ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΕΣ ΜΑΤΙΕΣ
18 Μάρτιος, 2006
Βίοι παράλληλοι και αντίστροφοι
Ο αρχιτέκτων βλέπει τα κτίριά του να ορθώνονται ελεύθερα μέσα στην ατμόσφαιρα, το φως και τον αέρα, ενώ αντιθέτως ο αρχαιολόγος αποκαλύπτει το κτίριο αφαιρώντας χώμα.
Παρακολουθώ τις τελευταίες ημέρες μια μικρή ανασκαφή που διενεργεί η Αρχαιολογική Υπηρεσία σ' ένα οικόπεδο κοντά στο σπίτι μου. Αυτή η αργή, προσεκτική, συστηματική και συναρπαστική ταυτόχρονα διαδικασία με την οποία έρχονται σταδιακά στο φως στοιχεία του παρελθόντος χρόνου, παρουσιάζει πραγματικά εξαιρετικό ενδιαφέρον να την παρακολουθεί κανείς από κοντά. Στην ουσία πρόκειται για την αναζήτηση υλικών μαρτυριών μιας αρχαίας κοινωνίας που τα ίχνη της χάνονται μέσα στο χρόνο, έναν κόσμο βυθισμένο στο χτες για χιλιετίες ολόκληρες.
(δεξιά) Σκίτσο του Α. Φασιανού
Πάνω στην κατακόρυφη τομή του εδάφους βρίσκονται αποτυπωμένες οι επάλληλες στρώσεις των διαφορετικών ιστορικών περιόδων, δημιουργώντας ένα συγκλονιστικό παλίμψηστο πάνω στο οποίο θεμελιώνεται η σύγχρονη πόλη.
Σιγά σιγά η αρχαιολογική σκαπάνη αποκαλύπτει πέτρες, τοίχους, πλακόστρωτα... Εκατοστό εκατοστό το χώμα απομακρύνεται με χειρουργική ακρίβεια, κοσκινίζεται, διαχωρίζονται τα ευρήματα, μικρά τεκμήρια που συμπληρώνουν το παζλ του χώρου που ανασκάπτεται. Το χθόνιο αναδύεται στην επιφάνεια, το κρυφό αποκαλύπτεται! Αυτό που για αιώνες η γη κρατούσε καλά κρυμμένο στα σωθικά της, έρχεται ξανά στο φως.
Η μία πέτρα στη σειρά με τις άλλες, υποδεικνύουν τον τοίχο που υπάρχει από κάτω. Λίγο πιο πέρα ο τοίχος γωνιάζει και κλείνει το σχήμα. Ετσι σχηματίζεται η κάτοψη του σπιτιού, εντοπίζεται η σχέση του με τον περίγυρο και τα διπλανά κτίσματα, καθορίζεται η θέση του με το δρόμο, ενώ αρχίζουν να αχνοφαίνονται τα όρια, η δομή και το είδος του οικισμού. Είναι αυτή η τάξη, αλλά και οι λαξευμένες πέτρες που διαφοροποιούν και ταυτόχρονα σηματοδοτούν την ανθρώπινη κατασκευή, από την τυχαία φυσική διάταξη των βράχων που βρίσκονται στον περιβάλλοντα χώρο. Η τάξη, ως πρωταρχική συνθήκη του κτισμένου, νομιμοποιεί και δικαιώνει την αρχιτεκτονική ως απόλυτα εκλογικευμένη ενέργεια του ανθρώπινου μυαλού. Αυτές τις γεωμετρικές χαράξεις που οργανώνουν και εκφράζουν τον τρόπο ζωής και εν γένει το ανθρωπογενές περιβάλλον προσπαθούμε να ερμηνεύσουμε, να αποκωδικοποιήσουμε το αινιγματικό τους περιεχόμενο, κατανοώντας παράλληλα τις κοινωνικές σχέσεις που τις δημιούργησαν.
