ΜΟΝΙΜΕΣ ΣΤΗΛΕΣ
ARTI-PHYSIS
22 Ιούνιος, 2010
Ετεροθαλείς τάσεις στην αρχιτεκτονική τεχνολογία. 2
Η αρχιτεκτονική σύνθεση ορίζεται από σύνολα κανόνων τα οποία θέτει και οριοθετεί ο ίδιος ο δημιουργός.
Ο αρχιτέκτονας ουσιαστικά επινοεί τη δική του νομοτέλεια και μέσα από αυτήν πορεύεται ο ίδιος και το έργο του. Αντίστοιχα με άλλους τομείς καλλιτεχνικής και δημιουργικής δραστηριότητας, κυριαρχεί η ισχυρή επιθυμία ένταξης της προσωπικής δημιουργικής νομοτέλειας σε κάτι ευρύτερο και υψηλότερο, σε κάτι καίριο και βαρύνον που αγγίζει και ερευνά τα όρια του μεταφυσικού.
Μουσείο Guggenheim Bilbao
Η πρωτογενής συνθετική διαδικασία του Frank Gehry δεν εννέχει καμμία έκφανση τεχνολογικής αιχμής. Οι μορφές δημιουργούνται με απόλυτα υποκειμενικά αισθητικά κριτήρια, με εκτενή πειραματισμό σε τρισδιάστατα απτά μοντέλα από απλούστατα υλικά, όπως χαρτόνι, γύψο, μεταλλικά πλέγματα, σε διάφορες κλίμακες παράλληλα. Μέχρι τη στιγμή που ο δημιουργός αποδεχτεί το αισθητικό αποτέλεσμα στη μακέττα, οι μορφές δεν έχουν συχνά καν αποτυπωθεί σχεδιαστικά: μοναδικό ντοκουμέντο του έργου είναι ένα πειραματικό, ατελές και πρόχειρο μοντέλο, μια από τις αμέτρητες παραλλαγές που ερευνώνται.
Το πρόβλημα είναι προφανές: οι ακανόνιστες, ιδιαίτερα πολύπλοκες μορφές πρέπει να μεταφραστούν σε αρχιτεκτονικά σχέδια, δισδιάστατα. Προφανώς η μη-κανονική γεωμετρία τους, αφού κάθε μέριμνα κανονικότητας παρακάμπτεται κατά τη συνθετική διαδικασία, αναδεικνύεται ως αξεπέραστη δυσκολία αν το έργο προσεγγιστεί με τις συμβατικές σχεδιαστικές μεθόδους (τομή, όψη, κάτοψη). Η σύνθεση δεν αναπτύχθηκε με επίπεδες απεικονήσεις, κανείς δεν επιμελήθηκε την όψη, την τομή ή και την κάτοψη ως αυτόνομες εκφράσεις - όπως συνηθίζεται στην παράδοση του μοντερνισμού - οπότε τα σχέδιά τους είναι - αν απουσιάζει η τρισδιάστατη απεικόνιση, ακατάληπτα. Ο αριθμός των απαραίτητων συμβατικών σχεδίων που είναι απαραίτητα είναι αντίστοιχα μεγάλος και δε συνεισφέρει ιδιαίτερα στην κατανόηση των τρισδιάστατων μορφών.
Σάρωση Γλυπτών
Το φαινομενικά αξεπέραστο ζήτημα επιλύεται με την εφαρμογή της τρισδιάστατης σάρωσης (3-D scanning) της πρωτότυπης μακέττας. Αρχικά η σάρωση γινόταν με ακίδα, η οποία από σταθερή βάση (σημείο αναφοράς) αποτύπωνε ηλεκτρονικά σημείο προς σημείο (επιλεκτικά) τις πτυχώσεις και τους όγκους της μακέττας. Οι συντεταγμένες των σημείων τροφοδοτούνταν σε πρόγραμμα τρισδιάστατης σχεδίασης, το οποίο ένωνε τα σημεία δημιουργώντας κατά προσέγγιση την επιφάνεια που απέδιδε η μακέττα. Μεταγενέστερη τεχνολογία έκανε δυνατή μέσω ακτίνων τη συνολική σάρωση τρισδιάστατου απτού μοντέλου, δίνοντας αρκέτα ακριβέστερα αποτελέσματα ταχύτερα.
