ΕΡΓΟ
ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ
15 Φεβρουάριος, 2003
ITO TOYO- Συνέντευξη
Ο Τουο Ιτο γενήθηκε στην Κορέα και έγινε αρχικά διεθνώς γνωστός με το Tower of Wind του 1986 και έκτοτε η καριέρα του στην Ιαπωνία γνώρισε μόνο ανοδική πορεία.
Από το White U House του 1976 μέχρι σήμερα έχει κερδίσει πολλά βραβεία σε πολυάριθμους εθνικούς διαγωνισμούς, ενώ πρόσφατα ανέλαβε μια σειρά έργων και στην Ευρώπη.
official web site: http://www.c-channel.com | |
Συνέντευξη στην Όλγα Ιωάννου (Αρχ/των Μηχανικό-Α.Π.Θ.) | |
Μερικά απο τα κτίρια του Toyo Ito | |
Yatsushiro Museum '91 | |
Shimosuwa Museum '93 | |
Amusement Complex H in Nagayama, Tokyo '92 | |
House in Nakano, "White U", Tokyo '76 |
Συνέντευξη στην Όλγα Ιωάννου | |
Η συνέντευξη πραγματοποιήθηκε στα γραφεία του Toyo Ito στο Τόκιο το καλοκαίρι του 2001. Στον απόηχο της μεγάλης επιτυχίας που σημείωσε πρόσφατα η Sendai Mediatheque, ο ίδιος με μεγάλη διακριτικότητα κρατά τις αποστάσεις του από τη δόξα και συνεχίζει τις αναζητήσεις του με αμείωτο ενδιαφέρον. Έγινε αρχικά διεθνώς γνωστός με το Tower of Wind του 1986 και έκτοτε η καριέρα του στην Ιαπωνία γνώρισε μόνο ανοδική πορεία. Από το White U House του 1976 μέχρι σήμερα έχει κερδίσει πολλά βραβεία σε πολυάριθμους εθνικούς διαγωνισμούς, ενώ πρόσφατα ανέλαβε μια σειρά έργων και στην Ευρώπη.
| |
-Γεννήθηκα στη Σεούλ της Κορέας επειδή ο πατέρας μου εργαζόταν εκεί. Όταν έγινα δύο χρονών ήρθα στην Ιαπωνία, στο Nagano στην επαρχία της Suma. Το σπίτι μου όταν ήμουνα μικρός ήταν κοντά στη λίμνη και περνούσα από εκεί καθημερινά. Από τότε και ειδικά τώρα πρόσφατα το θέμα της αρχιτεκτονικής μου είναι το νερό, σχετίζεται με αυτό. Έχει κάποια σχέση με τη λίμνη. | |
-Όταν χτίσατε το μουσείο στη Suma είχατε πει ότι ο θόλος του γεννήθηκε από τη φύση. Πώς επηρεάζει τις προτάσεις σας το περιβάλλον μέσα στο οποίο εντάσσονται; | |
-Όπως το μήνυμα στο μπουκάλι που διακινεί την πληροφορία μέσα στο νερό. -Ναι, και θέλει να πει ότι στους μοντέρνους καιρούς οι άνθρωποι είναι ανεξάρτητοι από τη φύση, αλλά στα παλαιότερα χρόνια δεν ήταν έτσι τα πράγματα. Νομίζω ότι το δίκτυο των υπολογιστών μας υπενθυμίζει ότι τα ανθρώπινα όντα είναι μέρος τη φύσης. Και το δικό μου ενδιαφέρον είναι να σχεδιάζω αρχιτεκτονική που μας συνδέει με το περιβάλλον, που να μην είναι ανεξάρτητη από αυτό. | |