Η ανασκαφή συνεχίζεται και παράλληλα επανατοποθετούνται στη σωστή τους θέση τα διάσπαρτα κομμάτια, έτσι ώστε να συνταιριάζονται αρμονικά και σύμφωνα με την αρχική μορφή των οικοδομημάτων. Η συναρμολόγηση πέτρα πέτρα των κτισμάτων ανασυστήνει στην ουσία τα κομμάτια μιας μνήμης θρυμματισμένης, μιας αλήθειας κρυμμένης στο απώτερο παρελθόν και είναι σαν να «ξυπνάνε» τα κτίρια από ένα βαθύ λήθαργο χιλιετιών. Στέκεσαι πάνω στα αρχαία λείψανα και αναρωτιέσαι: εδώ ζήσανε πριν από αιώνες άνθρωποι σαν και εμάς. Εδώ γεννήθηκαν, ονειρεύτηκαν, ερωτεύθηκαν... Ο ίδιος τούτος τόπος τούς έθρεψε. Το βίωμα παρόμοιο, μας συντροφεύουν άραγε και οι ίδιες αγωνίες; Κατά έναν περίεργο τρόπο, η εργασία του αρχαιολόγου μοιάζει με αυτήν του αρχιτέκτονα, αλλά ακολουθώντας μία αντίστροφη, θα μπορούσε να πει κανείς, διαδρομή.
Στην ανασκαφή το κτίσμα αποκαλύπτεται και διεισδύεις μέσα του από πάνω προς τα κάτω, σε αντιδιαστολή με την αρχιτεκτονική που κτίζεται πάνω στο έδαφος, και αναπτύσσεται από κάτω προς τα πάνω.
Ο αρχιτέκτων βλέπει τα κτίριά του να ορθώνονται ελεύθερα μέσα στην ατμόσφαιρα, το φως και τον αέρα, ενώ αντιθέτως ο αρχαιολόγος αποκαλύπτει το κτίριο αφαιρώντας χώμα. Αντί να κτίζει, σκάβει, «αδειάζοντας» το χώρο από το χώμα που συγκρατούσε όρθιους τους τοίχους και προστάτευε τα υπολείμματα του κτιρίου. Και αυτή η αποκάλυψη δίνει ζωή και υπόσταση στο αρχιτεκτόνημα για δεύτερη φορά και μοιάζει σαν να «ξανακτίζεται» το κτίριο από την αρχή. Σαν να σταμάτησε το ρολόι του χρόνου και η ανασκαφή να το βάζει πάλι σε λειτουργία.
Η αγωνία βέβαια του αρχαιολόγου να δει τι κρύβει ο χώρος της ανασκαφής, είναι παρόμοια με εκείνη του αρχιτέκτονα που περιμένει ανυπόμονος να υλοποιηθεί ο χώρος που έχει φανταστεί και σχεδιάσει. Η ερειπιώδης μορφή του κτιρίου που αποτελείται από τα θεμέλια ή και μόνον από το ίχνος τους μερικές φορές, είναι αρκετή για να ανασυνθέσουμε την αρχική μορφή του οικοδομήματος. Να το ξαναχτίσουμε δηλαδή, στη φαντασία μας, παρ' όλη τη φθορά του χρόνου που διέλυσε το σώμα του και κατέστρεψε τη μορφή του, αφήνοντας πάνω στα υλικά την ανεξίτηλη σφραγίδα του. Μαζί όμως με τα γεωμετρικά και υλικά χαρακτηριστικά του χώρου, αναπλάθουμε και το