ΜΟΝΙΜΕΣ ΣΤΗΛΕΣ
ARTI-PHYSIS
21 Οκτώβριος, 2010
Επαναξετάζοντας το High-Tech (Γ' Συνέχεια)
Πρόθεση του παρόντος άρθρου είναι η προσέγγιση πτυχών και βαθύτερων τάσεων του high-tech κινήματος μέσω του έργου του Βρετανού αρχιτέκτονα Richard Rogers.
Το Pompidou Centre αποτελεί την επιτομή των αρχών του λεγόμενου αρχιτεκτονικού κινήματος υψηλής τεχνολογίας (Ηigh-Τech), στις οποίες η μετέπειτα δουλειά του Rogers μένει πιστή. Κυριαρχεί η άρνηση ορισμού και μορφολόγησης του κτιρίου μέσω του κτιριολογικού προγράμματος που πρόκειται να φιλοξενήσει. Αναμένοντας πιθανή μελλοντική ανασκευή του κτιριολογικού προγράμματος, επανορισμού του με νέα τεχνολογικά και οργανωτικά δεδομένα καθώς και πιθανή επέκτασή του, το κτίριο μορφώνεται κατά κύριο λόγο για να αντικατοπτρίσει τη διάθεση που ο δημιουργός του επιθυμεί να προκαλέσει στο χρήστη μέσα απο στοιχεία που όχι μόνο δεν παρεμποδίζουν, αλλά ούτε καν προσδιορίζουν τη λειτουργία, μόνο έμμεσα την προάγουν με την παρεχόμενη οργανωτική ευελιξία. Τα στοιχεία αυτά, η προβολή της δομής και οργάνωσης του μηχανολογικού εξοπλισμού, η έκφραση του φέροντος οργανισμού και των εγκαταστάσεων εξυπηρέτησης της κυκλοφορίας είναι τα κύρια μέσα αρχιτεκτονικής έκφρασης και μορφολόγησης. Το κτίριο διαμορφώνεται ως το αποτέλεσμα της σύνδεσης όλων των επιμέρους λειτουργικών ενοτήτων του, και η αισθητική του επιλύεται έμμεσα, μέσω της υποτιθέμενα ορθολογικής συναρμολόγησης των προκατασκευασμένων χρηστικών του τμημάτων.
Η συνθετική τακτική αποκρυσταλλώνεται ως αποκάλυψη, ανάδειξη, προβολή και εορτασμός της σαφούς διαστρωμάτωσης των απτών λειτουργικών στοιχείων που απαρτίζουν ένα σύγχρονο κτίριο, αφορίζοντας κάθε μή χρηστικό κοσμητικό στοιχείο. Η αρχιτεκτονική επίλυση για τον Rogers επιτυγχάνεται με το συνθετικό προσδιορισμό ενός εικονογραφικού επαναλαμβανόμενου δομικού συστήματος, το οποίο προσεγγίζεται και αναπτύσσεται ως αντικείμενο βιομηχανικού σχεδιασμού, ως το πρωτότυπο ενός νέου προϊόντος της οικοδομικής βιομηχανίας που δύναται να διατεθεί αργότερα μαζικά στην αγορά και ως άσκηση στις δυνατότητες μιας δομικής μεθόδου (αναρτήσεις, εφελκυόμενες, θλιβόμενες κατασκευές κ.α.) ή ενός δομικού υλικού (προκατασκευασμένο ωπλισμένο σκυρόδεμα, μεμβράνες, φέροντα υαλοπετάσματα κ.α.). Το αρχιτεκτόνημα παρουσιάζεται ως 'ανοικτό' σύστημα, εισάγοντας την έννοια του 'ημιτελούς', του ευέλικτου, του πολλαπλώς διαμορφώσιμου, του εξελισσόμενου, του αναπροσαρμοζόμενου, ως σκελετικό έργο υποδομής που επιδέχεται απόδοση και προσαρμογή σε εξελισσόμενες ανάγκες λειτουργίας. Τα χαρακτηριστικά του συστήματος και η πνοή του αρχιτεκτονήματος, η καθαρότητα της λεπτομέρειας και η αυξημένη βαρύτητα της επιμέλειας είναι αναγνώσιμα σε όλες τις κλίμακες, από την γενική εικόνα ως τον επιμέρους δομικό κόμβο. Ο ίδιος ο Rogers λέει 'πιστεύουμε πάρα πολύ ότι είναι η λεπτομέρεια που δίνει στο κτίριο ανθρώπινη ταυτότητα' 'We feel very much that it's the detail that gives the building humanity'.
