ΜΟΝΙΜΕΣ ΣΤΗΛΕΣ
ΓΑΙΑΣ ΑΝΑΓΝΩΣΜΑ
16 Ιανουάριος, 2011
ΒΙΩΜΑΤΑ ΤΗΣ ΥΠΑΙΘΡΟΥ, ΑΛΛΟΤΙΝΑ...
«Βαθύτατα με συνεκίνησεν εκείνος, ο αγνός, ο ωραίος, της υπαίθρου, ο εντελώς ιδικός σου τρόπος...» Άγγελος Σικελιανός
Η επαφή μου με το αποκαλούμενο «αγροτικό τοπίο» χρονολογείται από τα παιδικά μου χρόνια, ή ακριβέστερα, από τότε που αισθάνθηκα τον εαυτό μου. Ήμουν παιδί αγροτών, που οι σκληροί καιροί τούς ήθελαν βασανισμένους, να δουλεύουν με κόπο την ξερή γη για να επιβιώσουν, σε μιαν αβέβαιη πορεία. Τη μοίρα τους ένιωθαν πως ακολουθούσα, σα μια βαριά κληρονομιά, γι' αυτό κι από παιδί η μάνα με μεγάλωνε με μιαν επίμονη συμβουλή, στην οποία αποτυπωνόταν η αγωνία της για το μέλλον μου -να μη γίνει σαν το δικό τους. «Να σπουδάσεις παιδί μου, να φύγεις από τα χωράφια, να μη βασανιστείς σαν εμάς...», μου έλεγε...
Φωτ.: Απόγνωση
Η συμβουλή της εκείνη, τώρα, μετά από τόσα χρόνια, που η απόσταση άμβλυνε τους όποιους συναισθηματισμούς, τολμώ να πω ότι υπήρξε για μένα ένα βάρος, μιαν υποχρέωση που έπρεπε να διεκπεραιώσω, για να μην έχει η ζωή μου την τύχη της. Όχι πως δεν πεθυμούσα τα γράμματα, κι ούτε μου βγήκε σε κακό τ' ότι τα ‘κολούθησα, όμως να..., υπήρχε ένα στανιό, λόγω των συνθηκών, μια αόριστη επιβολή στην προσπάθεια, κι αυτό δε μου άρεσε. Τήρησα όμως τη σοφή συμβουλή της μάνας και νάμαι τώρα κριτής του εαυτού μου, να σκέφτομαι τα παρελθόντα και ν' αναπολώ...
Φωτ.: Σισύφειοι μόχθοι
Καλοκαιριάτικο ξημέρωμα. Με το πρώτο φως της ημέρας ξεκινούσε η μακρά περιπέτεια της οικογένειας. Μικρά παιδάκια, εγώ και η αδελφή μου, μπερδεύαμε τα βήματά μας στο ξύπνημά μας, όμως στη φωνή της μάνας ξέραμε τι έπρεπε να κάνουμε κι ότι έπρεπε να το κάνουμε γρήγορα και σωστά. Η συνήθεια, μάς είχε εκπαιδεύσει σε αυτό... Το κάρο με τον πατέρα μάς περίμενε στο δρόμο, για το καθημερινό ταξίδι στο χωράφι. Μια ώρα απόσταση ήταν μέχρις εκεί, μια διαδρομή που τα σύγχρονα οχήματα την κάνουν σε λίγα μόνο λεπτά της ώρας, μα το δυσκίνητο όχημά μας, κάτω από το ράθυμο βηματισμό του αλόγου, την έκαμε σε πολλαπλάσιο χρόνο. Δεν παραπονιόμασταν όμως, τουλάχιστον είχαμε κάποιο μέσο να μας πηγαίνει, συνηθίσαμε εξάλλου ν' απολαμβάνουμε την ίδια διαδρομή στο στενό καρόδρομο, τον γεμάτο με λακκούβες και πέτρες, που έδινε τυραγνικό ρυθμό στην πορεία μας, με την ανά δευτερόλεπτο αναπήδησή μας σε κάθε χωμάτινη αναποδιά.
