ΜΟΝΙΜΕΣ ΣΤΗΛΕΣ
ARTI-PHYSIS
21 Φεβρουάριος, 2010
ΜΥΘΟΠΛΑΣΙΑ ΚΑΙ ΕΝΥΠΟΓΡΑΦΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ Α’ ΣΥΝΕΧΕΙΑ
Η φύση των επιχειρηματικών επιλογών τους αντανακλά τις ριζικά διαφορετικές κάστες των αρχιτεκτονικών αστέρων.
Αν ο ‘διαμαρτυρόμενος’ Rem Koolhaas εμφανίστηκε ως μέντορας της δημόσιας εικόνας της υψηλής ραπτικής Prada, ο συντηρητικότερος Robert A.M. Stern διατέλεσε ολόκληρη την τελευταία δεκαετία ως μέλος του διοικητικού συμβουλίου της πολυεθνικής Disney Corporation, ενώ ο συμμαθητής του Lord Foster σχεδόν μονοπωλεί προοδευτικά έργα δημόσιας χρήσης στο Λονδίνο και πολλές ευρωπαϊκές πόλεις. Η φύση των επιχειρηματικών επιλογών τους αντανακλά τις ριζικά διαφορετικές κάστες των αρχιτεκτονικών αστέρων.
Η αναπτυξιακή νομοτέλεια της ανταγωνιστικής ελεύθερης οικονομίας στη Δύση δείχνει πως η αξία των ακινήτων επαγγελματικής χρήσης μειώνεται ασύμφορα μετά από ένα διάστημα μόλις πέντε ετών. Η ταχύτατη γήρανση και ανάγκη ριζικής ανακαίνισης των συστημάτων υποδομής, πρότιστα του ηλεκτρονικού και τηλεπικοινωνιακού δικτύου εγκαταστάσεων, στη συνέχεια των ηλεκτρολογικών, κλιματιστικών, κ.α. σε συνδυασμό με την τυπικά μη-αστική χωροθέτηση νέων κτιριακών έργων, σχεδόν σε απομόνωση, καθιστά, σε τόπους με άφθονη χαμηλής αξίας γη, συμφέρουσα την εγκατάληψη των πεπαλαιωμένων κτιριακών συγκροτημάτων ή οικισμών, την αποίκηση και ανέγερση νέων σε γειτονικά παρθένα εδάφη.
Ανώνυμες ακρο-πόλεις
Τα μη-αστικά κτιριακά έργα βασίζουν την εμπορική τους επιτυχία σε παράγοντες μη-αρχιτεκτονικούς, και συνεπώς δε χρειάζεται να επιστρατεύσουν αρχιτεκτονικές αξίες. Η απομόνωση νέων επιχειρηματικών ή βιομηχανικών – αποκαλούμενων ‘τεχνολογικών’ - πάρκων και η εικονική εγγύτητά τους, μέσω υπερφύαλων οδικών δικτύων, με οικιστικές ζώνες εγγυάται ιδιωτικότητα και αυξημένη ‘ασφάλεια’, αποπνέοντας αισθήσεις ‘εχεμύθειας’ που εχθρεύονται κάθε υγιή έννοια αστικότητας: κανείς δε θα επισκεπτόταν για καθημερινό περίπατο μια επιχειρηματούπολη αν δεν είχε σαφή επαγγελματικό λόγο, αντίθετα με την περίπτωση αστικής χωροθέτησής τους που αναπόφευκτα θα τις ενέτασσε στον κοινωνικό και πολεοδομικό ιστό.
Κάπου ενδιάμεσα, μεταξύ τόπων εργασίας και κατοικίας, παρατίθενται, κατά μήκος των οδικών αρτηριών, χώροι εμπορίου και κατανάλωσης.