Το κτίριο γραφείων της ασφαλιστικής εταιρίας Lloyd's στο Λονδίνο είναι η μετάφραση του Fun Palace σε κτίριο γραφείων επιστρατεύοντας τις βασικές αρχές του Pompidou Centre. Το κτίριο αποτελεί αντιστροφή της αμερικάνικης μορφολογικής προσέγγισης στο κτίριο γραφείων. Στο κτίριο Lloyd's ο κεντρικός εργασιακός χώρος κύριας χρήσης αρθρώνεται γύρω από ένα αίθριο και πλαισιώνεται με εξωτερικούς πύργους μηχανολογικών εγκαταστάσεων και εξοπλισμού, οι οποίοι θεωρείται πως έχουν περιορισμένη διάρκεια ζωής σε σχέση με τους χώρους κύριας χρήσης. Στα αμερικάνικα κτίρια γραφείων ο χώρος κύριας χρήσης είναι η περιφέρεια του κτιρίου με σκοπό την μέγιστη εκμετάλλευση του ηλιακού φωτός, ενώ ο πυρήνας μηχανολογικών εγκαταστάσεων και κυκλοφορίας κρύβεται στο κέντρο της κάτοψης.
Η διαφορά έγκειται στην θεμελιώδη διαφορά αντίληψης του 'χρόνου ζωής' ενός κτιρίου. Στην περίπτωση του Ηigh-Τech πύργου γραφείων (το κεντρικό κτίριο της τράπεζας HSBC στο Hong Kong από τον Norman Foster ακολουθεί την ίδια δομή) θεωρείται ότι οι χώροι κύριας χρήσης έχουν απεριόριστο χρόνο ζωής και παρέχουν μέγιστη ευελιξία ενώ οι πρόσθετοι πύργοι μηχανολογικών εγκαταστάσεων ανανεώνονται με την εξέλιξη της τεχνολογίας, είτε λόγω φθοράς. Το αμερικανικό κτίριο γραφείων ουσιαστικά πεθαίνει όταν η ποιότητα των μηχανολογικών παροχών του μειωθεί. Όμως ακόμα και αυτός ο περιορισμένος χρόνος ζωής του κτιρίου που συχνά περιορίζεται στα πέντε έτη λειτουργίας είναι αρκετός γαι την απόσβεση και ικανοποίηση των κερδοσκοπικών στόχων των κατασκευαστών του. Το κτίριο του Ηigh-Τech απαιτεί σαφέστατα μεγαλύτερη αρχική χρηματική επένδυση από το αντίστοιχό του τυπικό καπιταλιστικό πρότυπο αλλά υπόσχεται μία αρχιτεκτονική παρουσία με μακροπρόθεσμα ικανοποιητική λειτουργία και μειωμένο κόστος ανακαινήσεως (sustainability).
Ίσως αυτό εν μέρει αποτελεί μια ουτοπική διάθεση έκφρασης ενδιαφέροντος εξοικονόμησης φυσικών πόρων και ενέργειας, η οποία στην πράξη δεν λειτουργεί τόσο καλά, αλλά τουλάχιστον δηλώνει ενδιαφέρον για οικολογικές ανησυχίες.
