ΜΟΝΙΜΕΣ ΣΤΗΛΕΣ
ARTI-PHYSIS
20 Μάιος, 2010
Ετεροθαλείς τάσεις στην αρχιτεκτονική τεχνολογία
Η σύγχρονη αρχιτεκτονική αυτοπροσδιορίζεται σε μεγάλο βαθμό μέσα από το πεδίο της τεχνολογίας και τις εκφάνσεις αυτής στο δομημένο περιβάλλον.
Η αρχιτεκτονική σύνθεση ορίζεται από σύνολα κανόνων τα οποία θέτει και οριοθετεί ο ίδιος ο δημιουργός. Ο αρχιτέκτονας ουσιαστικά επινοεί τη δική του νομοτέλεια και μέσα από αυτήν πορεύεται ο ίδιος και το έργο του. Αντίστοιχα με άλλους τομείς καλλιτεχνικής και δημιουργικής δραστηριότητας, κυριαρχεί η ισχυρή επιθυμία ένταξης της προσωπικής δημιουργικής νομοτέλειας σε κάτι ευρύτερο και υψηλότερο, σε κάτι καίριο και βαρύνον που αγγίζει και ερευνά τα όρια του μεταφυσικού.
Διαφορετικές προσεγγίσεις του αρχιτεκτονικού σχεδιασμού εμφανίζονται να διέπονται από συστήματα μορφολογικής και φιλοσοφικής οργάνωσης ριζικά διαφοροποιημένα, έστω και αν συχνά η αφετηρία ορίζεται από ταυτόσημες προθέσεις. Η σύγχρονη αρχιτεκτονική αυτοπροσδιορίζεται σε μεγάλο βαθμό μέσα από το πεδίο της τεχνολογίας και τις εκφάνσεις αυτής στο δομημένο περιβάλλον. Ισχυρότατη τάση στην ευρωπαϊκή ήπειρο αποτέλεσε τις τελευταίες δεκαετίες το αποκαλούμενο ως High-Tech κίνημα, με κύριους πρεσβευτές τους N. Foster, R. Rogers, R. Piano, N. Grimshaw, M. Hopkins, κ.α., προβάλλοντας την εικόνα της οικοδομικής τεχνολογίας ως το μέσο πολιτιστικού προσδιορισμού του σύγχρονου κόσμου.
Στον αντίποδα βρίσκεται μια ριζικά διαφοροποιημένη συνθετική λογική που αγγίζει το θέμα της τεχνολογίας υπό άλλο πρίσμα, η οποία ξεκίνησε δυναμικά στις Η.Π.Α. - αλλά πρωτοεφαρμόστηκε σε ευρωπαϊκό έδαφος - και αντιπροσωπεύεται χαρακτηριστικά από τις πρωτοπoρικές δημιουργίες του Frank Gehry.
Gehry και Piano
Σε θεωρητικό επίπεδο, οι φιλοσοφικές διαφορές στην προσέγγιση της τεχνολογίας στις δύο παράλληλες αυτές τάσεις είναι εκπληκτικές, και ανταποκρίνονται σε δύο σχεδόν ασύμβατους μεταξύ τους αρχιτεκτονικούς κόσμους. Προσεγγίζοντας το ζήτημα μέσα από το έργο δύο γιγάντων της σύγχρονης αρχιτεκτονικής σκηνής, επιλέγονται ο καναδικής καταγωγής, πλέον καλιφορνέζος, Frank Gehry με βάση το Los Angeles και στην αντίθετη όχθη ο ιταλικής καταγωγής παν-ευρωπαίος Renzo Piano με κύρια γραφεία στο Παρίσι και τη Γένοβα. Το έργο αμφότερων είναι ευρέως γνωστό, θα εστιάσουμε όμως συγκεκριμένα στο μουσείο Guggenheim Bilbao του Gehry, και το αεροδρόμιο Kansai του Renzo Piano Building Workshop (προϊόν διάσημου διεθνούς διαγωνισμού του 1989), έργα που δρομολογήθηκαν την ίδια περιόδο, την πρώτη πενταετία των 90's.
