ΜΟΝΙΜΕΣ ΣΤΗΛΕΣ
ARTI-PHYSIS
25 Αύγουστος, 2010
Επαναξετάζοντας το High-Tech (A' Συνέχεια)
Πρόθεση του παρόντος άρθρου είναι η προσέγγιση πτυχών και βαθύτερων τάσεων του high-tech κινήματος μέσω του έργου του Βρετανού αρχιτέκτονα Richard Rogers.
Ο Richard Rogers, γόνος ιταλοαγγλικής οικογένειας και ανιψιός του Ernesto Rogers, αρχισυντάκτη των αρχιτεκτονικών περιοδικών Domus και Casabella, υπήρξε ένας κακός μαθητής με έντονα προβλήματα δυσλεξίας. Παρακολούθησε το 5ετές προγραμμα της Αρχιτεκτονικής Σχολής του Architectural Association στο Λονδίνο όπου πρωτοστατούσαν οι πρωτοποριακές ιδέες της ευρωπαϊκής αρχιτεκτονικής ομάδας Archigram με χαρακτηριστικές φουτουριστικές προτάσεις όπως το Walking City (Περιπατούσα Πόλη) του Ron Herron, το Plug-In City (Συναρμολογούμενη Πόλη) του Peter Cook και το Fun Palace (Μέγαρο του Κεφιού) του Cedric Price - όπου το απροκάλυπτα μηχανιστικό, απογυμνωμένο από αισθητικές παρεμβάσεις, φαινομενικά αφιλόξενο αρχιτεκτόνημα, παρουσιαζόμενο ως στεγνά βιομηχανικό έργο υποδομής λειτουργεί πάραυτα ως πόλος έλξης κοινωνικής ζωής, ως γενέτειρα εκδηλώσεων πολιτιστικού περιεχομένου και γεγονότων ανθρωπιστικού ενδιαφέροντος, ως έκφραση μιας υγειούς, δυναμικής κοινωνικής πραγματικότητας, ως το νέο φυσικό περιβάλλον ανθρώπινής δραστηριότητας στο σύγχρονο τεχνολογικό κόσμο. Άμεση έκφραση της ιδέας του Fun Palace συναντάται στα περισσότερα από τα project του Richard Rogers, και μαρτυρείται από την εικονογραφία των αρχιτεκτονικών σχεδίων, όψεων και τομών που σφύζουν από ζωή με αναρίθμητους ανθρώπους σε μια έντονα εορταστική ατμόσφαιρα.
Έμμεση επιρροή στα ενδιαφέροντα του Rogers ήταν η βρετανική παράδοση των καινοτόμων αρχιτεκτόνων μηχανικών του 19ου αιώνα - όπως ο Joseph Paxton, δημιουργός του περίφημου βιομηχανιού κτιρίου εκθέσεων Crystal Palace - και των μεγάλης κλίμακας σιδηροδρομικών σταθμών και εργοστασίων που εξερευνούν νέες τεχνικές παραγωγής, προκατασκευής, δομικά συστήματα και εφαρμογές υλικών διαμορφώνοντας νέες αρχιτεκτονικές και χωρικές τυπολογίες υπηρετώντας τις λειτουργικές ανάγκες ενός νεοσύστατου τεχνολογικού κόσμου.
