ΜΟΝΙΜΕΣ ΣΤΗΛΕΣ
ARTI-PHYSIS
08 Σεπτέμβριος, 2009
«πυρ-πόλις-ει»: πυρ-πόλη-ση και πυρ-πολίτες
Εν πρίσμα εμπρησμών [ παράδοξο ιδεολόγημα υπέρ εμπρησμών](1)
Πυρ πόλις ει; (2) Όχι, αυτό δεν το έλεγαν οι αρχαίοι ημών πρόγονοι, το έπρατταν όμως. Η πόλη [άστυ] αποτελεί προϊόν της φωτιάς, ή αλλιώς, το πυρ γεννά αστικότητα. Ακόμη και η πλατεία Συντάγματος ήταν κάποτε δάσος. Πιθανότατα είχε και τροπικά άγρια ζώα –πλέον έχει άτροπα. Κάποιοι, εμπρηστές, το πυρπόλησαν και οικειοποιήθηκαν τη γή.
Πολλούς αιώνες αργότερα, τα μεσαιωνικά χαρακτικά και πίνακες απεικονίζουν ένα απόλυτα φαλακρό λεκανοπέδιο. Είναι γνωστό άλλωστε πως γενικότερα η ανθρώπινη παρουσία στον πλανήτη είναι παρασιτική, καταστροφική. Το γνωρίζουμε, βιώνουμε ένα πεπτωκότα κόσμο. Η ανθρωπότητα ελαύνει μέσα από τον εκφυλισμό της φύσης.
Οι φάσεις αποικισμού και ίδρυσης πολιτισμού είναι τρείς και είναι απλές ώστε να τις συλλαμβάνει και ο πρωτόγονος άνθρωπος, ο κοινός αποικιστής, ή στις μέρες μας, ο αναπτύσσων: Ο εμπρησμός, η αποψίλωση και η εκποίηση - η ανάπτυξη προς καλλιέργεια ή οικοδόμηση. Μετά όμως, αναμένεται τουλάχιστον, πως επέρχεται ωρίμανση, η πόλη γεννά κάτι πέρα από τα απαραίτητα, γεννά πολιτισμό. Συντάσσει θεσμούς και μέσω αυτών, τρόπους διαφύλαξης των ισορροπιών με τη φύση. Πιθανά προάγει τρόπους οικονομικής ανάπτυξης που δεν επαφίενται πλέον στην εκποίηση θεόδοτων αγαθών όπως η γή. Αν συνεχίσει να βιώνει ένα καθεστώς άγριας δύσης, καταπατητών, εμπρηστών και λοιπών αυθαιρεσιών, νοσεί.
Η Αθήνα, η Ελλάδα εν γένει, θεωρείται η κοιτίδα του δυτικού πολιτισμού, λέμε. Ίσως γι αυτό ακριβώς συνεχίζει προκλητικά να επιδεικνύει τη βιαιότητα αυτού του πολιτισμού, της απληστίας και της συγκαλυμμένης ασυδοσίας: του εμπρησμού και της καταπάτησης. Ίσως γι αυτό τόσο κεντρικά, στην πρωτεύουσα ενός έθνους ανθεί η αναπτυξιακή αυθαιρεσία: η κοιτίδα ενός πολιτισμού, η μητρόπολη, οφείλει να παραμένει άσβεστη φλόγα, ένα αέναο σύμβολο των μεθοδεύσεων αυτού, επιδεικνύοντας ακατάβλητη δυναμική και διάθεση για «ακόμη περισσότερο».
Υπό το πρίσμα αυτό, αποτελεί θεμελιώδη προτεραιότητα να ανασταλεί κάθε πρωτοβουλία για τη σύνταξη κτηματολογίου, για τη μεταβολή του καθεστώτος καιροσκοπικού πιονιερισμού και απροκάλυπτης επίκοισης της ελληνικής υπαίθρου, διότι αν συμβεί αυτό, σβήνεται, απενεργοποιείται το πολιτισμικό πρότυπο της ελεύθερης αγοράς, της ιδιωτι[α]κής πρωτοβουλίας. Ίσως αυτό ακριβώς είναι το ανομολόγητο ιδεολόγημα της πλήρους παράλυσης και υποκρισίας που παρατηρείται. Ίσως γι αυτό παραμένουμε σχεδόν η τελευταία χώρα του δυτικού κόσμου ουσιαστικά χωρίς κτηματολόγιο.
