ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΕΣ
2009-10
20 Απρίλιος, 2011
(247) (Δια)μορφώνοντας τον τόπο – Αρχαιολογικό μουσείο Κω
Στο τέλος του αρχαιολογικού περιπάτου, σε μια φυσική τοποθεσία κοντά στο επιβλητικό Ασκληπιείο, ο επισκέπτης καλείται να ανακαλύψει την «Κω».
Φοιτήτριες: Ιωακειμίδου Πωλίνα, Αλεκτορίδου Ειρήνη
Επιβλέπουσες καθηγήτριες: Αλκμήνη Πάκα, Καλλιρρόη Παλυβού
Τμήμα Αρχιτεκτόνων Μηχανικών, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης
Παρουσίαση διπλωματικής εργασίας: Φεβρουάριος 2010
Εκεί του αποκαλύπτεται ο τόπος ολόκληρος. Το χώμα, η ιστορία, το φώς του. Το μουσείο που στέκει στην κορυφή, απέναντι από τα μικρασιατικά παράλια, κρατά όλη την κληρονομιά του νησιού - διακριτικά, μέσα στη γη. Και μαζί με τα γύρω, επιδιώκει να δημιουργήσει ένα σύγχρονο «ιερό» της πόλης, γεμάτο από τα ίχνη που άφησαν τα 2500 χρόνια ζωής της.
Στόχος της μελέτης είναι η μέγιστη αξιοποίηση των τοπικών μορφών, υλικών, και της τοπικής ιστορίας, ώστε να προκύψει ένα συνολικό αποτέλεσμα που να διαπνέεται έντονα από το πνεύμα του τόπου - ο ίδιος ο τόπος της Κω να «(δια)μορφωθεί» και να δημιουργήσει το νέο αρχαιολογικό μουσείο της πόλης.
Ο τρόπος με τον οποίο ο τόπος έγινε αντιληπτός από την εργασία ήταν κυρίως μέσω τριών στοιχείων: του φυσικού τοπίου στο οποίο τοποθετείται το κτίριο, της δομής της αρχαίας πόλης της Κω, και της έννοιας του σεισμού που υπήρξε καθοριστική για το νησί.
1. το τοπίο
Το τοπίο αποτέλεσε καταλυτικό παράγοντα στον σχεδιασμό, καθώς το κτίριο προσαρμόζεται απόλυτα στο ανάγλυφο, και εκμεταλλεύεται όλα τα φυσικά στοιχεία. Χαρακτηριστικότερη είναι η έντονη κλίση του οικοπέδου που οδηγεί στην καταπληκτική θέα στα μικρασιατικά παράλια, προοπτική που τονίζεται και από την παρουσία ενός πυκνού δάσους στα πλαϊνά όρια του οικοπέδου. Σημαντική είναι και η πορεία προς της θέα, καθώς ο επισκέπτης ανεβαίνοντας μια ελαφριά κλίση, προσεγγίζει την κορυφή στην οποία δημιουργείται ένα περίπτερο - παρατηρητήριο, που σηματοδοτεί και την είσοδο στο μουσείο - η μόνη αρχιτεκτονική γραφή στο τοπίο.
2. η αρχαία πόλη
Η αρχαία πόλη περικυκλωμένη από τείχη, δίνει την αφορμή για να σκεφτούμε το μουσείο σαν μια προστατευμένη ακρόπολη στην κορυφή ενός λόφου, ενώ το ιπποδάμειο σύστημα με το οποίο αυτή ήταν οργανωμένη, μεταφράστηκε στη δημιουργία ενός κανάβου, στον οποίο υποτάσσεται ο σχεδιασμός του κτιρίου. Ταυτόχρονα, η αρχαία αγορά, σαφώς διαχωρισμένη από την υπόλοιπη πόλη και τοποθετημένη στο κέντρο αυτής, μας οδήγησε στη δημιουργία ενός κεντρικού «δημόσιου» χώρου του μουσείου. Ο χώρος αυτός πήρε μορφή από τον τρόπο δόμησης του Ασκληπιείου της Κω, το οποίο οργανωμένο καθώς είναι σε άνδηρα, προσαρμόζεται στην έντονη φυσική κλίση και εκμεταλλεύεται την θέα.