Η επόμενη φάση της επεξεργασίας μεταβαίνει στο αντίθετο άκρο εγκαταλείποντας τη γλυπτική, καλλιτεχνική και απτή, σχεδόν αντι-επιστημονική, και φαινομενικά ερασιτεχνική, εως και αφελή διαδικασία σύλληψης των κτιριακών μορφών: αντίστοιχα με πολύπλοκες επιφάνειες διαστημικών οχημάτων, οι αρχιτεκτονικοί όγκοι καταγράφονται με ακρίβεια σε αρχεία του ηλεκτρονικού προγράμματος τρισδιάστατης σχεδίασης CATIA, εξαλείφοντας κάθε ανάγκη απλοποίησης και εκλογίκευσης των σχημάτων. Οι διαδικασίες τυποποίησης και οργάνωσης των δομικών μονάδων, του φέροντος οργανισμού, και των στοιχείων πλήρωσης ή εξωτερικής επικάλυψης καθιστώνται περιττές.
Γόρδιος Δεσμός: η λύση
Αποβάλλεται αυτόματα όλη η - πλέον αναχρονιστική - φιλοσοφία της μοντέρνας αρχιτεκτονικής για συστηματικοποίηση της αρχιτεκτονικής δημιουργίας ώστε αυτή να ενταχθεί στους κόλπους της βιομηχανικής παραγωγής. Η καινοτόμος βιομηχανική παραγωγή πλέον επιτρέπει το αντίστροφο: την κατάλυση του εξαναγκασμού της τυποποίησης. Αποτελεί σχεδόν ειρωνία, αλλά η απελευθέρωση της αρχιτεκτονικής μορφολογίας του Gehry από τις μέριμνες της 'γεωμετρικοποίησης' της κτιριακής φόρμας - που επιφανειακά μπορεί να κριθεί ως ελαφρόμυαλη τακτική - είναι εν' τέλει λυτρωτική: αποδεσμεύει την αρχιτεκτονική από το γόρδιο δεσμό της, την υποχρέωσή της να εντάσσεται με κάποιο τρόπο στα δεσμά της κανονικότητας, να υπακούει στην ευκλείδιο γεωμετρία.
Ακόμη περισσότερο, η σωτήρια λύση δεν αποδίδεται από τα πεδία της αρχιτεκτονικής, αλλά από τη διαστημική τεχνολογία και την αυτοκινητοβιομηχανία (το CATIA χρησιμοποιείται για το σχεδιασμό πειραματικών οχημάτων από μια σειρά εταιριών). H διαδικασία δεν ορίζεται καν από τον αρχιτέκτονα αλλά από τους ειδικούς συμβούλους του σε θέματα ηλεκτρονικών εφαρμογών. Αντίστοιχα, αν δεν παρουσιαστούν αλλαγές στη μορφή, οι μετέπειτα φάσεις εξέλιξης της μελέτης κυλούν θεωρητικά χωρίς την ανάμειξη του συνθέτη.
Κατασκευαστική οργάνωση
Ειδικότερα στην περίπτωση του Guggenheim Bilbao, οι πολύπλοκες κτιριακές μορφές επιλύονται με αντίστοιχα απλή - στη σύλλληψη - αλλά εντυπωσιακά σύνθετη - στην πραγμάτωσή της - κατασκευαστική ιδέα. Οι καμπυλώσεις της κτιριακής επιφάνειας ακολουθούνται πιστά από πτυχωτό επιφανειακό δικτύωμα (wireframe) που ορίζεται από τρίγωνα μη-κανονικά και διαφορετικά μεταξύ τους. Πρόκειται για τυπικό δισδιάστατο μεταλλικό φέρον δικτύωμα που αναπτύσσεται προς κάθε κατεύθυνση, του οποίου το επίπεδο υπόκειται παραμόρφωση ώστε να 'εφαρμόσει' στους σύνθετους κτιριακούς όγκους. Οι διαστάσεις, τα μήκη και η οργάνωση των αναρίθμητων δομικών δοκίδων που απαρτίζουν το δικτύωμα ορίζονται αυτόματα από το τρισδιάστατο σχεδιαστικό πρόγραμμα.
Από τις κορυφές του σύνθετου επιφανειακού δικτυώματος προβάλλουν ρυθμιζόμενου μήκους μπράτσα, τα οποία στηρίζουν δευτερεύον σύστημα δοκίδων, πυκνότερο, και εξίσου πολυσύνθετο, πάνω στο οποίο στηρίζονται μεταλλικά φύλλα επένδυσης ή διαφανή υαλοστάσια. Τα πανέλα από λεπτό μεταλλικό φύλλο - τιτάνιο στη συγκεκριμένη περίπτωση - είναι αμέτρητων διαφορετικών σχημάτων. Η κατάτμηση των επιφανειών σε πανέλα δεν ακολουθεί κάποιο προδιαγεγραμμένο γεωμετρικό μοτίβο αλλά γίνεται αυτόματα από τον ηλεκτρονικό υπολογιστή, με μοναδική παράμετρο την ευκολία και τη διατήρηση ενός καθορισμένου μέγιστου εμβαδού ανά πανέλο. Η διαμόρφωση της όψης αποδίδει μια συνεχή μεταλλική επιφάνεια, με διακριτές - κατά τόπους και ανάλογα με την πρόσπτωση του φυσικού φωτός - τις ενώσεις των πανέλων, που θυμίζουν μάλλον λέπια σε επιφάνεια κινούμενου ψαριού, και τις συχνά ακανόνιστες πτυχώσεις της λεπτής μεταλλικής επίστρωσης.