-Η αρχιτεκτονική σας τείνει να αποφεύγει τη χρήση μεγάλων στοιχείων. Επίσης φαίνεται να ορίζετε το χώρο σαν τόπο, και όχι σαν φόρμα. Στα περισσότερα έργα σας αντιλαμβάνεται κανείς μια προτίμηση σε ελαφριά στοιχεία και στην εξαΰλωση. Παρόμοιες τάσεις έχουν επιχειρηθεί από συναδέρφους σας με σκοπό να απαρνηθούν τη μνημειακότητα ή τους νόμους της φύσης (βαρύτητα) ή απλά επιδιώκοντας την καινοτομία. Ποιά είναι η δική σας προσωπική επιδίωξη; -Θέλω να σχεδιάσω ένα κτίριο που να μην είναι ανεξάρτητο από τη φύση. Επομένως, το όριο είναι πολύ σημαντικό για μένα. Θέλω να σχεδιάσω ένα όριο που θα μπορούσα να κάνω θολό, αμφίσημο. Και θέλω να κάνω το όριο λεπτότερο και ελαφρύτερο και καμιά φορά το ιδανικό για μένα είναι να εξαφανίζεται. Αυτό είναι πολύ δύσκολο, αλλά εγώ μπορώ να το κάνω. (γελάει) -Από το σπίτι White U μέχρι σήμερα η αρχιτεκτονική σας εξελίχθηκε πολύ. Υπήρξε μια επανάσταση ιδεών και σταδιακά η φόρμα έγινε λιγότερο ορισμένη. Σήμερα κάποιοι πιο νέοι αρχιτέκτονες μιλούν για ποσότητες χώρου, για φόρμες πολύ λιγότερο ορισμένες από το κουτί. Πώς αντιμετωπίζετε εσείς αυτήν την άποψη; -Μου αρέσει η ιδέα, νομίζω ότι είναι υπέροχη. Ωστόσο είναι σπάνιο να μπορείς να κατασκευάσεις με πολύ ελευθερία. -Κατά τη διάρκεια του λόγου σας στο Συμπόσιο προτείνετε στο μέλλον η αρχιτεκτονική να υιοθετήσει την προσομοίωση αντί του σχεδιασμού. Πώς ερμηνεύετε την πρόταση που κάνατε στη σχεδιαστική διαδικασία; -Αυτό το θέμα σχετίζεται με την ανεξαρτησία. Συνήθως όταν τελειώνει ένα κτίριο αναρωτιέμαι αν θα πρέπει να πω ότι αυτό που έγινε είναι το καλύτερο και ότι δεν πρέπει πια να αλλάξει άλλο. Η άποψή μου τώρα είναι ότι οι οποιεσδήποτε μετατροπές δεν έχουν τέλος και ότι το κτίριο παραμένει πάντα υπό κατασκευή. Οπότε αυτό που θα πρέπει να αλλάξει οριστικά είναι η μεθοδολογία. Κατά τη μέθοδο των μοντέρνων, αρχιτεκτονική είναι να φτιάχνεις το καταλληλότερο πρόγραμμα και να σχεδιάζεις σύμφωνα με αυτό. Η δική μου άποψη είναι ότι το ίδιο το πρόγραμμα αλλάζει συνέχεια, τουλάχιστον πιστεύω ότι μπορεί. Γι αυτό προτιμώ την προσομοίωση από το σχεδιασμό. -Στο λόγο που εκφωνήσατε στο Συμπόσιο περιγράψατε τη συνθετική διαδικασία ενός διαγωνισμού διακρίνοντας σε αυτή τέσσερα στάδια, -αρχικά τίθεται το σχεδιαστικό στοιχείο, ακολουθούν οι προσομοιώσεις, οι μετατροπές που γίνονται σε αυτές και τέλος το σχεδιαστικό στάδιο- προτείνοντας έτσι ένα μοντέλο αρχιτεκτονικής σε διαρκή χρήση που είναι αρκετά έντιμο ώστε να μην υποστηρίζει τη μοναδική «καλύτερη λύση». Πώς μεταφράζεται αυτό για έναν νεαρό αρχιτέκτονα που προσπαθεί να διακριθεί μέσα από διαγωνισμούς και που τα χρονικά περιθώρια που έχει είναι συνήθως εξαιρετικά περιορισμένα; -Αυτή είναι μία