ΜΟΝΙΜΕΣ ΣΤΗΛΕΣ
ARTI-PHYSIS
23 Σεπτέμβριος, 2010
Επαναξετάζοντας το High-Tech (Β' Συνέχεια)
Πρόθεση του παρόντος άρθρου είναι η προσέγγιση πτυχών και βαθύτερων τάσεων του high-tech κινήματος μέσω του έργου του Βρετανού αρχιτέκτονα Richard Rogers.
Παράλληλες δυνατές εικόνες επιρροής από την Αμερική αποτέλεσαν τα υπερπληθωρικά κολοσιαία έργα υποδομής στον τομέα των μεταφορών κυρίως, με εκτενή χρήση του γυμνού χάλυβα και της προκατασκευής, εικονογραφία ενός εύρωστου τεχνολογικού κόσμου, καθώς και οι τάσεις του πληθωρικού πανεπιστήμονα του 20ου αιώνα και πρωτοπόρου των χωροδικτυωματικών θόλων Richard Buckminster Fuller. Ο Fuller αποτελεί κατά κάποιο τρόπο το αμερικανικό ανάλογο των Archigram αλλά με αυξημένη τη δυναμική πραγμάτωσης και οργάνωσης ενός αρχιτεκτονικού κόσμου βάσει εννοιών όπως η τεχνολογικά προηγμένη προκατασκευή, η ελαφρότητα και οικονομία υλικών με μέγιστη εκμετάλλευση ιδιοτήτων και αντοχών, η οικολογική συνείδηση, ο εφήμερος χαρακτήρας της ανθρώπινης δραστηριότητας και συνεπώς των κατασκευών (ephemeralization), η μεταφορά τεχνολογίας (technology transfer) από προηγμένους βιομηχανικούς τομείς όπως η αεροναυπηγική και η βιομηχανία αυτοκινήτων που μέχρι την ανάπτυξη της ηλεκτρονικής εκπροσωπούσαν πράγματι την υψηλή τεχνολογία.
Richard Rogers Bordeaux Law Courts, Richard Rogers © Katsuhisa Kida
Η κατασκευή του πολιτιστικού κέντρου Pompidou στο Beaubourg του Παρισιού ήταν ορόσημο για την αρχιτεκτονική του 20ου αιώνα. Η επιλογή της αρχιτεκτονικής ομάδας Richard Rogers και Renzo Piano έγινε μετά από ανοιχτό διαγωνισμό με 681 συμμετοχές. Οι συγκυρίες που συνετέλεσαν στην δημιουργία του έργου είναι μεγαλειώδεις. Ο Μηχανικός Ove Arup πληροφόρησε τους αρχιτέκτονες για το διαγωνισμό και χρηματοδότησε τη συμμετοχή. Ο Rogers αρχικά αρνιόταν κατηγορηματικά να συμμετάσχει σε διαγωνισμό που προκύρησσε ένας Πρόεδρος κράτους (ο Georges Pompidou) σε μια εποχή πολιτικής αναζήτησης και αμφισβήτησης των αρχών εξουσίας στην Ευρώπη, με τα γεγονότα του Μάη του 1968 στο Παρίσι να είναι πολύ πρόσφατα. Ένας από τους κύριους κριτές του διαγωνισμού και μεγάλος υποστηρικτής της αρχιτεκτονικής πρότασης, καθώς και δάσκαλος του Rogers στο Yale ήταν ο Philip Johnson. Aτράντακτος υποστηρικτής του έργου με υπόσχεσή να συμβάλλει με κάθε τρόπο στο να πραγματοποιηθεί η ηρωϊκή σιδηροκατασκευή - σύμβολο του κτιρίου - όπως οι αρχιτέκτονες την είχαν οραματιστεί, ήταν ο αείμνηστος πρακτικός της αρχιτεκτονικής και πρόεδρος της κριτικής επιτροπής του διαγωνισμού Jean Prouvé, πρωτοπόρος της χρήσης μετάλλων και ειδικότερα του αλουμινίου σε οικοδομικές εφαρμογές. Η ομάδα ενισχύθηκε με τον ανεπανάληπτο μηχανικό Peter Rice των Οve Arup & Partners, στον οποίο χρωστάει σε τεράστιο βαθμό τη μορφολογία του ο ηρωϊκός χαλύβδινος φέρων οργανισμός του κτιρίου που αποτελεί την πλέον ισχυρή μορφολογική δήλωση του έργου.