Kansai και Bilbao
Η σύγκριση δεν αναφέρεται σε 'ομοειδή' έργα, και η σύγκριση του Guggenheim με το μουσείο / πολιτιστικό κέντρο Pompidou των Piano + Rogers (1969-74) ίσως να θεωρείται ως πλέον δόκιμη με προφανή κριτήρια.
Η πραγματικότητα όμως είναι αρκετά συνθετότερη: ένας διεθνής αερολιμένας-σύμβολο (Kansai), κτίριο που γνωστοποιείται κυρίως από τα media προβάλλοντας την οικονομική και πολιτιστική δυναμική του τόπου ανέγερσής του, διαφέρει ελάχιστα από ένα μουσείο δίχως ουσιαστική συλλογή (Bilbao), το οποίο δημιουργήθηκε μέσα από πανομοιότυπες διαδικασίες εξυπηρετώντας τους ίδιους σκοπούς. Άλλωστε ο χρόνος παραμονής του επισκέπτη σε αμφότερα κτίρια είναι εξίσου περιορισμένος, και η παράλληλη δραστηριότητα (καταναλωτικές αγορές) είναι ταυτόσημη. Η κύρια, επίσημη χρήση διαφέρει (εξυπηρέτηση εκθέσεων - εξυπηρέτηση πτήσεων) αλλά σε αμφότερες περιπτώσεις αποτελεί μάλλον ως δικαιολογία δημιουργίας αρχιτεκτονικών συμβόλων, ενώ το αντικείμενο του θεάματος είναι ίδιο (το εντυπωσιακό κτίριο).
Ο ιδιωτικός ή δημόσιος χαρακτήρας των δύο κτιρίων είναι εξίσου αμφιλεγόμενος: το ιδιωτικό μουσείο στο Bilbao μετατρέπεται στη συνείδηση των Bάσκων σε δημόσιο σύμβολο άμεσα επισκέψιμο - το πιο ενδιαφέρον κομμάτι του είναι το εξωτερικό του άλλωστε - ενώ το 'δημόσιο' του αποκλεισμένου σε πλωτό νησί αερολιμένα αλλοιώνεται εξίσου από την ελιτίστικη προϋποθέση της ύπαρξης εισιτηρίου για την πρόσβαση των κύριων χώρων.
Glymph και Rice
Επικεντρώνοντας το ενδιαφέρον στην απτή κτιριακή δημιουργία, είναι σημαντικό να ανασύρει κανείς τα ονόματα των συντελεστών που συνεισέφεραν στην πραγμάτωση των έργων.
Ο James Glymph, είναι ο συνεργάτης του Frank O. Gehry ο οποίος εισήγαγε στην αρχιτεκτονική το προγράμμα τρισδιάστατου σχεδιασμού της αεροναυπηγικής CATIA - Computer-Graphics Aided Three Dimensional Interactive Application της γαλλικής αεροναυπηγικής εταιρίας Dassault Systems που πρωτοεφαρμόστηκε γλυπτό 'ψάρι' του Ολυμπιακού χωριού της Bαρκελώνης και εκτενέστερα στο Guggenheim Bilbao για την επίλυση του τεράστιου ζητήματος της μετάφρασης σύνθετων τρισδιάστατων μορφών σε ακριβή σχέδια τα οποία μέσω του προγράμματος BOCAD, μεταφράστηκαν σε κατασκευαστική εφαρμογή του χαλύβδινου σκελετού.
Αντίστοιχα, ο Peter Rice είναι ο μηχανικός των Ove Arup & Partners υπεύθυνος για το αεροδρόμιο Kansai, συνεργάτης του Renzo Piano για τουλάχιστον μια πενταετία στην εταιρία Piano + Rice, και υπεύθυνος μηχανικός αναρίθμητων περίφημων αρχιτεκτονικών δημιουργιών στην Ευρώπη.