δύσκολη ερώτηση. Αμφισβητώ το σύστημα των διαγωνισμών γιατί είναι τόσο περιορισμένο και έχει να κάνει εξ’ ορισμού με το πλέον ενδεδειγμένο πρόγραμμα. Από την άλλη, παρατηρώ πόσα πολλά περιμένουν οι νέοι αρχιτέκτονες από τους διαγωνισμούς. Σε αυτό το σημείο, θα ήθελα να πω ότι οι διαγωνισμοί δεν είναι η καλύτερη ευκαιρία που έχουμε. Υπάρχουν πολλοί τρόποι να βρει κανείς δουλειά εκτός των διαγωνισμών. Όσο για τους νέους αρχιτέκτονες νομίζω ότι σκέφτονται μόνο την αρχιτεκτονική. Το βλέμμα τους είναι περιορισμένο και εστιάζει μόνο σε αυτήν. Πάντα έλεγα ότι πρέπει να αφουγκράζονται πολύ την κοινωνία. Πρέπει να τη συμπεριλαμβάνουν στις σκέψεις τους όταν σχεδιάζουν. Αυτός είναι ο ρόλος του αρχιτέκτονα. | |
-Πώς τοποθετείτε τον εαυτό σας σε σχέση με την παλαιότερη γενιά των σύγχρονων Ιαπώνων αρχιτεκτόνων και πώς σχετίζεστε με την νεότερη γενιά; Υπάρχει κοινό πεδίο στις επιδιώξεις σας, υπάρχει κοινή οπτική; -Κατά τη γνώμη μου, ο καθηγητής Maki είναι εξαιρετικός αρχιτέκτονας. Εγώ δεν είμαι τόσο ηθικός αν και νομίζω ότι πάντα συμπεριλαμβάνω στις σκέψεις μου την κοινωνία. Μου αρέσουν επίσης ο Shuhei Endo, η Kazuo Sejima. | |
-Θα ήθελα να μιλήσουμε λίγο για το Τόκιο. Πολλοί από τους σύγχρονους Ιάπωνες αρχιτέκτονες υποστηρίζουν ότι η εικόνα του σημερινού Τόκιο οφείλεται στο φαινόμενο της Δυτικοποίησης που διαδραματίστηκε κατά τη διάρκεια της περιόδου Meiji2. Λέγεται επίσης ότι εξαιτίας αυτού του φαινομένου χάθηκε το μεγαλείο της περιόδου Edo. Θα λέγατε ότι η Ιαπωνία συγκεντρώνει ακόμα Δυτικά στοιχεία ή στέκεται περισσότερο κριτικά απέναντι στο δυναμικό της Δύσης; -Δεν νομίζω ότι αποκτήσαμε πιο κριτική στάση και γενικά ακόμα και τώρα ο κόσμος θέλει να εισάγει στοιχεία της Δυτικής κουλτούρας. Ωστόσο, είμαστε ιδιαίτερα ανταγωνιστικοί ακόμα κι αν μας αρέσει ο Δυτικός πολιτισμός. Το πνεύμα μας βασίζεται σε ανατολικές σκέψεις. Δεν είμαι Βουδιστής αλλά οι σκέψεις μου είναι μάλλον επηρεασμένες από το Βουδισμό, παρά από τον Χριστιανισμό. Και το γεγονός ότι κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του ’80 κατασκευάστηκαν, καταστράφηκαν και ανακατασκευάστηκαν τόσα κτίρια από τις μεγάλες επιχειρήσεις και από την οικονομία-φούσκα αντίστοιχα, κατέστησε το Τόκιο ιδιαίτερα ανταγωνιστική πόλη. | |
