ΜΟΝΙΜΕΣ ΣΤΗΛΕΣ
ARTI-PHYSIS
17 Μάρτιος, 2010
ΜΥΘΟΠΛΑΣΙΑ ΚΑΙ ΕΝΥΠΟΓΡΑΦΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ Β’ ΣΥΝΕΧΕΙΑ
Η φύση των επιχειρηματικών επιλογών τους αντανακλά τις ριζικά διαφορετικές κάστες των αρχιτεκτονικών αστέρων.
Αν ο ‘διαμαρτυρόμενος’ Rem Koolhaas εμφανίστηκε ως μέντορας της δημόσιας εικόνας της υψηλής ραπτικής Prada, ο συντηρητικότερος Robert A.M. Stern διατέλεσε ολόκληρη την τελευταία δεκαετία ως μέλος του διοικητικού συμβουλίου της πολυεθνικής Disney Corporation, ενώ ο συμμαθητής του Lord Foster σχεδόν μονοπωλεί προοδευτικά έργα δημόσιας χρήσης στο Λονδίνο και πολλές ευρωπαϊκές πόλεις. Η φύση των επιχειρηματικών επιλογών τους αντανακλά τις ριζικά διαφορετικές κάστες των αρχιτεκτονικών αστέρων.
Αρχιτεκτονική ονοματολογία
Οι φυλές των αρχιτεκτονικών γραφείων αντανακλώνται στις ονομασίες που προσδίδουν οι ίδιοι. Οι παρακάτω διεθνείς τυπολογίες είναι χαρακτηριστικές:
ΌΝΟΜΑ-ΕΠΩΝΥΜΟ ARCHITECTS: τίτλος που σηματοδοτεί ενυπόγραφα αρχιτεκτονικά γραφεία - design offices - κατά κόσμο γνωστά μόνο με το όνομα του δημιουργού τους. Σε εξώφυλλα μονογραφιών, αναγράφεται μόνο το όνομα του ιδρυτή, το κτιριακό έργο δεν παρουσιάζεται ως προϊόν ενός γραφείου, αλλά ως προσωπική καλλιτεχνική δραστηριότητα. Επικεντρώνονται στο ‘ενδιαφέρον’ σκέλος του έργου, ενώ τα συμπράττοντα γραφεία διεκπεραιώνουν το μη-θρυλικό τμήμα των εργασιών, στρατηγική που συχνά ‘κοστίζει’ σαφείς ανακολουθίες στο τελικό κτιριακό προϊόν.
ΕΠΩΝΥΜΟ ΑSSOCIATES: τυπική αμερικανική ονομασία αρχιτεκτονικών γραφείων με ουδέτερη συνθετική προσωπικότητα, αλλά σαφή επαγγελματική επίγνωση των ευθυνών εκπόνησης μελετών. Ο ρόλος τους είναι επίσημα αυτός του εξειδικευμένου συμπράττοντα αρχιτέκτονα –associate architect – που υποστηρίζει τα έργα ενυπόγραφου σχεδιασμού.
Ας σημειωθεί ότι η εγχώρια ορολογία ‘συνεργάτες’ εκφράζει πρότιστα το εργασιακό καθεστώς των απασχολούμενων σε αρχιτεκτονικά γραφεία, αλλά διαφέρει επί της ουσίας από τον όρο associates, ο οποίος αποτελεί βαθμό υπαλληλικής ιεραρχίας – ένα βήμα τυπικά πριν τον εταίρο (partner). Στην περίπτωση όμως της ονομασίας της εταιρίας, ο τίτλος –associates δηλώνει το ρόλο που ξεκάθαρα το γραφείο προτίθεται να αναλάβει, ότι δηλαδή ο ρόλος δεν είναι –architects, δεν υπογράφουν το έργο συνθετικά, αντίθετα, δηλώνουν επίσημα ότι απαρνούνται τον τίτλο αυτό και επωμίζονται το ρόλο της παραγωγής και διεκπεραίωσης.
EΠΩΝΥΜΟ & PARTNERS (παλαιότερα & ASSOCIATES): βρετανική κατά κύριο λόγο ‘ορολογία’ που δηλώνει ανώτατης κάστας αρχιτεκτονικό γραφείο. Χαρακτηριστική είναι η μετονομασία πολλών γραφείων του Λονδίνου από –associates σε –partners προς αποφυγήν της παρεξήγησης του ρόλου τους με την αμερικάνική έννοια του associate architect. Η αρχιτεκτονική ποιότητα του έργου τους είναι υψηλή και συνήθως αναλαμβάνουν όλα τα στάδια της μελέτης ελέγχοντας πλήρως τις παράμετρους υλοποίησης του έργου.