Βλέπε Γ' Συνέχεια
Σχετικές Δημοσιεύσεις:
- ΔΟΜΗΣΙΜΕΣ ΥΛΕΣ ΩΣ ΑΦΕΤΗΡΙA ΝΕΑΣ ΜΟΡΦΟΛΟΓΙΑΣ (ΜΕΡΟΣ Α) ( 20 Οκτώβριος, 2007 )
- HORROR VACUI: ΣΥΓΧΩΡΗΣΗ ΚΑΙ ΣΤΕΝΟΧΩΡΙΑ ΣΤΟ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΟ ΑΣΤΙΚΙΣΜΟ. ( 21 Ιούνιος, 2005 )
- ΑΤΤΙΚΗ_ΕΚΤΟΠΙΑ ( 16 Νοέμβριος, 2012 )
- ΠΑΡΟΔΙΕΣ ΠΡΟΘΗΚΕΣ ΚΑΙ ΥΠΕΡΑΣΤΙΚΗ ΑΝΟΙΚ[ΕΙ]ΟΔΟΜΗΣΗ: ΕΝΑ ΑΝΑ-ΔΡΟΜΙΚΟ ΙΔΕΟΛΟΓΗΜΑ ( 16 Ιανουάριος, 2007 )
- Ο αστικισμός της αυτοκίνησης ( 23 Ιανουάριος, 2012 )
- ΤΟ ΥΠΕΡΜΕΓΕΘΕΣ ΚΤΙΡΙΟ: ΤΕΛΟΣ ΚΑΙ ΑΠΑΡΧΗ ΤΗΣ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗΣ ( 30 Μάιος, 2012 )
- ΤΟ ΥΠΕΡΜΕΓΕΘΕΣ ΚΤΙΡΙΟ: ΤΕΛΟΣ ΚΑΙ ΑΠΑΡΧΗ ΤΗΣ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗΣ ( 28 Ιούνιος, 2012 )
- ΠΡΟΦΗΤΕΣ ΤΗΣ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗΣ-ΜΕΡΟΣ Α' ( 20 Μάιος, 2007 )
- ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΚΑΤΟΙΚΙΑ: ΑΠΟ ΤΟ ΑΝΩΙ ΣΤΟ ΔΙΑΜΕΡΙΣΜΑ (ΜΕΡΟΣ Α') ( 23 Αύγουστος, 2008 )
- ΠΡΟΦΗΤΕΣ ΤΗΣ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗΣ-ΜΕΡΟΣ Β' ( 15 Ιούνιος, 2007 )
- ΠΡΟΦΗΤΕΣ ΤΗΣ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗΣ-ΜΕΡΟΣ Γ' ( 10 Ιούλιος, 2007 )
- H AΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚH ΩΣ DISNEYWORLD-(ΜΕΡΟΣ Α) ( 30 Ιούλιος, 2007 )
- ΤΥΠΟΛΟΓΙΕΣ ΚΤΙΡΙΩΝ ΕΜΠΟΡΙΚΗΣ ΧΡΗΣΗΣ-(Γ'ΜΕΡΟΣ) ( 23 Μάρτιος, 2008 )
- H AΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚH ΩΣ DISNEYWORLD-(ΜΕΡΟΣ B) ( 28 Αύγουστος, 2007 )
- H AΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚH ΩΣ DISNEYWORLD-(ΜΕΡΟΣ Γ) ( 26 Σεπτέμβριος, 2007 )
- ΔΟΜΗΣΙΜΕΣ ΥΛΕΣ ΩΣ ΑΦΕΤΗΡΙA ΝΕΑΣ ΜΟΡΦΟΛΟΓΙΑΣ (ΜΕΡΟΣ B) ( 03 Νοέμβριος, 2007 )
- ΔΟΜΗΣΙΜΕΣ ΥΛΕΣ ΩΣ ΑΦΕΤΗΡΙA ΝΕΑΣ ΜΟΡΦΟΛΟΓΙΑΣ (ΜΕΡΟΣ Γ) ( 16 Νοέμβριος, 2007 )
- ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΑΡΜΟΝΙΑΣ (Α ΜΕΡΟΣ) ( 08 Δεκέμβριος, 2007 )
- ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΑΡΜΟΝΙΑΣ (Β ΜΕΡΟΣ) ( 28 Δεκέμβριος, 2007 )
- ΤΥΠΟΛΟΓΙΕΣ ΚΤΙΡΙΩΝ ΕΜΠΟΡΙΚΗΣ ΧΡΗΣΗΣ (Α'ΜΕΡΟΣ) ( 26 Ιανουάριος, 2008 )
- ΤΥΠΟΛΟΓΙΕΣ ΚΤΙΡΙΩΝ ΕΜΠΟΡΙΚΗΣ ΧΡΗΣΗΣ (Β'ΜΕΡΟΣ) ( 29 Φεβρουάριος, 2008 )
