ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΕΣ
2009-10
Φοιτήτριες: Στέλλα Παπάζογλου, Μαριάννα Καζάκου
Επιβλέπουσα Καθηγήτρια: Βάνα Τεντοκάλη
Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, Α. Π. Θ.
Ημερομηνία υποστήριξης: Πέμπτη 2 Ιουλίου 2010
Η διπλωματική μας εργασία έχει ως θέμα την επέμβαση στην περιοχή του παλαιού σιδηροδρομικού σταθμού των Μηλεών στο Πήλιο και τη σύνδεσή του με τον οικισμό.
Αφορμή για την εκκίνησή μας στάθηκε αφ' ενός το ταξίδι με το πολύφημο «τραινάκι του Πηλίου» και αφ' ετέρου ο τόπος, το βουνό των Κενταύρων, ως ανάγλυφο, ως φύση, ως μύθος. Αναζητούμε λοιπόν τι συμβαίνει ανάμεσα στη διαδρομή και τις στάσεις, στο εν-δια-μεσό τους δηλαδή, και με ποιες σχέσεις συνδέονται.
Ο τρόπος προσέγγισης που ακολουθήσαμε ώστε να βρούμε τα εργαλεία δουλειάς ξεκίνησε με μία αυτόματη καταγραφή της διαδρομής του τραίνου σε γραπτό, σχεδιασμένο και κατασκευασμένο κείμενο- μακέτα, το οποίο στη συνέχεια προσπαθήσαμε να περιγράψουμε με όρους δομής έτσι ώστε να μπορέσουμε να αποκωδικοποιήσουμε τον τρόπο με τον οποίο εμείς οι ίδιες συνθέσαμε την καταγραφή μας.
Επίσης, η μελέτη του έργου του Victor Vasarely και ιδίως ο τρόπος με τον οποίο χρησιμοποιούσε τον κάναβο, μας έδωσε μία άλλη οπτική για το πώς θα μπορούσαμε να διαβάσουμε τον τόπο, δηλαδή τα κενά και τα πλήρη του αλλά και την τοπογραφία.
Αυτό που εντοπίζουμε λοιπόν, είναι ένα σύστημα κενών, μία σειρά από πτυχώσεις αλλά και ένα σύστημα κανάβου στον τόπο.
Τα τρία παραπάνω συστήματα αποτέλεσαν τα εργαλεία μας στον σχεδιασμό.
Χρησιμοποιούμε το σύστημα των κενών προβάλλοντας τα στον τόπο. Αφού τα αναδιανέμουμε βάση λειτουργικών κριτηρίων (είσοδοι- έξοδοι, ποιότητα εδάφους, κινήσεις πεζών, τροχιά τρένου) στην περιοχή του σταθμού, αυτά τα κενά λειτουργούν ως οδηγοί για το δεύτερο μας εργαλείο, την πτύχωση. Στόχος μας ήταν μέσω των πτυχώσεων να δημιουργήσουμε ένα νέο ανάγλυφο στο έδαφος, εν είδη γλυπτού, το οποίο θα είναι σχεδόν πλήρως προσβάσιμο και βατό, και το οποίο θα μπορεί να λειτουργεί ανεξάρτητα από τις διαδρομές που θα σχεδιάζαμε στο τοπίο. Τέλος ο κάναβος αποτελεί τα ίχνη πάνω στα οποία θα πραγματοποιηθεί το κτισμένο μας, δηλαδή ράμπες ή σκάλες αλλά και κάποια κτήρια.
Περνώντας σε μικρότερη κλίμακα και θέλοντας να επιλύσουμε τη σχέση του πεζού τόσο με τη διαδρομή του τραίνου και τον τερματικό σταθμό αλλά και με τον πολύ κοντινό οικισμό, επιλέξαμε ως προσέγγιση τη νοητή συνέχιση της διαδρομής του τραίνου για τον πεζό. Έτσι μελετήσαμε τις χωρικές καταστάσεις που συναντήσαμε κατά τη διάρκεια της διαδρομής του τραίνου και τις μεταφράσαμε σε χωρικές ποιότητες της επέμβασής μας, μετατρέποντας έτσι τον τερματικού σταθμού σε αφετηρία μίας καινούργιας διαδρομής για τον περιπατητή.
Δημιουργήσαμε παράλληλες πορείες διαδρομών και διαζωμάτων με τις πτυχώσεις του εδάφους και μία σχεδόν κάθετη σε αυτές πορεία ανάβασης με σκάλες και ράμπες χρησιμοποιώντας τα ίχνη του κανάβου.
Η συνολική κίνηση που θελήσαμε να επιτύχουμε είναι κατά βάση αμιγής και τα δύο συστήματα να βρίσκονται σε άμεση σχέση μεταξύ τους. Η πορεία συνεχίζεται και μέσα από τα κτήρια που συμπληρώνουν την αφήγηση σε μια εναλλαγή κενού και πλήρους, κάθε ένα με διαφορετική θεματική στα πλαίσια της πολιτισμικής κινητικότητας που υπάρχει και αναπτύσσεται στον τόπο.
Έτσι λοιπόν, όπως αντίστοιχα συμβαίνει με τις διαφορετικές αναγνώσεις και την πολυπλοκότητα μιας διαδρομής, η πρόταση δίνει μια σειρά από διαφορετικούς τρόπους μετάβασης όπου καθένας μπορεί να επιλέξει τη δική του πορεία. Πρόκειται για μία εναλλαγή χωρικών εμπειριών έχοντας ως αφορμή την διαδρομή του ιστορικού τραίνου του Πηλίου.
Διπλωματικές & Ερευνητικές Εργασίες - Το greekarchitects.gr, προτείνει μια θεματική ενότητα, στην οποία παρουσιάζονται πτυχιακές ή ερευνητικές εργασίες φοιτητών από σχολές πολυτεχνείων της Ελλάδας και του εξωτερικού. Οι ενδιαφερόμενοι /νες μπορούν να μας στείλουν την διπλωματική τους εργασία.