ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΕΣ
Συμμετοχες 2013
13 Μάρτιος, 2014
(144.13) AUTOPOLIS
Συγκρότημα αυτοκινητοδρομίου και κτηριακών εγκαταστάσεων στο εμπορικό πάρκο του Αεροδρομίου.
Φοιτήτρια: Στέλλα Κοτζαμπάση
Επιβλέπων καθηγητής: Δ. Γιαννίσης
Ημερομηνία παρουσιασης: Οκτώβριος 2013
Πολυτεχνική Σχολή Πανεπιστημίου Πατρών - Τμήμα Αρχιτεκτόνων Μηχανικών
H διπλωματική εργασία έχει ως κέντρο της το αυτοκίνητο, τόσο ως αντικείμενο τεχνολογίας και καθημερινής χρήσης μέχρι και ως άθλημα. Έτσι προτείνεται ένα εκθεσιακό κτήριο με χώρους προβολής και εμπορίας αυτοκινήτων συνδυασμένο με αυτοκινητοδρόμιο για αγώνες, δοκιμές αυτοκινήτων και μαθήματα οδήγησης.
Το συγκρότημα τοποθετείται σε αγροτεμάχιο δίπλα στο εμπορικό πάρκο του αεροδρομίου στα Σπάτα, που παραμένει αναξιοποίητο παρά την έντονη κινητικότητα και μεγάλη επισκεψιμότητα της περιοχής. Η θέση είναι κομβική, καθώς συνδέεται με κεντρικές οδικές αρτηρίες και ευρύ συγκοινωνιακό δίκτυο με τις περισσότερες περιοχές της αττικής. Περιβάλλεται από τους αεροδιαδρόμους, την αττική οδό και τον προαστιακό, με τα οποία υπάρχει αμφίπλευρη ορατότητα.
Το προτεινόμενο αυτοκινητοδρόμιο επιδιώκει να «ενοποιήσει» το οδικό δίκτυο με τους αεροδιαδρόμους, να δώσει μια οπτική και λειτουργική συνέχεια στην έντονα κυκλοφοριακά χαρακτηρισμένη περιοχή. Το κενό ανάμεσα από τις υπάρχουσες κυκλοφοριακές ζώνες (αεροπλάνων τρένων και αυτοκινήτων) συμπληρώνεται με τη πίστα ταχύτητας αγωνιστικών αυτοκινήτων που διαμορφώνει μια διαβαθμισμένη «κλίμακα» κίνησης και ταχύτητας. Συγχρόνως, η επέκταση του δρόμου του εμπορικού πάρκου στο άνω μέρος, συμπληρώνει τη κυκλοφορία προς την αττική οδό.
Το αγροτεμάχιο που επιλέχτηκε ενδείκνυται για τη δημιουργία αυτοκινητοδρομίου, αφού πληρεί όλες τις πολεοδομικές απαιτήσεις. Η πίστα σχεδιάστηκε επίσης να πληρεί τους απαραίτητους κανονισμούς που διέπουν ένα τέτοιο έργο. Oι απαιτούμενοι χώροι των συντελεστών αγώνων στεγάζονται στο κτήριο αγώνων ορθογώνιου σχήματος το οποίο στηρίζεται στα boxes των pits και σε περιμετρικά υποστυλώματα.
Οι εγκαταστάσεις αγώνων συμπληρώνονται από το κτήριο εμπορίας και προβολής αυτοκινήτων που ενισχύει την πίστα και αυξάνει τη γκάμα επισκεπτών, συνδυάζοντας εμπόριο με ψυχαγωγία και ενημέρωση γύρω από το αντικείμενο του αυτοκινήτου.
Το συγκρότημα σαν σύνολο, που περιλαμβάνει μουσείο, αίθουσα περιοδικών εκθέσεων, καταστήματα, αμφιθέατρο, αυτόνομη σχολή οδηγών, πίστες δοκιμής αυτοκινήτων, κτήριο αγώνων κ.α. αποτελεί ισχυρό πόλο έλξης για το κοινό και η περιοχή προσφέρεται ως τόπος περιπάτου.