Δεν είναι τυχαίο άλλωστε, ή μάλλον είναι ενδεικτικό της πολιτισμικής εκλέπτυνσης, ή αντίστροφα, του εκχυδαϊσμού μιας κοινωνίας, η αντιστοιχία οικονομικής πυραμίδας και μορφωτικού επιπέδου. Βρίσκει κανείς τους πλήρως αναλφάβητους εργάτες των βάναυσων τεχνών να θησαυρίζουν στην [ουσιαστικά μαύρη] αγορά ακινήτων, πρωτεργάτες και κύριους επενδυτές, συντελεστές της χυδαίας ανοικοδόμησης και ταυτόχρονα πρωτοπόρους της παράνομης εργοδότησης αλλοδαπών ή ακριβέστερα λαθρομεταναστών.
Στο άλλο άκρο της ίδιας εξίσωσης αντίκειται ο ανομολόγητος εκπεσμός των εντεταλμένων διδασκόντων της ανώτατης εκπαίδευσης, που με [ολοένα και πιο] κουτσές συμβάσεις και τεράστιες καθυστερήσεις λαμβάνουν την πενιχρή αμοιβή τους ώστε να καλύψουν στοιχειωδώς τα έξοδα κίνησής για τη λειτουργία κρατικών ιδρυμάτων έτσι και αλλιώς κείνται συνήθως κλειδωμένα.
Αν η τελευταία εναπομένουσα «βιο-μηχανία» είναι στον ελλαδικό χώρο, η «ανάπτυξη ακινήτων», που έμμεσα συνυφαίνεται την καταπάτηση, τον εμπρησμό, που εκποιεί αυτό το οποίο άλλοι αγωνίστηκαν ώστε να ανακτήσουμε, αυτό που δεν παράχθηκε από εμάς, την ελληνική γή, τότε μάλλον πορευόμαστε την αντίστροφη πορεία από αυτή που προσποιούμαστε. Άλλωστε η βδελυγματική συνταγή της αρριβίστικης «προσωπικής από-κατάστασης» [ή μάλλον αποσύνθεσης] όχι μόνο δεν εκλείπει αλλά ανθεί, αφού η προγονική βάση της κοινωνικής πυραμίδας διογκώνεται από τον όχλο αναλφάβητων αλλοεθνών εποίκων που εναποτίθενται σε διαδοχή της μαζικής εγχώριας μετοίκησης της μεταπολεμικής περιόδου.
Του Αριστοτέλη Δημητρακόπουλου
1.Το κείμενο πυρο-δότησαν σκέψεις μετά από έρευνα αγοράς ακινήτων στην Αττική, που έδειξε πόσο γρήγορα υφαρπάζονται από «ιδιώτες» οι οικοπεδοποιημένες εκτάσεις κατόπιν εμπρησμών. Πυρ πόλις ει; = Φωτιά είσαι πόλη;
2. Πυρπόληση > Πυρ πόλις ει; = Φωτιά είσαι πόλη; Αρχαιοφανές πλασματικό απόφθευγμα, «Γλωσσολογικός» σαρκασμός, «Φιλοσοφική» ειρωνία/ερώτημα, λογοπαίγνιο.
