ΜΟΝΙΜΕΣ ΣΤΗΛΕΣ
ARTI-PHYSIS
09 Φεβρουάριος, 2010
Αστικός αυτοκινητισμός
Το ιδιωτικό όχημα αποτελεί το νέο «χρήστη» της αναπτυξιακής πραγματικότητας και της αρχιτεκτονικής.
Το ιδιωτικό όχημα αποτελεί το νέο «χρήστη» της αναπτυξιακής πραγματικότητας και της αρχιτεκτονικής, η οποία επανοργανώνεται ώστε να ανταποκριθεί στα δεδομένα της σινεματικής θέασης της από το οδόστρωμα και μεταλλάσσεται διαστασιολογικά προσαρμοζόμενη στα πολυδιάστατα και υπερτοπικά δίκτυα μεταφοράς.
Τα ανομολόγητα καθεστώτα της εγχώριας, οδικής ή παρόδιας μοντερνικότητας και γραμμικής αστικότητας εισάγουν τις νεοσύστατες αυτές εκδοχές του μητροπολιτικού τοπίου στον αρχιτεκτονικό διάλογο.
Ο αυτοκινητόδρομος συνδυάζει παραμέτρους προσβασιμότητας και δημόσιας προβολής, αναδεικνύει χαμηλής αξίας ακίνητη περιουσία με συχνά ανεπιτήδευτους κτιριολογικούς περιορισμούς. Ως ικανή επένδυση, κατά μήκος των οδικών αξόνων ανθεί η οικοδομική δραστηριότητα. Η οδική αρτηρία ανέρχεται ως ενδιάμεσος μη-τόπος, ως αυθύπαρκτη οντότητα. Ως χωρική υπερδιόγκωση της μεταβατικής διαδικασίας, γεννά προορισμούς προσβάσιμους κατ’ αποκλειστικότητα με ιδιωτικά οχήματα. Το παρόδιο τοπίο σταδιακά διογκούται ως υποπροϊόν εναπόθεσης αλλοτινών παραποτάμιων προσχώσεων, ως έμμεση παροχέτευση και υπερχείλιση ενέργειας.
Η παρουσία ενός προσβάσιμου παράδρομου παράλληλα της κύριας οδού ταχείας κυκλοφορίας αποτελεί καταλυτική προϋπόθεση για μια σειρά διαδικασιών παράπλευρης, γραμμικά εκτεινόμενης και ουσιαστικά παρασιτικής ανάπτυξης. Γεννάται ο αστικισμός της λωρίδας, προϊόν λογιστικών διεργασιών και κυρίως κερδοσκοπικών παραμέτρων σε συνθήκες ελάχιστου εξωγενούς κοινωνικοπολιτικού παρεμβατισμού.
Χωρίς πρόθεση ανάδειξης ενός συνεχούς κτιριακού μετώπου, πανταχώθεν ελεύθερα κτίρια παρατάσσονται ανομοιογενώς, σχεδόν άτακτα, και οι αξονικές σχέσεις με το δρόμο διαφοροποιούνται κατά τη βούληση του εκάστοτε αρχι-οικοδόμου. Κάθε κτίριο αγωνίζεται να αυτοπροβληθεί σε ένα αγώνα αυτόματου εντυπωσιασμού. Οι ωμά περιγραφικές υπερμεγέθεις ‘ταμπέλες’, μη-αρχιτεκτονικά στοιχεία και μόνα εναπομείναντα επικοινωνιακά μέσα, ακυρώνουν κάθε έννοια συμβολισμού, καταρρακώνουν κάθε άλλη νοηματική πλοκή υπεραπλουστεύοντας τη λειτουργική διάρθρωση. Κουτιά με ψευδο-πολυτελή κελύφη, έντονους χρωματισμούς και ευφάνταστο διάκοσμο, πραγματώνουν τα μεγαλόφρονα επιχειρηματικά οράματα ιδιοκτητών και χρηστών.