Σχετικές Δημοσιεύσεις:
- ΔΟΜΗΣΙΜΕΣ ΥΛΕΣ ΩΣ ΑΦΕΤΗΡΙA ΝΕΑΣ ΜΟΡΦΟΛΟΓΙΑΣ (ΜΕΡΟΣ Α) ( 20 Οκτώβριος, 2007 )
- HORROR VACUI: ΣΥΓΧΩΡΗΣΗ ΚΑΙ ΣΤΕΝΟΧΩΡΙΑ ΣΤΟ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΟ ΑΣΤΙΚΙΣΜΟ. ( 21 Ιούνιος, 2005 )
- ΑΤΤΙΚΗ_ΕΚΤΟΠΙΑ ( 16 Νοέμβριος, 2012 )
- ΠΑΡΟΔΙΕΣ ΠΡΟΘΗΚΕΣ ΚΑΙ ΥΠΕΡΑΣΤΙΚΗ ΑΝΟΙΚ[ΕΙ]ΟΔΟΜΗΣΗ: ΕΝΑ ΑΝΑ-ΔΡΟΜΙΚΟ ΙΔΕΟΛΟΓΗΜΑ ( 16 Ιανουάριος, 2007 )
- Ο αστικισμός της αυτοκίνησης ( 23 Ιανουάριος, 2012 )
- ΤΟ ΥΠΕΡΜΕΓΕΘΕΣ ΚΤΙΡΙΟ: ΤΕΛΟΣ ΚΑΙ ΑΠΑΡΧΗ ΤΗΣ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗΣ ( 30 Μάιος, 2012 )
- ΤΟ ΥΠΕΡΜΕΓΕΘΕΣ ΚΤΙΡΙΟ: ΤΕΛΟΣ ΚΑΙ ΑΠΑΡΧΗ ΤΗΣ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗΣ ( 28 Ιούνιος, 2012 )
- ΠΡΟΦΗΤΕΣ ΤΗΣ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗΣ-ΜΕΡΟΣ Α' ( 20 Μάιος, 2007 )
- ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΚΑΤΟΙΚΙΑ: ΑΠΟ ΤΟ ΑΝΩΙ ΣΤΟ ΔΙΑΜΕΡΙΣΜΑ (ΜΕΡΟΣ Α') ( 23 Αύγουστος, 2008 )
- ΠΡΟΦΗΤΕΣ ΤΗΣ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗΣ-ΜΕΡΟΣ Β' ( 15 Ιούνιος, 2007 )
- ΠΡΟΦΗΤΕΣ ΤΗΣ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗΣ-ΜΕΡΟΣ Γ' ( 10 Ιούλιος, 2007 )
- H AΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚH ΩΣ DISNEYWORLD-(ΜΕΡΟΣ Α) ( 30 Ιούλιος, 2007 )
- ΤΥΠΟΛΟΓΙΕΣ ΚΤΙΡΙΩΝ ΕΜΠΟΡΙΚΗΣ ΧΡΗΣΗΣ-(Γ'ΜΕΡΟΣ) ( 23 Μάρτιος, 2008 )
- H AΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚH ΩΣ DISNEYWORLD-(ΜΕΡΟΣ B) ( 28 Αύγουστος, 2007 )
- H AΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚH ΩΣ DISNEYWORLD-(ΜΕΡΟΣ Γ) ( 26 Σεπτέμβριος, 2007 )
- ΔΟΜΗΣΙΜΕΣ ΥΛΕΣ ΩΣ ΑΦΕΤΗΡΙA ΝΕΑΣ ΜΟΡΦΟΛΟΓΙΑΣ (ΜΕΡΟΣ B) ( 03 Νοέμβριος, 2007 )
- ΔΟΜΗΣΙΜΕΣ ΥΛΕΣ ΩΣ ΑΦΕΤΗΡΙA ΝΕΑΣ ΜΟΡΦΟΛΟΓΙΑΣ (ΜΕΡΟΣ Γ) ( 16 Νοέμβριος, 2007 )
- ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΑΡΜΟΝΙΑΣ (Α ΜΕΡΟΣ) ( 08 Δεκέμβριος, 2007 )
- ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΑΡΜΟΝΙΑΣ (Β ΜΕΡΟΣ) ( 28 Δεκέμβριος, 2007 )
- ΤΥΠΟΛΟΓΙΕΣ ΚΤΙΡΙΩΝ ΕΜΠΟΡΙΚΗΣ ΧΡΗΣΗΣ (Α'ΜΕΡΟΣ) ( 26 Ιανουάριος, 2008 )
- ΤΥΠΟΛΟΓΙΕΣ ΚΤΙΡΙΩΝ ΕΜΠΟΡΙΚΗΣ ΧΡΗΣΗΣ (Β'ΜΕΡΟΣ) ( 29 Φεβρουάριος, 2008 )