Σχετικές Δημοσιεύσεις:
- ΔΟΜΗΣΙΜΕΣ ΥΛΕΣ ΩΣ ΑΦΕΤΗΡΙA ΝΕΑΣ ΜΟΡΦΟΛΟΓΙΑΣ (ΜΕΡΟΣ Α) ( 20 Οκτώβριος, 2007 )
- HORROR VACUI: ΣΥΓΧΩΡΗΣΗ ΚΑΙ ΣΤΕΝΟΧΩΡΙΑ ΣΤΟ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΟ ΑΣΤΙΚΙΣΜΟ. ( 21 Ιούνιος, 2005 )
- ΑΤΤΙΚΗ_ΕΚΤΟΠΙΑ ( 16 Νοέμβριος, 2012 )
- ΠΑΡΟΔΙΕΣ ΠΡΟΘΗΚΕΣ ΚΑΙ ΥΠΕΡΑΣΤΙΚΗ ΑΝΟΙΚ[ΕΙ]ΟΔΟΜΗΣΗ: ΕΝΑ ΑΝΑ-ΔΡΟΜΙΚΟ ΙΔΕΟΛΟΓΗΜΑ ( 16 Ιανουάριος, 2007 )
- Ο αστικισμός της αυτοκίνησης ( 23 Ιανουάριος, 2012 )
- ΤΟ ΥΠΕΡΜΕΓΕΘΕΣ ΚΤΙΡΙΟ: ΤΕΛΟΣ ΚΑΙ ΑΠΑΡΧΗ ΤΗΣ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗΣ ( 30 Μάιος, 2012 )
- ΤΟ ΥΠΕΡΜΕΓΕΘΕΣ ΚΤΙΡΙΟ: ΤΕΛΟΣ ΚΑΙ ΑΠΑΡΧΗ ΤΗΣ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗΣ ( 28 Ιούνιος, 2012 )
- ΠΡΟΦΗΤΕΣ ΤΗΣ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗΣ-ΜΕΡΟΣ Α' ( 20 Μάιος, 2007 )
- ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΚΑΤΟΙΚΙΑ: ΑΠΟ ΤΟ ΑΝΩΙ ΣΤΟ ΔΙΑΜΕΡΙΣΜΑ (ΜΕΡΟΣ Α') ( 23 Αύγουστος, 2008 )
- ΠΡΟΦΗΤΕΣ ΤΗΣ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗΣ-ΜΕΡΟΣ Β' ( 15 Ιούνιος, 2007 )
- ΠΡΟΦΗΤΕΣ ΤΗΣ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗΣ-ΜΕΡΟΣ Γ' ( 10 Ιούλιος, 2007 )
- H AΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚH ΩΣ DISNEYWORLD-(ΜΕΡΟΣ Α) ( 30 Ιούλιος, 2007 )
- ΤΥΠΟΛΟΓΙΕΣ ΚΤΙΡΙΩΝ ΕΜΠΟΡΙΚΗΣ ΧΡΗΣΗΣ-(Γ'ΜΕΡΟΣ) ( 23 Μάρτιος, 2008 )
- H AΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚH ΩΣ DISNEYWORLD-(ΜΕΡΟΣ B) ( 28 Αύγουστος, 2007 )
- H AΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚH ΩΣ DISNEYWORLD-(ΜΕΡΟΣ Γ) ( 26 Σεπτέμβριος, 2007 )
- ΔΟΜΗΣΙΜΕΣ ΥΛΕΣ ΩΣ ΑΦΕΤΗΡΙA ΝΕΑΣ ΜΟΡΦΟΛΟΓΙΑΣ (ΜΕΡΟΣ B) ( 03 Νοέμβριος, 2007 )
- ΔΟΜΗΣΙΜΕΣ ΥΛΕΣ ΩΣ ΑΦΕΤΗΡΙA ΝΕΑΣ ΜΟΡΦΟΛΟΓΙΑΣ (ΜΕΡΟΣ Γ) ( 16 Νοέμβριος, 2007 )
- ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΑΡΜΟΝΙΑΣ (Α ΜΕΡΟΣ) ( 08 Δεκέμβριος, 2007 )
- ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΑΡΜΟΝΙΑΣ (Β ΜΕΡΟΣ) ( 28 Δεκέμβριος, 2007 )
- ΤΥΠΟΛΟΓΙΕΣ ΚΤΙΡΙΩΝ ΕΜΠΟΡΙΚΗΣ ΧΡΗΣΗΣ (Α'ΜΕΡΟΣ) ( 26 Ιανουάριος, 2008 )
- ΤΥΠΟΛΟΓΙΕΣ ΚΤΙΡΙΩΝ ΕΜΠΟΡΙΚΗΣ ΧΡΗΣΗΣ (Β'ΜΕΡΟΣ) ( 29 Φεβρουάριος, 2008 )