Pompidou Centre, Paris
Το μηχανιστικό όραμα της ένταξης της τεχνολογίας στην υπηρεσία του ανθρώπου και όχι απλά στην υπηρεσία της οικονομικής ανάπτυξης ήδη εμφανιζόταν επανειλημμένα σε κείμενα φιλοσοφίας και θεωρίας της αρχιτεκτονικής όπως του Reyner Banham και του Walter Benjamin. Στο κέντρο Pompidou βρήκε επιτέλους την εκτόνωσή του με ένα κτίριο που επαναπροσέγγισε την έννοια της μνημειακότητας, του πολιτιστικού χώρου, του μουσείου, με τα δεδομένα του υπερτεχνολογικού 20ου αιώνα, ξεπερνώντας τα πρότυπα μιας υπάρχουσας ελιτίστικης νοοτροπίας που παρέπεμπε σε εποχές λιγότερο δημοκρατικές και λιγότερο πολιτικοποιημένες.
Lloyd's of London, Richard Rogers
Το Beaubourg ίσως μπορεί να θεωρηθεί διασκευή της αυστηρά ορθολογικής αμερικανικής τυπολογίας κτιρίου χωρίς προκαθορισμένο πρόγραμμα (speculative building) τυπικό κατασκεύασμα προς πάσα εμπορική διάθεση στον καπιταλιστικό κόσμο (εμπόριο, πωλήσεις, αποθήκευση, βιομηχανικη παραγωγή, γραφειακοί χώροι, κ.λ.π.). Στην προκειμένη περίπτωση έχουμε να κάνουμε με μια ειρωνική επαναστατική διασκευή αυτής της σοβαροφανούς τυπολογίας, ως punk απόδοση της, με κεντρικό στόχο τη γέννεση πολιτιστικής δραστηριότητας, δημιουργικής εκτόνωσης και πολιτισμικής αναγέννησης προσφερόμενης απλόχερα στο κοινωνικό σύνολο, το οποίο δύναται να την οικειοποιηθεί και να την βιώσει όπως επιθυμεί. Ως δηλαδή ένα κτίριο που επιδέχεται και προσκαλεί και όχι ένα κτίριο που ισοπεδώνει οιαδήποτε, έστω και ετερόκλητη απόδοσή του. Ο Rogers δηλώνει ‘I believe in the ideal of community' (πιστεύω στο ιδεώδες της συλλογικότητας και κοινότητας).