3. ο σεισμός
Ο «σεισμός», σαν φυσική καταστροφή, ήταν παρών σε όλη την ιστορική πορεία του νησιού, και λειτούργησε ως η αφορμή για την αποκάλυψη ή την εξαφάνιση κομματιών της ιστορίας. Το μουσείο ακολουθεί την λογική αυτή, αποτελούμενο κυρίως από όγκους μέσα στο έδαφος ενώ σταδιακά ξεθάβεται, ξεκινώντας από πλήρως θαμμένα τμήματα του κτιρίου, και αποκαλύπτοντας ολοένα και περισσότερα δομικά του στοιχεία, προβάλλοντας μέσα από την γη και αφήνοντας το ίχνος του πάνω σε αυτή. Ταυτόχρονα, η περιπλάνηση του επισκέπτη στην «ιστορία», επιτυγχάνεται στο κτίριο με τη δημιουργία ενός «κατεβάσματος», μιας ράμπας που οδηγεί στο χαμηλότερο επίπεδο και κατ' επέκταση στα βαθύτερα στρώματα της ιστορίας. Η πορεία δηλαδή στο μουσείο ακολουθεί μια χρονολογική οργάνωση των εκθεμάτων, αλλά και μια έννοια συσχέτισης με το πραγματικό «βάθος» μέσα στο οποίο αυτά βρέθηκαν.
Αρχιτεκτονική περιγραφή:
Το μουσείο αναπτύσσεται ουσιαστικά σε τρία επίπεδα - αυτό της εισόδου, του κυρίως επιπέδου που φιλοξενεί και τον εκθεσιακό χώρο, και το επίπεδο των αποθηκών. Στο επίπεδο εισόδου υπάρχει μόνο το γυάλινο περίπτερο, όπου μια μπαταρία με σκάλες και ανελκυστήρες οδηγεί στο κυρίως επίπεδο, το οποίο οργανώνεται γύρω από ένα κεντρικό φουαγιέ. Το φουαγιέ αυτό συγκεντρώνει γύρω του την περιοδική έκθεση, το αμφιθέατρο, το καφέ, τα διοικητικά γραφεία, και ταυτόχρονα αποτελεί την αρχή του εκθεσιακού χώρου, καθώς και τον χώρο εκτόνωσης των επισκεπτών στο τέλος αυτού. Σε άμεση επαφή και σύνδεση με τον εκθεσιακό χώρο του μουσείου αναπτύσσεται ο χώρος των εργαστηρίων, με δική του είσοδο προσωπικού, ο οποίος οδηγεί και στο τρίτο επίπεδο, αυτό των αποθηκών. Ο εκθεσιακός χώρος οργανώνεται σε τρείς διακριτούς ορθογώνιους όγκους, που συνδέονται μεταξύ τους με παράλληλες επιμήκεις ράμπες. Ουσιαστικά, ξεκινώντας από το επίπεδο του φουαγιέ, ο επισκέπτης κατεβαίνει με ράμπα στο χαμηλότερο επίπεδο, αυτό του πρώτου όγκου, και στη συνέχεια ανεβαίνει σταδιακά μέσω των ραμπών στα άλλα επίπεδα, για να καταλήξει και πάλι σε αυτό του φουαγιέ.
Όλες αυτές οι λειτουργίες οργανώνονται με βάση τα «τείχη» του μουσείου - δύο τοίχους μεγάλου μήκους από συμπαγείς πέτρες - τα οποία διατρέχουν μεγάλο τμήμα του οικοπέδου, και στον εσωτερικό χώρο που ορίζουν συγκρατούν όλο το κτίριο.