- TO AΣΤΥ ΤΟΥ ΜΕΛΛΟΝΤΟΣ (ΜΕΡΟΣ Α') ( 21 Απρίλιος, 2008 )
- TO AΣΤΥ ΤΟΥ ΜΕΛΛΟΝΤΟΣ (ΜΕΡΟΣ B') ( 27 Μάιος, 2008 )
- TO AΣΤΥ ΤΟΥ ΜΕΛΛΟΝΤΟΣ (ΜΕΡΟΣ Γ') ( 27 Ιούνιος, 2008 )
- TO AΣΤΥ ΤΟΥ ΜΕΛΛΟΝΤΟΣ (ΜΕΡΟΣ Δ') ( 22 Ιούλιος, 2008 )
- ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΚΑΤΟΙΚΙΑ: ΑΠΟ ΤΟ ΑΝΩΙ ΣΤΟ ΔΙΑΜΕΡΙΣΜΑ-(ΜΕΡΟΣ B') ( 23 Σεπτέμβριος, 2008 )
- ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΚΑΤΟΙΚΙΑ: ΑΠΟ ΤΟ ΑΝΩΙ ΣΤΟ ΔΙΑΜΕΡΙΣΜΑ -(ΜΕΡΟΣ Γ') ( 23 Οκτώβριος, 2008 )
- ΠΡΟΚΑΤΑΣΚΕΥΗ + ΟΥΤΟΠΙΑ (ΜΕΡΟΣ Β) ( 22 Ιανουάριος, 2009 )
- ΠΡΟΚΑΤΑΣΚΕΥΗ + ΟΥΤΟΠΙΑ (ΜΕΡΟΣ Γ) ( 20 Φεβρουάριος, 2009 )
- ΟΡΓΑΝΙΚΗ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ: Η ΦΥΣΗ ΩΣ ΠΡΟΤΥΠΟ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑΣ (ΜΕΡΟΣ Β) ( 19 Απρίλιος, 2009 )
- Forum > Lorum > Torum > Orum: η άσφαλτος* αστικότητα (ΜΕΡΟΣ Α) ( 23 Μάιος, 2009 )
- Forum > Lorum > Torum > Orum: η άσφαλτος* αστικότητα (ΜΕΡΟΣ Β) ( 21 Ιούνιος, 2009 )
- Ιδιωτεία, Ιδιοποίηση και Ιδιώτευση: ( 20 Ιούλιος, 2009 )
- Ο πολύφημος και ο περίφιμος : Προς μία βωβή αρχιτεκτονική; ( 21 Αύγουστος, 2009 )
- «πυρ-πόλις-ει»: πυρ-πόλη-ση και πυρ-πολίτες ( 08 Σεπτέμβριος, 2009 )
- YΠΕΡΒΟΛΕΣ ΚΑΙ ΠΑΡΑΒΟΛΕΣ ΣΤΟ ΑΤΤΙΚΟ ΤΟΠΙΟ (Μέρος Α) ( 21 Οκτώβριος, 2009 )
- YΠΕΡΒΟΛΕΣ ΚΑΙ ΠΑΡΑΒΟΛΕΣ ΣΤΟ ΑΤΤΙΚΟ ΤΟΠΙΟ (Μέρος Γ΄) ( 09 Ιανουάριος, 2010 )
- Αστικός αυτοκινητισμός ( 09 Φεβρουάριος, 2010 )
- ΜΥΘΟΠΛΑΣΙΑ ΚΑΙ ΕΝΥΠΟΓΡΑΦΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ Α’ ΣΥΝΕΧΕΙΑ ( 21 Φεβρουάριος, 2010 )
- ΜΥΘΟΠΛΑΣΙΑ ΚΑΙ ΕΝΥΠΟΓΡΑΦΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ Β’ ΣΥΝΕΧΕΙΑ ( 17 Μάρτιος, 2010 )
- VI: Unrecycling Cyclades. Α μέρος ( 04 Οκτώβριος, 2010 )
- Ημιυπαίθουσες [κολώνα στη γωνία] ( 30 Ιούλιος, 2011 )
- ΜΥΘΟΠΛΑΣΙΑ ΚΑΙ ΕΝΥΠΟΓΡΑΦΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ Γ’ ΣΥΝΕΧΕΙΑ ( 22 Απρίλιος, 2010 )
- Ετεροθαλείς τάσεις στην αρχιτεκτονική τεχνολογία. 2 ( 22 Ιούνιος, 2010 )
- Ετεροθαλείς τάσεις στην αρχιτεκτονική τεχνολογία. 3 ( 27 Ιούλιος, 2010 )
