ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΕΣ
Συμμετοχες 2015
29 Ιούλιος, 2015
Με το βήμα της Μήδειας
Η χωρική μεταφορά του μύθου της Μήδειας στο ακρωτήριο Μελαγκαβίου.
Φοιτήτρια : Δήμητρα Μιχοπούλου
Επιβλέπων Καθηγητής: Τάτλα Ελένη
Εσωτερικής Αρχιτεκτονικής, Διακόσμησης και Σχεδιασμού Αντικειμένων ΑΤΕΙ Αθηνών
Ημερομηνία παρουσίασης: 05/2015
Με την παρούσα μελέτη, διερευνάται η σημασία της κίνησης και της διαδρομής και πως αυτές, ουσιαστικά, μορφώνουν την αντίληψη που έχει ο εκάστοτε παρατηρητής για το τοπίο.Έμπνευση, πάνω στην οποία αρθρώθηκε η μελέτη, ο τραγικός μύθος της Μήδειας, ο οποίος γίνεται όχημα στο βιωματικό ταξίδι του επισκέπτη, με στόχο την κατανόηση του genious loci του ακρωτηρίου Μελαγκαβίου.
Ο μύθος, ως κομμάτι της ιστορίας και της ουσίας του τόπου, αποτελεί μια επέμβαση στο τοπίο και μια συνθήκη ένταξης σε αυτό. Υπό αυτό το πρίσμα, η ίδια η κίνηση του ανθρώπινου βλέμματος μέσα στον χώρο και η τριβή με τον μύθο όπως αυτός εκφράζεται χωρικά, αποκτά μια αρχιτεκτονική διάσταση, αφού διαμορφώνει ένα συγκεκριμένο τρόπο αντίληψης του χώρου. Η κίνηση αυτή, αφήνει τα ίχνη της πάνω στον χώρο, αποτελώντας ένα είδος «στοιχειώδους αρχιτεκτονικής». Αντίστροφα, όλες σχεδόν οι αρχιτεκτονικές πράξεις, αρθρώνονται πάνω σε μια κίνηση.
Με εργαλείο τον μύθο και την σκηνογραφική αντιμετώπιση του χώρου, ο επισκέπτης εισάγεται σε μια αλλιώτικη «παράσταση» στην οποία είναι ταυτόχρονα ηθοποιός και θεατής. Καλείται να αφουγκραστεί τα κοινωνικά και ηθικά ερωτήματα που απορρέουν από το διαχρονικό νόημα του μύθου της Μήδειας και να εννοήσει τον εαυτό του μέσα από την συμμετοχή, την πάλη, την συμπόρευση με το τοπίο, φτάνοντας τελικά στην λύτρωση.
H διαδρομή που προτείνεται, διαμορφώνεται από τα χωρικά ίχνη που αφήνει σαν απόηχο ο μύθος της Μήδειας, τα ίχνη που αφήνει η προδοσία, το πάθος, ο θάνατος. Ο περιηγητής γίνεται έρμαιο της δίνης του μύθου, εισάγεται σε έναν κόσμο που τον αναγκάζει να έρθει αντιμέτωπος με τον ίδιο του τον εαυτό, με τα συναισθήματά του, κάθε φορά που αντικρίζει ένα σήμείο - κλειδί αυτού του ιδιότυπου ταξιδιού. Στην σημασία της αρχαίας ελληνικής έννοιας της τραγωδίας, στην ψυχική οδύνη, την ταύτιση με τα δεινά και τις πράξεις του ήρωα, την συναισθηματική κορύφωση και την ανάγκη για κάθαρση είναι βασισμένος και διαμορφωμένος ο άξονας της διαδρομής πάνω στον οποίο μεταφέρεται χωρικά ο μύθος της Μηδειας.
\Ο μύθος ανατέμνεται σε πράξεις - σκηνές, που χωρικά αντιστοιχούν, η καθεμιά, σε μια κατασκευή - σκηνικό. Με αυτόν τον τρόπο, ο περιηγητής κατανοεί την εξέλιξη στην πλοκή του μύθου και εμβαθύνει στις συναισθηματικές αλλαγές που βιώνει μέσω της βιωματικής επαφής με το «σκηνικό». Η μορφή των κατασκευών και το νόημά της, τα υλικά απο τα οποία είναι κατασκευασμένες, η στοχευμένη χρήση του φωτός και της σκιάς, του κενού και του γεμάτου, συνεπάγεται συναισθηματική φόρτιση από την κάθε σκηνική μορφή στον επισκέπτη, νύξη στην οπτική του εντύπωση. Το αίσθημα της απώλειας και της ψυχικής κατάρρευσης, ώς αποτέλεσμα της κατάλυσης των ηθικών φραγμών και αξιών, μεταφράζεται χωρικά με την χρήση «σκαλωσιών». Η σκαλωσιά, ενώ χρησιμοποιείται ώς υποστηρικτική κατασκευή για την δημιουργία ενός νέου κτιρίου, ταυτόχρονα αποτελεί απο μόνη της ατελή, εφήμερη κατασκευή από υλικά που είναι έρμαια της φθοράς όπως το ξύλο και το οξειδωμενο μέταλλο. Το κάθε κομμάτι - σκηνικό της διαδρομής, μεταφράζει χωρικά την συναισθηματική - ψυχοσωματική κατάσταση της Μήδειας, συμπάσχει και συμπορεύεται με τον μύθο μέχρι την κάθαρση.
Διπλωματικές & Ερευνητικές Εργασίες - Το greekarchitects.gr, προτείνει μια θεματική ενότητα, στην οποία παρουσιάζονται πτυχιακές ή ερευνητικές εργασίες φοιτητών από σχολές πολυτεχνείων της Ελλάδας και του εξωτερικού. Οι ενδιαφερόμενοι /νες μπορούν να μας στείλουν την διπλωματική τους εργασία.