Οι διευθύνσεις αυτών ορίζουν και τα δύο συστήματα κανάβου πάνω στα οποία οργανώνεται η σύνθεση. Το γυάλινο περίπτερο, το φουαγιέ, και όλες οι δευτερεύουσες λειτουργίες τοποθετούνται παράλληλα και κάθετα στην κλίση του οικοπέδου και τη θέα (και ουσιαστικά στην κίνηση του επισκέπτη κατά τη προσέγγιση του μουσείου), ενώ ο εκθεσιακός χώρος και τα εργαστήρια συντήρησης οργανώνονται σε ένα δεύτερο σύστημα κανάβου, σε γωνία 45ο σε σχέση με το πρώτο, το οποίο και προσαρμόζεται απόλυτα στην κλίση του εδάφους στην ανατολική πλευρά του οικοπέδου.
Τους τρεις εκθεσιακούς όγκους και τα εργαστήρια δένουν ένα σύστημα τριών αιθρίων και μια σειρά στοιχείων skylight, που αναδεικνύονται σε σημαντικό συνθετικό στοιχείο.
Διπλωματικές & Ερευνητικές Εργασίες - Το greekarchitects.gr, προτείνει μια θεματική ενότητα, στην οποία παρουσιάζονται πτυχιακές ή ερευνητικές εργασίες φοιτητών από σχολές πολυτεχνείων της Ελλάδας και του εξωτερικού. Οι ενδιαφερόμενοι /νες μπορούν να μας στείλουν την διπλωματική τους εργασία.
Σχετικές Δημοσιεύσεις:
- Το «κρυστάλλινο» μουσείο της Ακρόπολης ( 15 Μάιος, 2004 )
- Τα αδιέξοδα της αρχιτεκτονικής και το Νέο Μουσείο της Ακρόπολης. ( 10 Αύγουστος, 2007 )
- Σκέψεις για το νέο Μουσείο Ακρόπολης ( 11 Δεκέμβριος, 2007 )
- Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης (& video) ( 17 Σεπτέμβριος, 2008 )
- Ούφο στου Μακρυγιάννη ( 23 Απρίλιος, 2009 )
- ΝΕΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΑΚΡΟΠΟΛΗΣ ( 10 Σεπτέμβριος, 2008 )
- ΥΠΟΣΚΑΦΟ ΜΟΥΣΕΙΟ (Α)ΣΩΜΑΤΙΚΗΣ ΠΕΙΘΑΡΧΙΑΣ ΚΑΙ (Α)ΣΩΜΑΤΙΚΟΥ ΕΓΚΛΕΙΣΜΟΥ ΣΤΟ ΠΑΛΙΟΥΡΙ ΔΙΜΗΝΙΟΥ ( 26 Αύγουστος, 2007 )
- ΝΑΥΤΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΣΤΗΝ ΚΑΒΑΛΑ ( 11 Φεβρουάριος, 2008 )
- Μουσείο Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης ( 12 Μάιος, 2008 )
- Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Βόλου ( 02 Ιούλιος, 2008 )
- Νέο αρχαιολογικό μουσείο Δήλου ( 12 Μάρτιος, 2009 )
- Μουσείο και παρατηρητήριο στον αστρονομικό σταθμό Πεντέλης. ( 07 Ιούνιος, 2009 )
- Μουσείο Πόλης στην Αθήνα ( 03 Σεπτέμβριος, 2009 )
- Το Νέο Μουσείο και τα κτίρια της Οδού Δ. Αρεοπαγίτου (όλες οι δημοσιεύσεις) ( 05 Ιούνιος, 2009 )
- Η «εκδίκηση» των αρχιτεκτόνων ( 05 Νοέμβριος, 2007 )
