ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΕΣ ΜΑΤΙΕΣ
04 Δεκέμβριος, 2006
Η κριτική και οι κριτικοί της
Ο κριτικός μιλάει πάντοτε με την ασφάλεια που του δίνει ο χρόνος που έχει περάσει, το χρόνο εκείνο που έχει διανύσει το αρχιτεκτονικό έργο, σε αντίθεση με τον αρχιτέκτονα-δημιουργό, ο οποίος ακροβατεί πάνω στο «τεντωμένο σκοινί» της αγωνιώδους προσπάθειας να μορφοποιήσει το χώρο.
Προϋπόθεση για να υπάρξει κριτική της αρχιτεκτονικής είναι η παρουσία της ίδιας της αρχιτεκτονικής.
Ο αρχιτέκτων βρίσκεται αντιμέτωπος με τον εαυτό του, τα ερωτήματά του, τις ιδέες του, με τη συνταρακτική του πάλη με το παρόν. Δεν τον χαρακτηρίζει η σιγουριά, αλλά η αναβλύζουσα πηγή της αμφιβολίας που γεννά τη νέα δημιουργία, ενώ ο κριτικός κινδυνεύει ακριβώς απ' αυτή την ίδια του τη σιγουριά. Εκεί ακριβώς βρίσκεται το αδύνατο σημείο της σκέψης του. Να προσδίδει στο αρχιτεκτονικό έργο, αλλά και στις προθέσεις του αρχιτέκτονα, με περισσή βεβαιότητα, τις δικές του προσωπικές εκδοχές και ερμηνείες, οι οποίες πολύ συχνά ουδεμία σχέση έχουν μ' αυτό που πραγματικά απασχόλησε τον αρχιτέκτονα στη φάση του σχεδιασμού. Δημιουργεί, όπως έλεγε για τη ζωγραφική ο Ε. Τεριάντ «... μία φλύαρη κηδεμονία γύρω από μια τέχνη που δεν έχει ανάγκη από τέτοια πράγματα».
Εκεί έγκειται η μεγάλη διαφορά, νομίζω, ανάμεσα σ' έναν καλό και έναν κακό κριτικό. Να αφήνει κατά μέρος τις υποκειμενικές του προτιμήσεις και να αποκαλύπτει, σχεδόν διορατικά, τις πιο ουσιαστικές και κρυφές -αν είναι δυνατόν- πτυχές της αρχιτεκτονικής δημιουργίας. Τις κοινωνικές προεκτάσεις και δεσμεύσεις της, το εχθρικό αρκετές φορές περιβάλλον μέσα στο οποίο πραγματώνεται, τις δυσκολίες και τα εμπόδια που αντιμετωπίζει και πρέπει να υπερβεί ο αρχιτέκτων στην καθημερινή του εργασία, αλλά που είναι τόσο σημαντικά και καθοριστικά για την εξέλιξη των ιδεών του.
Ο αρχιτέκτων εκφράζει μέσω του έργου του τις πιο μύχιες σκέψεις του, είναι κάτι σαν εξομολόγηση, και γι' αυτόν ακριβώς το λόγο είναι ευάλωτος. Δεν προσέχει διόλου, όπως ο κριτικός, τις «κακοτοπιές», γιατί άλλες είναι οι προτεραιότητές του. Τολμά το ανέφικτο, «ερωτοτροπεί» με την ουτοπία, διαλέγει κακοτράχαλα και επικίνδυνα μονοπάτια προκειμένου να εξερευνήσει άγνωστους τόπους, ενώ γυρίζει συχνά το βλέμμα πίσω στο παρελθόν, για να βρει στηρίγματα που θα τον βοηθήσουν στη δύσκολη πορεία του. Είναι έτοιμος να κάνει λάθος, γιατί κάτι τέτοιο δεν τον τρομάζει, αφού ξέρει πως αυτό το λάθος μπορεί να 'ναι αύριο το κλειδί που θα ξεκλειδώσει το καινούργιο και το ουσιώδες.