Η λογική σχεδιασμού του κτηρίου, απορρέει από τη λειτουργία, τη κλίμακα και τη μορφή του αυτοκινητοδρομίου, εναρμονίζεται με αυτό, το συμπληρώνει και γίνεται κομμάτι του σε μετατόπιση. Είναι ένας δρόμος που αποκολλάται από το έδαφος, και ανασηκώνεται με τον ίδιο τρόπο που αναπτύσσονται οι αερογέφυρες. Είναι ένα οδόστρωμα που μετατρέπεται σε κτήριο. Ένα κτήριο συνέχεια της πίστας, που αντανακλά τη ταχύτητα και τη συνεχή κίνηση. Η οργάνωση και χάραξη της κάτοψης του χρησιμοποιεί τις καμπύλες και ευθείες του αυτοκινητοδρομίου, του οδικού δικτύου και των αεροδιαδρόμων. Η κίνηση των επισκεπτών ακολουθεί σχηματικά την πορεία των αγωνιστικών αυτοκινήτων και είναι συχνά αντίροπη τονίζοντας την αίσθηση της ταχύτητας. Κάναβος 15 μέτρων σχηματίζει «ραχοκοκκαλιά», πάνω στην οποία αρθρώνονται οι χώροι και προσαρμόζονται οι πορείες.
Διαμορφώνονται ποικίλες προσβάσεις και κυκλοφορίες, επισκεπτών, συντελεστών αγώνων, εργαζόμενων και προμηθευτών από διάφορα σημεία της έκτασης προς το αυτοκινητοδρόμιο και το κτήριο. Ο υπόγειος χώρος στάθμευσης λειτουργεί ως κυκλοφοριακός κόμβος για επισκέπτες και προσωπικό. Από εδώ κλιμακοστάσια και ράμπες διοχετεύουν τον κόσμο στο χώρο αγώνων (υποβαθμισμένη πλατεία), τις κερκίδες, την υπαίθρια πλατεία και το κτήριο. Όλες οι κυκλοφορίες πλέκονται με την πίστα σε ένα σύνολο αδιάκοπων κινήσεων.
Ο ενδιάμεσος υπαίθριος χώρος, είναι χώρος περιπάτου, ένα μικρό ¨πάρκο¨- πλατεία, οργανωμένο από τα υλικά διάστρωσης, τις σχισμές φωτισμού και αερισμού του υπογείου και τα κουβούκλια των κλιμακοστασίων ανόδου. Εδώ τοποθετούνται ελεύθερα καθιστικά και διάσπαρτα εκθέματα που παραπέμπουν στο αυτοκίνητο, και ο επισκέπτης τα συναντά ως «εκπλήξεις», παιχνίδια και εμπειρίες.
Το κτήριο χωρίζεται σε 3 τομείς, τον εμπορικό που διατίθεται για έκθεση και πώληση μοντέλων εταιριών αυτοκινήτων, την περιοδική έκθεση με ενδιάμεσες δημόσιες χρήσεις αναψυχής , και το μουσείο.. υπάρχουν δύο βασικοί πυρήνες κάθετης κυκλοφορίας με κλιμακοστάσια και ανελκυστήρες.
Εκτός από το κεντρικό λόμπι, που δίνει πολλαπλές επιλογές κυκλοφορίας, υπάρχουν και δευτερεύοντα που λειτουργούν σαν προέκτασή του, και συνδέουν τα άνω επίπεδα μεταξύ τους οργανώνοντας τις επιμέρους κινήσεις.
Ο Επισκέπτης του εμπορικού τμήματος ξεκινώντας από το ισόγειο, ακολουθεί πορεία ανοδική και κυκλική και καταλήγει αν το επιλέξει στην εξωτερική έκθεση στην κυρίως ράμπα-δώμα του κτιρίου. Το μουσείο διαμορφώνεται από μια σειρά ραμπών και πεζογεφυρών που ορίζουν μια περιμετρική στο ψηλό χώρο πορεία, με αιωρούμενα στο κενό εκθέματα. Πρόκειται για έναν περίπατο στην ιστορία του αυτοκινήτου, η οποία διακόπτεται από σταθμούς και οπτικές προς τη πίστα αγώνων. Ο επισκέπτης της περιοδικής έκθεσης ακολουθεί μια συνεχή διαδρομή ανάμεσα σε πάνελ και πάγκους και με μια ράμπα μεταβαίνει από το ένα επίπεδο στο άλλο. Το αμφιθέατρο έχει δυνατότητα πρόσβασης και από τους δύο εκθεσιακούς χώρους.
Όλες οι πορείες οδηγούν στο τελευταίο επίπεδο, στο κεντρικό εστιατόριο.