- Το αμοντάριστο μουσείο ( 21 Ιανουάριος, 2008 )
- Πώς θα μπορούσαν να αναμορφωθούν οι πίσω όψεις των δύο πολυκατοικιών στη Διονυσίου Αρεοπαγίτου ( 25 Ιούνιος, 2008 )
- Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού ( 16 Αύγουστος, 2012 )
- Δ. Αρεοπαγίτου 2008. Ομιλίες στη Θεσσαλονίκη ( 10 Νοέμβριος, 2008 )
- Το νέο Μουσείο...ΕΚΤΑΚΤΟ ΔΕΛΤΙΟ. ( 22 Μάιος, 2009 )
- «Δ. Αρεοπαγίτου 2008». Έκθεση συμμετοχών στο Ζάππειο Μέγαρο. ( 01 Ιούλιος, 2009 )
- Νέο Μουσείο Ακροπόλεως, η μεγάλη στιγμή ( 06 Ιούνιος, 2009 )
- Επιστολή του François LOYER προς το greekarchitects.gr ( 08 Ιούνιος, 2009 )
- Φωνές για τα διατηρητέα της Αρεοπαγίτου ( 22 Ιούνιος, 2009 )
- Μουσείο Σάντορι (Τ. Άντο)στο Όσακακο, Ιαπωνία ( 28 Αύγουστος, 2006 )
- Ο αρχιτέκτονας Bernard Tschumi ( 04 Οκτώβριος, 2007 )
- Moderna Museet Malmö ( 10 Μάιος, 2010 )
- ΝΕΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΠΑΤΡΩΝ ( 12 Οκτώβριος, 2009 )
- ΜΟΥΣΕΙΟ ΕΘΝΙΚΗΣ ΑΝΤΙΣΤΑΣΗΣ ΚΑΙ ΜΝΗΜΕΙΟ ΗΛΕΚΤΡΑΣ ΑΠΟΣΤΟΛΟΥ ΣΤΟ ΝΕΟ ΗΡΑΚΛΕΙΟ- Α’ & B' ΒΡΑΒΕΙΟ ( 19 Οκτώβριος, 2009 )
- Η πόλη ως ανοιχτή σκηνή: Kunstmuseum Stuttgart ( 04 Δεκέμβριος, 2010 )
- Το νέο μουσείο της Porsche ( 31 Μάιος, 2010 )
- (116) Μικρό μεταλλευτικό μουσείο και κέντρο περιβαλλοντικής έρευνας στην Ιτέα Φωκίδας. ( 17 Ιούλιος, 2010 )
- Ελληνική διάκριση σε διεθνή αρχιτεκτονικό διαγωνισμό ( 20 Σεπτέμβριος, 2010 )
- Το φυσικό φως στο μουσείο ( 18 Σεπτέμβριος, 2010 )
- (127) Κέντρο Αρχιτεκτονικής στο Γκάζι ( 09 Οκτώβριος, 2010 )
- (131) Διαδρομή – Μουσείο Γεωλογικής Ιστορίας Σαντορίνη ( 07 Νοέμβριος, 2010 )
- From modern Guggenheim ( 16 Αύγουστος, 2012 )
- (158) Μ.Τ.D. Hall ( 04 Φεβρουάριος, 2011 )
- (164) ΜΟΥΣΕΙΟ ΚΟΜΙΚΣ στο Γκάζι ( 09 Φεβρουάριος, 2011 )
- (165) Μουσείο Πολιτισμού του Ενδύματος ( 10 Φεβρουάριος, 2011 )
- (173) Μουσείο Πέτρινου Γεφυριού ( 18 Σεπτέμβριος, 2012 )
- (238) “Δίκτυο παρεμβάσεων στην Ακαδημία Πλάτωνος_Πρόταση για το Μουσείο της πόλης των Αθηνών.” ( 10 Απρίλιος, 2011 )
- (250) Μουσείο-Πλατεία-Κόμβος Ροών ( 26 Νοέμβριος, 2011 )
- Μετατροπή καπναποθήκης Παπαπέτρου σε αρχαιολογικό μουσείο Αιτωλοακαρνανίας και πολιτιστικό κέντρο Αγρινίου ( 08 Μάιος, 2011 )
- Νέο μουσείο στον αρχαιολογικό χώρο των Φιλίππων ( 24 Μάιος, 2011 )