Αντ' αυτού βλέπουμε πολύ συχνά το φαινόμενο να παρουσιάζονται από πολλούς κριτικούς αλλοιωμένες εκδοχές της πραγματικότητας, να αποδίδονται τα εύσημα σε μέτρια και ασήμαντα αρχιτεκτονικά έργα, να γράφονται διθύραμβοι και να εξυμνείται το φανταχτερό, το παράδοξο, το ανούσιο. Την ίδια στιγμή αποσιωπούνται άλλα έργα που, ενώ κρύβουν ουσιαστικές ανατροπές και καινοτόμες προτάσεις, είναι δύσκολο να ανιχνευτούν στον καιρό τους και να βρουν τη θέση που τους αρμόζει.
Στην προσπάθεια να εξηγήσουν την πολυπλοκότητα και την πολλαπλότητα των αρχιτεκτονικών έργων, ένας προσφιλής και κοινότοπος τρόπος είναι να τα κατατάσσουν σε σχηματοποιημένες κατηγορίες, να τα ταξινομούν σε ρεύματα και σε στιλ, να τα ομαδοποιούν με περισσή ευκολία σε κάθε είδους -ισμούς, να τα κάνουν εν τέλει να εξαρτώνται από τη δική τους μικρή ή μεγάλη εξουσία. Αυτό όμως αναιρεί τη μοναδικότητα του αρχιτεκτονικού έργου, του αφαιρεί την όποια αυθεντικότητα εμπεριέχει, ενώ ταυτόχρονα δημιουργεί την επίπλαστη ανάγκη να ανήκει οπωσδήποτε κάπου. Μέσα σ' αυτή την εγκεφαλική κατάταξη, το αρχιτεκτονικό έργο μοιάζει ακίνητο και νεκρό, μακριά από τις ανάγκες που το γέννησαν. Το απονευρώνει, και από αιχμηρό, ατίθασο και ανυπάκουο, το στρογγυλεύει και το φέρνει στα μέτρα όπου το θέλει ο επιστημονικοφανής «θεωρητικός» ή στέκει ήσυχο και ναρκωμένο στα ράφια που το τοποθέτησε ο ανυποψίαστος κριτικός.
Πολύ συχνά, προσπαθούμε μάταια να καταλάβουμε και να αποκωδικοποιήσουμε τον αμφίσημο λόγο τους. Ενας ακατάληπτος κριτικός λόγος, που λόγω ακριβώς του διττού χαρακτήρα του, δεν παίρνει θέση και πολύ συχνά υποστηρίζει αντικρουόμενες απόψεις, χωρίς να συνθέτει και να συμπυκνώνει, αλλά αντιθέτως να αποδομεί, να διαλύει και να συγχέει, κάτι βέβαια που συναντάμε και στο έργο αρκετών αρχιτεκτόνων. Ενώ διακηρύττουν και ισχυρίζονται ότι αναλύουν δήθεν σε βάθος το αρχιτεκτονικό έργο, εν τέλει αυτοδεσμεύονται σε σοβαροφανείς και επιδερμικές αναγνώσεις του, πολύ μακριά από τις πραγματικές προθέσεις του αρχιτέκτονα.
Ισως γι' αυτό μερικές φορές οι κριτικοί εστιάζουν την προσοχή τους σε δευτερεύοντα σημεία, και τους διαφεύγει η ουσία και τα προβλήματα που απασχόλησαν τον αρχιτέκτονα κατά το σχεδιασμό, αλλά και αργότερα στη φάση της κατασκευής. Αυτή την αέναη πάλη να ξεκαθαρίσεις και να επιλέξεις από το μουντζουρωμένο χαρτί τα ουσιώδη στοιχεία, να βρεις την άκρη του νήματος που θα σε οδηγήσει με ασφάλεια έξω από το δικό σου λαβύρινθο, τα δικά σου αδιέξοδα, τις δικές σου εμμονές και αντιφάσεις. Είναι εκείνη η κρίσιμη στιγμή που «με ρίγος φτάνεις στο μεδούλι της ιδέας» και επιτέλους κατορθώνεις να την εκφράσεις, όπως χαρακτηριστικά έλεγε ο Σαλβαδόρ Νταλί.
