ΜΟΝΙΜΕΣ ΣΤΗΛΕΣ
ARTI-PHYSIS
23 Αύγουστος, 2008
ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΚΑΤΟΙΚΙΑ: ΑΠΟ ΤΟ ΑΝΩΙ ΣΤΟ ΔΙΑΜΕΡΙΣΜΑ (ΜΕΡΟΣ Α')
Μεταπολεμικά, σε διάστημα μερικών δεκαετιών η εγχώριες τυπολογικές εκφάνσεις της κατοικίας επαναπροσδιορίστηκαν δραστικά, περνώντας από την παραδοσιακή εκδοχή - τυπικά το ανώι - στο περίφημο νεοελληνικό αστικό διαμέρισμα.
Αν και το φαινόμενο είναι γνώριμο, έχει μάλλον ελάχιστα αναζητηθεί η σειρά των παραμέτρων που συνέβαλε στη συντριπτική αυτή μεταστροφή. Η αναλυτική προσέγγιση των φαινομένων μπορεί να λειτουργήσει ως ικανό υπόβαθρο για την ενσυνείδητη και θετική μετεξέλιξη του δομημένου περιβάλλοντος στην ελληνική επικράτεια.
Γενικεύοντας, θα μπορούσε να θεωρηθεί ότι ο παραδοσιακό σπίτι ήταν τυπικά το ανώι < (μεσαιωνικό) ανώγιν < αρχ. ανώγαιον < άνω + γαία – η άνω στάθμη ενός κυβοειδούς κτιρίου από λιθοδομή, ενώ το κατώι < (μεταγενέστερο) κατώγαιον, ουδέτερο του επιθέτου κατώγαιος - η κάτω στάθμη, συνήθως ισόγεια, χρησιμοποιούνταν ως στάβλος, ή συστέγαζε δευτερεύουσες χρήσεις όπως κελάρι, κουζίνα, αποθήκη, ενώ συχνά λειτουργούσε παράλληλα ως υποτυπώδες κατάστημα. Δεν ήταν σπάνιο όμως σε πολλές περιοχές της ελληνικής επικράτειας άνθρωποι και ζώα να μοιράζονται το ίδιο μονόχωρο κτίσμα.
Κατά τις πρώτες μεταπολεμικές δεκαετίες τα πρότυπα της μετοίκησης στα αστικά κέντρα ήταν ισχυρότατα και συνοδεύτηκαν από την ολοσχερή απόρριψη του παραδοσιακού βίου, ή μάλλον την ενοχή και το όνειδος για την αποκαλούμενη ως αναχρονιστική ζωή της ελληνικής υπαίθρου. Αντίστοιχα, βρέθηκε να χαρακτηρίζεται ως απορριπτέα και αναχρονιστική η αρχιτεκτονική η οποία πρέσβευε τις γηγενείς μορφές διαβίωσης - το δομημένο περιβάλλον το οποίο ιστορικά υπηρετούσε τη ζωή στην επαρχία.
Κεντρικό ρόλο στον καθημερινό βίο είχε προφανώς η κατοικία, επομένως όλες οι κοινωνικο-πολιτικές εξελίξεις αντανακλώνται στην τυπολογική αναδιάρθρωση αυτής.
Σχιζοειδής νεωτερικότητα
Η εικονογραφία των κινηματογραφικών ταινιών της ασπρόμαυρης μεταπολεμικής εποχής επικεντρώνεται στην αστική κατοικία - τόσο μονοκατοικία αλλά σταδιακά περισσότερο το διαμέρισμα - ένα καινοφανές νοικοκυριό με υπηρετικό προσωπικό, σαλόνι, χωλ, χώρο κουζίνας/υπηρεσίας ο οποίος παρουσιάζεται υποβαθμισμένος ποιοτικά - συχνά ανήλιος - και πιθανά εσωτερική σκάλα που οδηγεί στα ιδιαίτερα διαμερίσματα.
Οι επιδράσεις ήταν εντυπωσιακές: οι μάζες των μετοικούντων επαρχιωτών αγωνιωδώς πασχίζουν να υιοθετήσουν τα αλλότρια, νεωτεριστικά, επιδειξιομανή πρότυπα, αντιγράφοντας όλα τα πομπώδη συστατικά της καταξιωμένης αστικής οικίας. Παράλληλα όμως αδιαφορούν για το αντικείμενο ουσιαστικής σημασίας: την ικανή καθημερινή λειτουργία του χώρου κατοίκησης - την ειλικρινή και πρακτική εξυπηρέτηση πραγματικών αναγκών.