- TO AΣΤΥ ΤΟΥ ΜΕΛΛΟΝΤΟΣ (ΜΕΡΟΣ Α') ( 21 Απρίλιος, 2008 )
- TO AΣΤΥ ΤΟΥ ΜΕΛΛΟΝΤΟΣ (ΜΕΡΟΣ B') ( 27 Μάιος, 2008 )
- TO AΣΤΥ ΤΟΥ ΜΕΛΛΟΝΤΟΣ (ΜΕΡΟΣ Γ') ( 27 Ιούνιος, 2008 )
- TO AΣΤΥ ΤΟΥ ΜΕΛΛΟΝΤΟΣ (ΜΕΡΟΣ Δ') ( 22 Ιούλιος, 2008 )
- ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΚΑΤΟΙΚΙΑ: ΑΠΟ ΤΟ ΑΝΩΙ ΣΤΟ ΔΙΑΜΕΡΙΣΜΑ-(ΜΕΡΟΣ B') ( 23 Σεπτέμβριος, 2008 )
- ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΚΑΤΟΙΚΙΑ: ΑΠΟ ΤΟ ΑΝΩΙ ΣΤΟ ΔΙΑΜΕΡΙΣΜΑ -(ΜΕΡΟΣ Γ') ( 23 Οκτώβριος, 2008 )
- ΠΡΟΚΑΤΑΣΚΕΥΗ + ΟΥΤΟΠΙΑ (ΜΕΡΟΣ Β) ( 22 Ιανουάριος, 2009 )
- ΠΡΟΚΑΤΑΣΚΕΥΗ + ΟΥΤΟΠΙΑ (ΜΕΡΟΣ Γ) ( 20 Φεβρουάριος, 2009 )
- ΟΡΓΑΝΙΚΗ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ: Η ΦΥΣΗ ΩΣ ΠΡΟΤΥΠΟ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑΣ (ΜΕΡΟΣ Β) ( 19 Απρίλιος, 2009 )
- Forum > Lorum > Torum > Orum: η άσφαλτος* αστικότητα (ΜΕΡΟΣ Α) ( 23 Μάιος, 2009 )
- Forum > Lorum > Torum > Orum: η άσφαλτος* αστικότητα (ΜΕΡΟΣ Β) ( 21 Ιούνιος, 2009 )
- Ιδιωτεία, Ιδιοποίηση και Ιδιώτευση: ( 20 Ιούλιος, 2009 )
- Ο πολύφημος και ο περίφιμος : Προς μία βωβή αρχιτεκτονική; ( 21 Αύγουστος, 2009 )
- YΠΕΡΒΟΛΕΣ ΚΑΙ ΠΑΡΑΒΟΛΕΣ ΣΤΟ ΑΤΤΙΚΟ ΤΟΠΙΟ (Μέρος Α) ( 21 Οκτώβριος, 2009 )
- YΠΕΡΒΟΛΕΣ ΚΑΙ ΠΑΡΑΒΟΛΕΣ ΣΤΟ ΑΤΤΙΚΟ ΤΟΠΙΟ (Μέρος Γ΄) ( 09 Ιανουάριος, 2010 )
- Αστικός αυτοκινητισμός ( 09 Φεβρουάριος, 2010 )
- ΜΥΘΟΠΛΑΣΙΑ ΚΑΙ ΕΝΥΠΟΓΡΑΦΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ Α’ ΣΥΝΕΧΕΙΑ ( 21 Φεβρουάριος, 2010 )
- ΜΥΘΟΠΛΑΣΙΑ ΚΑΙ ΕΝΥΠΟΓΡΑΦΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ Β’ ΣΥΝΕΧΕΙΑ ( 17 Μάρτιος, 2010 )
- VI: Unrecycling Cyclades. Α μέρος ( 04 Οκτώβριος, 2010 )
- Ημιυπαίθουσες [κολώνα στη γωνία] ( 30 Ιούλιος, 2011 )
- ΜΥΘΟΠΛΑΣΙΑ ΚΑΙ ΕΝΥΠΟΓΡΑΦΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ Γ’ ΣΥΝΕΧΕΙΑ ( 22 Απρίλιος, 2010 )
- Ετεροθαλείς τάσεις στην αρχιτεκτονική τεχνολογία ( 20 Μάιος, 2010 )
- Ετεροθαλείς τάσεις στην αρχιτεκτονική τεχνολογία. 2 ( 22 Ιούνιος, 2010 )
- Ετεροθαλείς τάσεις στην αρχιτεκτονική τεχνολογία. 3 ( 27 Ιούλιος, 2010 )
