ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΕΣ ΜΑΤΙΕΣ
23 Απρίλιος, 2009
Ούφο στου Μακρυγιάννη
Νέο Μουσείο Ακρόπολης. Όπως θα έλεγε και ο Αναγνωστάκης: «Απαντήστε μ' ένα ναι ή μ' ένα όχι. Είστε υπέρ ή κατά;»
Τα σχετικά παραδείγματα είναι περισσότερα του ενός. Θα πε¬ριοριστώ ωστόσο σε δύο, ίσως τα πιο γνωστά: Εθνικό Κέντρο Τέχνης και Πολιτισμού Ζορζ Πομπιντού - Παρίσι (Ρότζερς+Πιά-νο, 1971-1977), Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης - Βαρκελώνη (Ρί-τσαρντ Μάιερ, 1987-1992). Το πρώτο, αν και οφείλει το καλλιτεχνικό του ψευδώνυμο «Μπομπούρ» (που αντικειμενικά υποδηλώνει οικειότητα) στο ομώνυμο παρισινό «πλατό», ουδεμία σχέση έχει - από τη σκοπιά του αρ¬χιτεκτονικού λεξιλογίου- με το αστικό τμήμα της γαλλικής πρωτεύουσας στο οποίο ευρίσκεται. Επιλέγοντας ένα ακραίο, πρωτοεμφανιζόμενο τε¬χνολογικό ύφος, με έντονες καταβολές στη γοτθική κατασκευαστική εμπει¬ρία, αποτέλεσε τον σημαιοφόρο του λεγομένου high-tech, δεχόμενο τα πυρά των οπαδών της ορθής ένταξης της νέας αρχιτεκτονικής σε ιστορι¬κά περιβάλλοντα, λόγω και της ακαλαίσθητης μορφολογίας του.
Το δεύτερο δεν αξιώθηκε να αποκτήσει καλλιτεχνικό ψευδώνυμο και, όπως το προηγούμενο, ουδεμία και αυτό σχέση έχει με τον αντίστοιχο αστι¬κό ιστό της καταλωνικής πρωτεύουσας. Σχεδιασμένο βάσει των νεορασιοναλιστικών αναζητήσεων του, ασφαλώς κατά τη γνώμη μου, σημαντι¬κότερου από τους «Νιου Γιορκ Φάιβ», λόγω και της γνωστής, ανυπόφο¬ρης πλέον, εμμονής του στο λευκό, το καλλίμορφο αυτό κτίριο μοιάζει, όπως και το Μπομπούρ, να έχει πέσει κυριολεκτικώς από τον ουρανό.
Πρόκειται δηλαδή για δύο «κτίρια διαστημόπλοια» τα οποία οργανώ¬νονται έχοντας ως αναφορά τον ίδιο τους τον εαυτό. Με τη διαφορά ότι το πρώτο αναθέτει στα στοιχεία μιας υποτιθέμενης τεχνολογικής προόδου να απεικονίσουν τον χαρακτήρα του (η τεκτονική ως μεταφορά του εαυ¬τού της!), καταργώντας συνεπώς κάθε ίχνος αρχιτεκτονικής σύνθεσης, ενώ το δεύτερο απεικονίζει τον ιδιαίτερο χαρακτήρα του μέσω μιας ση¬μαντικής μορφοπλαστικής αναζήτησης. Γι' αυτό ίσως η κριτική το υποδέ¬χθηκε με καλύτερο τρόπο και γι' αυτό, ασφαλώς, με ενδιαφέρει περισσό¬τερο από το προηγούμενο.
Το Νέο Μουσείον Ακροπόλεως (ΝΜΑ) οφείλει την ύπαρξη του σε δυο -
τρεις αποτυχημένους διαγω¬νισμούς και σε έναν κλειστό που του απέφερε το πρώτο βραβείο. Να τονίσω σε αυτό το σημείο, διότι ορισμένοι το έχουν ίσως λησμονήσει, την τεραστίων διαστάσεων τύχη που είχαμε και δεν υλοποιή¬θηκε η κωμικοτραγική, με¬ταμοντέρνου επαρχιωτισμού λύση των απίθανων ιταλών αρχιτεκτόνων, η οποία επελέγη δημοκρατικά ως καλύτερη(!) στον διαγω¬νισμό του 1990.