Οι οργανωτικές αυτές παραμορφώσεις μετεξελίχτηκαν σε κοινωνικές και αναπόφευκτα σε χωρικές συμβάσεις οι οποίες στη συνέχεια εκφράστηκαν με αντίστοιχη σαφήνεια στην οικοδομική. Η αμεσότητα είναι τέτοια ώστε καθημερινές παρατηρήσεις μπορούν άμεσα να αποδοθούν ως μάλλον αδιάσειστα ντοκουμέντα σε κοινωνιολογικές προσεγγίσεις και αναλύσεις.
Τα επιμέρους συστατικά της κατοικίας είναι μάλλον γνώριμα:
Το “καλό” - σχεδόν μονίμως σφραγισμένο - σαλόνι των ξένων κατατρώγει το μεγαλύτερο ποσοστό λειτουργικής επιφάνειας παραμένοντας ως αποκλειστική και αποστειρωμένη ζώνη που φέρει το παγερά ανεξέλικτο κοινωνικό προσωπείο της ανασφαλούς οικογενειακής μονάδας.
Το υπερδιαστασιολογημένο “χωλ” - ραχοκοκαλιά - συνδέει την κύρια είσοδο με το επίσημο καθιστικό και οργανώνει συνολικά - δυσχερώς - την κίνηση στην κατοικία ενώ ταυτόχρονα αδυνατεί να αναλάβει οιαδήποτε ουσιαστική χρήση παραμένοντας ένα αμήχανο και δύσχρηστο χωρικό υπόλειμμα.
Η ηθελημένα αυξημένη απόσταση μεταξύ κουζίνας και καθιστικού, ο κατακερματισμός της κάτοψης σε πολλούς και αμήχανους υπο-χώρους, ο κλασικίζων μόνιμος διάκοσμος με κυμάτια και πλαισιωτά δάπεδα, η μάλλον αντιλειτουργική αλλά μνημειακή οργάνωση της κίνησης, οι στενοί και αφιλόξενοι περιμετρικοί εξώστες, αποτελούν ενδεικτικές και ενσυνείδητα υιοθετημένες οργανωτικές αρχές και μορφοπλαστικές προτεραιότητες αλλότριες αλλά κυρίως μεγαλόσχημες και ματαιόσπουδες.
Διεύρυνση της ασυνέχειας
Πλέον τα παραπάνω τυπολογικά cliché των πρώιμων δεκαετιών της πυρετώδους αστικοποίησης έχουν δώσει τη θέση τους σε νεώτερες εκφάνσεις του υποτιθέμενα μοντέρνου. Τα σύγχρονα διαμερίσματα εμφανίζουν ανοιχτή κουζίνα, ικανούς και βιώσιμους εξώστες, ανοιχτούς και ενιαίους χώρους με ελάχιστο αποκλειστικό χώρο κίνησης - αποδυναμωμένο το χώλ καθεαυτό - και απλουστευμένη κατά μέσο όρο διακόσμηση. Τα πολυώροφα κτίρια κατοικίας - σχεδόν αυτονόητα - σχεδιάζονται να μην πατούν στο έδαφος αλλά εφαρμόζουν μια εκδοχή του κορμπουζιανού piloti - αυτή τη φορά με αποκλειστική ισόγεια χρήση τη στάθμευση οχημάτων.
Η απρόσιτη, διακοσμητικού χαρακτήρα περιβάλλουσα υπαίθρια διαμόρφωση (landscaping) παρουσιάζεται περιπαικτικά αφύσικη, με ομοιόμορφη χλόη και φυτεύσεις απόλυτα μη-μεσογειακής χλωρίδας, ως συρρικνωμένη εκδοχή - ή παρωδία - της αλλότριας τυπολογίας του αγγλικού κήπου.
Αν σε πρώτη ματιά οι νεώτερες ανοδομές συνθέτουν μια πιο ανθρώπινη - και συγκριτικά αποσυμπιεσμένη - αναπτυξιακή εκδοχή, σε βαθύτερη εξέταση οι τυπολογικές εξελίξεις συνεχίζουν μια “παράδοση” εκμοντερνισμού που πλαταίνει το χάσμα με την ιστορική κατοικία.
Ταυτόχρονα σε μεγαλύτερη κλίμακα, συνεχίζει να απουσιάζει το ευρύτερο πολεοδομικό όραμα για την αστική ταυτότητα και την οργάνωση της πόλης.