Το κεντρικό τμήμα του κτηρίου οργανώνεται γύρω από ένα ψηλό χώρο που προσφέρει οπτική επαφή από και προς όλους τους ενδιάμεσους χώρους. Η κυκλοφορία στο χώρο αυτό γίνεται ως επί το πλείστον με ράμπες που τονίζουν την αίσθηση της διαδρομής και του περιπάτου που επικρατεί σε όλα τα τμήματα του κτηρίου. Το σημείο σύνδεσης εμπορικού και εκθεσιακού τμήματος όπου βρίσκεται και το κεντρικό κλιμακοστάσιο παραπέμπει στην πεζογέφυρα, με ρόλο "μοχλού" μετάβασης από το ένα τμήμα στο άλλο.
Διπλωματικές & Ερευνητικές Εργασίες - Το greekarchitects.gr, προτείνει μια θεματική ενότητα, στην οποία παρουσιάζονται πτυχιακές ή ερευνητικές εργασίες φοιτητών από σχολές πολυτεχνείων της Ελλάδας και του εξωτερικού. Οι ενδιαφερόμενοι /νες μπορούν να μας στείλουν την διπλωματική τους εργασία.
Σχετικές Δημοσιεύσεις:
- Παναθηναϊκό Στάδιο ( 02 Ιανουάριος, 2003 )
- Ολυμπιακό Στάδιο ( 12 Ιούνιος, 2003 )
- Ενας μάγκας στον Βοτανικό ( 27 Μάρτιος, 2009 )
- YΠΕΡΒΟΛΕΣ ΚΑΙ ΠΑΡΑΒΟΛΕΣ ΣΤΟ ΑΤΤΙΚΟ ΤΟΠΙΟ (Μέρος Β) ( 21 Νοέμβριος, 2009 )
- ΑΝΑΠΛΑΣΗ ΤΗΣ ΑΛΑΝΑΣ ΤΗΣ ΤΟΥΜΠΑΣ-ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΠΑΡΑΚΑΛΩ! ( 25 Σεπτέμβριος, 2007 )
- Σκι–αγραφώντας -ΚΕΝΤΡΟ ΧΕΙΜΕΡΙΝΩΝ ΑΘΛΗΜΑΤΩΝ στη ΖΗΡΙΑ ( 16 Μάρτιος, 2008 )
- Μητροπολιτικό Πάρκο και αυτοκινητοδρόμιο F1 στο Ελληνικό. ( 17 Νοέμβριος, 2009 )
- Κολυμβητήριο με ανοιγόμενη οροφή στον ναυτικό όμιλο Βουλιαγμένης ( 07 Δεκέμβριος, 2011 )
- (106) Live in a Stadium ( 18 Απρίλιος, 2010 )
- Euro 2008 - Τα γήπεδα ( 11 Ιούνιος, 2008 )
- Μεσογειακοί Αγώνες και γήπεδα του γκολφ για αναβάθμιση? ( 30 Νοέμβριος, 2007 )
- WORLD CUP FIFA 2010 ( 15 Ιούνιος, 2010 )
- (135) F1 Circuit ( 28 Νοέμβριος, 2010 )
- (146) Κλειστό αθλητικό κέντρο στην Αλεξανδρούπολη ( 12 Ιανουάριος, 2011 )
- (160) Στάδιο στην περιοχή του ελληνικού ( 06 Φεβρουάριος, 2011 )
- (197) Αθλητικές εγκαταστάσεις στην Πανεπιστημιούπολη Πατρών ( 08 Μάρτιος, 2011 )
- (228) Διαμορφώσεις και αθλητικές εγκαταστάσεις στον ποταμό Άραχθο ( 21 Σεπτέμβριος, 2012 )
- (229) Megara F1 Circuit ( 03 Απρίλιος, 2011 )
- (251) Πίστα προδιαγραφών F1 ( 24 Απρίλιος, 2011 )
- London 2012 Basketball Arena ( 20 Αύγουστος, 2011 )
- (163.11) Μεταβλητό πάρκο ακραίων αθλημάτων ( 03 Απρίλιος, 2012 )
- (102.12) Serres Racing Cirquit ( 01 Σεπτέμβριος, 2012 )
- (126.12) Οικισμός και Αθλητικό κέντρο για Άτομα Με Ειδικές Ανάγκες ( 09 Φεβρουάριος, 2013 )
- K-Pilates Studio ( 13 Μάιος, 2013 )
- (124.13) Οικοτουριστικό θέρετρο - εγκαταστάσεις θαλάσσιου πάρκου στη νήσο "Κέλυφο" στη Χαλκιδική ( 17 Ιανουάριος, 2014 )
- 107.14 ΑΛΚΥΩΝ. Ναυτικός Όμιλος Ραφήνας ( 20 Αύγουστος, 2014 )
- 137.14 Ο ιππόδρομος ως χώρος ψυχαγωγίας ( 06 Φεβρουάριος, 2015 )