Η οργάνωση και διαχείρηση του δομημένου περιβάλλοντος βάσει της απομόνωσης των λειτουργιών, ο κατακερματισμός της έννοιας της κοινότητας σε ‘εξαρτήματα’ εξωγενώς οριζόμενα βάσει εμπορικών συμφερόντων, παρακάμπτει πλήρως την αρχιτεκτονική, ή μάλλον τη μεταλλάσσει σε τεχνική και διοικητική δραστηριότητα με μοναδική προτεραιότητα τη μεγιστοποίηση της επενδυτικής απόδοσης. Η κατάλυση των οικονομικών δεσμών, πιθανή οικονομική κρίση ή σφράγιση των επιχειρήσεων, ανασύρει και επαναθέτει το ηθικό ζήτημα: η απουσία άλλων κοινωνικών δεσμών και η διάβρωση των μη-υλιστικών αξιών διαφαίνεται άμεσα, οικισμοί και κτίρια εγκαταλείπονται, πληθυσμοί μετακινούνται, η περιβαλλοντική ποιότητα και οι αξίες γης υποβιβάζονται και τόποι-φαντάσματα μένουν ως μνημεία-ερείπια τυχοδιωκτικής καταλήστευσης.
Επώνυμα ακίνητα
Στην περίπτωση της αστικής χωροθέτησης, η ‘αρχιτεκτονικοποίηση’ ενός αδιάφορου κτιρίου, υποκινείται πρότιστα με επενδυτικές προσδοκίες: η πολυέξοδη επιλογή ενός επώνυμου σχεδιαστή, ο οποίος επιμελείται κατ’ επιλογήν κάποια επιδερμικά χαρακτηριστικά του κτιρίου αποδίδοντας αίγλη και φήμη χωρίς να θίγει άλλα θέματα, καθίσταται αποδοτικότερη μακροπρόθεσμα, προσελκύοντας το ενδιαφέρον των αντίστοιχα επώνυμων ενοικιαστών. Η σχεδιαστική επωνυμία δύναται να υπερδιογκώσει την αξία του κτιρίου ως ακίνητη περιουσία και να τη συγκρατήσει αποτελεσματικά κατά την επερχόμενη γήρανση των κτιριολογικών εγκαταστάσεων: παρέχει ικανή αφορμή υποκίνησης της ριζικής ανακαίνισης των συστημάτων και επανάχρησης του κτιρίου όταν πλέον αυτό κατ’ εφημισμό θα φέρεται ως αστικό μνημείο, δημιουργώντας με ακούσια effect αειφορίας.
Στο άλλο άκρο βρίσκονται ανώνυμα κτίρια σχεδιασμένα βάσει απόλυτα ορισμένων τυπολογιών και νόρμας, χωρίς αρχιτέκτονες, τα οποία εμπορικά χαρακτηρίζονται αυτόματα ως δεύτερης ποιότητας ακίνητη περιουσία αποκλειστικά λόγω απουσίας της επιπρόσθετης καλλιτεχνικής επιδερμίδας που προσδίδει η πρόσληψη ενός αρχιτεκτονικού αστέρα, αφού ένα κτίριο μπορεί κάλλιστα να κατασκευαστεί δίχως αρχιτέκτονα βάσει προδιαγραφών.
Eνδεικτικά, στους πύργους γραφείων, η αρμοδιότητα των αρχιτεκτόνων συρρικνώνεται στον προσδιορισμό ή άλλοτε απλή επιλογή του συνεχούς υαλοπετάσματος όψης και της διακόσμησης των εσωτερικών χώρων υποδοχής -lobby και ανελκυστήρων.
Επαγγελματική νομοτέλεια
Η αρχιτεκτονική μελέτη ενός ενυπόγραφου έργου βασίζεται στη συνεργασία του συνθέτη αρχιτέκτονα -design architect- ο οποίος επιλέγεται με διαγωνισμό ή άμεσα από τον πελάτη - και του συμπράττοντα αρχιτέκτονα -associate architect- ή υπεύθυνου του έργου, ο οποίος συχνά επιλέγεται άμεσα από τον συνθέτη. Συχνά, για έργα μακριά από τη βάση του συνθέτη, ο συμπράττων προέρχεται εκ της τοπικής αγοράς, γεφυρώνοντας πιθανά χάσματα επικοινωνίας με τις τοπικές αρχές, επιτήρησης των διαδικασιών και τεχνογνωσίας τοπικών οικοδομικών μεθόδων.