ΧΨΖ: Οι τριψήφιες εταιρικές επωνυμίες – αντιστοιχούν στα αρχικά των επωνύμων των ιδρυτών τους - χαρακτηρίζουν μια πρώτη γεννιά πολυεθνικών επιχειρηματικών –corporate- γραφείων με βάσεις ανά την υφήλιο και αναρίθμητα έργα, ακροβατώντας μεταξύ εμπορικοποίησης, ανωνυμίας και ποιότητας (Skidmore Owings & Merrill, Helmuth Obata Kassabaum, Kohn Pedersen Fox, κ.α.). Λόγω τεράστιου όγκου εργασιών, δύνανται να προβάλλουν επιλεκτικά τα ‘εικονογραφικότερα’ κτιριακά τους έργα. Τυπικά αναλαμβάνουν την πλήρη διεκπεραίωση ενός έργου με πλήρη γκάμα υπηρεσιών.
Χ’Ψ’Ζ’:Τα τελευταία χρόνια, ακολουθώντας το παράδειγμα του Οffice of Metropolitan Architecture OMA και του εμπορικότερου AMO του Rem Koolhaas, το μοτίβο των τριών γραμμάτων επανήλθε εκφράζοντας κυρίως αρχικά λογότυπων/φράσεων (Foreign Office Architects, NOX, FAT, MVRDV, κ.α.) σηματοδοτώντας γραφεία που αναζητούν πρότιστα την εφαρμογή προωθημένων ακαδημαϊκών τάσεων και απευθύνονται σε κοινό μέσα από την αρχιτεκτονική κοινότητα.
ΕΠΩΝΥΜΟ Α + ΕΠΩΝΥΜΟ Β: Εκπροσωπεί μικρού μεγέθους ‘υποσχόμενα’ γραφεία, με έντονα ανεπτυγμένο ενδιαφέρον για ακαδημαϊκή και πειραματική θεώρηση της αρχιτεκτονικής και συγκριτικά μειωμένο το επιχειρηματικό σκέλος.
ΈΝΝΟΙΑ: Πολλά νεοσύστατα αρχιτεκτονικά studios προτιμούν να αποσιωπήσουν τα ονόματά των μελών τους υιοθετώντας ως όνομα μια αφηρημένη έννοια (objectile, morphosis, asymptote, κ.α.), λειτουργώντας αντίστροφα από τα πολυπληθή επιχειρηματικά γραφεία: τουλάχιστον στην αρχή πρόκειται για προσωποπαγή αρχιτεκτονικά start ups και όχι συγκροτημένες επιχειρήσεις, οπότε το ‘αισθησιακό’ του ονόματος προσφέρει δεοντολογική και ιδεολογική αύρα, χαράζεται στη μνήμη, ενώ όταν επέλθει αναγνώριση, αντίστοιχα με rock μουσικές μπάντες, ανασύρονται τα μεμονωμένα πρωταγωνιστικά ονόματα (βλέπε Μorphosis και Thom Mayne, Asymptote και Hani Rashid, κ.α.) Αντίστροφα, στις πολυπληθείς επιχειρήσεις, τα ονόματα των διευθύνοντων γίνονται άμεσα διακριτά από το όνομα, ώστε να μην αμφισβητείται η ιεραρχία και να αναγνωρίζεται η ταυτότητα του ιδρυτή.
Συνθετικοί αστέρες
Η αρχιτεκτονική κατά κύριο λόγο έχει εξελιχθεί ως ελιτίστικη και πολυέξοδη ενασχόληση, ενώ τάσεις επαγγελματισμού –corporatism- συνήθως κατακρίνονται από τους κριτικούς αφού παραδίδουν τον αρχιτέκτονα στις ορέξεις της εμπορικότητας. Ανά την υφήλιο τα ισχυρά πολυπληθή γραφεία θέτοντας ως προτεραιότητα την επιχειρηματική τους ανάπτυξη, αποφεύγουν να συμμετάσχουν σε αρχιτεκτονικούς διαγωνισμούς - αναζητούν νέες αναθέσεις με οικονομικά πιο ασφαλείς μεθόδους. Ο ασύμφορος ηρωϊσμός των αρχιτεκτονικών διαγωνισμών αφορά κατά κύριο λόγο τα μικρότερα, περιπετειώδους θεώρησης γραφεία, και βασίζεται στην παρουσία ικανού κεφαλαίου για τη στήριξη των εξόδων των ομάδων εργασίας.
