ΤΕΧΝΙΚΟΣ ΚΟΣΜΟΣ

ΤΕΧΝΙΚΗ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ

«Χτενίζουν» την αγορά οι εμπορικές αλυσίδες

07 Μάρτιος, 2008

«Χτενίζουν» την αγορά οι εμπορικές αλυσίδες

Aναζητούν καταστήματα σε ολόκληρη την Eλλάδα. Ποιες οι προδιαγραφές και σε ποιες περιοχές επικεντρώνονται.

Συνεχής και ακατάπαυστη είναι η προσπάθεια των εμπορικών αλυσίδων να επεκτείνουν τα δίκτυα των καταστημάτων τους, χωρίς μάλιστα να αποφεύγουν -σε ορισμένες περιπτώσεις- ακόμα και τον μεταξύ τους ανταγωνισμό, προκειμένου να αποκτήσουν το κατάλληλο ακίνητο. Δίκτυα κινητής τηλεφωνίας, ξένες εμπορικές αλυσίδες (π.χ. Fnac, Media Markt), που βρίσκονται στο στάδιο της ανάπτυξης, μετά τα πρώτα επιτυχημένα δείγματα παρουσίας, ακόμα και αλυσίδες λιανικής πώλησης (π.χ. Carrefour, AB Βασιλόπουλος) κινούνται επιθετικά στην αγορά, προς «άγραν» των πολυπόθητων σημείων. Απώτερος στόχος βέβαια είναι η ενίσχυση των οικονομικών τους μεγεθών.

Το πιο εύκολο έργο έχουν οι αλυσίδες κινητής τηλεφωνίας, κυρίως λόγω των μικρών επιφανειών που απαιτούν τα καταστήματά τους. Οπως αναφέρει στo «R.E.» ο κ. Δημήτρης Ανδριόπουλος, διευθύνων σύμβουλος της Dimand Real Estate, που έχει αναπτύξει συνεργασία με τη WIND, «αυτήν την περίοδο οι εταιρείες κινητής ανταγωνίζονται μεταξύ τους για την ενοικίαση χώρων καταστημάτων, καθώς έως τα τέλη του έτους θέλουν να έχουν από 450 καταστήματα η κάθε μία από τις τρεις εταιρείες, Vodafone, Wind και Γερμανός - Cosmote». Σήμερα λειτουργούν περί τα 350 - 400 η κάθε αλυσίδα, οπότε, όπως αντιλαμβάνεται κανείς, υπάρχει ενδιαφέρον για συνολικά περίπου 150 καταστήματα. Αυτή όμως θα είναι και η τελευταία φάση ανάπτυξης των δικτύων κινητής τηλεφωνίας, μιας και ολοκληρώνονται οι σχετικές επενδύσεις.

«Οι προδιαγραφές των καταστημάτων ποικίλλουν, αν και προτιμότερες είναι οι επιφάνειες από 80 έως και 120 τ.μ. Βέβαια, υπάρχει ενδιαφέρον και για μεγαλύτερα καταστήματα από 150 έως 200 τ.μ., σε πιο κεντρικά σημεία, αλλά και για μικρότερα των 40 - 50 τ.μ. Πρακτικά, με τις επενδύσεις αυτές θα καλυφθούν όλες οι πόλεις της χώρας με πληθυσμό από 3.000 κατοίκους και πάνω», επισημαίνει ο κ. Ανδριόπουλος. Στα μεγάλα αστικά κέντρα, στόχος των αλυσίδων κινητής τηλεφωνίας είναι να διαθέτουν καταστήματα σχεδόν σε κάθε εμπορική «πιάτσα». Ουσιαστικά αυτό σημαίνει ότι «όπου υπάρχουν καταστήματα, τράπεζες και σταθμοί ΜΕΤΡΟ πρέπει να υπάρχει κι ένα κατάστημα αλυσίδας, να είναι προσβάσιμο τόσο εύκολα, όσο σχεδόν ένα περίπτερο», τονίζει ο κ. Ανδριόπουλος. Αν αυτό φαίνεται υπερβολικό, αρκεί να αναφέρουμε ότι υπάρχουν περιπτώσεις καταστημάτων της ίδιας εταιρείας, στην ίδια περιοχή ή οδό, που είναι αμφότερα αποδοτικά...

Αξίζει επίσης να σημειώσουμε ότι στα υφιστάμενα δίκτυα υπάρχουν και αρκετά μικρά καταστήματα των 40 - 50 τ.μ., τα οποία αναπτύχθηκαν στις αρχές της δεκαετίας. Τότε δεν υπήρχαν ανάγκες για μεγαλύτερους χώρους, καθώς η γκάμα των προϊόντων που πωλούνταν ήταν περιορισμένη. Διαφορετική είναι η εικόνα για τις αλυσίδες λιανικής πώλησης (σούπερ μάρκετ), που ακολουθούν εκ διαμέτρου αντίθετη πολιτική το τελευταίο διάστημα. Μία από τις βασικότερες διαφορές είναι ότι οι εν λόγω αλυσίδες προτιμούν την αγορά χώρων αντί της ενοικίασης. Η επιλογή αυτή τους παρέχει περισσότερες λύσεις, μιας και μπορούν σε μεταγενέστερο στάδιο να αξιοποιήσουν την ακίνητη περιουσία τους, μέσω συμφωνιών sale & lease-back, κάτι που έχουμε δει να συμβαίνει και στην ελληνική αγορά (π.χ. Carrefour - Eurobank Properties).