Σε νομικό επίπεδο, ο συμπράττων συχνά επιδεικνύει υψηλότερα τυπικά προσόντα, όπως μελετητικά πτυχία και νομική αρμοδιότητα που πιθανώς δε διαθέτει ο συνθέτης, ειδικά σε διεθνή έργα. Οι ευθύνες διαχωρίζονται σαφώς και αλληλοσυμπληρώνονται με διαρκή επικοινωνία: ο συμπράττων προβάλλει τις βέλτιστες λύσεις εξυπηρέτησης των προτάσεων του συνθέτη διασφαλίζοντας την κατασκευαστική ποιότητα, οργανώνοντας το έργο.
Επιχειρηματικά, κύριο σκέλος της αμοιβής αποδίδεται στον συμπράττοντα, ο οποίος τυπικά είναι υπεύθυνος της μελέτης εφαρμογής και του γενικού συντονισμού για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα. Ο συνθέτης αρχιτέκτων απασχολείται βραχύχρονα, με έμφαση στην επίλυση όλων των ορατών σχεδιαστικών θεμάτων σε επίπεδο προμελέτης και οριστικής μελέτης και πολύ λιγότερο στο σκέλος της παραγωγής και αναλυτικής λειτουργικής διεκπεραίωσης.
Στελέχωση και στόχοι
Αντίστοιχων μεγεθών είναι τα μελετητικά επιτελεία: οι συμπράττοντες οργανώνονται με πολλαπλάσιο υπαλληλικό δυναμικό από τους συνθέτες και αντίστοιχα κυμαίνεται ο μέσος όρος ηλικίας και ποιότητας βιογραφικού των απασχολούμενων: οι συνθέτες προσλαμβάνουν νεαρούς υποσχόμενους και μαχητικούς αρχιτέκτονες, συχνά απόφοιτους θρυλικών πανεπιστημιακών σχολών οι οποίοι δίνουν προτεραιότητα στο ενδιαφέρον του έργου και όχι στις απολαβές, ενώ οι συμπράττοντες τυπικά επανδρώνονται με επαγγελματίες μεγαλύτερης ηλικίας και εμπειρίας, εραστές της πειθαρχικής διεκπεραίωσης με συγκρατημένες φιλοδοξίες.
Οι συνθέτες απευθύνονται με το έργο τους στο ευρύ πελατειακό κοινό και πιθανώς στο ακαδημαϊκό περιβάλλον της αρχιτεκτονικής, ενώ οι συμπράττοντες στους επαγγελματικούς κύκλους των κατασκευαστών και μηχανικών, υποσχόμενοι ομαλή συνεργασία υψηλού επαγγελματισμού.
Χαρακτηριστικά, σε αμερικανικό έδαφος η εξειδίκευση των associate architects είναι πολύ συγκεκριμένη ανά κτιριακό είδος, αντανακλώντας τη συστηματικοποίηση των κτιριακών τυπολογιών και των λειτουργικών προγραμμάτων οργάνωσης σε σαφείς επαναληπτικές γενικευμένες νόρμες. Αντίθετα, οι συνθέτες αποφέυγουν εξ’ ορισμού την εξειδίκευση ως στοιχείο που αναστέλλει τον υγιή αρχιτεκτονικό πειραματισμό.