Το ΝΜΑ είναι κι αυτό ένα διαστημόπλοιο, ένα ούφο που προσγειώθηκε στου Μακρυγιάννη, εφάμιλλο των ευρωπαϊκών που προαναφέρθηκαν, με τη διαφορά ότι εδώ πρόκειται για αναγκαστική προσγείωση: η ιδιότητα του άσχετου, του ξένου προς το περιβάλλον, οφείλεται όχι στη μορφοπλασία του αλλά στην επιλογή του χώρου, του χειρότερου μεταξύ των τριών πιθανών, για την οποία είναι αποκλειστικώς υπεύθυνοι οι διάφοροι ακατονόμαστοι που κατά καιρούς έχουν στα χέρια τους την τύχη της πό¬λης. Δεν θέλω να αθωώσω τους αρχιτέκτονες του έργου, αλλά θέλω να σας διαβεβαιώσω ότι οποιαδήποτε αρχιτεκτονική μελέτη στον υπάρχο¬ντα χώρο και με το συγκεκριμένο λειτουργικό πρόγραμμα ήταν εκ προοι¬μίου και πιθανόν εξ ορισμού καταδικασμένη σε ένα κτίριο «εκτός κλίμα¬κας».
Τα συγκεκριμένο κτίριο (στην αναγκαιότητα του οποίου δεν αναφέρο¬μαι διότι έχει από όλους αναγνωριστεί) είναι ένα ωραίο κτίριο που στηρί¬ζεται σε σοβαρή στοιχειοθετημένη αρχιτεκτονική μορφoπλαστική ανα¬ζήτηση. Αν προς στιγμήν αφαιρέσουμε το ζήτημα του συγκεκριμένου αστι¬κού περίγυρου (ο οποίος, μεταξύ μας, «σιγά τα ωά») πρόκειται για ένα ση¬μαντικό κτίριο, το λεξιλόγιο του οποίου πολλοί από μας (περισσότεροι από όσους μπορείτε να φανταστείτε) συμμεριζόμαστε: το κτίριο ανήκει «στα δικά μας». Θα μπορούσε να ήταν καλύτερο; Ασφαλώς ναι. Και λοιπόν; Αλ¬λού είναι το θέμα: Πρόκειται για το καλύτερο (ως σήμερα) δημόσιο κτίριο στην πόλη, που θεμελιώνεται σε σύγχρονες ερμηνείες των διαχρονικών αξιών του Μοντερνισμού, σε αντιδιαστολή με τα κτίρια-τούρτα που μας κατακλύζουν. Εξάλλου, πόσα «ούφο» στην ιστορία της αρχιτεκτονικής δεν άνοιξαν τον δρόμο σ' έναν άλλον αστικό πολιτισμό;
Για τούτο πρέπει να έχει την υποστήριξη όλων μας, δίχως αυτό να ση¬μαίνει ότι δεν κατανοούμε και δεν σεβόμαστε τις ορθές τεκμηριωμένες κριτικές που έχουν κατά καιρούς διατυπωθεί.
Βέβαια, αν ο αστικός και αρχιτεκτονικός σχεδιασμός βασιζόταν στις με¬λέτες των ειδικών, που είναι ταγμένοι να υπηρετούν πραγματικά το κοι¬νωνικό σύνολο και το δημόσιο συμφέρον, και όχι (μια υπόθεση κάνω) τους προσωπικούς σχεδιασμούς και τα ατομικά συμφέροντα ενός, φερ' ειπείν, διακομματικού κολλητού μαγαζάτορα, αναμφιβόλως η «κόρη τ’ Ουρανού» θα είχε την τύχη που σι αλήθεια της αξίζει.