Σχετικές Δημοσιεύσεις:
- ΔΟΜΗΣΙΜΕΣ ΥΛΕΣ ΩΣ ΑΦΕΤΗΡΙA ΝΕΑΣ ΜΟΡΦΟΛΟΓΙΑΣ (ΜΕΡΟΣ Α) ( 20 Οκτώβριος, 2007 )
- HORROR VACUI: ΣΥΓΧΩΡΗΣΗ ΚΑΙ ΣΤΕΝΟΧΩΡΙΑ ΣΤΟ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΟ ΑΣΤΙΚΙΣΜΟ. ( 21 Ιούνιος, 2005 )
- ΑΤΤΙΚΗ_ΕΚΤΟΠΙΑ ( 16 Νοέμβριος, 2012 )
- ΠΑΡΟΔΙΕΣ ΠΡΟΘΗΚΕΣ ΚΑΙ ΥΠΕΡΑΣΤΙΚΗ ΑΝΟΙΚ[ΕΙ]ΟΔΟΜΗΣΗ: ΕΝΑ ΑΝΑ-ΔΡΟΜΙΚΟ ΙΔΕΟΛΟΓΗΜΑ ( 16 Ιανουάριος, 2007 )
- Ο αστικισμός της αυτοκίνησης ( 23 Ιανουάριος, 2012 )
- ΤΟ ΥΠΕΡΜΕΓΕΘΕΣ ΚΤΙΡΙΟ: ΤΕΛΟΣ ΚΑΙ ΑΠΑΡΧΗ ΤΗΣ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗΣ ( 30 Μάιος, 2012 )
- ΤΟ ΥΠΕΡΜΕΓΕΘΕΣ ΚΤΙΡΙΟ: ΤΕΛΟΣ ΚΑΙ ΑΠΑΡΧΗ ΤΗΣ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗΣ ( 28 Ιούνιος, 2012 )
- ΠΡΟΦΗΤΕΣ ΤΗΣ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗΣ-ΜΕΡΟΣ Α' ( 20 Μάιος, 2007 )
- ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΚΑΤΟΙΚΙΑ: ΑΠΟ ΤΟ ΑΝΩΙ ΣΤΟ ΔΙΑΜΕΡΙΣΜΑ (ΜΕΡΟΣ Α') ( 23 Αύγουστος, 2008 )
- ΠΡΟΦΗΤΕΣ ΤΗΣ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗΣ-ΜΕΡΟΣ Β' ( 15 Ιούνιος, 2007 )
- ΠΡΟΦΗΤΕΣ ΤΗΣ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗΣ-ΜΕΡΟΣ Γ' ( 10 Ιούλιος, 2007 )
- H AΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚH ΩΣ DISNEYWORLD-(ΜΕΡΟΣ Α) ( 30 Ιούλιος, 2007 )
- ΤΥΠΟΛΟΓΙΕΣ ΚΤΙΡΙΩΝ ΕΜΠΟΡΙΚΗΣ ΧΡΗΣΗΣ-(Γ'ΜΕΡΟΣ) ( 23 Μάρτιος, 2008 )
- H AΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚH ΩΣ DISNEYWORLD-(ΜΕΡΟΣ B) ( 28 Αύγουστος, 2007 )
- H AΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚH ΩΣ DISNEYWORLD-(ΜΕΡΟΣ Γ) ( 26 Σεπτέμβριος, 2007 )
- ΔΟΜΗΣΙΜΕΣ ΥΛΕΣ ΩΣ ΑΦΕΤΗΡΙA ΝΕΑΣ ΜΟΡΦΟΛΟΓΙΑΣ (ΜΕΡΟΣ B) ( 03 Νοέμβριος, 2007 )
- ΔΟΜΗΣΙΜΕΣ ΥΛΕΣ ΩΣ ΑΦΕΤΗΡΙA ΝΕΑΣ ΜΟΡΦΟΛΟΓΙΑΣ (ΜΕΡΟΣ Γ) ( 16 Νοέμβριος, 2007 )
- ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΑΡΜΟΝΙΑΣ (Α ΜΕΡΟΣ) ( 08 Δεκέμβριος, 2007 )
- ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΑΡΜΟΝΙΑΣ (Β ΜΕΡΟΣ) ( 28 Δεκέμβριος, 2007 )
- ΤΥΠΟΛΟΓΙΕΣ ΚΤΙΡΙΩΝ ΕΜΠΟΡΙΚΗΣ ΧΡΗΣΗΣ (Α'ΜΕΡΟΣ) ( 26 Ιανουάριος, 2008 )
- ΤΥΠΟΛΟΓΙΕΣ ΚΤΙΡΙΩΝ ΕΜΠΟΡΙΚΗΣ ΧΡΗΣΗΣ (Β'ΜΕΡΟΣ) ( 29 Φεβρουάριος, 2008 )