Κατά κανόνα, το αρχιτεκτονικό star system απαρτίζεται από ικανότατους συνθέτες που προέρχονται από την ανώτατη οικονομική κάστα. Νέα ταλέντα, οικονομικά ασθενέστερα, εντάσσονται στο δυναμικό ομάδων που παρουσιάζονται διεθνώς με την ηχηρή επωνυμία του καθοδηγητή. Το γεγονός ανακυκλώνεται ισχυροποιώντας το κύρος του ηγέτη, αυξάνοντας τις επιτυχίες, τη φήμη και τον αριθμό των ικανών νέων designers που πασχίζουν να μαθητεύσουν.
Σχετικές Δημοσιεύσεις:
- ΔΟΜΗΣΙΜΕΣ ΥΛΕΣ ΩΣ ΑΦΕΤΗΡΙA ΝΕΑΣ ΜΟΡΦΟΛΟΓΙΑΣ (ΜΕΡΟΣ Α) ( 20 Οκτώβριος, 2007 )
- HORROR VACUI: ΣΥΓΧΩΡΗΣΗ ΚΑΙ ΣΤΕΝΟΧΩΡΙΑ ΣΤΟ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΟ ΑΣΤΙΚΙΣΜΟ. ( 21 Ιούνιος, 2005 )
- ΑΤΤΙΚΗ_ΕΚΤΟΠΙΑ ( 16 Νοέμβριος, 2012 )
- ΠΑΡΟΔΙΕΣ ΠΡΟΘΗΚΕΣ ΚΑΙ ΥΠΕΡΑΣΤΙΚΗ ΑΝΟΙΚ[ΕΙ]ΟΔΟΜΗΣΗ: ΕΝΑ ΑΝΑ-ΔΡΟΜΙΚΟ ΙΔΕΟΛΟΓΗΜΑ ( 16 Ιανουάριος, 2007 )
- Ο αστικισμός της αυτοκίνησης ( 23 Ιανουάριος, 2012 )
- ΤΟ ΥΠΕΡΜΕΓΕΘΕΣ ΚΤΙΡΙΟ: ΤΕΛΟΣ ΚΑΙ ΑΠΑΡΧΗ ΤΗΣ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗΣ ( 30 Μάιος, 2012 )
- ΤΟ ΥΠΕΡΜΕΓΕΘΕΣ ΚΤΙΡΙΟ: ΤΕΛΟΣ ΚΑΙ ΑΠΑΡΧΗ ΤΗΣ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗΣ ( 28 Ιούνιος, 2012 )
- ΠΡΟΦΗΤΕΣ ΤΗΣ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗΣ-ΜΕΡΟΣ Α' ( 20 Μάιος, 2007 )
- ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΚΑΤΟΙΚΙΑ: ΑΠΟ ΤΟ ΑΝΩΙ ΣΤΟ ΔΙΑΜΕΡΙΣΜΑ (ΜΕΡΟΣ Α') ( 23 Αύγουστος, 2008 )
- ΠΡΟΦΗΤΕΣ ΤΗΣ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗΣ-ΜΕΡΟΣ Β' ( 15 Ιούνιος, 2007 )
- ΠΡΟΦΗΤΕΣ ΤΗΣ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗΣ-ΜΕΡΟΣ Γ' ( 10 Ιούλιος, 2007 )
- H AΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚH ΩΣ DISNEYWORLD-(ΜΕΡΟΣ Α) ( 30 Ιούλιος, 2007 )
- ΤΥΠΟΛΟΓΙΕΣ ΚΤΙΡΙΩΝ ΕΜΠΟΡΙΚΗΣ ΧΡΗΣΗΣ-(Γ'ΜΕΡΟΣ) ( 23 Μάρτιος, 2008 )
- H AΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚH ΩΣ DISNEYWORLD-(ΜΕΡΟΣ B) ( 28 Αύγουστος, 2007 )
- H AΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚH ΩΣ DISNEYWORLD-(ΜΕΡΟΣ Γ) ( 26 Σεπτέμβριος, 2007 )
- ΔΟΜΗΣΙΜΕΣ ΥΛΕΣ ΩΣ ΑΦΕΤΗΡΙA ΝΕΑΣ ΜΟΡΦΟΛΟΓΙΑΣ (ΜΕΡΟΣ B) ( 03 Νοέμβριος, 2007 )
- ΔΟΜΗΣΙΜΕΣ ΥΛΕΣ ΩΣ ΑΦΕΤΗΡΙA ΝΕΑΣ ΜΟΡΦΟΛΟΓΙΑΣ (ΜΕΡΟΣ Γ) ( 16 Νοέμβριος, 2007 )
- ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΑΡΜΟΝΙΑΣ (Α ΜΕΡΟΣ) ( 08 Δεκέμβριος, 2007 )
- ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΑΡΜΟΝΙΑΣ (Β ΜΕΡΟΣ) ( 28 Δεκέμβριος, 2007 )
- ΤΥΠΟΛΟΓΙΕΣ ΚΤΙΡΙΩΝ ΕΜΠΟΡΙΚΗΣ ΧΡΗΣΗΣ (Α'ΜΕΡΟΣ) ( 26 Ιανουάριος, 2008 )
- ΤΥΠΟΛΟΓΙΕΣ ΚΤΙΡΙΩΝ ΕΜΠΟΡΙΚΗΣ ΧΡΗΣΗΣ (Β'ΜΕΡΟΣ) ( 29 Φεβρουάριος, 2008 )
- TO AΣΤΥ ΤΟΥ ΜΕΛΛΟΝΤΟΣ (ΜΕΡΟΣ Α') ( 21 Απρίλιος, 2008 )
- TO AΣΤΥ ΤΟΥ ΜΕΛΛΟΝΤΟΣ (ΜΕΡΟΣ B') ( 27 Μάιος, 2008 )
- TO AΣΤΥ ΤΟΥ ΜΕΛΛΟΝΤΟΣ (ΜΕΡΟΣ Γ') ( 27 Ιούνιος, 2008 )
- TO AΣΤΥ ΤΟΥ ΜΕΛΛΟΝΤΟΣ (ΜΕΡΟΣ Δ') ( 22 Ιούλιος, 2008 )
- ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΚΑΤΟΙΚΙΑ: ΑΠΟ ΤΟ ΑΝΩΙ ΣΤΟ ΔΙΑΜΕΡΙΣΜΑ-(ΜΕΡΟΣ B') ( 23 Σεπτέμβριος, 2008 )
- ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΚΑΤΟΙΚΙΑ: ΑΠΟ ΤΟ ΑΝΩΙ ΣΤΟ ΔΙΑΜΕΡΙΣΜΑ -(ΜΕΡΟΣ Γ') ( 23 Οκτώβριος, 2008 )
- ΠΡΟΚΑΤΑΣΚΕΥΗ + ΟΥΤΟΠΙΑ (ΜΕΡΟΣ Β) ( 22 Ιανουάριος, 2009 )
- ΠΡΟΚΑΤΑΣΚΕΥΗ + ΟΥΤΟΠΙΑ (ΜΕΡΟΣ Γ) ( 20 Φεβρουάριος, 2009 )
- ΟΡΓΑΝΙΚΗ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ: Η ΦΥΣΗ ΩΣ ΠΡΟΤΥΠΟ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑΣ (ΜΕΡΟΣ Β) ( 19 Απρίλιος, 2009 )
- Forum > Lorum > Torum > Orum: η άσφαλτος* αστικότητα (ΜΕΡΟΣ Α) ( 23 Μάιος, 2009 )
- Forum > Lorum > Torum > Orum: η άσφαλτος* αστικότητα (ΜΕΡΟΣ Β) ( 21 Ιούνιος, 2009 )
- Ιδιωτεία, Ιδιοποίηση και Ιδιώτευση: ( 20 Ιούλιος, 2009 )
- Ο πολύφημος και ο περίφιμος : Προς μία βωβή αρχιτεκτονική; ( 21 Αύγουστος, 2009 )
- «πυρ-πόλις-ει»: πυρ-πόλη-ση και πυρ-πολίτες ( 08 Σεπτέμβριος, 2009 )
- YΠΕΡΒΟΛΕΣ ΚΑΙ ΠΑΡΑΒΟΛΕΣ ΣΤΟ ΑΤΤΙΚΟ ΤΟΠΙΟ (Μέρος Α) ( 21 Οκτώβριος, 2009 )
- YΠΕΡΒΟΛΕΣ ΚΑΙ ΠΑΡΑΒΟΛΕΣ ΣΤΟ ΑΤΤΙΚΟ ΤΟΠΙΟ (Μέρος Γ΄) ( 09 Ιανουάριος, 2010 )
- Αστικός αυτοκινητισμός ( 09 Φεβρουάριος, 2010 )
- ΜΥΘΟΠΛΑΣΙΑ ΚΑΙ ΕΝΥΠΟΓΡΑΦΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ Α’ ΣΥΝΕΧΕΙΑ ( 21 Φεβρουάριος, 2010 )
- VI: Unrecycling Cyclades. Α μέρος ( 04 Οκτώβριος, 2010 )
- Ημιυπαίθουσες [κολώνα στη γωνία] ( 30 Ιούλιος, 2011 )
- ΜΥΘΟΠΛΑΣΙΑ ΚΑΙ ΕΝΥΠΟΓΡΑΦΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ Γ’ ΣΥΝΕΧΕΙΑ ( 22 Απρίλιος, 2010 )
- Ετεροθαλείς τάσεις στην αρχιτεκτονική τεχνολογία ( 20 Μάιος, 2010 )
- Ετεροθαλείς τάσεις στην αρχιτεκτονική τεχνολογία. 2 ( 22 Ιούνιος, 2010 )