Γιατί το πραγματικά νεωτερικό έργο δεν είναι αυτό που κολακεύει και ωραιοποιεί, αλλά αντίθετα αυτό που μας ξαφνιάζει σαν να μας δίνει μια δυνατή γροθιά στο στομάχι, προσφέροντάς μας ταυτόχρονα μιαν ανεξήγητη συγκίνηση. Δεν θέλει να αρέσει, απλώς να εκφράσει την αλήθεια του. Είναι μ' άλλα λόγια, αυτό ...που πολύ θα θέλαμε να έχουμε κάνει εμείς!
Για να συνεχίζεται αυτή η παμπάλαια διαμάχη, ανάμεσα σ' αυτόν που δημιουργεί και σ' αυτόν που κρίνει και συμπεραίνει. Αυτό βέβαια δεν σημαίνει με κανέναν τρόπο ότι η αρχιτεκτονική δεν έχει ανάγκη την ανοιχτή και ελεύθερη συζήτηση και κριτική. Το αντίθετο μάλιστα, την επιδιώκει! Οσο μάλιστα η κριτική αυτή απλώνεται σ' ένα ολοένα ευρύτερο κοινό και όχι μόνο στους επαΐοντες, τόσο το καλύτερο. Αλλά, πώς να το πούμε, έχει τεράστια σημασία από ποια σκοπιά βλέπεις τα πράγματα. Γιατί, κακά τα ψέματα, ο πιο αξιόπιστος κριτής είναι από τη μια αυτός που βιώνει το κτήριο και γνωρίζει εκ των έσω τις αρετές ή τα αδύνατα σημεία του, και από την άλλη, βεβαίως, ο χρόνος που περνά και κρίνει αλάνθαστα.
Είναι γνωστό ότι η αρχιτεκτονική πηγαίνει χέρι-χέρι με την κοινωνία και με την επίλυση πραγματικών καθημερινών προβλημάτων. Από αυτά επηρεάζεται, στον κάτοικο-χρήστη οφείλει κυρίως να λογοδοτήσει. Δεν κατοικεί κάπου συγκεκριμένα, βρίσκεται παντού, ακόμη και εκεί που νομίζουμε ότι απουσιάζει. Οπως κάθε δημιουργική τέχνη, είναι δυναμική και απρόβλεπτη, δεν κάθεται ήσυχη, δεν μπαίνει σε προκατασκευασμένα καλούπια. Τον αρχιτέκτονα ή τον καλλιτέχνη, εκείνο που κυρίως τους απασχολεί δεν είναι τα εξωτερικά επιφαινόμενα και οι κυριλέ συζητήσεις σαλονιού, αλλά η μάχη που διεξάγεται εντός τους! Το δυσκολότερο, άλλωστε, πράγμα είναι να πείσουν τον εαυτό τους. Ξέρουν, λοιπόν, να φυλάγονται από την εύκολη και γρήγορη επιβράβευση.
Του ΤΑΣΗ ΠΑΠΑΪΩΑΝΝΟΥ - Καθηγ. Αρχιτεκτονικής στο ΕΜΠ
ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ - 24/11/2006
Σχετικές Δημοσιεύσεις:
- Σκοτώνουν τον ελληνικό μοντερνισμό ( 16 Μάρτιος, 2004 )
- Το άγχος της «καινοτομίας» ( 13 Ιούλιος, 2007 )
- Τα όμορφα σπίτια όμορφα... ζωγραφίζονται ( 08 Φεβρουάριος, 2006 )
- Το ιδιωτικό και το συλλογικό πρόσωπο της πόλης ( 19 Ιανουάριος, 2007 )
- Χτίζοντας τον... ουρανό ( 26 Ιούλιος, 2006 )
- Βίοι παράλληλοι και αντίστροφοι ( 18 Μάρτιος, 2006 )