Η παρόδια λωρίδα, πεδίο ανταλλαγής εμπορικών μηνυμάτων, μοδών, ειδήσεων και τάσεων, ανάγεται σε αυτόνομη και παρασιτικά συντηρούμενη καταναλωτική παγίδα, διογκούμενο καρκίνωμα - καλόηθες; - που λόγω της απόμερης χωροθέτησης αψηφά παραμέτρους περιβαλλοντικού σχεδιασμού οι οποίοι τυπικά θα επιβάλλονταν σε οιαδήποτε αστική παρέμβαση. Αποσυσχετισμένη από το άμεσο, στατικά ορισμένο, πολεοδομικό περιβάλλον στο οποίο χωροθετείται, σχεδόν το αναχαιτίζει και προσανατολίζεται κατ’ αποκλειστικότητα προς το οδόστρωμα. Βασισμένη στην αέναη κινητικότητα της οδού απευθύνεται στο επιβατικό κοινό, εισάγοντας μια απόλυτη ιεραρχία και νομοτέλεια που υποβιβάζει το τοπικό και προάγει το κινητικό.
Η Αθήνα σημαδεύεται από τάφρους και αναχώματα αυτοκινητοδρόμων που σχίζουν τον αστικό ιστό. Στην αύρα του πληθωρικού νέφους η πόλη εξαπλώνεται άναρχα αποικώντας καταληστευτικά εκτάσεις που προσεγγίζονται από τους ασφαλτοστρωμένους άξονες. Στις παρειές των νέων αρτηριών, υπερμεγέθεις πολυ-αγορές, κουτιά στέγασης επιχειρηματικών κολοσσών, εμπορικά κτίρια επαγγελματικής χρήσης και σταθμοί ανεφοδιασμού επαναλαμβάνουν γενικευμένες επιχειρηματικές νόρμες αναγνωρίσιμες ανά την υφήλιο.
Οι νέοι αυτοί τόποι όχι μόνο δε θεωρούνται banal και άκομψοι, αλλά λατρεύονται επιτακτικά από ποικίλα ηλικιακά και εισοδηματικά στρώματα. Τα ψώνια στον αυτοκινητόδρομο μεταλλάσσονται σε κοινωνικό γεγονός, σε συλλογική ψυχαγωγική δραστηριότητα και συμμετοχή στα νέα τοπία κοινωνικής συναναστροφής: τους ατέρμονες διαδρόμους υπεραγορών, ανάμεσα σε υπερφορτωμένες ραφιέρες αναλώσιμων αγαθών, στη μέση ενός πελάγους σταθμευμένων οχημάτων ιδιωτικής χρήσης. Αντίστοιχα, αναζητώντας νεόδμητους επαγγελματικής χώρους στην ελληνική επικράτεια, θα κατευθυνθεί κανείς άμεσα στις παρυφές των νέων εθνικών οδών και όχι στον αστικό πυρήνα: με θεαματική ταχύτητα οι αυτοκινητόδρομοι μεταλλάσσονται σε αρχιτεκτονική πασαρέλα της ιδιωτικής επιχειρηματικής δραστηριότητας.
Ακόμη και η ανεπιτήδευτη παλαιά εθνική οδός, χωρίον προς χωρίον, διόγκωση του γαϊδουρόδρομου, ακολουθώντας τοπογραφικές καμπύλες κατά μήκος της ακτογραμμής ή παράλληλα της κορυφογραμμής, στα πλαίσια της «οικομενοποίησης» μπορεί να θεωρείται πλέον σκηνοθετημένο parkway... οδική οδός-πάρκο, διαδρομή αναψυχής σχεδιασμένη επιμελώς για ανέμελους αυτοκινητιστές. Κεντρική διαφορά, παραμένει ο αυθορμητισμός των στάσεων/σταθμών που στην παλαιά εθνική μπορούν να υπηρετούν την πρωτοβουλία των επιβαινόντων, ενώ στον αυτοκινητόδρομο είναι πλήρως θεσμοθετημένες και σχεδιασμένες: απρόβλεπτες στάσεις απαγορεύονται και τιμωρούνται, απρόβλεπτες έξοδοι από την οδό, είναι αδύνατοι: η πρωτοβουλία και ο αυθορμητισμός ταυτίζονται με την δυσπροσαρμογή και την αυθαιρεσία, διώκονται και τιμωρούνται.