- TO AΣΤΥ ΤΟΥ ΜΕΛΛΟΝΤΟΣ (ΜΕΡΟΣ Α') ( 21 Απρίλιος, 2008 )
- TO AΣΤΥ ΤΟΥ ΜΕΛΛΟΝΤΟΣ (ΜΕΡΟΣ B') ( 27 Μάιος, 2008 )
- TO AΣΤΥ ΤΟΥ ΜΕΛΛΟΝΤΟΣ (ΜΕΡΟΣ Γ') ( 27 Ιούνιος, 2008 )
- TO AΣΤΥ ΤΟΥ ΜΕΛΛΟΝΤΟΣ (ΜΕΡΟΣ Δ') ( 22 Ιούλιος, 2008 )
- ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΚΑΤΟΙΚΙΑ: ΑΠΟ ΤΟ ΑΝΩΙ ΣΤΟ ΔΙΑΜΕΡΙΣΜΑ-(ΜΕΡΟΣ B') ( 23 Σεπτέμβριος, 2008 )
- ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΚΑΤΟΙΚΙΑ: ΑΠΟ ΤΟ ΑΝΩΙ ΣΤΟ ΔΙΑΜΕΡΙΣΜΑ -(ΜΕΡΟΣ Γ') ( 23 Οκτώβριος, 2008 )
- ΠΡΟΚΑΤΑΣΚΕΥΗ + ΟΥΤΟΠΙΑ (ΜΕΡΟΣ Β) ( 22 Ιανουάριος, 2009 )
- ΠΡΟΚΑΤΑΣΚΕΥΗ + ΟΥΤΟΠΙΑ (ΜΕΡΟΣ Γ) ( 20 Φεβρουάριος, 2009 )
- ΟΡΓΑΝΙΚΗ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ: Η ΦΥΣΗ ΩΣ ΠΡΟΤΥΠΟ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑΣ (ΜΕΡΟΣ Β) ( 19 Απρίλιος, 2009 )
- Forum > Lorum > Torum > Orum: η άσφαλτος* αστικότητα (ΜΕΡΟΣ Α) ( 23 Μάιος, 2009 )
- Forum > Lorum > Torum > Orum: η άσφαλτος* αστικότητα (ΜΕΡΟΣ Β) ( 21 Ιούνιος, 2009 )
- Ιδιωτεία, Ιδιοποίηση και Ιδιώτευση: ( 20 Ιούλιος, 2009 )
- Ο πολύφημος και ο περίφιμος : Προς μία βωβή αρχιτεκτονική; ( 21 Αύγουστος, 2009 )
- «πυρ-πόλις-ει»: πυρ-πόλη-ση και πυρ-πολίτες ( 08 Σεπτέμβριος, 2009 )
- YΠΕΡΒΟΛΕΣ ΚΑΙ ΠΑΡΑΒΟΛΕΣ ΣΤΟ ΑΤΤΙΚΟ ΤΟΠΙΟ (Μέρος Α) ( 21 Οκτώβριος, 2009 )
- YΠΕΡΒΟΛΕΣ ΚΑΙ ΠΑΡΑΒΟΛΕΣ ΣΤΟ ΑΤΤΙΚΟ ΤΟΠΙΟ (Μέρος Γ΄) ( 09 Ιανουάριος, 2010 )
- Αστικός αυτοκινητισμός ( 09 Φεβρουάριος, 2010 )
- ΜΥΘΟΠΛΑΣΙΑ ΚΑΙ ΕΝΥΠΟΓΡΑΦΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ Α’ ΣΥΝΕΧΕΙΑ ( 21 Φεβρουάριος, 2010 )
- ΜΥΘΟΠΛΑΣΙΑ ΚΑΙ ΕΝΥΠΟΓΡΑΦΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ Β’ ΣΥΝΕΧΕΙΑ ( 17 Μάρτιος, 2010 )
- VI: Unrecycling Cyclades. Α μέρος ( 04 Οκτώβριος, 2010 )
- Ημιυπαίθουσες [κολώνα στη γωνία] ( 30 Ιούλιος, 2011 )
- ΜΥΘΟΠΛΑΣΙΑ ΚΑΙ ΕΝΥΠΟΓΡΑΦΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ Γ’ ΣΥΝΕΧΕΙΑ ( 22 Απρίλιος, 2010 )
- Ετεροθαλείς τάσεις στην αρχιτεκτονική τεχνολογία ( 20 Μάιος, 2010 )
- Ετεροθαλείς τάσεις στην αρχιτεκτονική τεχνολογία. 2 ( 22 Ιούνιος, 2010 )