Φωτ.: Πορεία σιωπής
Το ταξίδι μας είχε άλλες χάρες, που η καθημερινή ρουτίνα των ίδιων στιγμών δεν τις σκότωνε και κάθε μέρα τις απολαμβάναμε εξίσου δυνατά. Μας άρεσε η μυρωδιά της γης, μια ιδέα μούχλας που μας τρέλαινε!, λες και το χώμα ανάσαινε, αφήνοντας το χνώτο του πάνω μας. θεωρούσαμε ευλογία να ρουφούμε αυτή την ανάσα. Το σπουργίτι που μας ακολουθούσε ήταν συνήθεια απαραίτητη, το περιμέναμε -σάμπως νάταν το ίδιο κάθε φορά;-, επιζητούσαμε το τραγούδι του, το φτερούγισμά του στην καλαμιά, το ξέχυμά του μπρος μας, τη στροφή του στον ουρανό και τ' ακολούθημά του. Ήταν θεόσταλτο το παιχνίδι του, ήταν πράγματι μεγαλειώδες να βλέπεις το αθώο τούτο μικρό πλάσμα, το λεύτερο κι ανεξάρτητο, να παίζει μαζί σου! Μας άρεσε να παρατηρούμε στο βάθος την ατέλειωτη θάλασσα, ακολουθώντας πορεία παράλληλη με τον ορίζοντα, να χάνεται στο απέραντο γαλάζιο η ματιά, να ξεσηκωνόμαστε, να γινόμαστε ποιητές στο κοίταγμά της, να ζούμε έναν πρωτογενή υπερρεαλισμό στην ιδέα ότι αυτή η άδολη, η τολμηρή, η θάλασσά μας!, αντλούσε το φυσικό φως και μας το έστελνε αντανακλώντας το, ενισχυμένο από τη ζωογόνα δύναμή της. Ήταν αλήθεια στιγμές μέθης εκείνες, έκστασης κι αληθινού πάθους, από τη φύση που ρουφούσαμε, νιώθοντάς την αγνή, ατόφια, καθαρή, να μας αποκαλύπτεται και να μας υποβάλλει στο μεθύσι της. Συνομιλούσαμε λες μαζί της, την αφουγκραζόμασταν. Αμφιβάλλω πια, αν τα σύγχρονα μέσα μετακίνησης, στους ασφαλτοστρωμένους αγροτόδρομους, προσφέρουν την ευτυχία της δύσκολης κείνης διαδρομής. Λες και η φύση μάς αντάμειβε για ότι η ζωή μάς στερούσε!..
Σα φτάναμε στον αγρό, η μάνα μάς έβαζε κάτω από τη λεύκα, στην άκρη του αύλακα, από τον οποίον ποτιζόταν το χωράφι και μετά χανόταν σβησμένη κάπου μέσα σε αυτό. Τη βλέπαμε μετά από ώρα, όταν ξαπόσταινε για να πάρει μιαν ανάσα, και το μεσημέρι, όταν ετοίμαζε το «υπαίθριο τραπέζι». Η λεύκα αποτελούσε για μας σύμβολο, ήταν το καταφύγιό μας, μέρος ενός ονείρου, ενταγμένη στο μικρόκοσμό μας. Κάτω από το δένδρο διαβάζαμε (βιβλία σχολικά, της επόμενης χρονιάς, από δεύτερο χέρι, για να προετοιμαστούμε για το σχολειό...), εκεί παίζαμε, εκεί κοιμόμασταν. Το νερό του αύλακα μάς συντρόφευε στους παιδικούς μας περιπάτους, στις μυθοπλασίες μας, στις ιστορίες που σκαρώναμε για ήρωες, που τάχατες διάβηκαν το μεγάλο τούτο ποταμό...
Κι όταν η μέρα τέλειωνε κι άρχιζε να σκοτεινιάζει, κινούσαμε για το ταξίδι της επιστροφής, με τον κόπο της ημέρας φορτωμένο στο βαρύ όχημα της σιωπής. Κάναμε πριν μια στάση στο μαγαζί του έμπορα, του παραδίναμε τη σοδειά και κατόπιν αποκαμωμένοι φτάναμε στο σπίτι. Την επόμενη μέρα κάναμε πάλι τα ίδια πράματα, με την ίδια αρχή, την ίδια μέση και τέλος, χωρίς ν' αλλάξουμε τίποτε από τη σειρά και το περιεχόμενό τους. Περνούσαν έτσι τα χρόνια, ώσπου έφτασε η στιγμή, έφηβος πια, να συμμετέχω ενεργότερα σ' αυτή τη διαδικασία. Οι εποχές, όμως, άλλαζαν. Το κάρο αντικαταστάθηκε αρχικά από τρακτέρ και κατόπιν από αγροτικό αυτοκίνητο. Ο καρόδρομος διαπλατύνθηκε κι ασφαλτοστρώθηκε και έγινε μια μικρή λεωφόρος! Οι μετακινήσεις πια γινόταν γρήγορα, τα μέσα και τα υλικά καλλιέργειας έκαμαν ευκολότερη τη ζωή μας, τη ζωή του αγρότη. Κι εγώ, μπαίνοντας για τα καλά στον κύκλο αυτόν, αισθανόμουν ανετότερα σε σχέση με τη ζωή των γονιών μου.