Σχετικές Δημοσιεύσεις:
- ΔΟΜΗΣΙΜΕΣ ΥΛΕΣ ΩΣ ΑΦΕΤΗΡΙA ΝΕΑΣ ΜΟΡΦΟΛΟΓΙΑΣ (ΜΕΡΟΣ Α) ( 20 Οκτώβριος, 2007 )
- HORROR VACUI: ΣΥΓΧΩΡΗΣΗ ΚΑΙ ΣΤΕΝΟΧΩΡΙΑ ΣΤΟ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΟ ΑΣΤΙΚΙΣΜΟ. ( 21 Ιούνιος, 2005 )
- ΑΤΤΙΚΗ_ΕΚΤΟΠΙΑ ( 16 Νοέμβριος, 2012 )
- ΠΑΡΟΔΙΕΣ ΠΡΟΘΗΚΕΣ ΚΑΙ ΥΠΕΡΑΣΤΙΚΗ ΑΝΟΙΚ[ΕΙ]ΟΔΟΜΗΣΗ: ΕΝΑ ΑΝΑ-ΔΡΟΜΙΚΟ ΙΔΕΟΛΟΓΗΜΑ ( 16 Ιανουάριος, 2007 )
- Ο αστικισμός της αυτοκίνησης ( 23 Ιανουάριος, 2012 )
- ΤΟ ΥΠΕΡΜΕΓΕΘΕΣ ΚΤΙΡΙΟ: ΤΕΛΟΣ ΚΑΙ ΑΠΑΡΧΗ ΤΗΣ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗΣ ( 30 Μάιος, 2012 )
- ΤΟ ΥΠΕΡΜΕΓΕΘΕΣ ΚΤΙΡΙΟ: ΤΕΛΟΣ ΚΑΙ ΑΠΑΡΧΗ ΤΗΣ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗΣ ( 28 Ιούνιος, 2012 )
- ΠΡΟΦΗΤΕΣ ΤΗΣ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗΣ-ΜΕΡΟΣ Α' ( 20 Μάιος, 2007 )
- ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΚΑΤΟΙΚΙΑ: ΑΠΟ ΤΟ ΑΝΩΙ ΣΤΟ ΔΙΑΜΕΡΙΣΜΑ (ΜΕΡΟΣ Α') ( 23 Αύγουστος, 2008 )
- ΠΡΟΦΗΤΕΣ ΤΗΣ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗΣ-ΜΕΡΟΣ Β' ( 15 Ιούνιος, 2007 )
- ΠΡΟΦΗΤΕΣ ΤΗΣ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗΣ-ΜΕΡΟΣ Γ' ( 10 Ιούλιος, 2007 )
- H AΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚH ΩΣ DISNEYWORLD-(ΜΕΡΟΣ Α) ( 30 Ιούλιος, 2007 )
- ΤΥΠΟΛΟΓΙΕΣ ΚΤΙΡΙΩΝ ΕΜΠΟΡΙΚΗΣ ΧΡΗΣΗΣ-(Γ'ΜΕΡΟΣ) ( 23 Μάρτιος, 2008 )
- H AΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚH ΩΣ DISNEYWORLD-(ΜΕΡΟΣ B) ( 28 Αύγουστος, 2007 )
- H AΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚH ΩΣ DISNEYWORLD-(ΜΕΡΟΣ Γ) ( 26 Σεπτέμβριος, 2007 )
- ΔΟΜΗΣΙΜΕΣ ΥΛΕΣ ΩΣ ΑΦΕΤΗΡΙA ΝΕΑΣ ΜΟΡΦΟΛΟΓΙΑΣ (ΜΕΡΟΣ B) ( 03 Νοέμβριος, 2007 )
- ΔΟΜΗΣΙΜΕΣ ΥΛΕΣ ΩΣ ΑΦΕΤΗΡΙA ΝΕΑΣ ΜΟΡΦΟΛΟΓΙΑΣ (ΜΕΡΟΣ Γ) ( 16 Νοέμβριος, 2007 )
- ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΑΡΜΟΝΙΑΣ (Α ΜΕΡΟΣ) ( 08 Δεκέμβριος, 2007 )
- ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΑΡΜΟΝΙΑΣ (Β ΜΕΡΟΣ) ( 28 Δεκέμβριος, 2007 )
- ΤΥΠΟΛΟΓΙΕΣ ΚΤΙΡΙΩΝ ΕΜΠΟΡΙΚΗΣ ΧΡΗΣΗΣ (Α'ΜΕΡΟΣ) ( 26 Ιανουάριος, 2008 )
- ΤΥΠΟΛΟΓΙΕΣ ΚΤΙΡΙΩΝ ΕΜΠΟΡΙΚΗΣ ΧΡΗΣΗΣ (Β'ΜΕΡΟΣ) ( 29 Φεβρουάριος, 2008 )