Σχετικές Δημοσιεύσεις:
- ΔΟΜΗΣΙΜΕΣ ΥΛΕΣ ΩΣ ΑΦΕΤΗΡΙA ΝΕΑΣ ΜΟΡΦΟΛΟΓΙΑΣ (ΜΕΡΟΣ Α) ( 20 Οκτώβριος, 2007 )
- HORROR VACUI: ΣΥΓΧΩΡΗΣΗ ΚΑΙ ΣΤΕΝΟΧΩΡΙΑ ΣΤΟ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΟ ΑΣΤΙΚΙΣΜΟ. ( 21 Ιούνιος, 2005 )
- ΑΤΤΙΚΗ_ΕΚΤΟΠΙΑ ( 16 Νοέμβριος, 2012 )
- ΠΑΡΟΔΙΕΣ ΠΡΟΘΗΚΕΣ ΚΑΙ ΥΠΕΡΑΣΤΙΚΗ ΑΝΟΙΚ[ΕΙ]ΟΔΟΜΗΣΗ: ΕΝΑ ΑΝΑ-ΔΡΟΜΙΚΟ ΙΔΕΟΛΟΓΗΜΑ ( 16 Ιανουάριος, 2007 )
- Ο αστικισμός της αυτοκίνησης ( 23 Ιανουάριος, 2012 )
- ΤΟ ΥΠΕΡΜΕΓΕΘΕΣ ΚΤΙΡΙΟ: ΤΕΛΟΣ ΚΑΙ ΑΠΑΡΧΗ ΤΗΣ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗΣ ( 30 Μάιος, 2012 )
- ΤΟ ΥΠΕΡΜΕΓΕΘΕΣ ΚΤΙΡΙΟ: ΤΕΛΟΣ ΚΑΙ ΑΠΑΡΧΗ ΤΗΣ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗΣ ( 28 Ιούνιος, 2012 )
- ΠΡΟΦΗΤΕΣ ΤΗΣ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗΣ-ΜΕΡΟΣ Α' ( 20 Μάιος, 2007 )
- ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΚΑΤΟΙΚΙΑ: ΑΠΟ ΤΟ ΑΝΩΙ ΣΤΟ ΔΙΑΜΕΡΙΣΜΑ (ΜΕΡΟΣ Α') ( 23 Αύγουστος, 2008 )
- ΠΡΟΦΗΤΕΣ ΤΗΣ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗΣ-ΜΕΡΟΣ Β' ( 15 Ιούνιος, 2007 )
- ΠΡΟΦΗΤΕΣ ΤΗΣ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗΣ-ΜΕΡΟΣ Γ' ( 10 Ιούλιος, 2007 )
- H AΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚH ΩΣ DISNEYWORLD-(ΜΕΡΟΣ Α) ( 30 Ιούλιος, 2007 )
- ΤΥΠΟΛΟΓΙΕΣ ΚΤΙΡΙΩΝ ΕΜΠΟΡΙΚΗΣ ΧΡΗΣΗΣ-(Γ'ΜΕΡΟΣ) ( 23 Μάρτιος, 2008 )
- H AΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚH ΩΣ DISNEYWORLD-(ΜΕΡΟΣ B) ( 28 Αύγουστος, 2007 )
- H AΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚH ΩΣ DISNEYWORLD-(ΜΕΡΟΣ Γ) ( 26 Σεπτέμβριος, 2007 )
- ΔΟΜΗΣΙΜΕΣ ΥΛΕΣ ΩΣ ΑΦΕΤΗΡΙA ΝΕΑΣ ΜΟΡΦΟΛΟΓΙΑΣ (ΜΕΡΟΣ B) ( 03 Νοέμβριος, 2007 )
- ΔΟΜΗΣΙΜΕΣ ΥΛΕΣ ΩΣ ΑΦΕΤΗΡΙA ΝΕΑΣ ΜΟΡΦΟΛΟΓΙΑΣ (ΜΕΡΟΣ Γ) ( 16 Νοέμβριος, 2007 )
- ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΑΡΜΟΝΙΑΣ (Α ΜΕΡΟΣ) ( 08 Δεκέμβριος, 2007 )
- ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΑΡΜΟΝΙΑΣ (Β ΜΕΡΟΣ) ( 28 Δεκέμβριος, 2007 )
- ΤΥΠΟΛΟΓΙΕΣ ΚΤΙΡΙΩΝ ΕΜΠΟΡΙΚΗΣ ΧΡΗΣΗΣ (Α'ΜΕΡΟΣ) ( 26 Ιανουάριος, 2008 )
- ΤΥΠΟΛΟΓΙΕΣ ΚΤΙΡΙΩΝ ΕΜΠΟΡΙΚΗΣ ΧΡΗΣΗΣ (Β'ΜΕΡΟΣ) ( 29 Φεβρουάριος, 2008 )