Φωτ.: Το πέτρινο λιοστάσι
Με τον καιρό έμαθα να φτιάχνω αυλάκια στο χωράφι -καρίκια τα λέγαμε-, και να το ποτίζω (την ευθύνη μιας τέτοιας εργασίας τήν ένιωθα βαριά, αφού το σπάσιμο από απροσεξία ή από κακό υπολογισμό ενός αυλακιού, ισοδυναμούσε με πλημμυρισμό της καλλιέργειας -μεγάλο το κακό), έμαθα να κλαδεύω τις ελιές και να τοποθετώ δολώματα στα δένδρα, έμαθα να μπολιάζω το άγριο δενδρί και το κλήμα, έμαθα να συντηρώ τους χωμάτινους αναβαθμούς στο λιοστάσι, να σπέρνω και να καλλιεργώ τον κακοτράχαλο ορεινό αγρό, και πολλά-πολλά άλλα, της υπαίθρου πράματα.
Όσο όμως περνούσαν τα χρόνια, όλα τούτα άλλαζαν. Οι πράξεις και οι παλιές πρακτικές αποτελούσαν συνήθειες του παρελθόντος. Το στάγδην πότισμα και η τεχνητή βροχή, υποκατέστησαν τον πρωτόγονο τρόπο ποτίσματος με τ' αυλάκια. Τα δολώματα και τα ξεβοτανίσματα έπαψαν να υφίστανται και πια γινόταν ραντίσματα με ισχυρά δηλητήρια. Τα οργανικά λιπάσματα υποκαταστάθηκαν από τα χημικά. Οι αναβαθμοί δεν απαιτούνταν, διότι νερό έφτανε πλέον και στα βουνά, και το στάγδην πότισμα (και των ελαιοδένδρων ακόμη, που έως πριν ήταν ξερικά) αποτελούσε «επαναστατικό» νεωτερισμό.
Φωτ.: Μεταλλαγή της γεωργίας; Το νερό φτάνει παντού! (από διαφήμιση της ΔΕΗ)
Έτσι, η ζωή μας έγινε ανετότερη, δε δουλεύαμε πια ολημερίς, δεν κουραζόμαστε όπως παλιά. Το γεγονός αυτό έκαμε ευκολότερη την αποσύνδεσή μου από τη ζωή στην ύπαιθρο, είχα λόγο -συνειδησιακό- για να δικαιολογήσω την εγκατάλειψή της, αφού πια δεν απολάμβανα κείνο το όμορφο, το απλό και πρωτογενές των παιδικών μου χρόνων. Ως φοιτητής, άρχισα πια να ξεκόβω, διάβηκα άλλους ατραπούς.
Αναλογιζόμενος όμως τα περασμένα, ρωτώ τούτο: Η ευκολία που, σύμφωνα με τα παραπάνω, απέκτησε η ζωή μας, δικαιολογεί τις υφιστάμενες ανατροπές; -διότι, είναι γεγονός ότι η αλλαγή που συνέβηκε, δημιούργησε μοιραίες ανατροπές. Ένας τρόπος ζωής χάθηκε. Η μαγεία, η ομορφιά της υπαίθρου -με τον έναν ή τον άλλον τρόπο- σβήστηκαν. Ένα πολύμορφο περιβάλλον, το αγροτικό, με τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του, δεν υπάρχει πια -τουλάχιστον όπως το ξέραμε. Χάριν ευκολίας...
Εγώ, που έζησα (όσο έζησα), που κόπιασα (όσο κόπιασα) σ' αυτό το περιβάλλον, λέγω ότι η κατάληξή του δεν ήταν πράξη ορθή. Κάτι άλλο θα έπρεπε να είχε συμβεί...