βίο των άγνωστων ανθρώπων που το κατοίκησαν στο παρελθόν. Ξανακατοικούμε, λοιπόν, μπορεί να ισχυριστεί κανείς το ερείπιο και του δίνουμε ξανά ζωή, μόνον που η ιδιότυπη αυτή «κατοίκηση» γίνεται νοερά τούτη τη φορά. Βυθιζόμαστε στο παρελθόν και την ίδια στιγμή το βλέμμα μας ατενίζει το μέλλον. Αυτή η «διήθηση» μέσα από τα θραύσματα των πολιτισμών του παρελθόντος, μας φέρνει αναπόφευκτα αντιμέτωπους με τις ρίζες του δικού μας πολιτισμού και βοηθά στην αυτογνωσία μας. Αντιλαμβανόμαστε πόσο σημαντικό σταυροδρόμι ήταν -και παραμένει- ο τόπος μας, γεγονός που επιβεβαιώνει ότι σ' αυτή τη γεωγραφική περιοχή οι πολιτισμοί λειτουργούσαν πάντοτε ως συγκοινωνούντα δοχεία. Παρατηρώντας τα ερείπια των μικρών κατοικιών της ανασκαφής, συνειδητοποιώ για άλλη μία φορά πως η αρχιτεκτονική είναι εκείνη που πρώτη απ' όλες τις τέχνες, μας παρέχει τις πιο ακριβείς πληροφορίες για τον τρόπο ζωής μιας εποχής. Αυτή η ιδιόμορφη «αποκρυστάλλωση» της ζωής που συντελείται μέσω της αρχιτεκτονικής, μας υπενθυμίζει ότι παρ' όλες τις χιλιετίες που έχουν περάσει, οι ουσιώδεις συνήθειες των ανθρώπων δεν έχουν αλλάξει τόσο δραματικά όσο νομίζουμε.
Αραγε τι ίχνη θα αφήσει η δική μας αρχιτεκτονική ως διακριτό «δακτυλικό αποτύπωμα» της κοινωνίας μας στις γενιές που έρχονται; Και είναι αυτό το γεγονός σπουδαίο και η ευθύνη μεγάλη, γιατί από τη μία κτίζουμε δίπλα σε πανάρχαια και συγκλονιστικά ερείπια και από την άλλη, «καταγράφουμε» έτσι τον δικό μας πολιτισμό που θα μας ακολουθεί και θα μας χαρακτηρίζει για πάντα μέσα στο πέρασμα του χρόνου.
Του ΤΑΣΗ ΠΑΠΑΙΩΑΝΝΟΥ - Καθ. Αρχιτεκτονικής ΕΜΠ
ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ - 17/02/2006
Σχετικές Δημοσιεύσεις:
- Σκοτώνουν τον ελληνικό μοντερνισμό ( 16 Μάρτιος, 2004 )
- Το άγχος της «καινοτομίας» ( 13 Ιούλιος, 2007 )
- Τα όμορφα σπίτια όμορφα... ζωγραφίζονται ( 08 Φεβρουάριος, 2006 )
- Το ιδιωτικό και το συλλογικό πρόσωπο της πόλης ( 19 Ιανουάριος, 2007 )
- Χτίζοντας τον... ουρανό ( 26 Ιούλιος, 2006 )
- Το σπίτι ως «δοχείο ζωής» ( 06 Μάιος, 2006 )
- Γιαπί: το μεγάλο σχολείο του αρχιτέκτονα ( 10 Ιούνιος, 2006 )
- Τεμαχίζοντας και κατεδαφίζοντας το παρελθόν ( 20 Ιούνιος, 2006 )