Κ. Γ. Πατέστος
(με την ευγενική παραχώρηση του συγγραφέα)
Σχετικές Δημοσιεύσεις:
- Το «κρυστάλλινο» μουσείο της Ακρόπολης ( 15 Μάιος, 2004 )
- ALDO ROSSI ( 00 , 2006 )
- Τα αδιέξοδα της αρχιτεκτονικής και το Νέο Μουσείο της Ακρόπολης. ( 10 Αύγουστος, 2007 )
- Σκέψεις για το νέο Μουσείο Ακρόπολης ( 11 Δεκέμβριος, 2007 )
- Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης (& video) ( 17 Σεπτέμβριος, 2008 )
- Ενας μάγκας στον Βοτανικό ( 27 Μάρτιος, 2009 )
- Ούφο στου Μακρυγιάννη ( 23 Απρίλιος, 2009 )
- Νέο δημαρχείο Θεσσαλονίκης ( 29 Ιούλιος, 2010 )
- ΝΕΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΑΚΡΟΠΟΛΗΣ ( 10 Σεπτέμβριος, 2008 )
- ΥΠΟΣΚΑΦΟ ΜΟΥΣΕΙΟ (Α)ΣΩΜΑΤΙΚΗΣ ΠΕΙΘΑΡΧΙΑΣ ΚΑΙ (Α)ΣΩΜΑΤΙΚΟΥ ΕΓΚΛΕΙΣΜΟΥ ΣΤΟ ΠΑΛΙΟΥΡΙ ΔΙΜΗΝΙΟΥ ( 26 Αύγουστος, 2007 )
- ΝΑΥΤΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΣΤΗΝ ΚΑΒΑΛΑ ( 11 Φεβρουάριος, 2008 )
- Μουσείο Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης ( 12 Μάιος, 2008 )
- Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Βόλου ( 02 Ιούλιος, 2008 )
- Νέο αρχαιολογικό μουσείο Δήλου ( 12 Μάρτιος, 2009 )
- Μουσείο και παρατηρητήριο στον αστρονομικό σταθμό Πεντέλης. ( 07 Ιούνιος, 2009 )
- Μουσείο Πόλης στην Αθήνα ( 03 Σεπτέμβριος, 2009 )
- Το Νέο Μουσείο και τα κτίρια της Οδού Δ. Αρεοπαγίτου (όλες οι δημοσιεύσεις) ( 05 Ιούνιος, 2009 )
- Η «εκδίκηση» των αρχιτεκτόνων ( 05 Νοέμβριος, 2007 )
- Το αμοντάριστο μουσείο ( 21 Ιανουάριος, 2008 )
- Πώς θα μπορούσαν να αναμορφωθούν οι πίσω όψεις των δύο πολυκατοικιών στη Διονυσίου Αρεοπαγίτου ( 25 Ιούνιος, 2008 )
- Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού ( 16 Αύγουστος, 2012 )
- Δ. Αρεοπαγίτου 2008. Ομιλίες στη Θεσσαλονίκη ( 10 Νοέμβριος, 2008 )
- Το νέο Μουσείο...ΕΚΤΑΚΤΟ ΔΕΛΤΙΟ. ( 22 Μάιος, 2009 )
- «Δ. Αρεοπαγίτου 2008». Έκθεση συμμετοχών στο Ζάππειο Μέγαρο. ( 01 Ιούλιος, 2009 )
- Νέο Μουσείο Ακροπόλεως, η μεγάλη στιγμή ( 06 Ιούνιος, 2009 )
- Επιστολή του François LOYER προς το greekarchitects.gr ( 08 Ιούνιος, 2009 )
- Φωνές για τα διατηρητέα της Αρεοπαγίτου ( 22 Ιούνιος, 2009 )
- Ο ζωγράφος της αρχιτεκτονικής ( 25 Φεβρουάριος, 2009 )
- Μουσείο Σάντορι (Τ. Άντο)στο Όσακακο, Ιαπωνία ( 28 Αύγουστος, 2006 )
- Ο αρχιτέκτονας Bernard Tschumi ( 04 Οκτώβριος, 2007 )
- Moderna Museet Malmö ( 10 Μάιος, 2010 )
- ΝΕΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΠΑΤΡΩΝ ( 12 Οκτώβριος, 2009 )