Αλλη μία ειδοποιός διαφορά βέβαια είναι το μέγεθος των χώρων, μιας κι ένα μέσο κατάστημα απαιτεί 1.000 έως 1.500 τ.μ. και απαραιτήτως θέσεις στάθμευσης. Εχει άλλωστε αποδειχθεί ότι όπου δεν υπάρχουν επαρκείς θέσεις, υπονομεύεται η επιτυχημένη πορεία του καταστήματος. Τους τελευταίους μήνες, οι αλυσίδες που βρίσκονται σε φάση ανάπτυξης του δικτύου τους, δηλαδή οι Carrefour, ΑΒ Βασιλόπουλος, Βερόπουλος, Σκλαβενίτης και ΜΕΤΡΟ, έχουν υιοθετήσει μια διαφορετική πολιτική. Αντί να αναζητούν χωρίς επιτυχία κατάλληλα οικόπεδα και ακίνητα, που κατά κανόνα πωλούνται σε ιδιαίτερα υψηλές τιμές, προτιμούν την απευθείας εξαγορά μικρότερων τοπικών αλυσίδων, που έχουν διαγράψει επιτυχημένη πορεία. Με τον τρόπο αυτό επιτυγχάνουν και την επέκταση του δικτύου τους (καθώς τα καταστήματα μετονομάζονται και αναπροσαρμόζουν το χαρακτήρα τους στις πρακτικές του νέου ιδιοκτήτη), αλλά και την απόκτηση μεριδίου αγοράς εν μια νυκτί. Αυτό έγινε με την εξαγορά της αλυσίδας Παπαγεωργίου, με επιτυχημένη παρουσία στα νότια προάστια, από τον Σκλαβενίτη και πιο πρόσφατα με τη γερμανική αλυσίδα Plus από την ΑΒ Βασιλόπουλος, που δεν δίστασε να καταβάλει πάνω από 60 εκατ. ευρώ για τον σκοπό αυτό.

Το πρόβλημα της εύρεσης των κατάλληλων χώρων για νέα καταστήματα φαντάζει όμως δυσεπίλυτο για τις διεθνείς αλυσίδες, όπως η γαλλική FNAC, που μόλις πρόσφατα ανακοίνωσε τη λειτουργία του δεύτερου κατάστηματός της στην Αττική και συγκεκριμένα στην περιοχή της Γλυφάδας. Το κατάστημα θα λειτουργήσει τον Απρίλιο σε επιφάνεια 2.000 τ.μ. σε κεντρικό σημείο της περιοχής (Σ. Καράγιωργα 4 και Λαζαράκη), αποτελώντας μια επένδυση 3 εκατ. ευρώ, ενώ ο ετήσιος τζίρος υπολογίζεται σε 12 - 15 εκατ. ευρώ. Η FNAC χρειάστηκε δύο χρόνια για να κάνει πράξη το δεύτερό της κατάστημα, μετά την επιτυχημένη λειτουργία της στο The Mall στο Μαρούσι. Βασικός λόγος για την εξέλιξη αυτή είναι η έλλειψη χώρων και οι υψηλές τιμές ενοικίασης των ακινήτων. Ο μεγάλος στόχος της αλυσίδας είναι η λειτουργία καταστήματος στο κέντρο της Αθήνας, το οποίο αποτελεί και σημείο «κλειδί» για την ανάπτυξη του επιχειρηματικού σχεδίου της διεθνούς αλυσίδας στην Ελλάδα. Σημειωτέον ότι η αλυσίδα λειτουργεί σήμερα πάνω από 115 καταστήματα σε Γαλλία, Ισπανία, Ιταλία, Πορτογαλία, Βέλγιο, Ελβετία, Βραζιλία και Ταϊβάν. Η FNAC εξετάζει χώρους τουλάχιστον 1.500 τ.μ., μιας και τα 2.000 τ.μ. θεωρούνται ήδη ένα μέσο κατάστημα για τις ανάγκες της. Μεταξύ των επιλογών της, πέραν ορισμένων περιπτώσεων στην οδό Σταδίου, είναι και η λειτουργία καταστήματος shop-in-shop στο νέο ΜΙΝΙΟΝ, η ανακατασκευή του οποίου όμως δεν προβλέπεται να έχει ολοκληρωθεί πριν από το πέρας τουλάχιστον δύο ετών ακόμα.

Σε διαρκή αναζήτηση οικοπέδων και καταστημάτων βρίσκονται κι άλλες αλυσίδες, όπως η ΙΚΕΑ του ομίλου Φουρλή. Η εταιρεία στοχεύει στην ανάπτυξη συνολικά 11 καταστημάτων σε Ελλάδα, Κύπρο και Βουλγαρία τα προσεχή 3 - 4 χρόνια. Νέα καταστήματα αναζητούν και ξένες αλυσίδες ένδυσης, όπως ο όμιλος Zara και τουρκικές εταιρείες ένδυσης - υπόδησης, που τοποθετήθηκαν για πρώτη φορά στην Ελλάδα, μέσω του The Mall.


Share |
 

GreekArchitects Athens

Copyright © 2002 - 2024. Οροι Χρήσης. Privacy Policy.

Powered by Intrigue Digital