Παράλληλα, καλλιεργείται η εμμονή του ιδιωτικού πλουτισμού και της χωρίς όρια περιουσιακής υπερδιόγκωσης. Έτσι η οικοδομική γκάμα πλέον έχει διευρυνθεί εντάσσοντας τους τυπικούς - κοινή συναινέσει - αυθαίρετους χώρους: κλεισμένους ημιυπαίθριους, μεταγενέστερα ελαφρά πατάρια, ανεσκαμμένα υπόγεια, κλειστές πισίνες κ.α.
Αντίστροφα, την εκλιπούσα μεσογειακή τυπολογία του αιθριακού χώρου και της εσωτερικής αυλής έχει διαδεχτεί το νεοελληνικό αμάλγαμα μιμητικών τάσεων, που αποδίδεται με τον ξενόφερτο και οικειοποιημένο όρο “μεζονέτα” < γαλλικά maisonnette, υποκοριστικό του maison (= σπίτι).
Του Αριστοτέλη Δημητρακόπουλου
Τέλος Α΄ ΜΕΡΟΥΣ , Δείτε το ΜΕΡΟΣ B'>>
Σχετικές Δημοσιεύσεις:
- ΔΟΜΗΣΙΜΕΣ ΥΛΕΣ ΩΣ ΑΦΕΤΗΡΙA ΝΕΑΣ ΜΟΡΦΟΛΟΓΙΑΣ (ΜΕΡΟΣ Α) ( 20 Οκτώβριος, 2007 )
- HORROR VACUI: ΣΥΓΧΩΡΗΣΗ ΚΑΙ ΣΤΕΝΟΧΩΡΙΑ ΣΤΟ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΟ ΑΣΤΙΚΙΣΜΟ. ( 21 Ιούνιος, 2005 )
- ΑΤΤΙΚΗ_ΕΚΤΟΠΙΑ ( 16 Νοέμβριος, 2012 )
- ΠΑΡΟΔΙΕΣ ΠΡΟΘΗΚΕΣ ΚΑΙ ΥΠΕΡΑΣΤΙΚΗ ΑΝΟΙΚ[ΕΙ]ΟΔΟΜΗΣΗ: ΕΝΑ ΑΝΑ-ΔΡΟΜΙΚΟ ΙΔΕΟΛΟΓΗΜΑ ( 16 Ιανουάριος, 2007 )
- Ο αστικισμός της αυτοκίνησης ( 23 Ιανουάριος, 2012 )
- ΤΟ ΥΠΕΡΜΕΓΕΘΕΣ ΚΤΙΡΙΟ: ΤΕΛΟΣ ΚΑΙ ΑΠΑΡΧΗ ΤΗΣ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗΣ ( 30 Μάιος, 2012 )
- ΤΟ ΥΠΕΡΜΕΓΕΘΕΣ ΚΤΙΡΙΟ: ΤΕΛΟΣ ΚΑΙ ΑΠΑΡΧΗ ΤΗΣ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗΣ ( 28 Ιούνιος, 2012 )
- ΠΡΟΦΗΤΕΣ ΤΗΣ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗΣ-ΜΕΡΟΣ Α' ( 20 Μάιος, 2007 )
- ΠΡΟΦΗΤΕΣ ΤΗΣ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗΣ-ΜΕΡΟΣ Β' ( 15 Ιούνιος, 2007 )
- ΠΡΟΦΗΤΕΣ ΤΗΣ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗΣ-ΜΕΡΟΣ Γ' ( 10 Ιούλιος, 2007 )
- H AΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚH ΩΣ DISNEYWORLD-(ΜΕΡΟΣ Α) ( 30 Ιούλιος, 2007 )
- ΤΥΠΟΛΟΓΙΕΣ ΚΤΙΡΙΩΝ ΕΜΠΟΡΙΚΗΣ ΧΡΗΣΗΣ-(Γ'ΜΕΡΟΣ) ( 23 Μάρτιος, 2008 )
- H AΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚH ΩΣ DISNEYWORLD-(ΜΕΡΟΣ B) ( 28 Αύγουστος, 2007 )
- H AΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚH ΩΣ DISNEYWORLD-(ΜΕΡΟΣ Γ) ( 26 Σεπτέμβριος, 2007 )
- ΔΟΜΗΣΙΜΕΣ ΥΛΕΣ ΩΣ ΑΦΕΤΗΡΙA ΝΕΑΣ ΜΟΡΦΟΛΟΓΙΑΣ (ΜΕΡΟΣ B) ( 03 Νοέμβριος, 2007 )
- ΔΟΜΗΣΙΜΕΣ ΥΛΕΣ ΩΣ ΑΦΕΤΗΡΙA ΝΕΑΣ ΜΟΡΦΟΛΟΓΙΑΣ (ΜΕΡΟΣ Γ) ( 16 Νοέμβριος, 2007 )
- ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΑΡΜΟΝΙΑΣ (Α ΜΕΡΟΣ) ( 08 Δεκέμβριος, 2007 )
- ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΑΡΜΟΝΙΑΣ (Β ΜΕΡΟΣ) ( 28 Δεκέμβριος, 2007 )
- ΤΥΠΟΛΟΓΙΕΣ ΚΤΙΡΙΩΝ ΕΜΠΟΡΙΚΗΣ ΧΡΗΣΗΣ (Α'ΜΕΡΟΣ) ( 26 Ιανουάριος, 2008 )
- ΤΥΠΟΛΟΓΙΕΣ ΚΤΙΡΙΩΝ ΕΜΠΟΡΙΚΗΣ ΧΡΗΣΗΣ (Β'ΜΕΡΟΣ) ( 29 Φεβρουάριος, 2008 )
- TO AΣΤΥ ΤΟΥ ΜΕΛΛΟΝΤΟΣ (ΜΕΡΟΣ Α') ( 21 Απρίλιος, 2008 )
- TO AΣΤΥ ΤΟΥ ΜΕΛΛΟΝΤΟΣ (ΜΕΡΟΣ B') ( 27 Μάιος, 2008 )
- TO AΣΤΥ ΤΟΥ ΜΕΛΛΟΝΤΟΣ (ΜΕΡΟΣ Γ') ( 27 Ιούνιος, 2008 )
- TO AΣΤΥ ΤΟΥ ΜΕΛΛΟΝΤΟΣ (ΜΕΡΟΣ Δ') ( 22 Ιούλιος, 2008 )
- ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΚΑΤΟΙΚΙΑ: ΑΠΟ ΤΟ ΑΝΩΙ ΣΤΟ ΔΙΑΜΕΡΙΣΜΑ-(ΜΕΡΟΣ B') ( 23 Σεπτέμβριος, 2008 )
- ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΚΑΤΟΙΚΙΑ: ΑΠΟ ΤΟ ΑΝΩΙ ΣΤΟ ΔΙΑΜΕΡΙΣΜΑ -(ΜΕΡΟΣ Γ') ( 23 Οκτώβριος, 2008 )
- ΠΡΟΚΑΤΑΣΚΕΥΗ + ΟΥΤΟΠΙΑ (ΜΕΡΟΣ Β) ( 22 Ιανουάριος, 2009 )
- ΠΡΟΚΑΤΑΣΚΕΥΗ + ΟΥΤΟΠΙΑ (ΜΕΡΟΣ Γ) ( 20 Φεβρουάριος, 2009 )
- ΟΡΓΑΝΙΚΗ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ: Η ΦΥΣΗ ΩΣ ΠΡΟΤΥΠΟ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑΣ (ΜΕΡΟΣ Β) ( 19 Απρίλιος, 2009 )
- Forum > Lorum > Torum > Orum: η άσφαλτος* αστικότητα (ΜΕΡΟΣ Α) ( 23 Μάιος, 2009 )
- Forum > Lorum > Torum > Orum: η άσφαλτος* αστικότητα (ΜΕΡΟΣ Β) ( 21 Ιούνιος, 2009 )
- Ιδιωτεία, Ιδιοποίηση και Ιδιώτευση: ( 20 Ιούλιος, 2009 )
- Ο πολύφημος και ο περίφιμος : Προς μία βωβή αρχιτεκτονική; ( 21 Αύγουστος, 2009 )
- «πυρ-πόλις-ει»: πυρ-πόλη-ση και πυρ-πολίτες ( 08 Σεπτέμβριος, 2009 )
- YΠΕΡΒΟΛΕΣ ΚΑΙ ΠΑΡΑΒΟΛΕΣ ΣΤΟ ΑΤΤΙΚΟ ΤΟΠΙΟ (Μέρος Α) ( 21 Οκτώβριος, 2009 )
- YΠΕΡΒΟΛΕΣ ΚΑΙ ΠΑΡΑΒΟΛΕΣ ΣΤΟ ΑΤΤΙΚΟ ΤΟΠΙΟ (Μέρος Γ΄) ( 09 Ιανουάριος, 2010 )
- Αστικός αυτοκινητισμός ( 09 Φεβρουάριος, 2010 )
- ΜΥΘΟΠΛΑΣΙΑ ΚΑΙ ΕΝΥΠΟΓΡΑΦΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ Α’ ΣΥΝΕΧΕΙΑ ( 21 Φεβρουάριος, 2010 )
- ΜΥΘΟΠΛΑΣΙΑ ΚΑΙ ΕΝΥΠΟΓΡΑΦΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ Β’ ΣΥΝΕΧΕΙΑ ( 17 Μάρτιος, 2010 )
- VI: Unrecycling Cyclades. Α μέρος ( 04 Οκτώβριος, 2010 )
- Ημιυπαίθουσες [κολώνα στη γωνία] ( 30 Ιούλιος, 2011 )
- ΜΥΘΟΠΛΑΣΙΑ ΚΑΙ ΕΝΥΠΟΓΡΑΦΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ Γ’ ΣΥΝΕΧΕΙΑ ( 22 Απρίλιος, 2010 )