- Η πιο καθαρή μορφή έρευνας και πειραματισμού ( 28 Σεπτέμβριος, 2006 )
- Μια αυτονόητη συνθήκη ( 10 Μάρτιος, 2007 )
- Ελληνικότητα και αρχιτεκτονική ( 15 Νοέμβριος, 2006 )
- Η πόλη των μεγάλων αντιθέσεων ( 03 Νοέμβριος, 2006 )
- Η κριτική και οι κριτικοί της ( 04 Δεκέμβριος, 2006 )
- Μικρές πόλεις μέσα στην πόλη ( 11 Ιανουάριος, 2007 )
- Η ψευδαίσθηση του εικονικού ( 23 Μάρτιος, 2007 )
- Η αινιγματική λειτουργία του ( 29 Μάιος, 2007 )
- Τα υποβλητικά τοπία των βράχων ( 02 Νοέμβριος, 2007 )
- Οι πόλεις της ταχύτητας ( 30 Ιούλιος, 2011 )
- Η ρημαγμένη λαϊκή μας παράδοση ( 11 Ιανουάριος, 2008 )
- Η αρχιτεκτονική ως περιτύλιγμα ( 07 Απρίλιος, 2008 )
- Η σκάλα του παλιού νεοκλασικού ( 15 Φεβρουάριος, 2009 )
- «Μέτρον... άχρηστον» ( 03 Ιούνιος, 2009 )
- Η βρώμικη πόλη ( 01 Ιούλιος, 2009 )
- Η αρχιτεκτονική της ματαιοδοξίας ( 17 Αύγουστος, 2009 )
- Αρχιτεκτονική: τέχνη ή επιστήμη; ( 06 Φεβρουάριος, 2010 )
- «Η καλή αρχιτεκτονική είναι απαραίτητα βιοκλιματική» ( 01 Μάρτιος, 2010 )
- BINTEO: «Η Αρχιτεκτονική στον 21ο αιώνα» ( 08 Δεκέμβριος, 2009 )
- Η αρχιτεκτονική και η πόλη ( 17 Δεκέμβριος, 2009 )
- Ο ΒΙΟΣ ΕΝ ΕΛΛΑΔΙ ΕΙΝΑΙ ΗΜΙΥΠΑΙΘΡΙΟΣ* ( 05 Ιανουάριος, 2010 )
- Το δύσβατο μονοπάτι της αρχιτεκτονικής ( 20 Ιανουάριος, 2006 )
- Το μικρό σπίτι στα Ταμπούρια ( 12 Απρίλιος, 2010 )
- Τα Τρίκαλα των παιδικών βιωμάτων ( 02 Φεβρουάριος, 2017 )
- Η απάνω και η κάτω πόλη ( 25 Μάιος, 2010 )
- Γεννηθήκαμε μέσα σε ερείπια και ερείπια αντικρίζουμε ( 08 Ιούλιος, 2010 )
- Παράδοση και γραφειοκρατία ( 06 Αύγουστος, 2010 )
- Τ. Παπαϊωάννου. ΠΥΡΓΟΣ ΠΕΙΡΑΙΑ 2010 ( 13 Σεπτέμβριος, 2010 )
- Μονογραφική Έκθεση Δημήτρης Ησαΐας - Τάσης Παπαϊωάννου ( 10 Μάρτιος, 2011 )
- “Ανακοίνωση: Σήμερα το μάθημα μεταφέρεται στο μουσείο” ( 15 Φεβρουάριος, 2011 )
- Τάση Παπαϊωάννου: οι πολύτιμοι συνεργάτες του αρχιτέκτονα ( 01 Μάιος, 2011 )
- Το ταλέντο που χάνεται στις συμπληγάδες ( 26 Σεπτέμβριος, 2011 )
- Σε αναζήτηση της «χαμένης παιδικής χαράς» ( 10 Οκτώβριος, 2011 )
- Υπόγειες διαδρομές ( 22 Οκτώβριος, 2011 )
- Το αμετάκλητο φως ( 27 Δεκέμβριος, 2011 )
- Δημόσια κτήρια του '60 ( 01 Νοέμβριος, 2011 )
- Βιντεοσκόπηση: «Η Αρχιτεκτονική των Εξαρχείων και η διάσωση του κτηρίου της οδού Θεμιστοκλέους 62» ( 05 Μάρτιος, 2012 )
