ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΕΣ

Συμμετοχες 2013

160.13 Δυνητικό τέχνημα

26 Απρίλιος, 2014

160.13 Δυνητικό τέχνημα

Δίκτυο fablab σε μια δημιουργική συνοικία.Cry

English version

Φοιτητές : Παπαλεξόπουλος Βασίλης, Ψάλτογλου Άρτεμις
Επιβλέποντες: Βεργόπουλος Σταύρος, Κομνηνός Νίκος
Τμήμα Αρχιτεκτόνων Μηχανικών, Πολυτεχνική Σχολή Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης
Τρίτη 25 Σεπτεμβρίου 2013

Ένα δυνητικό τέχνημα κινείται διαρκώς μεταξύ του δυνητικού και του εν ενεργεία υπαρκτού. Είναι ταυτόχρονα αποτοπικοποιημένο και αγγιστρωμένο σε συεγκεκριμένα «εδώ και τώρα».  Το πρόβλημα ενός δικτύου ψηφιακής κατασκευής σε μία δημιουργική συνοικία επιλύεται μέσω της ενεργοποίησής του στη περιοχή της Βαλαωρίτου για να επιστρέψει με την βοήθεια των ψηφιακών εργαλείων στο πεδίο προβλημάτων ως αυτόνομο δυνητικό τέχνημα.

Σκοπός αυτής της διπλωματικής εργασίας ήταν η διερεύνηση του σχεδιασμού ενός δυνητικού τεχνήματος. Ένα τέχνημα δυνητικοποιείται όταν αποτοπικοποιείται και ορίζεται πλέον σε ένα πεδίο προβλημάτων. Ποια είναι η διαδικασία σχεδιασμού ενός τέτοιου αντικειμένου; Ποιος είναι ο ρόλος των εν ενεργεία υπάρξεών του και σε ποιο βαθμό αυτές ορίζουν την σχεδιαστική διαδικασία;

 

Στην αρχή κάθε σχεδιαστικής διαδικασίας ορίζεται ένα υπαρκτό πρόβλημα στο οποίο καλείται ο αρχιτέκτονας να απαντήσει με την πρότασή του. Στην συγκεκριμένη εργασία το πρόβλημα ήταν η δημιουργία ενός δικτύου εργαστηρίων ψηφιακής κατασκευής στην περιοχή της Βαλαωρίτου στην Θεσσαλονίκη. Η περιοχή αυτή τα τελευταία χρόνια έχει οριστεί από τοπικούς φορείς (Δυναμό project space, Creativity Platform κ.α.) ως μία δημιουργική συνοικία λόγω της συγκέντρωσης δημιουργικών δραστηριοτήτων. Ερωτήματα τα οποία έπρεπε να απαντηθούν μέσω της εργασίας ήταν αφενός με ποιο τρόπο συνδέονται οι δημιουργικές δραστηριότητες με την ψηφιακή κατασκευή και αφετέρου κατά πόσο μπορεί ένα τέτοιο δίκτυο να εντείνει την συγκέντρωση αυτών στην περιοχή.

 

 

Στην προσπάθειά μας να δημιουργήσουμε το δυνητικό τέχνημα έπρεπε να προβληματοποιήσουμε την κατ' αρχάς το δίκτυο FabLab. Σημαντικό εργαλείο σε αυτή την διαδικασία αποτέλεσε το Grasshopper 3d για το Rhino 3D. Μέσω αυτού παραμετροποιήσαμε κεντρικά σημεία της πρότασης και συντάξαμε έναν αλγόριθμο χωροθέτησης και αξιολόγησης του δικτύου. Εισάγοντας στον αλγόριθμο δεδομένα τα οποία αφορούσαν τόσο την περιοχή, όπως το κτιριακό απόθεμα, όσο και την διαδικασία της ψηφιακής κατασκευής, όπως οι χωρικές απαιτήσεις των μηχανημάτων, ορίσαμε ένα προτεινόμενο δίκτυο που θα εξυπηρετούσε και ενίσχυε τις δημιουργικές δραστηριότητες της Βαλαωρίτου.

 

 

Τέλος, μέσω του ίδιου προγράμματος δημιουργήσαμε ένα δυνητικό τέχνημα για την επίλυση του κάθε εργαστηρίου. Ορίζοντας ένα γενικό οργανόγραμμα και εφαρμόζοντας το σε διαφορετικές περιπτώσεις ελέγξαμε ποια στοιχεία του αρχιτεκτονικού έργου, όπως ανοίγματα, σκάλες, πάγκοι εργασίας κ.α.,  μπορούσαν να παραμετροποιηθούν και καταφέραμε να δυνητικοποιήσουμε τόσο την ίδια την αρχιτεκτονική λύση όσο και την διαδικασία κατασκευής της. Στη συνέχεια, η περαιτέρω και σε μεγαλύτερη λεπτομέρεια επίλυση δύο ενεργοποιήσεων μας επέτρεψε να βελτιστοποιήσουμε το δυνητικό αυτό τέχνημα.

 

Μέσα από το σύνολο της παραπάνω διαδικασίας είδαμε με ποιο τρόπο το δυνητικό τέχνημα αν και αποτοπικοποιημένο, είναι διαρκώς αγκιστρωμένο σε συγκεκριμένα «εδώ και τώρα». Είναι απαραίτητη για την εφεύρεση του η διαρκής κίνηση μεταξύ «μέσα κι έξω», μεταξύ προβλήματος και λύσης.

 

Διπλωματικές & Ερευνητικές Εργασίες - Το greekarchitects.gr, προτείνει μια  θεματική ενότητα, στην οποία παρουσιάζονται πτυχιακές ή ερευνητικές εργασίες φοιτητών από σχολές πολυτεχνείων της Ελλάδας και του εξωτερικού. Οι ενδιαφερόμενοι /νες μπορούν να μας στείλουν την διπλωματική τους εργασία.

Share |
 

GreekArchitects Athens

Copyright © 2002 - 2024. Οροι Χρήσης. Privacy Policy.

Powered by Intrigue Digital