ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ
24 Νοέμβριος, 2011
Πανευρωπαϊκός αρχιτεκτονικός διαγωνισμός για την μελέτη κατασκευής δύο πεζογεφυρών στον δήμο Πάφου (1ο βραβείο)
Η αρχιτεκτονική πρόταση για την πεζογέφυρα επί της λεωφόρου Τάσσου Παπαδόπουλου, μελέτη της Ελίνας Παττίχη, βραβεύτηκε με το 1ο βραβείο.
Η αρχιτεκτονική αυτή πρόταση για την πεζογέφυρα επί της λεωφόρου Τάσσου Παπαδόπουλου εξασφαλίζει την ασφαλή και απρόσκοπτη διακίνηση των πεζών και των μαθητών των εκπαιδευτηρίων που εφάπτονται της λεωφόρου, ενώ προτείνει τη δημιουργία ενός έργου τοπόσημου, το οποίο θα συμβάλει στην αισθητική αναβάθμιση της περιοχής.
Λειτουργία - Ιδέα
Το πλάσιμο του ανάγλυφου της πεζογέφυρας καθορίστηκε από το λειτουργικό διάγραμμα της κυκλοφορίας των πεζών. Οι κατευθύνσεις των κινήσεων από και πρός τα σχολεία καθόρισαν σε κάτοψη την καμπύλη αυτή χειρονομία, με στόχο την οργανική προσαρμογή της κυκλοφορίας των πεζών. Στα κομβικά σημεία της κατακόρυφης κυκλοφορίας διαμορφώνονται διαπλατύνσεις για στάση και ξεκούραση.
Στο νοτιοδυτικό άκρο λόγω του περιορισμένου διαθέσιμου χώρου, επιλέγηκε κατακόρυφη κυκλοφορία με κλίμακα και ανελκυστήρα για τα άτομα με ειδικές ανάγκες. Προνοήθηκε ένα κενό 40 εκατοστών παρά το κλιμακοστάσιο, ώστε οι ποδηλάτες να σέρνουν τα ποδήλατά τους εάν δεν χρησιμοποιούν τον ανελκυστήρα. Στην βορειοανατολική αφετηρία της γέφυρας προς το Γυμνάσιο, η πεζογέφυρα προσαρμοζόμενη στη μορφολογία του εδάφους, καταλήγει απευθείας στην αυλή του Γυμνασίου λόγω της συμβατότητας του υψομέτρου του Σχολείου με την πεζογέφυρα (κλίση 3%). Στην ίδια πλευρά, με την κατασκευή δεύτερου σκέλους της πεζογέφυρας με μεγαλύτερη κλίση (5%) και σε συνδυασμό με τη διαμόρφωση κλίσης (ράμπας) επί του εδάφους (κλίσης 5%) η πεζογέφυρα οδηγεί στον αδιέξοδο δρόμο ικανοποιώντας έτσι όλους τους στόχους του κτιριολογικού προγράμματος. Για την άμεση πρόσβαση στην πεζογέφυρα από το βορειοανατολικό πεζοδρόμιο του δρόμου, κατασκευάζεται κλίμακα με δύο σκέλη, τα οποία αποτελούν και τη στήριξη της κατασκευής στο σημείο αυτό.
Τόσο τα κλιμακοστάσια όσο και η ράμπες αποτέλεσαν βασικές χαράξεις για το πλάσιμο της μορφής στο χώρο και τη δημιουργία στηρίξεων.
Θα πρέπει να σημειωθεί ότι για λόγους ασφάλειας, καθώς η πεζογέφυρα χρησιμοποιείται από μαθητές, έχει προνοηθεί μεγάλο ύψος στηθαίων που κυμαίνεται από 1.30μ. - 2.50μ, ύψος. Ιδιαίτερα στη βορειοδυτική παρειά της γέφυρας όπου διαμορφώνεται καθιστικό χώρος, το στηθαίο αυξάνεται σε ύψος.
Όσον αφορά στην τοπιοτέχνηση, ο σχεδιασμός της υπηρετεί το λειτουργικό διάγραμμα της γέφυρας ακολουθώντας τα γεωμετρικά της χαρακτηριστικά, με καμπύλες γραμμές οι οποίες πλάθουν χώρους κίνησης, κερκίδες, καθιστικούς χώρους και ανθοδόχες για χαμηλή και ψηλή φύτευση.
Κατασκευή - Ιδέα
Κατά τη διάρκεια της διερεύνυσης της σύνθεσης της μορφής της γέφυρας και πειραματιζόμενη με το εργαλείο του σχεδιαστικού προγάμματος που διαθέτω προέκυψε ένας σχεδιασμός βιομηχανικού τύπου.