Σχετικές Δημοσιεύσεις:
- ΔΟΜΗΣΙΜΕΣ ΥΛΕΣ ΩΣ ΑΦΕΤΗΡΙA ΝΕΑΣ ΜΟΡΦΟΛΟΓΙΑΣ (ΜΕΡΟΣ Α) ( 20 Οκτώβριος, 2007 )
- HORROR VACUI: ΣΥΓΧΩΡΗΣΗ ΚΑΙ ΣΤΕΝΟΧΩΡΙΑ ΣΤΟ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΟ ΑΣΤΙΚΙΣΜΟ. ( 21 Ιούνιος, 2005 )
- ΑΤΤΙΚΗ_ΕΚΤΟΠΙΑ ( 16 Νοέμβριος, 2012 )
- ΠΑΡΟΔΙΕΣ ΠΡΟΘΗΚΕΣ ΚΑΙ ΥΠΕΡΑΣΤΙΚΗ ΑΝΟΙΚ[ΕΙ]ΟΔΟΜΗΣΗ: ΕΝΑ ΑΝΑ-ΔΡΟΜΙΚΟ ΙΔΕΟΛΟΓΗΜΑ ( 16 Ιανουάριος, 2007 )
- Ο αστικισμός της αυτοκίνησης ( 23 Ιανουάριος, 2012 )
- ΤΟ ΥΠΕΡΜΕΓΕΘΕΣ ΚΤΙΡΙΟ: ΤΕΛΟΣ ΚΑΙ ΑΠΑΡΧΗ ΤΗΣ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗΣ ( 30 Μάιος, 2012 )
- ΤΟ ΥΠΕΡΜΕΓΕΘΕΣ ΚΤΙΡΙΟ: ΤΕΛΟΣ ΚΑΙ ΑΠΑΡΧΗ ΤΗΣ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗΣ ( 28 Ιούνιος, 2012 )
- ΠΡΟΦΗΤΕΣ ΤΗΣ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗΣ-ΜΕΡΟΣ Α' ( 20 Μάιος, 2007 )
- ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΚΑΤΟΙΚΙΑ: ΑΠΟ ΤΟ ΑΝΩΙ ΣΤΟ ΔΙΑΜΕΡΙΣΜΑ (ΜΕΡΟΣ Α') ( 23 Αύγουστος, 2008 )
- ΠΡΟΦΗΤΕΣ ΤΗΣ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗΣ-ΜΕΡΟΣ Β' ( 15 Ιούνιος, 2007 )
- ΠΡΟΦΗΤΕΣ ΤΗΣ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗΣ-ΜΕΡΟΣ Γ' ( 10 Ιούλιος, 2007 )
- H AΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚH ΩΣ DISNEYWORLD-(ΜΕΡΟΣ Α) ( 30 Ιούλιος, 2007 )
- ΤΥΠΟΛΟΓΙΕΣ ΚΤΙΡΙΩΝ ΕΜΠΟΡΙΚΗΣ ΧΡΗΣΗΣ-(Γ'ΜΕΡΟΣ) ( 23 Μάρτιος, 2008 )
- H AΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚH ΩΣ DISNEYWORLD-(ΜΕΡΟΣ B) ( 28 Αύγουστος, 2007 )
- H AΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚH ΩΣ DISNEYWORLD-(ΜΕΡΟΣ Γ) ( 26 Σεπτέμβριος, 2007 )
- ΔΟΜΗΣΙΜΕΣ ΥΛΕΣ ΩΣ ΑΦΕΤΗΡΙA ΝΕΑΣ ΜΟΡΦΟΛΟΓΙΑΣ (ΜΕΡΟΣ B) ( 03 Νοέμβριος, 2007 )
- ΔΟΜΗΣΙΜΕΣ ΥΛΕΣ ΩΣ ΑΦΕΤΗΡΙA ΝΕΑΣ ΜΟΡΦΟΛΟΓΙΑΣ (ΜΕΡΟΣ Γ) ( 16 Νοέμβριος, 2007 )
- ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΑΡΜΟΝΙΑΣ (Α ΜΕΡΟΣ) ( 08 Δεκέμβριος, 2007 )
- ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΑΡΜΟΝΙΑΣ (Β ΜΕΡΟΣ) ( 28 Δεκέμβριος, 2007 )
- ΤΥΠΟΛΟΓΙΕΣ ΚΤΙΡΙΩΝ ΕΜΠΟΡΙΚΗΣ ΧΡΗΣΗΣ (Α'ΜΕΡΟΣ) ( 26 Ιανουάριος, 2008 )
- ΤΥΠΟΛΟΓΙΕΣ ΚΤΙΡΙΩΝ ΕΜΠΟΡΙΚΗΣ ΧΡΗΣΗΣ (Β'ΜΕΡΟΣ) ( 29 Φεβρουάριος, 2008 )