- Ετεροθαλείς τάσεις στην αρχιτεκτονική τεχνολογία ( 20 Μάιος, 2010 )
- Ετεροθαλείς τάσεις στην αρχιτεκτονική τεχνολογία. 2 ( 22 Ιούνιος, 2010 )
- Ετεροθαλείς τάσεις στην αρχιτεκτονική τεχνολογία. 3 ( 27 Ιούλιος, 2010 )
- Επαναξετάζοντας το High-Tech (A' Συνέχεια) ( 25 Αύγουστος, 2010 )
- Επαναξετάζοντας το High-Tech (Β' Συνέχεια) ( 23 Σεπτέμβριος, 2010 )
- Επαναξετάζοντας το High-Tech (Γ' Συνέχεια) ( 21 Οκτώβριος, 2010 )
- VI: Unrecycling Cyclades. Β μέρος ( 14 Οκτώβριος, 2010 )
- Δομές οργάνωσης κτιρίων γραφείων (A' Συνέχεια) ( 22 Νοέμβριος, 2010 )
- Translocality as a Post-Native Narrative ( 21 Φεβρουάριος, 2011 )
- Μεταξοίκηση: Συλλογική Μονο-κατοίκηση ( 08 Δεκέμβριος, 2010 )
- Δομές οργάνωσης κτιρίων γραφείων (Β' Συνέχεια) ( 27 Δεκέμβριος, 2010 )
- Δομές οργάνωσης κτιρίων γραφείων (Γ' Συνέχεια) ( 24 Ιανουάριος, 2011 )
- Η μετα-φυσική προβληματική της «βιώσιμης ανάπτυξης»(Μέρος 1) ( 19 Μάρτιος, 2011 )
- Η μετα-φυσική προβληματική της «βιώσιμης ανάπτυξης»(Μέρος 2) ( 23 Απρίλιος, 2011 )
- Η μετα-φυσική προβληματική της «βιώσιμης ανάπτυξης» (Μέρος 3) ( 22 Μάιος, 2011 )
- Αχρηστεκτονική: η λατρεμένη «ά-χρηστη» αρχιτεκτονική ( 25 Ιούνιος, 2011 )
- Άπειρα μέσα χωρίς «τέλος» ( 25 Αύγουστος, 2011 )
- Critical Paleontologism ( 23 Σεπτέμβριος, 2011 )
- Δημόσιος χώρος και συμπράξεις δημοσίου & ιδιωτικού τομέα. (Μέρος Α) ( 28 Οκτώβριος, 2011 )
- Δημόσιος χώρος και συμπράξεις δημοσίου & ιδιωτικού τομέα. (Μέρος B) ( 25 Νοέμβριος, 2011 )
- Από το Genius Loci στο Genius Mickey ( 16 Μάρτιος, 2012 )
- Ο Mies κι εμείς ( 27 Σεπτέμβριος, 2012 )
- Ορθοθήκη. Κατοικία στο Ecuador ( 02 Απρίλιος, 2013 )
- Νέα μονοκατοικία, γλυπτοθήκη, εργαστήριο ( 19 Ιούλιος, 2013 )
- Αίμα, Τιμή, Αρχιτεκτονική ( 06 Δεκέμβριος, 2013 )
- Piloting Pilotis ( 31 Δεκέμβριος, 2013 )
- Escalteca of the Choetheque Series ( 01 Απρίλιος, 2014 )
- Schottheke of the Choetheque Series ( 01 Ιούνιος, 2014 )
- Floatheca Rh of the Choetheque Series ( 01 Αύγουστος, 2014 )
- Floatheca Sp of the Choetheque Series ( 26 Σεπτέμβριος, 2014 )
- O-theke of the Choetheque Series ( 11 Μάρτιος, 2015 )
- Floatheca Cy of the Choetheque Series ( 03 Ιανουάριος, 2015 )
- Ophthalteca ( 24 Ιούνιος, 2015 )
- Y-theca of the Choetheque Series ( 10 Οκτώβριος, 2015 )