- Επαναξετάζοντας το High-Tech (A' Συνέχεια) ( 25 Αύγουστος, 2010 )
- Επαναξετάζοντας το High-Tech (Β' Συνέχεια) ( 23 Σεπτέμβριος, 2010 )
- Επαναξετάζοντας το High-Tech (Γ' Συνέχεια) ( 21 Οκτώβριος, 2010 )
- VI: Unrecycling Cyclades. Β μέρος ( 14 Οκτώβριος, 2010 )
- Δομές οργάνωσης κτιρίων γραφείων (A' Συνέχεια) ( 22 Νοέμβριος, 2010 )
- Translocality as a Post-Native Narrative ( 21 Φεβρουάριος, 2011 )
- Μεταξοίκηση: Συλλογική Μονο-κατοίκηση ( 08 Δεκέμβριος, 2010 )
- Δομές οργάνωσης κτιρίων γραφείων (Β' Συνέχεια) ( 27 Δεκέμβριος, 2010 )
- Δομές οργάνωσης κτιρίων γραφείων (Γ' Συνέχεια) ( 24 Ιανουάριος, 2011 )
- Η μετα-φυσική προβληματική της «βιώσιμης ανάπτυξης»(Μέρος 1) ( 19 Μάρτιος, 2011 )
- Η μετα-φυσική προβληματική της «βιώσιμης ανάπτυξης»(Μέρος 2) ( 23 Απρίλιος, 2011 )
- Η μετα-φυσική προβληματική της «βιώσιμης ανάπτυξης» (Μέρος 3) ( 22 Μάιος, 2011 )
- Αχρηστεκτονική: η λατρεμένη «ά-χρηστη» αρχιτεκτονική ( 25 Ιούνιος, 2011 )
- Άπειρα μέσα χωρίς «τέλος» ( 25 Αύγουστος, 2011 )
- Critical Paleontologism ( 23 Σεπτέμβριος, 2011 )
- Δημόσιος χώρος και συμπράξεις δημοσίου & ιδιωτικού τομέα. (Μέρος Α) ( 28 Οκτώβριος, 2011 )
- Δημόσιος χώρος και συμπράξεις δημοσίου & ιδιωτικού τομέα. (Μέρος B) ( 25 Νοέμβριος, 2011 )
- Από το Genius Loci στο Genius Mickey ( 16 Μάρτιος, 2012 )
- Ο Mies κι εμείς ( 27 Σεπτέμβριος, 2012 )
- Ορθοθήκη. Κατοικία στο Ecuador ( 02 Απρίλιος, 2013 )
- Νέα μονοκατοικία, γλυπτοθήκη, εργαστήριο ( 19 Ιούλιος, 2013 )
- Αίμα, Τιμή, Αρχιτεκτονική ( 06 Δεκέμβριος, 2013 )
- Piloting Pilotis ( 31 Δεκέμβριος, 2013 )
- Escalteca of the Choetheque Series ( 01 Απρίλιος, 2014 )
- Schottheke of the Choetheque Series ( 01 Ιούνιος, 2014 )
- Floatheca Rh of the Choetheque Series ( 01 Αύγουστος, 2014 )
- Floatheca Sp of the Choetheque Series ( 26 Σεπτέμβριος, 2014 )
- O-theke of the Choetheque Series ( 11 Μάρτιος, 2015 )
- Floatheca Cy of the Choetheque Series ( 03 Ιανουάριος, 2015 )
- Ophthalteca ( 24 Ιούνιος, 2015 )
- Y-theca of the Choetheque Series ( 10 Οκτώβριος, 2015 )