- TO AΣΤΥ ΤΟΥ ΜΕΛΛΟΝΤΟΣ (ΜΕΡΟΣ Α') ( 21 Απρίλιος, 2008 )
- TO AΣΤΥ ΤΟΥ ΜΕΛΛΟΝΤΟΣ (ΜΕΡΟΣ B') ( 27 Μάιος, 2008 )
- TO AΣΤΥ ΤΟΥ ΜΕΛΛΟΝΤΟΣ (ΜΕΡΟΣ Γ') ( 27 Ιούνιος, 2008 )
- TO AΣΤΥ ΤΟΥ ΜΕΛΛΟΝΤΟΣ (ΜΕΡΟΣ Δ') ( 22 Ιούλιος, 2008 )
- ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΚΑΤΟΙΚΙΑ: ΑΠΟ ΤΟ ΑΝΩΙ ΣΤΟ ΔΙΑΜΕΡΙΣΜΑ-(ΜΕΡΟΣ B') ( 23 Σεπτέμβριος, 2008 )
- ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΚΑΤΟΙΚΙΑ: ΑΠΟ ΤΟ ΑΝΩΙ ΣΤΟ ΔΙΑΜΕΡΙΣΜΑ -(ΜΕΡΟΣ Γ') ( 23 Οκτώβριος, 2008 )
- ΠΡΟΚΑΤΑΣΚΕΥΗ + ΟΥΤΟΠΙΑ (ΜΕΡΟΣ Β) ( 22 Ιανουάριος, 2009 )
- ΠΡΟΚΑΤΑΣΚΕΥΗ + ΟΥΤΟΠΙΑ (ΜΕΡΟΣ Γ) ( 20 Φεβρουάριος, 2009 )
- ΟΡΓΑΝΙΚΗ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ: Η ΦΥΣΗ ΩΣ ΠΡΟΤΥΠΟ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑΣ (ΜΕΡΟΣ Β) ( 19 Απρίλιος, 2009 )
- Forum > Lorum > Torum > Orum: η άσφαλτος* αστικότητα (ΜΕΡΟΣ Α) ( 23 Μάιος, 2009 )
- Forum > Lorum > Torum > Orum: η άσφαλτος* αστικότητα (ΜΕΡΟΣ Β) ( 21 Ιούνιος, 2009 )
- Ιδιωτεία, Ιδιοποίηση και Ιδιώτευση: ( 20 Ιούλιος, 2009 )
- Ο πολύφημος και ο περίφιμος : Προς μία βωβή αρχιτεκτονική; ( 21 Αύγουστος, 2009 )
- «πυρ-πόλις-ει»: πυρ-πόλη-ση και πυρ-πολίτες ( 08 Σεπτέμβριος, 2009 )
- YΠΕΡΒΟΛΕΣ ΚΑΙ ΠΑΡΑΒΟΛΕΣ ΣΤΟ ΑΤΤΙΚΟ ΤΟΠΙΟ (Μέρος Α) ( 21 Οκτώβριος, 2009 )
- YΠΕΡΒΟΛΕΣ ΚΑΙ ΠΑΡΑΒΟΛΕΣ ΣΤΟ ΑΤΤΙΚΟ ΤΟΠΙΟ (Μέρος Γ΄) ( 09 Ιανουάριος, 2010 )
- Αστικός αυτοκινητισμός ( 09 Φεβρουάριος, 2010 )
- ΜΥΘΟΠΛΑΣΙΑ ΚΑΙ ΕΝΥΠΟΓΡΑΦΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ Β’ ΣΥΝΕΧΕΙΑ ( 17 Μάρτιος, 2010 )
- VI: Unrecycling Cyclades. Α μέρος ( 04 Οκτώβριος, 2010 )
- Ημιυπαίθουσες [κολώνα στη γωνία] ( 30 Ιούλιος, 2011 )
- ΜΥΘΟΠΛΑΣΙΑ ΚΑΙ ΕΝΥΠΟΓΡΑΦΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ Γ’ ΣΥΝΕΧΕΙΑ ( 22 Απρίλιος, 2010 )
- Ετεροθαλείς τάσεις στην αρχιτεκτονική τεχνολογία ( 20 Μάιος, 2010 )
- Ετεροθαλείς τάσεις στην αρχιτεκτονική τεχνολογία. 2 ( 22 Ιούνιος, 2010 )
- Ετεροθαλείς τάσεις στην αρχιτεκτονική τεχνολογία. 3 ( 27 Ιούλιος, 2010 )