Ο Richard Rogers και η γυναίκα του Su, φτάνοντας από το Λονδίνο στο New Haven του Connecticut των Η.Π.Α. ως φοιτητές του μεταπτυχιακού προγράμματος του πανεπιστημίου Yale στην αρχιτεκτονική το ακαδημαϊκό έτος 1962-63, γνωρίστηκαν με τους βρετανούς συμφοιτητές τους Norman και Wendy Foster και Laurie Abbott, με τους οποίους δημιούργησε το Team 4 στη συνέχεια. Ιστορία της Αρχιτεκτονικής, με ιδιαίτερο ενδιαφέρον στο Frank Lloyd Wright, δίδασκε ο περίφημος Vincent Scully, με βοηθό διδασκαλίας το συμφοιτητή τους Robert A.M. Stern, ο οποίος περιγράφει παραστατικά την ακόλουθη ανέκδοτη ιστορία: «Εκεί ήμασταν οι τυπικοί χαζοαμερικάνοι να καθόμαστε και να τυραννιόμαστε με μικρά κομμάτια ξύλου και αυτοί οι τρεις βρετανοί καταφθάνουν. Το γεγονός μας έκανε να δώσουμε προσοχή. Ένα πρωί στα σχεδιαστήριά των βρετανών βρέθηκε ένα σημείωμα που έγραφε με κεφαλαία γράμματα αρχίστε να σχεδιάζετε (start drawing). Το άλλο πρωί οι Ευρωπαίοι ανταπάντησαν με ένα σημείωμα που έλεγε αρχίστε να σκέφτεστε (start thinking), γιατί πάντα δουλεύαμε, δουλεύαμε, δουλεύμε χωρίς ιδιαίτερα να συζητάμε και να συνομιλούμε. Η ανταλλαγή αντιλήψεων ήταν καταπληκτική».
Κοσμήτορας της Αρχιτεκτονικής Σχολής ήταν ο εφιαλτικά αυστηρός Paul Rudolph, πρωτοπόρος του μοντερνισμού στην αμερικανική ήπειρο. Καθηγητής ήταν ο θρυλικός Serge Chermayeff, που είχε παρουσιάσει στην Αμερική την εικονογραφία και την αισθητική εορτασμού της τεχνολογίας ως μέσο κοινοποίησης μιας νέας κοινωνικής πραγματικότητας - το πνεύμα του ρωσικού κονστρουκτιβισμού. Στην αύρα της σχολής ήταν δυνατή η παρουσία του Eero Saarinen, του Philip Johnson, του James Stirling και του Louis Kahn - σε κτίριο του οποίου (Yale Art Gallery) στεγαζόταν η Σχολή την περίοδο εκείνη. Ο Kahn είχε ήδη εργαστεί πανω στις έννοιες του υπηρετούμενου και υπηρετικού χώρου (serviced and servant space) που είχε επίσης δουλέψει ο Rudolph. Μοιραζόμενοι το ίδιο ισχυρά μοντερνιστικό περιβάλλον, είναι αξιοσημείωτο να παρατηρήσει κανείς πόσο ριζικά διαφορετικές τάσεις ακολούθησε η ομάδα των Ευρωπαίων πρωτοπόρων του αποκαλούμενου Ηigh-Τech κινήματος (που οι ίδιοι αποποιούνται ως ονομασία) σε σχέση με τους αμερικάνους συμφοιτητές τους όπως ο ο Robert A.M. Stern, μετέπειτα ιδεολογικός ηγέτης του μεταμοντερνισμού.