- Η αρχιτεκτονική ως τρόπος ζωής ( 22 Φεβρουάριος, 2012 )
- «Το χτίσιμο» ( 07 Μάιος, 2012 )
- Το κόκκινο σπίτι στη Σύρο ( 15 Ιανουάριος, 2012 )
- Ο μάστρο-Τζαννής από τη Φολέγανδρο ( 12 Νοέμβριος, 2011 )
- Παραδοσιακοί οικισμοί, ένα σύγχρονο δίδαγμα ( 15 Δεκέμβριος, 2011 )
- Ο Μαστρο-Τζάννης απο την Φολέγανδρο (2) ( 29 Νοέμβριος, 2011 )
- Πεζοδρομήσεις ( 03 Ιούνιος, 2012 )
- Οι αναπλάσεις έχουν χρώμα αλλά και χρήμα ( 13 Σεπτέμβριος, 2012 )
- Τοπίου εγκώμιον ( 08 Απρίλιος, 2012 )
- ΑΘΗΝΑ: οδός Τοσίτσα ( 22 Οκτώβριος, 2012 )
- Το Ωδείο Αθηνών ( 21 Ιούλιος, 2012 )
- Θεμιστοκλέους και Τζαβέλλα γωνία ( 18 Νοέμβριος, 2012 )
- Δελφοί, θύμα της φτήνιας των καιρών ( 10 Δεκέμβριος, 2012 )
- Το σπίτι μας ( 23 Απρίλιος, 2013 )
- Τα κουτιά ( 27 Ιανουάριος, 2013 )
- Λαϊκά σπίτια στη Σαλαμίνα ( 07 Μάρτιος, 2013 )
- Οι Πορτογάλοι σέβονται τον δημόσιο χώρο. Εμείς; ( 03 Απρίλιος, 2013 )
- Είμαστε όλοι μετανάστες ( 22 Μάιος, 2013 )
- Eνα προσφυγικό σπίτι στη Θεσσαλονίκη ( 11 Ιούνιος, 2013 )
- Να ξανασκεφτούμε (RE-THINK) την Αθήνα, λοιπόν… ( 05 Ιούλιος, 2013 )
- Τ’ Ασφεντιού της Κω ( 06 Σεπτέμβριος, 2013 )
- Η νεοελληνική αρχιτεκτονική σήμερα ( 27 Αύγουστος, 2013 )
- Η πόλη του φόβου ( 10 Αύγουστος, 2013 )
- Αλησιδερή ( 23 Οκτώβριος, 2013 )
- Η αρχιτεκτονική και ο αρχιτέκτονας στη δίνη της κρίσης ( 13 Νοέμβριος, 2013 )
- Θα τους το επιτρέψουμε; ( 20 Μάρτιος, 2014 )
- The Mall ( 11 Ιούλιος, 2014 )
- Οπισθοδρομική πρόοδος ( 19 Μάιος, 2014 )
- Ο μικρός πεζόδρομος ( 16 Σεπτέμβριος, 2014 )
- ΦΙΞ: χάθηκε η «συνομιλία» με τον Ζενέτο ( 12 Νοέμβριος, 2014 )
- Πραγματικό ή εικονικό πανεπιστήμιο; ( 26 Νοέμβριος, 2014 )
- Αστέρας Βουλιαγμένης ( 02 Δεκέμβριος, 2014 )
- Το κτίριο Αβέρωφ ( 12 Δεκέμβριος, 2014 )
- …Για τη μαστορική ( 23 Ιανουάριος, 2015 )
- H μοναξιά του υπουργείου Παιδείας ( 15 Ιανουάριος, 2015 )
- Στα υπόγεια του κτιρίου Βάιλερ ( 09 Φεβρουάριος, 2015 )
- Αρχιτεκτονική και απουσία ( 25 Μάρτιος, 2015 )
- Αρχιτεκτονική ( 24 Απρίλιος, 2015 )
- Έτσι τελειώνει ο κόσμος ( 04 Ιούνιος, 2015 )
- Θειάφες της Μήλου ( 17 Οκτώβριος, 2015 )
- Βιντεοσκόπηση: Σκέψεις για την αρχιτεκτονική σύνθεση ( 08 Ιούνιος, 2015 )