ΤΕΧΝΙΚΟΣ ΚΟΣΜΟΣ
ΤΕΧΝΙΚΗ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ
18 Δεκέμβριος, 2006
Το Μετρό Θεσσαλονίκης δεν ξεκινάει
«ΣΥΝΑΓΕΡΜΟΣ» έχει σημάνει στο ΥΠΕΧΩΔΕ μετά τις πρόσφατες εξελίξεις στα οικονομικά της εργολήπτριας εταιρείας που έχει αναλάβει την κατασκευή του Μετρό Θεσσαλονίκης. Οι αρμόδιες υπηρεσίες προς το παρόν παρακολουθούν από διακριτική απόσταση τις ραγδαίες εξελίξεις, όμως στα κέντρα των αποφάσεων έχουν ήδη αρχίσει να συζητούνται τα σενάρια για την επόμενη μέρα.
ΜΑΡΙΑ ΝΤΑΛΙΑΝΗ - http://ta-nea.dolnet.gr
Σύμφωνα με πληροφορίες από την κατασκευαστική πιάτσα - κι ενώ επισήμως τίποτε δεν επιβεβαιώνεται ακόμη - η ανάδοχος εταιρεία κατασκευής του Μετρό της Θεσσαλονίκης «δυσκολεύεται ιδιαίτερα να βρει υπεργολάβους» ώστε να αρχίσει το έργο για το οποίο έχει δοθεί χρονοδιάγραμμα υλοποίησης πεντέμισι ετών.
Η ίδια εταιρεία ανακηρύχθηκε επίσης ανάδοχος για την κατασκευή των τριών σταθμών του Μετρό στην Αττική στη γραμμή για Αεροδρόμιο (Χολαργός, Νομισματοκοπείο, Αγία Παρασκευή) ενώ εκτελεί ήδη σημαντικές εργολαβίες στην Εγνατία Οδό και στο πέταλο του Μαλιακού.
«Δεν συμφέρει»
Μεταξύ των σεναρίων που εξετάζονται ειδικά για το Μετρό της Θεσσαλονίκης, για το οποίο θα έπρεπε να είχαν αρχίσει τα έργα, είναι ακόμα και η επαναδημοπράτηση του έργου εάν στο μεταξύ ο ανάδοχος δεν καταφέρει να αντεπεξέλθει στις οικονομικές του υποχρεώσεις ή εάν δεν βρεθεί τρίτη λύση μέσω άλλης κατασκευαστικής που θα δεχτεί να το αναλάβει. Το τελευταίο σενάριο πάντως μέχρι στιγμής δεν φαίνεται και τόσο πιθανό, καθώς πολύ μεγάλες εταιρείες στον κατασκευαστικό κλάδο επισημαίνουν σε ανεπίσημες συζητήσεις ότι «το έργο είναι ήδη χτυπημένο» (δηλαδή, έχει υπογραφεί σύμβαση με ιδιαίτερα χαμηλή έκπτωση) και γι' αυτό «δεν συμφέρει». Την επαναδημοπράτηση από την άλλη πλευρά απεύχεται η ηγεσία του ΥΠΕΧΩΔΕ, καθώς πρακτικά σημαίνει και νέα καθυστέρηση για την έναρξη των εργασιών.
Χρεωμένη η ΑΕΓΕΚ
Τα οικονομικά προβλήματα της συγκεκριμένης εταιρείας όμως, η οποία διεκδίκησε και πήρε με σημαντικές εκπτώσεις το Μετρό Θεσσαλονίκης είχαν αρχίσει να γίνονται γνωστά από τις αρχές του φθινοπώρου. Η εταιρεία ΑΕΓΕΚ φέρεται να έχει υποχρεώσεις άνω των 450 εκατ. ευρώ προς τράπεζες (οι οποίες εξέδωσαν τις εγγυητικές), ενώ έχει πολύ μεγάλο ανεκτέλεστο έργων που ήδη της ανατέθηκαν.
Είναι δε χαρακτηριστικό πως κατά την περιοδεία του υπουργού ΠΕΧΩΔΕ Γιώργου Σουφλιά στα εργοτάξια της Εγνατίας τον περασμένο Σεπτέμβριο, το ενδιαφέρον των τοπικών μέσων ενημέρωσης των Ιωαννίνων (η εταιρεία κατασκευάζει την εντυπωσιακή γέφυρα του Αράχθου), εστιάστηκε στην ολιγόμηνη καθυστέρηση πληρωμής των εργαζομένων στην εργολαβία. Μάλιστα οι εκπρόσωποι της Εγνατίας Α.Ε. τόνιζαν ότι «εμείς έχουμε κάνει κανονικά τις πληρωμές στην εταιρεία».
Στα χέρια τραπεζών
Σύμφωνα με ανακοίνωση που εξέδωσε προ ημερών η εταιρεία, έχουν ήδη αρχίσει επαφές για την εξασφάλιση της εισόδου στρατηγικού επενδυτή σε μια προσπάθεια να αυξηθεί το μετοχικό κεφάλαιό της και να ανακοπεί η πλήρης έλεγχος από τις τράπεζες (τα χρέη είναι κυρίως προς την Alpha Bank, την Πειραιώς και την Εμπορική). Ταυτόχρονα όμως συνεχίζονται οι προσπάθειες για εκποίηση της περιουσίας της (κτήμα Μέρλιν στην Κέρκυρα, συμμετοχή στο λιμάνι του Αστακού και σε διυλιστήρια στα Σκόπια κ.ά.). Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, ήδη οι πιστώτριες τράπεζες έχουν αποκτήσει τον μετοχικό έλεγχο της εταιρείας.
ΤΑ ΝΕΑ , 18/12/2006 , Σελ.: N66