Του Αριστοτέλη Δημητρακόπουλου
Σχετικές Δημοσιεύσεις:
- ΔΟΜΗΣΙΜΕΣ ΥΛΕΣ ΩΣ ΑΦΕΤΗΡΙA ΝΕΑΣ ΜΟΡΦΟΛΟΓΙΑΣ (ΜΕΡΟΣ Α) ( 20 Οκτώβριος, 2007 )
- HORROR VACUI: ΣΥΓΧΩΡΗΣΗ ΚΑΙ ΣΤΕΝΟΧΩΡΙΑ ΣΤΟ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΟ ΑΣΤΙΚΙΣΜΟ. ( 21 Ιούνιος, 2005 )
- ΑΤΤΙΚΗ_ΕΚΤΟΠΙΑ ( 16 Νοέμβριος, 2012 )
- ΠΑΡΟΔΙΕΣ ΠΡΟΘΗΚΕΣ ΚΑΙ ΥΠΕΡΑΣΤΙΚΗ ΑΝΟΙΚ[ΕΙ]ΟΔΟΜΗΣΗ: ΕΝΑ ΑΝΑ-ΔΡΟΜΙΚΟ ΙΔΕΟΛΟΓΗΜΑ ( 16 Ιανουάριος, 2007 )
- Ο αστικισμός της αυτοκίνησης ( 23 Ιανουάριος, 2012 )
- ΤΟ ΥΠΕΡΜΕΓΕΘΕΣ ΚΤΙΡΙΟ: ΤΕΛΟΣ ΚΑΙ ΑΠΑΡΧΗ ΤΗΣ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗΣ ( 30 Μάιος, 2012 )
- ΤΟ ΥΠΕΡΜΕΓΕΘΕΣ ΚΤΙΡΙΟ: ΤΕΛΟΣ ΚΑΙ ΑΠΑΡΧΗ ΤΗΣ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗΣ ( 28 Ιούνιος, 2012 )
- ΠΡΟΦΗΤΕΣ ΤΗΣ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗΣ-ΜΕΡΟΣ Α' ( 20 Μάιος, 2007 )
- ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΚΑΤΟΙΚΙΑ: ΑΠΟ ΤΟ ΑΝΩΙ ΣΤΟ ΔΙΑΜΕΡΙΣΜΑ (ΜΕΡΟΣ Α') ( 23 Αύγουστος, 2008 )
- ΠΡΟΦΗΤΕΣ ΤΗΣ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗΣ-ΜΕΡΟΣ Β' ( 15 Ιούνιος, 2007 )
- ΠΡΟΦΗΤΕΣ ΤΗΣ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗΣ-ΜΕΡΟΣ Γ' ( 10 Ιούλιος, 2007 )
- H AΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚH ΩΣ DISNEYWORLD-(ΜΕΡΟΣ Α) ( 30 Ιούλιος, 2007 )
- ΤΥΠΟΛΟΓΙΕΣ ΚΤΙΡΙΩΝ ΕΜΠΟΡΙΚΗΣ ΧΡΗΣΗΣ-(Γ'ΜΕΡΟΣ) ( 23 Μάρτιος, 2008 )
- H AΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚH ΩΣ DISNEYWORLD-(ΜΕΡΟΣ B) ( 28 Αύγουστος, 2007 )
- H AΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚH ΩΣ DISNEYWORLD-(ΜΕΡΟΣ Γ) ( 26 Σεπτέμβριος, 2007 )
- ΔΟΜΗΣΙΜΕΣ ΥΛΕΣ ΩΣ ΑΦΕΤΗΡΙA ΝΕΑΣ ΜΟΡΦΟΛΟΓΙΑΣ (ΜΕΡΟΣ B) ( 03 Νοέμβριος, 2007 )
- ΔΟΜΗΣΙΜΕΣ ΥΛΕΣ ΩΣ ΑΦΕΤΗΡΙA ΝΕΑΣ ΜΟΡΦΟΛΟΓΙΑΣ (ΜΕΡΟΣ Γ) ( 16 Νοέμβριος, 2007 )
- ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΑΡΜΟΝΙΑΣ (Α ΜΕΡΟΣ) ( 08 Δεκέμβριος, 2007 )
- ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΑΡΜΟΝΙΑΣ (Β ΜΕΡΟΣ) ( 28 Δεκέμβριος, 2007 )
- ΤΥΠΟΛΟΓΙΕΣ ΚΤΙΡΙΩΝ ΕΜΠΟΡΙΚΗΣ ΧΡΗΣΗΣ (Α'ΜΕΡΟΣ) ( 26 Ιανουάριος, 2008 )
- ΤΥΠΟΛΟΓΙΕΣ ΚΤΙΡΙΩΝ ΕΜΠΟΡΙΚΗΣ ΧΡΗΣΗΣ (Β'ΜΕΡΟΣ) ( 29 Φεβρουάριος, 2008 )