- TO AΣΤΥ ΤΟΥ ΜΕΛΛΟΝΤΟΣ (ΜΕΡΟΣ Α') ( 21 Απρίλιος, 2008 )
- TO AΣΤΥ ΤΟΥ ΜΕΛΛΟΝΤΟΣ (ΜΕΡΟΣ B') ( 27 Μάιος, 2008 )
- TO AΣΤΥ ΤΟΥ ΜΕΛΛΟΝΤΟΣ (ΜΕΡΟΣ Γ') ( 27 Ιούνιος, 2008 )
- TO AΣΤΥ ΤΟΥ ΜΕΛΛΟΝΤΟΣ (ΜΕΡΟΣ Δ') ( 22 Ιούλιος, 2008 )
- ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΚΑΤΟΙΚΙΑ: ΑΠΟ ΤΟ ΑΝΩΙ ΣΤΟ ΔΙΑΜΕΡΙΣΜΑ-(ΜΕΡΟΣ B') ( 23 Σεπτέμβριος, 2008 )
- ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΚΑΤΟΙΚΙΑ: ΑΠΟ ΤΟ ΑΝΩΙ ΣΤΟ ΔΙΑΜΕΡΙΣΜΑ -(ΜΕΡΟΣ Γ') ( 23 Οκτώβριος, 2008 )
- ΠΡΟΚΑΤΑΣΚΕΥΗ + ΟΥΤΟΠΙΑ (ΜΕΡΟΣ Β) ( 22 Ιανουάριος, 2009 )
- ΠΡΟΚΑΤΑΣΚΕΥΗ + ΟΥΤΟΠΙΑ (ΜΕΡΟΣ Γ) ( 20 Φεβρουάριος, 2009 )
- ΟΡΓΑΝΙΚΗ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ: Η ΦΥΣΗ ΩΣ ΠΡΟΤΥΠΟ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑΣ (ΜΕΡΟΣ Β) ( 19 Απρίλιος, 2009 )
- Forum > Lorum > Torum > Orum: η άσφαλτος* αστικότητα (ΜΕΡΟΣ Α) ( 23 Μάιος, 2009 )
- Forum > Lorum > Torum > Orum: η άσφαλτος* αστικότητα (ΜΕΡΟΣ Β) ( 21 Ιούνιος, 2009 )
- Ιδιωτεία, Ιδιοποίηση και Ιδιώτευση: ( 20 Ιούλιος, 2009 )
- Ο πολύφημος και ο περίφιμος : Προς μία βωβή αρχιτεκτονική; ( 21 Αύγουστος, 2009 )
- «πυρ-πόλις-ει»: πυρ-πόλη-ση και πυρ-πολίτες ( 08 Σεπτέμβριος, 2009 )
- YΠΕΡΒΟΛΕΣ ΚΑΙ ΠΑΡΑΒΟΛΕΣ ΣΤΟ ΑΤΤΙΚΟ ΤΟΠΙΟ (Μέρος Α) ( 21 Οκτώβριος, 2009 )
- YΠΕΡΒΟΛΕΣ ΚΑΙ ΠΑΡΑΒΟΛΕΣ ΣΤΟ ΑΤΤΙΚΟ ΤΟΠΙΟ (Μέρος Γ΄) ( 09 Ιανουάριος, 2010 )
- Αστικός αυτοκινητισμός ( 09 Φεβρουάριος, 2010 )
- ΜΥΘΟΠΛΑΣΙΑ ΚΑΙ ΕΝΥΠΟΓΡΑΦΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ Α’ ΣΥΝΕΧΕΙΑ ( 21 Φεβρουάριος, 2010 )
- ΜΥΘΟΠΛΑΣΙΑ ΚΑΙ ΕΝΥΠΟΓΡΑΦΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ Β’ ΣΥΝΕΧΕΙΑ ( 17 Μάρτιος, 2010 )
- VI: Unrecycling Cyclades. Α μέρος ( 04 Οκτώβριος, 2010 )
- Ημιυπαίθουσες [κολώνα στη γωνία] ( 30 Ιούλιος, 2011 )
- ΜΥΘΟΠΛΑΣΙΑ ΚΑΙ ΕΝΥΠΟΓΡΑΦΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ Γ’ ΣΥΝΕΧΕΙΑ ( 22 Απρίλιος, 2010 )
- Ετεροθαλείς τάσεις στην αρχιτεκτονική τεχνολογία ( 20 Μάιος, 2010 )
- Ετεροθαλείς τάσεις στην αρχιτεκτονική τεχνολογία. 3 ( 27 Ιούλιος, 2010 )