- Ετεροθαλείς τάσεις στην αρχιτεκτονική τεχνολογία. 3 ( 27 Ιούλιος, 2010 )
- Επαναξετάζοντας το High-Tech (A' Συνέχεια) ( 25 Αύγουστος, 2010 )
- Επαναξετάζοντας το High-Tech (Β' Συνέχεια) ( 23 Σεπτέμβριος, 2010 )
- Επαναξετάζοντας το High-Tech (Γ' Συνέχεια) ( 21 Οκτώβριος, 2010 )
- VI: Unrecycling Cyclades. Β μέρος ( 14 Οκτώβριος, 2010 )
- Δομές οργάνωσης κτιρίων γραφείων (A' Συνέχεια) ( 22 Νοέμβριος, 2010 )
- Translocality as a Post-Native Narrative ( 21 Φεβρουάριος, 2011 )
- Μεταξοίκηση: Συλλογική Μονο-κατοίκηση ( 08 Δεκέμβριος, 2010 )
- Δομές οργάνωσης κτιρίων γραφείων (Β' Συνέχεια) ( 27 Δεκέμβριος, 2010 )
- Δομές οργάνωσης κτιρίων γραφείων (Γ' Συνέχεια) ( 24 Ιανουάριος, 2011 )
- Η μετα-φυσική προβληματική της «βιώσιμης ανάπτυξης»(Μέρος 1) ( 19 Μάρτιος, 2011 )
- Η μετα-φυσική προβληματική της «βιώσιμης ανάπτυξης»(Μέρος 2) ( 23 Απρίλιος, 2011 )
- Η μετα-φυσική προβληματική της «βιώσιμης ανάπτυξης» (Μέρος 3) ( 22 Μάιος, 2011 )
- Αχρηστεκτονική: η λατρεμένη «ά-χρηστη» αρχιτεκτονική ( 25 Ιούνιος, 2011 )
- Άπειρα μέσα χωρίς «τέλος» ( 25 Αύγουστος, 2011 )
- Critical Paleontologism ( 23 Σεπτέμβριος, 2011 )
- Δημόσιος χώρος και συμπράξεις δημοσίου & ιδιωτικού τομέα. (Μέρος Α) ( 28 Οκτώβριος, 2011 )
- Δημόσιος χώρος και συμπράξεις δημοσίου & ιδιωτικού τομέα. (Μέρος B) ( 25 Νοέμβριος, 2011 )
- Από το Genius Loci στο Genius Mickey ( 16 Μάρτιος, 2012 )
- Ο Mies κι εμείς ( 27 Σεπτέμβριος, 2012 )
- Ορθοθήκη. Κατοικία στο Ecuador ( 02 Απρίλιος, 2013 )
- Νέα μονοκατοικία, γλυπτοθήκη, εργαστήριο ( 19 Ιούλιος, 2013 )
- Αίμα, Τιμή, Αρχιτεκτονική ( 06 Δεκέμβριος, 2013 )
- Piloting Pilotis ( 31 Δεκέμβριος, 2013 )
- Escalteca of the Choetheque Series ( 01 Απρίλιος, 2014 )
- Schottheke of the Choetheque Series ( 01 Ιούνιος, 2014 )
- Floatheca Rh of the Choetheque Series ( 01 Αύγουστος, 2014 )
- Floatheca Sp of the Choetheque Series ( 26 Σεπτέμβριος, 2014 )
- O-theke of the Choetheque Series ( 11 Μάρτιος, 2015 )
- Floatheca Cy of the Choetheque Series ( 03 Ιανουάριος, 2015 )
- Ophthalteca ( 24 Ιούνιος, 2015 )
- Y-theca of the Choetheque Series ( 10 Οκτώβριος, 2015 )