- Επαναξετάζοντας το High-Tech (A' Συνέχεια) ( 25 Αύγουστος, 2010 )
- Επαναξετάζοντας το High-Tech (Β' Συνέχεια) ( 23 Σεπτέμβριος, 2010 )
- Επαναξετάζοντας το High-Tech (Γ' Συνέχεια) ( 21 Οκτώβριος, 2010 )
- VI: Unrecycling Cyclades. Β μέρος ( 14 Οκτώβριος, 2010 )
- Δομές οργάνωσης κτιρίων γραφείων (A' Συνέχεια) ( 22 Νοέμβριος, 2010 )
- Translocality as a Post-Native Narrative ( 21 Φεβρουάριος, 2011 )
- Μεταξοίκηση: Συλλογική Μονο-κατοίκηση ( 08 Δεκέμβριος, 2010 )
- Δομές οργάνωσης κτιρίων γραφείων (Β' Συνέχεια) ( 27 Δεκέμβριος, 2010 )
- Δομές οργάνωσης κτιρίων γραφείων (Γ' Συνέχεια) ( 24 Ιανουάριος, 2011 )
- Η μετα-φυσική προβληματική της «βιώσιμης ανάπτυξης»(Μέρος 1) ( 19 Μάρτιος, 2011 )
- Η μετα-φυσική προβληματική της «βιώσιμης ανάπτυξης»(Μέρος 2) ( 23 Απρίλιος, 2011 )
- Η μετα-φυσική προβληματική της «βιώσιμης ανάπτυξης» (Μέρος 3) ( 22 Μάιος, 2011 )
- Αχρηστεκτονική: η λατρεμένη «ά-χρηστη» αρχιτεκτονική ( 25 Ιούνιος, 2011 )
- Άπειρα μέσα χωρίς «τέλος» ( 25 Αύγουστος, 2011 )
- Critical Paleontologism ( 23 Σεπτέμβριος, 2011 )
- Δημόσιος χώρος και συμπράξεις δημοσίου & ιδιωτικού τομέα. (Μέρος Α) ( 28 Οκτώβριος, 2011 )
- Δημόσιος χώρος και συμπράξεις δημοσίου & ιδιωτικού τομέα. (Μέρος B) ( 25 Νοέμβριος, 2011 )
- Από το Genius Loci στο Genius Mickey ( 16 Μάρτιος, 2012 )
- Ο Mies κι εμείς ( 27 Σεπτέμβριος, 2012 )
- Ορθοθήκη. Κατοικία στο Ecuador ( 02 Απρίλιος, 2013 )
- Νέα μονοκατοικία, γλυπτοθήκη, εργαστήριο ( 19 Ιούλιος, 2013 )
- Αίμα, Τιμή, Αρχιτεκτονική ( 06 Δεκέμβριος, 2013 )
- Piloting Pilotis ( 31 Δεκέμβριος, 2013 )
- Escalteca of the Choetheque Series ( 01 Απρίλιος, 2014 )
- Schottheke of the Choetheque Series ( 01 Ιούνιος, 2014 )
- Floatheca Rh of the Choetheque Series ( 01 Αύγουστος, 2014 )
- Floatheca Sp of the Choetheque Series ( 26 Σεπτέμβριος, 2014 )
- O-theke of the Choetheque Series ( 11 Μάρτιος, 2015 )
- Floatheca Cy of the Choetheque Series ( 03 Ιανουάριος, 2015 )
- Ophthalteca ( 24 Ιούνιος, 2015 )
- Y-theca of the Choetheque Series ( 10 Οκτώβριος, 2015 )