- TO AΣΤΥ ΤΟΥ ΜΕΛΛΟΝΤΟΣ (ΜΕΡΟΣ Α') ( 21 Απρίλιος, 2008 )
- TO AΣΤΥ ΤΟΥ ΜΕΛΛΟΝΤΟΣ (ΜΕΡΟΣ B') ( 27 Μάιος, 2008 )
- TO AΣΤΥ ΤΟΥ ΜΕΛΛΟΝΤΟΣ (ΜΕΡΟΣ Γ') ( 27 Ιούνιος, 2008 )
- TO AΣΤΥ ΤΟΥ ΜΕΛΛΟΝΤΟΣ (ΜΕΡΟΣ Δ') ( 22 Ιούλιος, 2008 )
- ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΚΑΤΟΙΚΙΑ: ΑΠΟ ΤΟ ΑΝΩΙ ΣΤΟ ΔΙΑΜΕΡΙΣΜΑ-(ΜΕΡΟΣ B') ( 23 Σεπτέμβριος, 2008 )
- ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΚΑΤΟΙΚΙΑ: ΑΠΟ ΤΟ ΑΝΩΙ ΣΤΟ ΔΙΑΜΕΡΙΣΜΑ -(ΜΕΡΟΣ Γ') ( 23 Οκτώβριος, 2008 )
- ΠΡΟΚΑΤΑΣΚΕΥΗ + ΟΥΤΟΠΙΑ (ΜΕΡΟΣ Β) ( 22 Ιανουάριος, 2009 )
- ΠΡΟΚΑΤΑΣΚΕΥΗ + ΟΥΤΟΠΙΑ (ΜΕΡΟΣ Γ) ( 20 Φεβρουάριος, 2009 )
- ΟΡΓΑΝΙΚΗ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ: Η ΦΥΣΗ ΩΣ ΠΡΟΤΥΠΟ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑΣ (ΜΕΡΟΣ Β) ( 19 Απρίλιος, 2009 )
- Forum > Lorum > Torum > Orum: η άσφαλτος* αστικότητα (ΜΕΡΟΣ Α) ( 23 Μάιος, 2009 )
- Forum > Lorum > Torum > Orum: η άσφαλτος* αστικότητα (ΜΕΡΟΣ Β) ( 21 Ιούνιος, 2009 )
- Ιδιωτεία, Ιδιοποίηση και Ιδιώτευση: ( 20 Ιούλιος, 2009 )
- Ο πολύφημος και ο περίφιμος : Προς μία βωβή αρχιτεκτονική; ( 21 Αύγουστος, 2009 )
- «πυρ-πόλις-ει»: πυρ-πόλη-ση και πυρ-πολίτες ( 08 Σεπτέμβριος, 2009 )
- YΠΕΡΒΟΛΕΣ ΚΑΙ ΠΑΡΑΒΟΛΕΣ ΣΤΟ ΑΤΤΙΚΟ ΤΟΠΙΟ (Μέρος Α) ( 21 Οκτώβριος, 2009 )
- YΠΕΡΒΟΛΕΣ ΚΑΙ ΠΑΡΑΒΟΛΕΣ ΣΤΟ ΑΤΤΙΚΟ ΤΟΠΙΟ (Μέρος Γ΄) ( 09 Ιανουάριος, 2010 )
- Αστικός αυτοκινητισμός ( 09 Φεβρουάριος, 2010 )
- ΜΥΘΟΠΛΑΣΙΑ ΚΑΙ ΕΝΥΠΟΓΡΑΦΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ Α’ ΣΥΝΕΧΕΙΑ ( 21 Φεβρουάριος, 2010 )
- ΜΥΘΟΠΛΑΣΙΑ ΚΑΙ ΕΝΥΠΟΓΡΑΦΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ Β’ ΣΥΝΕΧΕΙΑ ( 17 Μάρτιος, 2010 )
- VI: Unrecycling Cyclades. Α μέρος ( 04 Οκτώβριος, 2010 )
- Ημιυπαίθουσες [κολώνα στη γωνία] ( 30 Ιούλιος, 2011 )
- ΜΥΘΟΠΛΑΣΙΑ ΚΑΙ ΕΝΥΠΟΓΡΑΦΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ Γ’ ΣΥΝΕΧΕΙΑ ( 22 Απρίλιος, 2010 )
- Ετεροθαλείς τάσεις στην αρχιτεκτονική τεχνολογία ( 20 Μάιος, 2010 )
- Ετεροθαλείς τάσεις στην αρχιτεκτονική τεχνολογία. 2 ( 22 Ιούνιος, 2010 )