- Το σπίτι ως «δοχείο ζωής» ( 06 Μάιος, 2006 )
- Γιαπί: το μεγάλο σχολείο του αρχιτέκτονα ( 10 Ιούνιος, 2006 )
- Τεμαχίζοντας και κατεδαφίζοντας το παρελθόν ( 20 Ιούνιος, 2006 )
- Η πιο καθαρή μορφή έρευνας και πειραματισμού ( 28 Σεπτέμβριος, 2006 )
- Μια αυτονόητη συνθήκη ( 10 Μάρτιος, 2007 )
- Ελληνικότητα και αρχιτεκτονική ( 15 Νοέμβριος, 2006 )
- Η πόλη των μεγάλων αντιθέσεων ( 03 Νοέμβριος, 2006 )
- Μικρές πόλεις μέσα στην πόλη ( 11 Ιανουάριος, 2007 )
- Η ψευδαίσθηση του εικονικού ( 23 Μάρτιος, 2007 )
- Η αινιγματική λειτουργία του ( 29 Μάιος, 2007 )
- Τα υποβλητικά τοπία των βράχων ( 02 Νοέμβριος, 2007 )
- Οι πόλεις της ταχύτητας ( 30 Ιούλιος, 2011 )
- Η ρημαγμένη λαϊκή μας παράδοση ( 11 Ιανουάριος, 2008 )
- Η αρχιτεκτονική ως περιτύλιγμα ( 07 Απρίλιος, 2008 )
- Η σκάλα του παλιού νεοκλασικού ( 15 Φεβρουάριος, 2009 )
- «Μέτρον... άχρηστον» ( 03 Ιούνιος, 2009 )
- Η βρώμικη πόλη ( 01 Ιούλιος, 2009 )
- Η αρχιτεκτονική της ματαιοδοξίας ( 17 Αύγουστος, 2009 )
- Αρχιτεκτονική: τέχνη ή επιστήμη; ( 06 Φεβρουάριος, 2010 )
- «Η καλή αρχιτεκτονική είναι απαραίτητα βιοκλιματική» ( 01 Μάρτιος, 2010 )
- BINTEO: «Η Αρχιτεκτονική στον 21ο αιώνα» ( 08 Δεκέμβριος, 2009 )
- Η αρχιτεκτονική και η πόλη ( 17 Δεκέμβριος, 2009 )
- Ο ΒΙΟΣ ΕΝ ΕΛΛΑΔΙ ΕΙΝΑΙ ΗΜΙΥΠΑΙΘΡΙΟΣ* ( 05 Ιανουάριος, 2010 )
- Το δύσβατο μονοπάτι της αρχιτεκτονικής ( 20 Ιανουάριος, 2006 )
- Το μικρό σπίτι στα Ταμπούρια ( 12 Απρίλιος, 2010 )
- Τα Τρίκαλα των παιδικών βιωμάτων ( 02 Φεβρουάριος, 2017 )
- Η απάνω και η κάτω πόλη ( 25 Μάιος, 2010 )
- Γεννηθήκαμε μέσα σε ερείπια και ερείπια αντικρίζουμε ( 08 Ιούλιος, 2010 )
- Παράδοση και γραφειοκρατία ( 06 Αύγουστος, 2010 )
- Τ. Παπαϊωάννου. ΠΥΡΓΟΣ ΠΕΙΡΑΙΑ 2010 ( 13 Σεπτέμβριος, 2010 )
- Μονογραφική Έκθεση Δημήτρης Ησαΐας - Τάσης Παπαϊωάννου ( 10 Μάρτιος, 2011 )
- “Ανακοίνωση: Σήμερα το μάθημα μεταφέρεται στο μουσείο” ( 15 Φεβρουάριος, 2011 )
- Τάση Παπαϊωάννου: οι πολύτιμοι συνεργάτες του αρχιτέκτονα ( 01 Μάιος, 2011 )
- Το ταλέντο που χάνεται στις συμπληγάδες ( 26 Σεπτέμβριος, 2011 )
- Σε αναζήτηση της «χαμένης παιδικής χαράς» ( 10 Οκτώβριος, 2011 )
- Υπόγειες διαδρομές ( 22 Οκτώβριος, 2011 )
- Το αμετάκλητο φως ( 27 Δεκέμβριος, 2011 )
- Δημόσια κτήρια του '60 ( 01 Νοέμβριος, 2011 )