- TO AΣΤΥ ΤΟΥ ΜΕΛΛΟΝΤΟΣ (ΜΕΡΟΣ Α') ( 21 Απρίλιος, 2008 )
- TO AΣΤΥ ΤΟΥ ΜΕΛΛΟΝΤΟΣ (ΜΕΡΟΣ B') ( 27 Μάιος, 2008 )
- TO AΣΤΥ ΤΟΥ ΜΕΛΛΟΝΤΟΣ (ΜΕΡΟΣ Γ') ( 27 Ιούνιος, 2008 )
- TO AΣΤΥ ΤΟΥ ΜΕΛΛΟΝΤΟΣ (ΜΕΡΟΣ Δ') ( 22 Ιούλιος, 2008 )
- ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΚΑΤΟΙΚΙΑ: ΑΠΟ ΤΟ ΑΝΩΙ ΣΤΟ ΔΙΑΜΕΡΙΣΜΑ-(ΜΕΡΟΣ B') ( 23 Σεπτέμβριος, 2008 )
- ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΚΑΤΟΙΚΙΑ: ΑΠΟ ΤΟ ΑΝΩΙ ΣΤΟ ΔΙΑΜΕΡΙΣΜΑ -(ΜΕΡΟΣ Γ') ( 23 Οκτώβριος, 2008 )
- ΠΡΟΚΑΤΑΣΚΕΥΗ + ΟΥΤΟΠΙΑ (ΜΕΡΟΣ Β) ( 22 Ιανουάριος, 2009 )
- ΠΡΟΚΑΤΑΣΚΕΥΗ + ΟΥΤΟΠΙΑ (ΜΕΡΟΣ Γ) ( 20 Φεβρουάριος, 2009 )
- ΟΡΓΑΝΙΚΗ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ: Η ΦΥΣΗ ΩΣ ΠΡΟΤΥΠΟ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑΣ (ΜΕΡΟΣ Β) ( 19 Απρίλιος, 2009 )
- Forum > Lorum > Torum > Orum: η άσφαλτος* αστικότητα (ΜΕΡΟΣ Α) ( 23 Μάιος, 2009 )
- Forum > Lorum > Torum > Orum: η άσφαλτος* αστικότητα (ΜΕΡΟΣ Β) ( 21 Ιούνιος, 2009 )
- Ιδιωτεία, Ιδιοποίηση και Ιδιώτευση: ( 20 Ιούλιος, 2009 )
- Ο πολύφημος και ο περίφιμος : Προς μία βωβή αρχιτεκτονική; ( 21 Αύγουστος, 2009 )
- «πυρ-πόλις-ει»: πυρ-πόλη-ση και πυρ-πολίτες ( 08 Σεπτέμβριος, 2009 )
- YΠΕΡΒΟΛΕΣ ΚΑΙ ΠΑΡΑΒΟΛΕΣ ΣΤΟ ΑΤΤΙΚΟ ΤΟΠΙΟ (Μέρος Α) ( 21 Οκτώβριος, 2009 )
- YΠΕΡΒΟΛΕΣ ΚΑΙ ΠΑΡΑΒΟΛΕΣ ΣΤΟ ΑΤΤΙΚΟ ΤΟΠΙΟ (Μέρος Γ΄) ( 09 Ιανουάριος, 2010 )
- ΜΥΘΟΠΛΑΣΙΑ ΚΑΙ ΕΝΥΠΟΓΡΑΦΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ Α’ ΣΥΝΕΧΕΙΑ ( 21 Φεβρουάριος, 2010 )
- ΜΥΘΟΠΛΑΣΙΑ ΚΑΙ ΕΝΥΠΟΓΡΑΦΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ Β’ ΣΥΝΕΧΕΙΑ ( 17 Μάρτιος, 2010 )
- VI: Unrecycling Cyclades. Α μέρος ( 04 Οκτώβριος, 2010 )
- Ημιυπαίθουσες [κολώνα στη γωνία] ( 30 Ιούλιος, 2011 )
- ΜΥΘΟΠΛΑΣΙΑ ΚΑΙ ΕΝΥΠΟΓΡΑΦΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ Γ’ ΣΥΝΕΧΕΙΑ ( 22 Απρίλιος, 2010 )
- Ετεροθαλείς τάσεις στην αρχιτεκτονική τεχνολογία ( 20 Μάιος, 2010 )
- Ετεροθαλείς τάσεις στην αρχιτεκτονική τεχνολογία. 2 ( 22 Ιούνιος, 2010 )
- Ετεροθαλείς τάσεις στην αρχιτεκτονική τεχνολογία. 3 ( 27 Ιούλιος, 2010 )