- Los Angeles Museum of the Holocaust ( 27 Νοέμβριος, 2016 )
- Λαογραφικό Μουσείο Ξάνθης ( 22 Δεκέμβριος, 2012 )
- The new film museum in Amsterdam by Delugan Meissl ( 29 Σεπτέμβριος, 2011 )
- Αρχαιολογικό Μουσείο Άρτας ( 12 Αύγουστος, 2013 )
- (118.11) "Yπο-γαία" ( 05 Ιανουάριος, 2012 )
- (123.11) Ενετικά Νεώρια Χανίων ( 24 Ιανουάριος, 2012 )
- New Taipei City Museum of Art, Conceptual Design International Competition August 2011 ( 08 Φεβρουάριος, 2012 )
- (136.11) Μεταλλευτικό Μουσείο στη Σέριφο ( 15 Φεβρουάριος, 2012 )
- Riverside Clubhouse ( 10 Μάρτιος, 2012 )
- Αρχιτεκτονικός διαγωνισμός για το Μουσείο Ενάλιων Αρχαιοτήτων (Προκήρυξη) ( 02 Ιούλιος, 2012 )
- Νέο Μουσείο Μεταφορών της Γλασκώβης από τη Zaha Hadid ( 24 Απρίλιος, 2012 )
- Enzo Ferrari Museum ( 23 Απρίλιος, 2012 )
- (174.11) Αρχαιολογικό μουσείο Θεσπιών – επέκταση ( 24 Απρίλιος, 2012 )
- Bunker 599 603 ( 06 Μάιος, 2012 )
- (188.11) Μουσείο Πόλης : Η περίπτωση της Αθήνας ( 20 Μάιος, 2012 )
- Νέο Κέντρο Επισκεπτών του κάστρου της Χαϊδελβέργης ( 24 Μάιος, 2012 )
- Σε εκθεσιακό χώρο θα μετατραπεί υδροηλεκτρικός σταθμός ( 01 Ιούλιος, 2012 )
- Το Νέο Μουσείο της Ακρόπολης. (Α' παρουσίαση) ( 04 Ιανουάριος, 2013 )
- Grand Egyptian Museum in Cairo ( 22 Ιανουάριος, 2013 )
- Βιομηχανικό Μουσείο Φωταερίου ( 15 Μάιος, 2014 )
- (148.12) Μουσείο Guggenheim στο Ελσίνκι ( 22 Μάρτιος, 2013 )
- (177.12) Νόησης. Διαδραστικό Μουσείο ( 20 Μάιος, 2013 )
- Νέο Μουσείο Ακρόπολης ( 18 Ιανουάριος, 2014 )
- Εθνικό Ναυτικό Μουσείο της Δανίας ( 28 Νοέμβριος, 2013 )
- (151.13) Eπαναπροσδιορίζοντας τα απομεινάρια ( 05 Απρίλιος, 2014 )
- (126.13) Κατάδυση στην Αλόννησο ( 23 Ιανουάριος, 2014 )
- (133.13) Λήθη, Μνήμη, Ανάδειξη ( 13 Φεβρουάριος, 2014 )
- (137.13) Πολιτιστικό κέντρο Γλυφάδας ( 23 Φεβρουάριος, 2014 )
- (101.14) Subterranea. Πάρκο Μνήμης στο κέντρο της Αθήνας ( 03 Απρίλιος, 2014 )
- 157.13 Μουσείο του Οδοντωτού στο φαράγγι του Βουραϊκού ( 18 Απρίλιος, 2014 )
- Πράσινες πολιτιστικές διαδρομές ( 15 Απρίλιος, 2014 )
- BACAM ( 06 Σεπτέμβριος, 2014 )
- Ιστορικό και Λαογραφικό Μουσείο Νικήτης ( 17 Φεβρουάριος, 2017 )
- 1977-2017, Σκηνές από ένα καλλιτεχνικό έπος ( 21 Φεβρουάριος, 2017 )
- Η αρχιτεκτονική του Μουσείου Μαστίχας ( 01 Μάρτιος, 2017 )