- Βιντεοσκόπηση: «Η Αρχιτεκτονική των Εξαρχείων και η διάσωση του κτηρίου της οδού Θεμιστοκλέους 62» ( 05 Μάρτιος, 2012 )
- Η αρχιτεκτονική ως τρόπος ζωής ( 22 Φεβρουάριος, 2012 )
- «Το χτίσιμο» ( 07 Μάιος, 2012 )
- Το κόκκινο σπίτι στη Σύρο ( 15 Ιανουάριος, 2012 )
- Ο μάστρο-Τζαννής από τη Φολέγανδρο ( 12 Νοέμβριος, 2011 )
- Παραδοσιακοί οικισμοί, ένα σύγχρονο δίδαγμα ( 15 Δεκέμβριος, 2011 )
- Ο Μαστρο-Τζάννης απο την Φολέγανδρο (2) ( 29 Νοέμβριος, 2011 )
- Πεζοδρομήσεις ( 03 Ιούνιος, 2012 )
- Οι αναπλάσεις έχουν χρώμα αλλά και χρήμα ( 13 Σεπτέμβριος, 2012 )
- Τοπίου εγκώμιον ( 08 Απρίλιος, 2012 )
- ΑΘΗΝΑ: οδός Τοσίτσα ( 22 Οκτώβριος, 2012 )
- Το Ωδείο Αθηνών ( 21 Ιούλιος, 2012 )
- Θεμιστοκλέους και Τζαβέλλα γωνία ( 18 Νοέμβριος, 2012 )
- Δελφοί, θύμα της φτήνιας των καιρών ( 10 Δεκέμβριος, 2012 )
- Το σπίτι μας ( 23 Απρίλιος, 2013 )
- Τα κουτιά ( 27 Ιανουάριος, 2013 )
- Λαϊκά σπίτια στη Σαλαμίνα ( 07 Μάρτιος, 2013 )
- Οι Πορτογάλοι σέβονται τον δημόσιο χώρο. Εμείς; ( 03 Απρίλιος, 2013 )
- Είμαστε όλοι μετανάστες ( 22 Μάιος, 2013 )
- Eνα προσφυγικό σπίτι στη Θεσσαλονίκη ( 11 Ιούνιος, 2013 )
- Να ξανασκεφτούμε (RE-THINK) την Αθήνα, λοιπόν… ( 05 Ιούλιος, 2013 )
- Τ’ Ασφεντιού της Κω ( 06 Σεπτέμβριος, 2013 )
- Η νεοελληνική αρχιτεκτονική σήμερα ( 27 Αύγουστος, 2013 )
- Η πόλη του φόβου ( 10 Αύγουστος, 2013 )
- Αλησιδερή ( 23 Οκτώβριος, 2013 )
- Η αρχιτεκτονική και ο αρχιτέκτονας στη δίνη της κρίσης ( 13 Νοέμβριος, 2013 )
- Θα τους το επιτρέψουμε; ( 20 Μάρτιος, 2014 )
- The Mall ( 11 Ιούλιος, 2014 )
- Οπισθοδρομική πρόοδος ( 19 Μάιος, 2014 )
- Ο μικρός πεζόδρομος ( 16 Σεπτέμβριος, 2014 )
- ΦΙΞ: χάθηκε η «συνομιλία» με τον Ζενέτο ( 12 Νοέμβριος, 2014 )
- Πραγματικό ή εικονικό πανεπιστήμιο; ( 26 Νοέμβριος, 2014 )
- Αστέρας Βουλιαγμένης ( 02 Δεκέμβριος, 2014 )
- Το κτίριο Αβέρωφ ( 12 Δεκέμβριος, 2014 )
- …Για τη μαστορική ( 23 Ιανουάριος, 2015 )
- H μοναξιά του υπουργείου Παιδείας ( 15 Ιανουάριος, 2015 )
- Στα υπόγεια του κτιρίου Βάιλερ ( 09 Φεβρουάριος, 2015 )
- Αρχιτεκτονική και απουσία ( 25 Μάρτιος, 2015 )
- Αρχιτεκτονική ( 24 Απρίλιος, 2015 )
- Έτσι τελειώνει ο κόσμος ( 04 Ιούνιος, 2015 )
- Θειάφες της Μήλου ( 17 Οκτώβριος, 2015 )
- Βιντεοσκόπηση: Σκέψεις για την αρχιτεκτονική σύνθεση ( 08 Ιούνιος, 2015 )