- TO AΣΤΥ ΤΟΥ ΜΕΛΛΟΝΤΟΣ (ΜΕΡΟΣ Α') ( 21 Απρίλιος, 2008 )
- TO AΣΤΥ ΤΟΥ ΜΕΛΛΟΝΤΟΣ (ΜΕΡΟΣ B') ( 27 Μάιος, 2008 )
- TO AΣΤΥ ΤΟΥ ΜΕΛΛΟΝΤΟΣ (ΜΕΡΟΣ Γ') ( 27 Ιούνιος, 2008 )
- TO AΣΤΥ ΤΟΥ ΜΕΛΛΟΝΤΟΣ (ΜΕΡΟΣ Δ') ( 22 Ιούλιος, 2008 )
- ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΚΑΤΟΙΚΙΑ: ΑΠΟ ΤΟ ΑΝΩΙ ΣΤΟ ΔΙΑΜΕΡΙΣΜΑ-(ΜΕΡΟΣ B') ( 23 Σεπτέμβριος, 2008 )
- ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΚΑΤΟΙΚΙΑ: ΑΠΟ ΤΟ ΑΝΩΙ ΣΤΟ ΔΙΑΜΕΡΙΣΜΑ -(ΜΕΡΟΣ Γ') ( 23 Οκτώβριος, 2008 )
- ΠΡΟΚΑΤΑΣΚΕΥΗ + ΟΥΤΟΠΙΑ (ΜΕΡΟΣ Β) ( 22 Ιανουάριος, 2009 )
- ΠΡΟΚΑΤΑΣΚΕΥΗ + ΟΥΤΟΠΙΑ (ΜΕΡΟΣ Γ) ( 20 Φεβρουάριος, 2009 )
- ΟΡΓΑΝΙΚΗ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ: Η ΦΥΣΗ ΩΣ ΠΡΟΤΥΠΟ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑΣ (ΜΕΡΟΣ Β) ( 19 Απρίλιος, 2009 )
- Forum > Lorum > Torum > Orum: η άσφαλτος* αστικότητα (ΜΕΡΟΣ Α) ( 23 Μάιος, 2009 )
- Forum > Lorum > Torum > Orum: η άσφαλτος* αστικότητα (ΜΕΡΟΣ Β) ( 21 Ιούνιος, 2009 )
- Ιδιωτεία, Ιδιοποίηση και Ιδιώτευση: ( 20 Ιούλιος, 2009 )
- Ο πολύφημος και ο περίφιμος : Προς μία βωβή αρχιτεκτονική; ( 21 Αύγουστος, 2009 )
- «πυρ-πόλις-ει»: πυρ-πόλη-ση και πυρ-πολίτες ( 08 Σεπτέμβριος, 2009 )
- YΠΕΡΒΟΛΕΣ ΚΑΙ ΠΑΡΑΒΟΛΕΣ ΣΤΟ ΑΤΤΙΚΟ ΤΟΠΙΟ (Μέρος Α) ( 21 Οκτώβριος, 2009 )
- YΠΕΡΒΟΛΕΣ ΚΑΙ ΠΑΡΑΒΟΛΕΣ ΣΤΟ ΑΤΤΙΚΟ ΤΟΠΙΟ (Μέρος Γ΄) ( 09 Ιανουάριος, 2010 )
- Αστικός αυτοκινητισμός ( 09 Φεβρουάριος, 2010 )
- ΜΥΘΟΠΛΑΣΙΑ ΚΑΙ ΕΝΥΠΟΓΡΑΦΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ Α’ ΣΥΝΕΧΕΙΑ ( 21 Φεβρουάριος, 2010 )
- ΜΥΘΟΠΛΑΣΙΑ ΚΑΙ ΕΝΥΠΟΓΡΑΦΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ Β’ ΣΥΝΕΧΕΙΑ ( 17 Μάρτιος, 2010 )
- VI: Unrecycling Cyclades. Α μέρος ( 04 Οκτώβριος, 2010 )
- Ημιυπαίθουσες [κολώνα στη γωνία] ( 30 Ιούλιος, 2011 )
- ΜΥΘΟΠΛΑΣΙΑ ΚΑΙ ΕΝΥΠΟΓΡΑΦΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ Γ’ ΣΥΝΕΧΕΙΑ ( 22 Απρίλιος, 2010 )
- Ετεροθαλείς τάσεις στην αρχιτεκτονική τεχνολογία ( 20 Μάιος, 2010 )
- Ετεροθαλείς τάσεις στην αρχιτεκτονική τεχνολογία. 2 ( 22 Ιούνιος, 2010 )
