ΜΟΝΙΜΕΣ ΣΤΗΛΕΣ
360º Αρχιτεκτονική
02 Φεβρουάριος, 2017
Ο Κίνδυνος που Παραμονεύει Εντός των Πυλών
Στον πολυβραβευμένο Κυνόδοντα του Γιώργου Λάνθιμου (2009) η τυραννική εξουσία που ασκεί ο αυταρχικός πατέρας στην οικογένειά του είναι θεμελιωμένη σε μια συνεχώς καλλιεργούμενη προοπτική τρόμου.
Δείτε ολόκληρο το άρθρο στην αγγλική έκδοση.
Στον πολυβραβευμένο Κυνόδοντα του Γιώργου Λάνθιμου (2009) η τυραννική εξουσία που ασκεί ο αυταρχικός πατέρας στην οικογένειά του είναι θεμελιωμένη σε μια συνεχώς καλλιεργούμενη προοπτική τρόμου. Ασπαζόμενος συντηρητικές, παραδοσιακές οικογενειακές αξίες και με κίνητρα που δείχνουν αγαθά και κοινότοπα -την προστασία των παιδιών, τη διατήρηση της αγνότητάς τους και τη σωστή διαπαιδαγώγησή τους- ο μάλλον θλιβερός αλλά και ανατριχιαστικά οικείος pater familias του Κυνόδοντα κατασκευάζει και συντηρεί έναν ανεξάρτητο, απόλυτα ιδιωτικό κόσμο, αποκλεισμένο από την κοινωνία και πέραν του νόμου και του κράτους. Στη δυστοπία της κινηματογραφικής ταινίας του Λάνθιμου, η κοινωνική και χωρική απομόνωση έχουν οδηγηθεί στην ακραία τους μορφή, την οχυρωμένη πυρηνική οικογένεια, από την οποία δεν υπάρχει προοπτική εξόδου. Στο όνομα της ασφάλειας κατά των κινδύνων που παραμονεύουν προ των πυλών της περιφραγμένης, προαστιακής μονοκατοικίας, καταλύεται κάθε έννοια της ελευθερίας, η συστηματική βία εσωτερικεύεται και γίνεται αυτοκαταστροφική.
Ο Κυνόδοντας ενοχλεί, προκαλεί και αναστατώνει το θεατή, ωθώντας τα κοινωνικά στερεότυπα και τη ρητορική του φόβου στην ακραία και τρομακτική τους κατάληξη, αποκαλύπτοντας τη σκοτεινή τους πλευρά μέσα σ' ένα περιβάλλον λουσμένο στο φως. Ο Γιώργος Λάνθιμος καλεί τον θεατή να προβάλλει πάνω στους κυριολεκτικά ανώνυμους χαρακτήρες του Κυνόδοντα τη δική του σκοτεινή πλευρά και τους προσωπικούς του μύθους και αυταπάτες. Επιστρατεύοντας το δημιουργικό πνεύμα του κοινού του, ο σκηνοθέτης προσβλέπει στην ικανότητα του θεατή να δώσει τις δικές του απαντήσεις στα καίρια ερωτήματα που θέτει η ταινία, τα οποία συνδέονται άμεσα με τη σύγχρονη πραγματικότητα και όχι μόνο την ελληνική.
Κυνόδοντας (2009), σκηνοθεσία Γιώργος Λάνθιμος, σενάριο Γιώργος Λάνθιμος και Ευθύμης Φιλίππου, παραγωγή Γιώργος Τσούργιαννης, Αθηνά Τσαγκάρη και Ηρακλής Μαυροειδής.
Σχετικές Δημοσιεύσεις:
- Από τις Ακτές του Ρίο ντε Τζανέϊρο ως την Ενδοχώρα της Μπραζίλια: ( 08 Αύγουστος, 2009 )
- 360 Μοίρες Αρχιτεκτονική ( 10 Οκτώβριος, 2009 )
- Οι Ρίζες της Βιομηχανίας της Εικόνας ( 27 Οκτώβριος, 2009 )
- Anish Kapoor: Μη Αντικειμενικά Αντικείμενα ( 26 Νοέμβριος, 2009 )
- Αγάπα τον Πλανήτη σου ( 28 Δεκέμβριος, 2009 )
- Ο Πολιτισμός της Ευρώπης υπό Απειλή ( 28 Ιανουάριος, 2010 )
- Από Πέτρα και Νερό, για το Ανθρώπινο Σώμα ( 28 Φεβρουάριος, 2010 )
- Συζήτηση με τη Στυλιανή Φιλίππου ( 26 Ιούλιος, 2014 )
- Bokja: «Μια Γυναικεία Υπόθεση» ( 28 Μάρτιος, 2010 )
- Η Μπραζίλια από την Αρχή, πριν από πενήντα Χρόνια ( 07 Απρίλιος, 2010 )
- Μπραζίλια, «πρωτεύουσα των αυτοκινητοδρόμων και των αεροδρόμων» ( 30 Απρίλιος, 2010 )
- Η Μόνιμη Διεθνής Έκθεση του Oscar Niemeyer στην Τρίπολη ( 29 Μάιος, 2010 )
- Μαθαίνοντας από το Μαϊάμι ( 10 Ιούλιος, 2010 )
- Το Μεγαλύτερο Θέαμα στην Παραλία ( 08 Αύγουστος, 2010 )
- Oscar Niemeyer: Curves of Irreverence ( 30 Μάρτιος, 2011 )
- Οι Σαύρες της Τζενέ ( 26 Σεπτέμβριος, 2010 )
- Η Μεταμόρφωση της Μοδιστρικής ( 29 Οκτώβριος, 2010 )
- Μια Άλλη Αθήνα Είναι Εφικτή ( 02 Δεκέμβριος, 2010 )
- Από το Χουάν Ο’Γκόρμαν για τον Ντιέγκο Ριμπέρα και τη Φρίντα Κάλο ( 28 Φεβρουάριος, 2011 )
- Ρομπέρτο Μπούρλε Μαρξ : Η Θαυμαστή Τέχνη του Σχεδιασμού Τοπίου ( 27 Μάιος, 2011 )
- Ο Κίνδυνος που Παραμονεύει Εντός των Πυλών ( 02 Φεβρουάριος, 2017 )
- Eσωστρεφές σπίτι ( 02 Φεβρουάριος, 2017 )
- Eduardo Souto de Moura ( 21 Νοέμβριος, 2011 )