- Ετεροθαλείς τάσεις στην αρχιτεκτονική τεχνολογία. 3 ( 27 Ιούλιος, 2010 )
- Επαναξετάζοντας το High-Tech (A' Συνέχεια) ( 25 Αύγουστος, 2010 )
- Επαναξετάζοντας το High-Tech (Β' Συνέχεια) ( 23 Σεπτέμβριος, 2010 )
- VI: Unrecycling Cyclades. Β μέρος ( 14 Οκτώβριος, 2010 )
- Δομές οργάνωσης κτιρίων γραφείων (A' Συνέχεια) ( 22 Νοέμβριος, 2010 )
- Translocality as a Post-Native Narrative ( 21 Φεβρουάριος, 2011 )
- Μεταξοίκηση: Συλλογική Μονο-κατοίκηση ( 08 Δεκέμβριος, 2010 )
- Δομές οργάνωσης κτιρίων γραφείων (Β' Συνέχεια) ( 27 Δεκέμβριος, 2010 )
- Δομές οργάνωσης κτιρίων γραφείων (Γ' Συνέχεια) ( 24 Ιανουάριος, 2011 )
- Η μετα-φυσική προβληματική της «βιώσιμης ανάπτυξης»(Μέρος 1) ( 19 Μάρτιος, 2011 )
- Η μετα-φυσική προβληματική της «βιώσιμης ανάπτυξης»(Μέρος 2) ( 23 Απρίλιος, 2011 )
- Η μετα-φυσική προβληματική της «βιώσιμης ανάπτυξης» (Μέρος 3) ( 22 Μάιος, 2011 )
- Αχρηστεκτονική: η λατρεμένη «ά-χρηστη» αρχιτεκτονική ( 25 Ιούνιος, 2011 )
- Άπειρα μέσα χωρίς «τέλος» ( 25 Αύγουστος, 2011 )
- Critical Paleontologism ( 23 Σεπτέμβριος, 2011 )
- Δημόσιος χώρος και συμπράξεις δημοσίου & ιδιωτικού τομέα. (Μέρος Α) ( 28 Οκτώβριος, 2011 )
- Δημόσιος χώρος και συμπράξεις δημοσίου & ιδιωτικού τομέα. (Μέρος B) ( 25 Νοέμβριος, 2011 )
- Από το Genius Loci στο Genius Mickey ( 16 Μάρτιος, 2012 )
- Ο Mies κι εμείς ( 27 Σεπτέμβριος, 2012 )
- Ορθοθήκη. Κατοικία στο Ecuador ( 02 Απρίλιος, 2013 )
- Νέα μονοκατοικία, γλυπτοθήκη, εργαστήριο ( 19 Ιούλιος, 2013 )
- Αίμα, Τιμή, Αρχιτεκτονική ( 06 Δεκέμβριος, 2013 )
- Piloting Pilotis ( 31 Δεκέμβριος, 2013 )
- Escalteca of the Choetheque Series ( 01 Απρίλιος, 2014 )
- Schottheke of the Choetheque Series ( 01 Ιούνιος, 2014 )
- Floatheca Rh of the Choetheque Series ( 01 Αύγουστος, 2014 )
- Floatheca Sp of the Choetheque Series ( 26 Σεπτέμβριος, 2014 )
- O-theke of the Choetheque Series ( 11 Μάρτιος, 2015 )
- Floatheca Cy of the Choetheque Series ( 03 Ιανουάριος, 2015 )
- Ophthalteca ( 24 Ιούνιος, 2015 )
- Y-theca of the Choetheque Series ( 10 Οκτώβριος, 2015 )