Η πεζογέφυρα κατασκευάζεται με τρόπο κατα τον οποίο η πλατφόρμα διακίνησης και τα στηθαία συναποτελουν και τον φέροντα οργανισμό, ως μία αναδιπλούμενη επιφάνεια.
Αν σαρώσουμε την επιφάνεια αυτή κάτα την εγκάρια της τομή, θα δούμε ότι αυτή διαφοροποιείται, με αποτέλεσμα τη διαμόρφωση κλιμακοστασίων, ραμπών και καθιστικών χώρων.
Συγκεκριμένα, η κεντρική ζώνη του διαδρόμου που αποτελεί το κυρίως φέρον στοιχείο διαμορφώνεται από μεταλλική κυβοτοειδή διατομή μεταβλητών διαστάσεων, η οποία ακολουθεί την αρχιτεκτονική μορφή(εικονα 4). Οι υπόλοιπες επιφάνεις στηρίζονται προβολικά από την κεντρική ζώνη ως επίσης μεταλλικές κυβοτοειδείς διατομές. Προτεινόμενες ωπές στην μεταλλική επιφάνεια θα ελαφρύνουν την κατασκευή και θα μειώσουν την ειδική θερμοχωρητικότητά της.
Αρχιτέτκονας έργου : Ελίνα Παττίχη
Architect Engineer, National Technical University of Athens
Masters of Architecture and Urbanism (MArch), Design Research Laboratory, Architectural Association
Πολιτικός μηχανικός : Ανδρέας Ανδρέου
Συνεργάτης πολιτικός μηχανικός : Οδυσσέας Γεωργίου
Σχετικές Δημοσιεύσεις:
- Η πλωτή πλατεία της Γένοβα ( 20 Αύγουστος, 2005 )
- Ένα νέο σύμβολο για το Μπουένος Άιρες. ( 02 Ιούλιος, 2007 )
- 3 ΓΕΦΥΡΕΣ ΣΤΗΝ ΠΑΛΛΗΝΗ ( 02 Ιανουάριος, 2010 )
- Τόξα ( 27 Μάρτιος, 2008 )
- Οι 7 γέφυρες του Καλίνινγκραντ ( 28 Αύγουστος, 2011 )
- Μια οροφή γεμάτη δέσμες πρασίνου. ( 01 Απρίλιος, 2008 )
- Η αρχιτεκτονική της μετάβασης. Το νέο γεφύρι Calatrava στην Βενετία. ( 03 Σεπτέμβριος, 2007 )
- Santiago Calatrava ( 15 Ιανουάριος, 2004 )
- Η γέφυρα του Μετσόβου ( 29 Ιούλιος, 2011 )
- (173) Μουσείο Πέτρινου Γεφυριού ( 18 Σεπτέμβριος, 2012 )
- (228) Διαμορφώσεις και αθλητικές εγκαταστάσεις στον ποταμό Άραχθο ( 21 Σεπτέμβριος, 2012 )
- Πανευρωπαϊκός αρχιτεκτονικός διαγωνισμός για την μελέτη κατασκευής δύο πεζογεφυρών στον δήμο Πάφου (1ο βραβείο) ( 24 Νοέμβριος, 2011 )
- Πανευρωπαϊκός αρχιτεκτονικός διαγωνισμός για τη μελέτη κατασκευής δύο πεζογεφυρών στον δήμο Πάφου (2ο βραβείο) ( 20 Νοέμβριος, 2011 )
- Πανευρωπαϊκός αρχιτεκτονικός διαγωνισμός για τη μελέτη κατασκευής δύο πεζογεφυρών στον δήμο Πάφου (Έπαινος) ( 18 Νοέμβριος, 2011 )
- Στη Βρετανία η μεγαλύτερη ηλιακή γέφυρα στον κόσμο ( 22 Νοέμβριος, 2011 )
- [AMSTERDAM] Ιconic Pedestrian Bridge ( 22 Δεκέμβριος, 2011 )
- Carpinteira bridge, διαδρομή στον αέρα ( 18 Φεβρουάριος, 2012 )
- Το στρεβλό είδωλο ( 23 Μάρτιος, 2012 )
- Βραβεία [AMSTERDAM] Ιconic Pedestrian Bridge ( 23 Μάρτιος, 2012 )
- Πέρασμα πάνω από τον ΚΛΑΔΕΟ ΠΟΤΑΜΟ ( 11 Μάιος, 2012 )
- Αφιέρωμα στη γέφυρα Ρίου - Αντιρρίου (ντοκιμαντέρ) ( 24 Ιούνιος, 2013 )
- Κατάρρευση πεζογέφυρας στην Κωνσταντινούπολη ( 04 Σεπτέμβριος, 2014 )