- Επαναξετάζοντας το High-Tech (A' Συνέχεια) ( 25 Αύγουστος, 2010 )
- Επαναξετάζοντας το High-Tech (Β' Συνέχεια) ( 23 Σεπτέμβριος, 2010 )
- Επαναξετάζοντας το High-Tech (Γ' Συνέχεια) ( 21 Οκτώβριος, 2010 )
- VI: Unrecycling Cyclades. Β μέρος ( 14 Οκτώβριος, 2010 )
- Δομές οργάνωσης κτιρίων γραφείων (A' Συνέχεια) ( 22 Νοέμβριος, 2010 )
- Translocality as a Post-Native Narrative ( 21 Φεβρουάριος, 2011 )
- Μεταξοίκηση: Συλλογική Μονο-κατοίκηση ( 08 Δεκέμβριος, 2010 )
- Δομές οργάνωσης κτιρίων γραφείων (Β' Συνέχεια) ( 27 Δεκέμβριος, 2010 )
- Δομές οργάνωσης κτιρίων γραφείων (Γ' Συνέχεια) ( 24 Ιανουάριος, 2011 )
- Η μετα-φυσική προβληματική της «βιώσιμης ανάπτυξης»(Μέρος 1) ( 19 Μάρτιος, 2011 )
- Η μετα-φυσική προβληματική της «βιώσιμης ανάπτυξης»(Μέρος 2) ( 23 Απρίλιος, 2011 )
- Η μετα-φυσική προβληματική της «βιώσιμης ανάπτυξης» (Μέρος 3) ( 22 Μάιος, 2011 )
- Αχρηστεκτονική: η λατρεμένη «ά-χρηστη» αρχιτεκτονική ( 25 Ιούνιος, 2011 )
- Άπειρα μέσα χωρίς «τέλος» ( 25 Αύγουστος, 2011 )
- Critical Paleontologism ( 23 Σεπτέμβριος, 2011 )
- Δημόσιος χώρος και συμπράξεις δημοσίου & ιδιωτικού τομέα. (Μέρος Α) ( 28 Οκτώβριος, 2011 )
- Δημόσιος χώρος και συμπράξεις δημοσίου & ιδιωτικού τομέα. (Μέρος B) ( 25 Νοέμβριος, 2011 )
- Από το Genius Loci στο Genius Mickey ( 16 Μάρτιος, 2012 )
- Ο Mies κι εμείς ( 27 Σεπτέμβριος, 2012 )
- Ορθοθήκη. Κατοικία στο Ecuador ( 02 Απρίλιος, 2013 )
- Νέα μονοκατοικία, γλυπτοθήκη, εργαστήριο ( 19 Ιούλιος, 2013 )
- Αίμα, Τιμή, Αρχιτεκτονική ( 06 Δεκέμβριος, 2013 )
- Piloting Pilotis ( 31 Δεκέμβριος, 2013 )
- Escalteca of the Choetheque Series ( 01 Απρίλιος, 2014 )
- Schottheke of the Choetheque Series ( 01 Ιούνιος, 2014 )
- Floatheca Rh of the Choetheque Series ( 01 Αύγουστος, 2014 )
- Floatheca Sp of the Choetheque Series ( 26 Σεπτέμβριος, 2014 )
- O-theke of the Choetheque Series ( 11 Μάρτιος, 2015 )
- Floatheca Cy of the Choetheque Series ( 03 Ιανουάριος, 2015 )
- Ophthalteca ( 24 Ιούνιος, 2015 )
- Y-theca of the Choetheque Series ( 10 Οκτώβριος, 2015 )