- Επαναξετάζοντας το High-Tech (A' Συνέχεια) ( 25 Αύγουστος, 2010 )
- Επαναξετάζοντας το High-Tech (Β' Συνέχεια) ( 23 Σεπτέμβριος, 2010 )
- Επαναξετάζοντας το High-Tech (Γ' Συνέχεια) ( 21 Οκτώβριος, 2010 )
- VI: Unrecycling Cyclades. Β μέρος ( 14 Οκτώβριος, 2010 )
- Δομές οργάνωσης κτιρίων γραφείων (A' Συνέχεια) ( 22 Νοέμβριος, 2010 )
- Translocality as a Post-Native Narrative ( 21 Φεβρουάριος, 2011 )
- Μεταξοίκηση: Συλλογική Μονο-κατοίκηση ( 08 Δεκέμβριος, 2010 )
- Δομές οργάνωσης κτιρίων γραφείων (Β' Συνέχεια) ( 27 Δεκέμβριος, 2010 )
- Δομές οργάνωσης κτιρίων γραφείων (Γ' Συνέχεια) ( 24 Ιανουάριος, 2011 )
- Η μετα-φυσική προβληματική της «βιώσιμης ανάπτυξης»(Μέρος 1) ( 19 Μάρτιος, 2011 )
- Η μετα-φυσική προβληματική της «βιώσιμης ανάπτυξης»(Μέρος 2) ( 23 Απρίλιος, 2011 )
- Η μετα-φυσική προβληματική της «βιώσιμης ανάπτυξης» (Μέρος 3) ( 22 Μάιος, 2011 )
- Αχρηστεκτονική: η λατρεμένη «ά-χρηστη» αρχιτεκτονική ( 25 Ιούνιος, 2011 )
- Άπειρα μέσα χωρίς «τέλος» ( 25 Αύγουστος, 2011 )
- Critical Paleontologism ( 23 Σεπτέμβριος, 2011 )
- Δημόσιος χώρος και συμπράξεις δημοσίου & ιδιωτικού τομέα. (Μέρος Α) ( 28 Οκτώβριος, 2011 )
- Δημόσιος χώρος και συμπράξεις δημοσίου & ιδιωτικού τομέα. (Μέρος B) ( 25 Νοέμβριος, 2011 )
- Από το Genius Loci στο Genius Mickey ( 16 Μάρτιος, 2012 )
- Ο Mies κι εμείς ( 27 Σεπτέμβριος, 2012 )
- Ορθοθήκη. Κατοικία στο Ecuador ( 02 Απρίλιος, 2013 )
- Νέα μονοκατοικία, γλυπτοθήκη, εργαστήριο ( 19 Ιούλιος, 2013 )
- Αίμα, Τιμή, Αρχιτεκτονική ( 06 Δεκέμβριος, 2013 )
- Piloting Pilotis ( 31 Δεκέμβριος, 2013 )
- Escalteca of the Choetheque Series ( 01 Απρίλιος, 2014 )
- Schottheke of the Choetheque Series ( 01 Ιούνιος, 2014 )
- Floatheca Rh of the Choetheque Series ( 01 Αύγουστος, 2014 )
- Floatheca Sp of the Choetheque Series ( 26 Σεπτέμβριος, 2014 )
- O-theke of the Choetheque Series ( 11 Μάρτιος, 2015 )
- Floatheca Cy of the Choetheque Series ( 03 Ιανουάριος, 2015 )
- Ophthalteca ( 24 Ιούνιος, 2015 )
- Y-theca of the Choetheque Series ( 10 Οκτώβριος, 2015 )