Στο Τόκιο υπάρχει μια συνεχής ροή κόσμου που κινείται σε διαφορετικές κατευθύνσεις ξοδεύοντας το μεγαλύτερο κομμάτι της ημέρας του εκτός οικίας, στη δουλειά ή σε δημόσιους χώρους, μετατρέποντας την πόλη σε ένα τεράστιο σαλόνι, όπως θα έλεγε ο Christopher Alexander. Αυτό το μοτίβο συμπεριφοράς είναι ένα τμήμα από αυτό που περιγράψατε στο παρελθόν ως νομαδικό. Αυτή η τεράστια ροή ανθρώπων δημιουργεί δράσεις και υποδομές που κυριαρχούν στην ταυτότητα της πόλης και οδηγούν σε νέα μοτίβα συμπεριφοράς που προκύπτουν από την κουλτούρα του κάθε λαού. Για παράδειγμα, στη Σιγκαπούρη υπάρχουν τα malls, στην Ευρώπη έχουμε αντίστοιχα τους εμπορικούς δρόμους, στο Τόκιο υπάρχουν τα depatos. Πώς επιδρά αυτό στο σχεδιασμό της πόλης του Τόκιο, σε σχέση με τις ιδιαιτερότητες των κατοίκων του Τόκιο;
|
Σχετικές Δημοσιεύσεις:
- Fuji TV Building ( 10 Φεβρουάριος, 2004 )
- Μογγολία-Η χώρα που δεν κινείται μέσα στον χρόνο ( 06 Ιανουάριος, 2005 )
- «Χρειάζονται άλλα 10 χρόνια για να αποκατασταθούν οι δεσμοί κοινότητας στις περιοχές που χτυπήθηκαν από τον μεγάλο σεισμό του Κόμπε». ( 01 Μάιος, 2005 )
- Η χρονιά της Ανατολής-Τόκιο, μια επίσκεψη στο μέλλον ( 14 Φεβρουάριος, 2008 )
- Υμνος στην απλότητα και τη φύση ( 10 Οκτώβριος, 2006 )
- Ο Ι. Μ. Πέι επιστρέφει στην Κίνα και στις ρίζες του ( 02 Οκτώβριος, 2006 )
- Ελληνική αρχιτεκτονική στο Τόκιο ( 07 Ιανουάριος, 2007 )
- Έκθεση Αρχιτεκτονικής στο Μ.M.A. ( 03 Νοέμβριος, 2009 )
- Μουσείο Σάντορι (Τ. Άντο)στο Όσακακο, Ιαπωνία ( 28 Αύγουστος, 2006 )
- Team Zoo-Atelier Zo, Σαϊτάμα, Ιαπωνία ( 01 Νοέμβριος, 2003 )
- "Χανάμι" (ανθοφορία των κερασιών) στο Τόκιο, Ιαπωνία ( 07 Νοέμβριος, 2003 )
- Τράπεζες (Ι. Μ. Πέι, Ν. Φόστερ) στο Χονγκ Κονγκ ( 07 Φεβρουάριος, 2007 )
- S. Takamatsu-H. Wakabayashi: I, Robot* ( 01 Σεπτέμβριος, 2004 )
- Tο νερό ή η απουσία του στους γιαπωνέζικους κήπους. ( 08 Μάιος, 2007 )
- Suzhou, N. Κίνα ( 01 Ιούνιος, 2007 )
- Σταθμός του διεθνούς λιμένα της Yokohama στην Ιαπωνία. ( 01 Αύγουστος, 2005 )
- Η Όπερα στην πόλη: Τόκιο, Ιαπωνία ( 02 Μάρτιος, 2007 )
- Ένας Κόσμος, ένα Όνειρο, ένας Τρόπος Ανάπτυξης. Αλλάζοντας την πόλη του Πεκίνου. ( 15 Αύγουστος, 2008 )
- 9 ερωτήσεις στον Τ. Άντο σχετικά με την αρχ/κή και τους σεισμούς. ( 22 Ιανουάριος, 2007 )
- Kisho Kurokawa (1934-2007) ( 20 Δεκέμβριος, 2007 )
- Běijīng Zhíwùyuán ( 21 Απρίλιος, 2014 )
- Συνέντευξη του Toyo Ito στο GreekArchitects.gr ( 03 Σεπτέμβριος, 2012 )
- Toyo Ito, νικητής του βραβείου Pritzker 2013 ( 22 Μάρτιος, 2013 )
- Οικία στο Hyogo ( 15 Δεκέμβριος, 2013 )
- Βίντεο. Πόλεις σε διαπάλη: πειραματισμοί σε αστικά τοπία της Ιαπωνίας του 1960 ( 04 Ιανουάριος, 2014 )
- Η κατοικία του αρχιτέκτονα Dr. Yu Kongjian ( 22 Φεβρουάριος, 2014 )
- Συνέντευξη της Kayoko Ota στο GreekArchitects.gr ( 03 Ιούλιος, 2014 )