- Επαναξετάζοντας το High-Tech (A' Συνέχεια) ( 25 Αύγουστος, 2010 )
- Επαναξετάζοντας το High-Tech (Β' Συνέχεια) ( 23 Σεπτέμβριος, 2010 )
- Επαναξετάζοντας το High-Tech (Γ' Συνέχεια) ( 21 Οκτώβριος, 2010 )
- VI: Unrecycling Cyclades. Β μέρος ( 14 Οκτώβριος, 2010 )
- Δομές οργάνωσης κτιρίων γραφείων (A' Συνέχεια) ( 22 Νοέμβριος, 2010 )
- Translocality as a Post-Native Narrative ( 21 Φεβρουάριος, 2011 )
- Μεταξοίκηση: Συλλογική Μονο-κατοίκηση ( 08 Δεκέμβριος, 2010 )
- Δομές οργάνωσης κτιρίων γραφείων (Β' Συνέχεια) ( 27 Δεκέμβριος, 2010 )
- Δομές οργάνωσης κτιρίων γραφείων (Γ' Συνέχεια) ( 24 Ιανουάριος, 2011 )
- Η μετα-φυσική προβληματική της «βιώσιμης ανάπτυξης»(Μέρος 1) ( 19 Μάρτιος, 2011 )
- Η μετα-φυσική προβληματική της «βιώσιμης ανάπτυξης»(Μέρος 2) ( 23 Απρίλιος, 2011 )
- Η μετα-φυσική προβληματική της «βιώσιμης ανάπτυξης» (Μέρος 3) ( 22 Μάιος, 2011 )
- Αχρηστεκτονική: η λατρεμένη «ά-χρηστη» αρχιτεκτονική ( 25 Ιούνιος, 2011 )
- Άπειρα μέσα χωρίς «τέλος» ( 25 Αύγουστος, 2011 )
- Critical Paleontologism ( 23 Σεπτέμβριος, 2011 )
- Δημόσιος χώρος και συμπράξεις δημοσίου & ιδιωτικού τομέα. (Μέρος Α) ( 28 Οκτώβριος, 2011 )
- Δημόσιος χώρος και συμπράξεις δημοσίου & ιδιωτικού τομέα. (Μέρος B) ( 25 Νοέμβριος, 2011 )
- Από το Genius Loci στο Genius Mickey ( 16 Μάρτιος, 2012 )
- Ο Mies κι εμείς ( 27 Σεπτέμβριος, 2012 )
- Ορθοθήκη. Κατοικία στο Ecuador ( 02 Απρίλιος, 2013 )
- Νέα μονοκατοικία, γλυπτοθήκη, εργαστήριο ( 19 Ιούλιος, 2013 )
- Αίμα, Τιμή, Αρχιτεκτονική ( 06 Δεκέμβριος, 2013 )
- Piloting Pilotis ( 31 Δεκέμβριος, 2013 )
- Escalteca of the Choetheque Series ( 01 Απρίλιος, 2014 )
- Schottheke of the Choetheque Series ( 01 Ιούνιος, 2014 )
- Floatheca Rh of the Choetheque Series ( 01 Αύγουστος, 2014 )
- Floatheca Sp of the Choetheque Series ( 26 Σεπτέμβριος, 2014 )
- O-theke of the Choetheque Series ( 11 Μάρτιος, 2015 )
- Floatheca Cy of the Choetheque Series ( 03 Ιανουάριος, 2015 )
- Ophthalteca ( 24 Ιούνιος, 2015 )
- Y-theca of the Choetheque Series ( 10 Οκτώβριος, 2015 )