- Ετεροθαλείς τάσεις στην αρχιτεκτονική τεχνολογία. 3 ( 27 Ιούλιος, 2010 )
- Επαναξετάζοντας το High-Tech (A' Συνέχεια) ( 25 Αύγουστος, 2010 )
- Επαναξετάζοντας το High-Tech (Γ' Συνέχεια) ( 21 Οκτώβριος, 2010 )
- VI: Unrecycling Cyclades. Β μέρος ( 14 Οκτώβριος, 2010 )
- Δομές οργάνωσης κτιρίων γραφείων (A' Συνέχεια) ( 22 Νοέμβριος, 2010 )
- Translocality as a Post-Native Narrative ( 21 Φεβρουάριος, 2011 )
- Μεταξοίκηση: Συλλογική Μονο-κατοίκηση ( 08 Δεκέμβριος, 2010 )
- Δομές οργάνωσης κτιρίων γραφείων (Β' Συνέχεια) ( 27 Δεκέμβριος, 2010 )
- Δομές οργάνωσης κτιρίων γραφείων (Γ' Συνέχεια) ( 24 Ιανουάριος, 2011 )
- Η μετα-φυσική προβληματική της «βιώσιμης ανάπτυξης»(Μέρος 1) ( 19 Μάρτιος, 2011 )
- Η μετα-φυσική προβληματική της «βιώσιμης ανάπτυξης»(Μέρος 2) ( 23 Απρίλιος, 2011 )
- Η μετα-φυσική προβληματική της «βιώσιμης ανάπτυξης» (Μέρος 3) ( 22 Μάιος, 2011 )
- Αχρηστεκτονική: η λατρεμένη «ά-χρηστη» αρχιτεκτονική ( 25 Ιούνιος, 2011 )
- Άπειρα μέσα χωρίς «τέλος» ( 25 Αύγουστος, 2011 )
- Critical Paleontologism ( 23 Σεπτέμβριος, 2011 )
- Δημόσιος χώρος και συμπράξεις δημοσίου & ιδιωτικού τομέα. (Μέρος Α) ( 28 Οκτώβριος, 2011 )
- Δημόσιος χώρος και συμπράξεις δημοσίου & ιδιωτικού τομέα. (Μέρος B) ( 25 Νοέμβριος, 2011 )
- Από το Genius Loci στο Genius Mickey ( 16 Μάρτιος, 2012 )
- Ο Mies κι εμείς ( 27 Σεπτέμβριος, 2012 )
- Ορθοθήκη. Κατοικία στο Ecuador ( 02 Απρίλιος, 2013 )
- Νέα μονοκατοικία, γλυπτοθήκη, εργαστήριο ( 19 Ιούλιος, 2013 )
- Αίμα, Τιμή, Αρχιτεκτονική ( 06 Δεκέμβριος, 2013 )
- Piloting Pilotis ( 31 Δεκέμβριος, 2013 )
- Escalteca of the Choetheque Series ( 01 Απρίλιος, 2014 )
- Schottheke of the Choetheque Series ( 01 Ιούνιος, 2014 )
- Floatheca Rh of the Choetheque Series ( 01 Αύγουστος, 2014 )
- Floatheca Sp of the Choetheque Series ( 26 Σεπτέμβριος, 2014 )
- O-theke of the Choetheque Series ( 11 Μάρτιος, 2015 )
- Floatheca Cy of the Choetheque Series ( 03 Ιανουάριος, 2015 )
- Ophthalteca ( 24 Ιούνιος, 2015 )
- Y-theca of the Choetheque Series ( 10 Οκτώβριος, 2015 )