- Ετεροθαλείς τάσεις στην αρχιτεκτονική τεχνολογία. 3 ( 27 Ιούλιος, 2010 )
- Επαναξετάζοντας το High-Tech (Β' Συνέχεια) ( 23 Σεπτέμβριος, 2010 )
- Επαναξετάζοντας το High-Tech (Γ' Συνέχεια) ( 21 Οκτώβριος, 2010 )
- VI: Unrecycling Cyclades. Β μέρος ( 14 Οκτώβριος, 2010 )
- Δομές οργάνωσης κτιρίων γραφείων (A' Συνέχεια) ( 22 Νοέμβριος, 2010 )
- Translocality as a Post-Native Narrative ( 21 Φεβρουάριος, 2011 )
- Μεταξοίκηση: Συλλογική Μονο-κατοίκηση ( 08 Δεκέμβριος, 2010 )
- Δομές οργάνωσης κτιρίων γραφείων (Β' Συνέχεια) ( 27 Δεκέμβριος, 2010 )
- Δομές οργάνωσης κτιρίων γραφείων (Γ' Συνέχεια) ( 24 Ιανουάριος, 2011 )
- Η μετα-φυσική προβληματική της «βιώσιμης ανάπτυξης»(Μέρος 1) ( 19 Μάρτιος, 2011 )
- Η μετα-φυσική προβληματική της «βιώσιμης ανάπτυξης»(Μέρος 2) ( 23 Απρίλιος, 2011 )
- Η μετα-φυσική προβληματική της «βιώσιμης ανάπτυξης» (Μέρος 3) ( 22 Μάιος, 2011 )
- Αχρηστεκτονική: η λατρεμένη «ά-χρηστη» αρχιτεκτονική ( 25 Ιούνιος, 2011 )
- Άπειρα μέσα χωρίς «τέλος» ( 25 Αύγουστος, 2011 )
- Critical Paleontologism ( 23 Σεπτέμβριος, 2011 )
- Δημόσιος χώρος και συμπράξεις δημοσίου & ιδιωτικού τομέα. (Μέρος Α) ( 28 Οκτώβριος, 2011 )
- Δημόσιος χώρος και συμπράξεις δημοσίου & ιδιωτικού τομέα. (Μέρος B) ( 25 Νοέμβριος, 2011 )
- Από το Genius Loci στο Genius Mickey ( 16 Μάρτιος, 2012 )
- Ο Mies κι εμείς ( 27 Σεπτέμβριος, 2012 )
- Ορθοθήκη. Κατοικία στο Ecuador ( 02 Απρίλιος, 2013 )
- Νέα μονοκατοικία, γλυπτοθήκη, εργαστήριο ( 19 Ιούλιος, 2013 )
- Αίμα, Τιμή, Αρχιτεκτονική ( 06 Δεκέμβριος, 2013 )
- Piloting Pilotis ( 31 Δεκέμβριος, 2013 )
- Escalteca of the Choetheque Series ( 01 Απρίλιος, 2014 )
- Schottheke of the Choetheque Series ( 01 Ιούνιος, 2014 )
- Floatheca Rh of the Choetheque Series ( 01 Αύγουστος, 2014 )
- Floatheca Sp of the Choetheque Series ( 26 Σεπτέμβριος, 2014 )
- O-theke of the Choetheque Series ( 11 Μάρτιος, 2015 )
- Floatheca Cy of the Choetheque Series ( 03 Ιανουάριος, 2015 )
- Ophthalteca ( 24 Ιούνιος, 2015 )
- Y-theca of the Choetheque Series ( 10 Οκτώβριος, 2015 )