- ΜΟΥΣΕΙΟ ΕΘΝΙΚΗΣ ΑΝΤΙΣΤΑΣΗΣ ΚΑΙ ΜΝΗΜΕΙΟ ΗΛΕΚΤΡΑΣ ΑΠΟΣΤΟΛΟΥ ΣΤΟ ΝΕΟ ΗΡΑΚΛΕΙΟ- Α’ & B' ΒΡΑΒΕΙΟ ( 19 Οκτώβριος, 2009 )
- Η πόλη ως ανοιχτή σκηνή: Kunstmuseum Stuttgart ( 04 Δεκέμβριος, 2010 )
- Το νέο μουσείο της Porsche ( 31 Μάιος, 2010 )
- Πώς το σύγχρονο μπορεί να είναι και παραδοσιακό ( 16 Ιούνιος, 2010 )
- (116) Μικρό μεταλλευτικό μουσείο και κέντρο περιβαλλοντικής έρευνας στην Ιτέα Φωκίδας. ( 17 Ιούλιος, 2010 )
- Οδός Ρέντσο Πιάνο, πρώην Φιλελλήνων ( 23 Ιούλιος, 2010 )
- Νέο Δημαρχείο Θεσσαλονίκης.Επιστολή Κ. Γ. Πατέστου ( 10 Αύγουστος, 2010 )
- Νέο Δημαρχείο Θεσσαλονίκης.Επιστολή 2 Κ. Γ. Πατέστου ( 21 Αύγουστος, 2010 )
- Ελληνική διάκριση σε διεθνή αρχιτεκτονικό διαγωνισμό ( 20 Σεπτέμβριος, 2010 )
- Το φυσικό φως στο μουσείο ( 18 Σεπτέμβριος, 2010 )
- Απολογητές της πόλης της οικοδομικής κερδοσκοπίας (2003) ( 21 Σεπτέμβριος, 2010 )
- Από το εργαστήριο του αρχιτεκτονικού σχεδιασμού ( 14 Οκτώβριος, 2010 )
- (127) Κέντρο Αρχιτεκτονικής στο Γκάζι ( 09 Οκτώβριος, 2010 )
- (131) Διαδρομή – Μουσείο Γεωλογικής Ιστορίας Σαντορίνη ( 07 Νοέμβριος, 2010 )
- Κριτική στην κριτική του μοντέρνου ( 31 Οκτώβριος, 2010 )
- Τζόρτζιο Γκράσι ( 08 Φεβρουάριος, 2013 )
- Συνέντευξη με τον Κωνσταντίνο Πατέστο ( 16 Νοέμβριος, 2010 )
- From modern Guggenheim ( 16 Αύγουστος, 2012 )
- Η επικαιρότητα της τυπολογικής προσέγγισης (Μέρος Α΄) ( 09 Ιανουάριος, 2011 )
- Η επικαιρότητα της τυπολογικής προσέγγισης (Μέρος B΄) ( 17 Ιανουάριος, 2011 )
- Η σύγχρονη αρχιτεκτονική μπορεί να ενταχθεί σε έναν παραδοσιακό οικισμό ( 22 Δεκέμβριος, 2010 )
- Η επικαιρότητα της τυπολογικής προσέγγισης (Μέρος Γ΄) ( 27 Ιανουάριος, 2011 )
- (158) Μ.Τ.D. Hall ( 04 Φεβρουάριος, 2011 )
- ΘΕΩΡΙΑ ΤΗΣ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗΣ Ι ( 16 Φεβρουάριος, 2011 )
- (164) ΜΟΥΣΕΙΟ ΚΟΜΙΚΣ στο Γκάζι ( 09 Φεβρουάριος, 2011 )
- (165) Μουσείο Πολιτισμού του Ενδύματος ( 10 Φεβρουάριος, 2011 )
- (173) Μουσείο Πέτρινου Γεφυριού ( 18 Σεπτέμβριος, 2012 )
- (238) “Δίκτυο παρεμβάσεων στην Ακαδημία Πλάτωνος_Πρόταση για το Μουσείο της πόλης των Αθηνών.” ( 10 Απρίλιος, 2011 )
- Ένας δάσκαλος νεωτερικότητας: Κάρλ Φρίντριχ Σίνκελ ( 14 Απρίλιος, 2011 )
- (247) (Δια)μορφώνοντας τον τόπο – Αρχαιολογικό μουσείο Κω ( 20 Απρίλιος, 2011 )
- (250) Μουσείο-Πλατεία-Κόμβος Ροών ( 26 Νοέμβριος, 2011 )
- Μετατροπή καπναποθήκης Παπαπέτρου σε αρχαιολογικό μουσείο Αιτωλοακαρνανίας και πολιτιστικό κέντρο Αγρινίου ( 08 Μάιος, 2011 )
