράς με έναν διαφορετικό τρόπο σε σχέση με αυτόν που έχουμε συνηθίσει όταν ταξιδεύουμε αεροπορικώς...αλλά και την δημιουργία ενός σταθμού που θα αποτελέσει την βάση για να συνδέσει τον επισκέπτη με άλλους τόπους που διαθέτουν ιδιαίτερο τουριστικό ενδιαφέρον και που λόγω έλλειψης των κατάλληλων δικτύων θαλάσσιων,οδικών ή και εναέριων είναι πολύ δύσκολο ο οποιοσδήποτε να τους επισκεφθεί.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελούν πολλά νησιά στον ελλαδικό χώρο που λόγω ανεπαρκούς υποδομής αντιμετωπίζουν προβλήματα ως προς την προσέλευση κοινού που επιθυμεί να τα επισκεφθεί.
Ανάλυση περιοχής
Το οικόπεδο με το βραχώδες και με έντονη κλίση έδαφος στα νότια του νησιού βρίσκεται πάνω στο παραλιακό μέτωπο του πλατύ γιαλού. Γειτνιάζει με χώρους αναψυχής, εξοχικές κατοικίες και μεγάλες ξενοδοχειακές μονάδες.Ο γύρω αστικός ιστός είναι αραιός με χαμηλής κλίμακας κτίρια με δρόμους ήπιας κυκλοφορίας και με αρκετούς ελεύθερους χώρους. Σε πολύ μικρή απόσταση της τάξεως των 3χμ. βρίσκεται το διεθνές αεροδρόμιο Μυκόνου γεγονός που επιτρέπει μέσω του υπάρχοντος οδικού δικτύου στον οποιονδήποτε επισκέπτη να μεταβεί πολύ γρήγορα και εύκολα από το αεροδρόμιο στο υδατοδρόμιο.
Η συγκεκριμένη περιοχή (οικόπεδο) πληρεί 3 βασικές προϋποθέσεις:
Πρώτον, την άμεση επαφή με το υγρό στοιχείο, δεύτερον την άμεση επίσης σχέση με το υπόλοιπο αστικό περιβάλλον αφού το κέντρο του νησιού βρίσκεται πάρα πολύ κοντά, ενώ τέλος το γεγονός ότι η συγκεκριμένη περιοχή βρίσκεται στα νότια του νησιού, όπου οι άνεμοι δεν πνέουν με μεγάλη ένταση σε σύγκριση πάντα με το βόρειο τμήμα επιτρέπει την εύκολη προσθαλάσσωση και αποθαλάσσωση των υδροπλάνων.
Κεντρική ιδέα
Η κεντρική ιδέα για τον σχεδιασμό του υδατοδρομίου προέκυψε λαμβάνοντας υπόψη πως το νησί της Μυκόνου έχει ισοσκελές τριγωνικό σχήμα.Χρησιμοποιώντας λοιπόν το τριγωνικό μοτίβο ισοσκελούς τριγώνου προχώρησα στην διχοτόμηση ως προς την μία γωνία του με άμεσο επακόλουθο την δημιουργία 2 ορθογώνιων τριγώνων όπου με την κατάλληλη αυξομείωση του μεγέθους τους και την μετακίνηση τους βάσει του κάθετου άξονα δημιουργούνται μ'αυτόν τον τρόπο τα 2 κτίρια.Το κτίριο α είναι ο χώρος του υδατοδρομίου ενώ το κτίριο β απαρτίζεται από τους χώρους συντήρησης των αεροσκαφών.Την σύνθεση φυσικά συμπληρώνει ο πύργος ελέγχου όπου και αυτός εγγράφεται σε ένα ισοσκελές τρίγωνο που ορίζει και το συνολικό οικόπεδο επέμβασης.
Μια ακόμα παράμετρος που έπαιξε πολύ σημαντικό ρόλο στον σχεδιασμό-ογκοπλασία του υδατοδρομίου ήταν η ύπαρξη των βόρειων και βορειοανατολικών ανέμων.Συνεπώς οι 2 τριγωνικές επιφάνειες έλαβαν την μορφή τριγωνικών πρισμάτων προσδίδοντας και στα δύο κτίρια αεροδυναμικό σχεδιασμό με σκοπό την αντιμετώπιση των δυνατών ανέμων που επικρατούν στην περιοχή.
Το συνολικό οικόπεδο έκτασης 10 στρεμμάτων διαθέτει επίσης σχήμα ισοσκελούς τριγώνου εντός του οποίου τοποθετούνται τα κτίρια α και β, ο πύργος ελέγχου,parking 130 θέσεων,κατάλληλες διαμορφώσεις φυτεύσεων,χώρους στάσης οχημάτων αλλά και διαμορφώσεις στάσης για τους επισκέπτες του υδατοδρομίου.
Η τοποθέτηση των κτιριακών όγκων έγινε με τέτοιον τρόπο ούτος ώστε ολόκληρη η σύνθεση να είναι προσανατολισμένη προς το νησί της Δήλου που είναι χώρος μεγάλης αρχαιολογικής σημασίας.
Ανάμεσα στα κτίρια α και β σχηματίζεται μια ράμπα μήκους 40μ. που μεταφέρει τον επισκέπτη από το επίπεδο στάθμης +6.20μ. στο +2.00μ. όπου συναντά μια ξύλινη διαμόρφωση (deck).
Τέλος, το στοιχείο που συμπληρώνει την συνολική σύνθεση είναι η προβλήτα που οδηγεί τους ταξιδιώτες από και προς τα υδροπλάνα.
Διπλωματικές & Ερευνητικές Εργασίες - Το greekarchitects.gr, προτείνει μια θεματική ενότητα, στην οποία παρουσιάζονται πτυχιακές ή ερευνητικές εργασίες φοιτητών από σχολές πολυτεχνείων της Ελλάδας και του εξωτερικού. Οι ενδιαφερόμενοι /νες μπορούν να μας στείλουν την διπλωματική τους εργασία.