ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΕΣ
Συμμετοχές 2012
23 Ιανουάριος, 2013
(118.12) Κινητή Μονάδα Ιατρικής Περίθαλψης
Σχεδιασμένη για τους πολίτες που έχουν ανάγκη πρόσβασης σε νοσοκομειακές εγκαταστάσεις, με γνώμονα την εργονομία, την ολοκληρωμένη λειτουργία και την ανθρώπινη αντιμετώπιση των ασθενών.
Φοιτητές: Δαγκλής Δημήτρης, Τσιχριτζής Λεωνίδας
Επιβλέπων Καθηγητής: Τριανταφυλλίδης Γεώργιος
Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, Τμήμα Αρχιτεκτόνων Μηχανικών
Ημερομηνία Παρουσίασης: 5 Ιουλίου 2012
Μια σύγχρονη ιατρική μονάδα αντιμετώπισης καθημερινών αναγκών - περιστατικών, με ιδιαίτερο χαρακτηριστικό την αυτονομία, την ευκολία μεταφοράς και χρήσης. Σχεδιασμένη για τους πολίτες που έχουν ανάγκη πρόσβασης σε νοσοκομειακές εγκαταστάσεις, με γνώμονα την εργονομία, την ολοκληρωμένη λειτουργία και την ανθρώπινη αντιμετώπιση των ασθενών. Μια πιθανή μελλοντική άποψη στις κινούμενες κατασκευές.
Ο τομέας της ιατρικής περίθαλψης αποτελεί ένα βασικό στόχο της κρατικής πρόνοιας και παροχής υπηρεσιών προς τους πολίτες. Παρόλα αυτά, δεν έχουν, όλα τα κομμάτια του πληθυσμού εύκολη πρόσβαση στις διάφορες υπηρεσίες ιατρικής μέριμνας και υποστήριξης. Αυτό συμβαίνει για ποικίλους λόγους, αλλά ξεχωρίζουν δύο. Ο ένας αφορά τους κοινωνικοοικονομικούς παράγοντες και ο άλλους τους γεωγραφικούς. Όσον αφορά τον πρώτο παράγοντα, ο κρατικός προϋπολογισμός για τον τομέα της υγείας μειώνεται συνεχώς, εμφανίζοντας σημαντικές ελλείψεις σε ιατρικό προσωπικό, φάρμακα, εξοπλισμό και εγκαταστάσεις. Όσον αφορά τους γεωγραφικούς λόγους, αυτοί σχετίζονται άμεσα με την τοπογραφία και τη μορφολογία της χώρας. Η ύπαρξη πολλών οροσειρών αλλά, απομακρυσμένων νησιών αλλά και η έλλειψη υποδομών, δεν ευνοούν τις εύκολες μετακινήσεις του πληθυσμού.
Για το λόγο θεωρήθηκε ότι ο βέλτιστος τρόπος για την κάλυψη των ιατρικών αναγκών των πληθυσμιακών ομάδων που ζουν σε απομακρυσμένες περιοχές είναι η χρήση κινητών μονάδων ιατρικής περίθαλψης. Η προτεινόμενη κινητή μονάδα προσαρμόστηκε στις διαστάσεις ενός τρέιλερ φορτηγού, σύμφωνα με τις ευρωπαϊκές προδιαγραφές του κώδικα οδικής κυκλοφορίας και με διαστάσεις 12/2.6/4 μέτρα [μήκος/πλάτος/ύψος]. Το τρέιλερ έχει τη δυνατότητα να προσαρμόζεται σε οποιαδήποτε νταλίκα, η οποία θα το μεταφέρει σε διαφορετικές τοποθεσίες.
Πρωτεύων στόχος της ιδέας είναι η μεγιστοποίηση του ωφέλιμου χώρου του τρέιλερ. Ως αποτελεσματικότερος τρόπος για να πραγματοποιηθεί κάτι τέτοιο, θεωρήθηκε η ύπαρξη τριών όγκων, όπου στη διάρκεια μετακίνησης ο ένας θα βρίσκεται μέσα στον άλλον με σχεδόν μηδενικό κενό μεταξύ τους. Στο σημείο προσωρινής εγκατάστασης, ο ένας κατακόρυφος τοίχος θα ξεδιπλώνεται σε δύο κομμάτια, με τη βοήθεια υδραυλικών συστημάτων, δημιουργώντας το πάτωμα της μονάδας που θα στηρίζεται σε μεταλλικές βάσεις μεταβλητού μήκους, έτσι ώστε να έχει τη δυνατότητα να ισορροπεί ακόμα και σε μη επίπεδα εδάφη. Στη συνέχεια, οι δύο εσωτερικοί όγκοι κινούνται ευθύγραμμα σε μορφή 'φυσαρμόνικας' πάνω σε γραμμικούς οδηγούς και ράγες με τη βοήθεια ηλεκτροκίνητου μοτέρ μέχρι την τελική τους θέση. Κατά τη διάρκεια της κίνησής τους, κινούν ταυτόχρονα τους εσωτερικούς τοίχους και τον εξοπλισμό, διαμορφώνοντας τους εσωτερικούς χώρους. Με αυτόν τον τρόπο, τριπλασιάζεται, σχεδόν, ο ωφέλιμος χώρος της νταλίκας από 31,2 σε περίπου 80 τ.μ. στεγάζοντας 6 ιατρικές ειδικότητες: Μικροβιολόγος, Οδοντίατρος, Οφθαλμίατρος, Γυναικολόγος, Παθολόγος και Παιδίατρος.