- Νέο μουσείο στον αρχαιολογικό χώρο των Φιλίππων ( 24 Μάιος, 2011 )
- Los Angeles Museum of the Holocaust ( 27 Νοέμβριος, 2016 )
- Λαογραφικό Μουσείο Ξάνθης ( 22 Δεκέμβριος, 2012 )
- The new film museum in Amsterdam by Delugan Meissl ( 29 Σεπτέμβριος, 2011 )
- Αρχαιολογικό Μουσείο Άρτας ( 12 Αύγουστος, 2013 )
- (118.11) "Yπο-γαία" ( 05 Ιανουάριος, 2012 )
- (123.11) Ενετικά Νεώρια Χανίων ( 24 Ιανουάριος, 2012 )
- New Taipei City Museum of Art, Conceptual Design International Competition August 2011 ( 08 Φεβρουάριος, 2012 )
- (136.11) Μεταλλευτικό Μουσείο στη Σέριφο ( 15 Φεβρουάριος, 2012 )
- Riverside Clubhouse ( 10 Μάρτιος, 2012 )
- Αρχιτεκτονικός διαγωνισμός για το Μουσείο Ενάλιων Αρχαιοτήτων (Προκήρυξη) ( 02 Ιούλιος, 2012 )
- Νέο Μουσείο Μεταφορών της Γλασκώβης από τη Zaha Hadid ( 24 Απρίλιος, 2012 )
- Enzo Ferrari Museum ( 23 Απρίλιος, 2012 )
- (174.11) Αρχαιολογικό μουσείο Θεσπιών – επέκταση ( 24 Απρίλιος, 2012 )
- Bunker 599 603 ( 06 Μάιος, 2012 )
- (188.11) Μουσείο Πόλης : Η περίπτωση της Αθήνας ( 20 Μάιος, 2012 )
- Νέο Κέντρο Επισκεπτών του κάστρου της Χαϊδελβέργης ( 24 Μάιος, 2012 )
- Σε εκθεσιακό χώρο θα μετατραπεί υδροηλεκτρικός σταθμός ( 01 Ιούλιος, 2012 )
- Το Νέο Μουσείο της Ακρόπολης. (Α' παρουσίαση) ( 04 Ιανουάριος, 2013 )
- Grand Egyptian Museum in Cairo ( 22 Ιανουάριος, 2013 )
- Βιομηχανικό Μουσείο Φωταερίου ( 15 Μάιος, 2014 )
- (148.12) Μουσείο Guggenheim στο Ελσίνκι ( 22 Μάρτιος, 2013 )
- (177.12) Νόησης. Διαδραστικό Μουσείο ( 20 Μάιος, 2013 )
- Νέο Μουσείο Ακρόπολης ( 18 Ιανουάριος, 2014 )
- Εθνικό Ναυτικό Μουσείο της Δανίας ( 28 Νοέμβριος, 2013 )
- (151.13) Eπαναπροσδιορίζοντας τα απομεινάρια ( 05 Απρίλιος, 2014 )
- (126.13) Κατάδυση στην Αλόννησο ( 23 Ιανουάριος, 2014 )
- (133.13) Λήθη, Μνήμη, Ανάδειξη ( 13 Φεβρουάριος, 2014 )
- (137.13) Πολιτιστικό κέντρο Γλυφάδας ( 23 Φεβρουάριος, 2014 )
- (101.14) Subterranea. Πάρκο Μνήμης στο κέντρο της Αθήνας ( 03 Απρίλιος, 2014 )
- 157.13 Μουσείο του Οδοντωτού στο φαράγγι του Βουραϊκού ( 18 Απρίλιος, 2014 )
- Πράσινες πολιτιστικές διαδρομές ( 15 Απρίλιος, 2014 )
- Όψεις της ελληνικής αρχιτεκτονικής ( 19 Αύγουστος, 2014 )
- BACAM ( 06 Σεπτέμβριος, 2014 )
- Ιστορικό και Λαογραφικό Μουσείο Νικήτης ( 17 Φεβρουάριος, 2017 )
- 1977-2017, Σκηνές από ένα καλλιτεχνικό έπος ( 21 Φεβρουάριος, 2017 )
- Η αρχιτεκτονική του Μουσείου Μαστίχας ( 01 Μάρτιος, 2017 )
- Παρουσίαση του βιβλίου του Pietro Maria Bardi ( 22 Μάιος, 2017 )