Ο αρχικός ωφέλιμος όγκος της νταλίκας, στεγάζει τις λειτουργίες που δεν έχουν τη δυνατότητα μετακίνησης. Χώροι δηλαδή που έχουν ανάγκη για παροχή νερού, όπως ο οδοντίατρος, ο μικροβιολόγος και η τουαλέτα. Η διατήρησή τους σε σταθερό σημείο εξυπηρετεί την σύνδεση τους με τις δεξαμενές καθαρού νερού και αποβλήτων που βρίσκονται κάτω από το πάτωμά τους, στον αποθηκευτικό χώρο στη βάση του τρέιλερ. Στα άκρα αυτού του χώρου επιλέχθηκε να τοποθετηθούν τα ιατρεία και στο κέντρο η τουαλέτα. Η συγκεκριμένη θέση των ιατρείων συντελεί στην τοποθέτηση τους γύρω από ένα διάδρομο, ο οποίος γίνεται και η είσοδος της μονάδας και αξιοποιείται ως χώρος αναμονής των ασθενών. Παράλληλα, η τοποθέτηση των ιατρείων στην περίμετρο της μονάδας παρέχει σε αυτά το απαιτούμενο φυσικό φως, μειώνοντας την ανάγκη για τεχνητό φωτισμό.
Στη συνέχεια καταγράφτηκε ο ιατρικός εξοπλισμός που χρειάζονται οι επιστήμονες για να υλοποιήσουν τη δουλειά τους, καθώς και η μέση διάρκεια χρήσης τους ημερησίως. Η διάρκεια χρήσης τους είναι απαραίτητη για να υπολογιστεί η ενεργειακή κατανάλωση των μηχανημάτων και η δυνατότητα ύπαρξης ενεργειακής αυτονομίας. Παράλληλα, μελετήθηκε και το σύστημα κλιματισμού των εσωτερικών χώρων, καθώς και ο τρόπος μεταφοράς του ηλεκτρικού ρεύματος μεταξύ των διαφορετικών όγκων. Όσον αφορά τη θέρμανση, την ψύξη και τον αερισμό των εσωτερικών χώρων επιλέχθηκε σύστημα κλιματισμού με κανάλια. Όταν η μονάδα είναι ανοικτή η απόληξη του αγωγού της μίας οροφής συμπίπτει με την έναρξη του αγωγού της άλλης, συντελώντας στη συνεχή ροή του αέρα. Ενώ, όσον αφορά τη διοχέτευση ηλεκτρικού ρεύματος μεταξύ των διαφορετικών όγκων, επιτυγχάνεται μέσω συστήματος ραγών πάνω στις οποίες κινούνται τα καλώδια ηλεκτρικού ρεύματος. Τα καλώδια είναι συνεχόμενα, έχοντας σταθερό μήκος αλλά μεταβλητή θέση και βρίσκονται στους εξωτερικούς τοίχους.
Τα υλικά της κατασκευής επιλέχθηκαν με σκοπό να ικανοποιούν της δύο ιδιαιτερότητες της μονάδας: ότι η κατασκευή αποτελεί μία κινητή μονάδα και ταυτόχρονα στεγάζει χώρους ιατρείων. Εξωτερικά, τοποθετούνται λευκές πλάκες αλουμινίου πλάτους 1,2 μέτρων και πάχους ενός εκατοστού, επικαλυπτόμενες μεταξύ τους. Τα δάπεδα των εσωτερικών χώρων έχουν επικάλυψη βινυλίου, υλικό που καθαρίζεται εύκολα, δεν γλιστράει και χρησιμοποιείται συχνά σε νοσοκομειακούς χώρους. Εσωτερικά, οι οροφές έχουν επένδυση γυψοσανίδας σε λωρίδες, στις οποίες είναι ενσωματωμένος ο φωτισμός και οι απολήξεις του κλιματισμού. Οι εσωτερικοί τοίχοι αποτελούνται από σύνθετο λείο υλικό που έχει ως βάση το ξύλο και οι αποχρώσεις που παίρνουν είναι άσπρου, πορτοκαλί και γκρι χρώματος. Τα δομικά στοιχεία της κατασκευής έχουν μεταλλικό σκελετό ορθογώνιας διατομής και μόνωση διογκωμένης πολυστερίνης υψηλής πυκνότητας.
Τέλος, η ενέργεια που απαιτείται για τη λειτουργία της μονάδας, θα μπορεί να παρέχεται με σύνδεση στο κοινόχρηστο δίκτυο ηλεκτρικής ενέργειας. Ωστόσο, η μονάδα είναι σε θέση να παράγει εξ ολοκλήρου την ενέργεια που χρειάζεται κατά τη μεγαλύτερη διάρκεια του έτους. Για να επιτευχθεί κάτι τέτοιο, στις τρεις διαφορετικές οροφές μονάδας εγκαθίστανται φωτοβολταϊκοί ηλιακοί συλλέκτες. Παράλληλα, οι μπαταρίες που είναι τοποθετημένες στον αποθηκευτικό χώρο στη βάση του τρέιλερ είναι σε θέση να παρέχουν ενεργειακή αυτονομία έως 5 ημέρες. Επειδή όμως, η μονάδα έχει ανάγκη για καθαρό νερό αλλά και για προσωρινή αποθήκευση των υγρών αποβλήτων, οι 2 δεξαμενές που έχουν εγκατασταθεί είναι ικανές να καλύψουν τις ανάγκες της μονάδας για τουλάχιστον 5 ημέρες.
Διπλωματικές & Ερευνητικές Εργασίες - Το greekarchitects.gr, προτείνει μια θεματική ενότητα, στην οποία παρουσιάζονται πτυχιακές ή ερευνητικές εργασίες φοιτητών από σχολές πολυτεχνείων της Ελλάδας και του εξωτερικού. Οι ενδιαφερόμενοι /νες μπορούν να μας στείλουν την διπλωματική τους εργασία.