Πριν καιρό αναζήτησα τη λεύκα κάτω από την οποία έζησα τις στιγμές των παιδικών μου χρόνων, που περιέγραψα. Δεν υπήρχε. Την έκοψαν διότι εμπόδιζε με τη σκιά της την καλλιέργεια του παρακείμενου αγρού! Αναζήτησα τον αύλακα στον οποίο έρεε κάποτε άφθονο αφριστό νερό, ακόμη και το καλοκαίρι. Δεν υπήρχε. Ξεράθηκε και τον μπάζωσαν, αποτελώντας σήμερα ένα «όμορφο» αμπέλι! -Πόσο αβασάνιστα, αλήθεια, χάθηκαν τα όμορφα της φύσης τα στοιχεία!.. [Διερωτάτο, κατά τον ίδιο τρόπο, ο Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης για το νησί του: «Κάπου εδώ κατέβαινε άλλοτε χείμαρρος. Άλλες φλέβες νερού κυλούσαν κάτω απ' τη χλόη. Τι απέγιναν όλα εκείνα τα ρέματα που δρόσιζαν τον τόπο;» (Περάνθη Μ., «Ο κοσμοκαλόγερος Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης», εκδ. Α. Καραβία, δεύτερη έκδοση, Αθήνα 1953, σελ. 132)].
Φωτ.: Πρόοδος
Η λύπη για τις απώλειες αυτές γίνεται εντονότερη όταν διαπιστώνω ότι το αγροτικό τοπίο στο οποίο έζησα και το οποίο βίωσα -το αγνό, το ατόφιο-, δεν υπάρχει πια. Είναι ένα τοπίο ξένο, παράταιρο για μένα. Ένα τοπίο στο οποίο κυριαρχούν οι μονοκαλλιέργειες, τ' αλατωμένα εδάφη και τα σύγνεφα των δηλητηρίων που οι ψεκασμοί αφήνουν στον αέρα. Ένα τοπίο στο οποίο εισβάλλουν οι σύγχρονες κατοικίες, από το οποίο έχουν εξαφανισθεί τα φυσικά χωρίσματα των αγρών, οι παλιές πέτρινες αγροικίες, τα σκόρπια δένδρα και οι υδραύλακες. Ένα τοπίο από το οποίο χάθηκαν οι αλεπούδες, τα σπουργίτια, τα κοτσύφια, οι λαγοί, οι νεροφίδες, που η παρουσία τους για τον άνθρωπο της υπαίθρου ήταν αυτονόητη, εικόνα κοινή, προσιτή, οικεία. Όλα αυτά συνιστούσαν μια ζωή, μια πρωτογενή απλή ζωή, που σβήστηκε. Χάριν ευκολίας...
Φωτ.: Γη αργία
Ο μεγάλος Έλληνας ρομαντικός, ο ελληνολάτρης, ο διανοητής της γης, ο Περικλής Γιαννόπουλος, είπε κάποτε μια μεγάλη κουβέντα, ότι «ο βίος στην Ελλάδα είναι υπαίθριος». Αναλογιζόμενοι το κακό που κάναμε στην ύπαιθρό μας, και έχοντας υπόψη το σημερινό τρόπο ζωής μας, τον ξεκομμένο απ' αυτήν, καθώς και την προσποιητή και δόλια (τις περισσότερες φορές όμως, αδιάφορη...) συμπεριφορά μας προς τη φύση, μας φαίνονται μακρινά, πολύ μακρινά, παράταιρα, τα λόγια του Γιαννόπουλου, τα σοφά. Δυστυχώς, η ζωή που διάγουμε μάς απομακρύνει ολότελα από συμπεριφορές που θα επικύρωναν το αυτονόητο, που ο Γιαννόπουλος υποστήριζε.
Σχετικές Δημοσιεύσεις:
- Από την τυπολογία στην τοπολογία, και το φαινόμενο της ( 01 Μάιος, 2004 )
- ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗΣ ΣΤΗΝ ΑΘΗΝΑ ( 15 Αύγουστος, 2004 )
- Ξανακτίζοντας τις πόλεις ( 05 Σεπτέμβριος, 2004 )
- Η Πολεοδομία στην Ελλάδα ( 02 Ιούνιος, 2005 )
- Στρατηγικές για μια Περιβαλλοντικά Βιώσιμη Αστική Ανασυγκρότηση ( 01 Ιούλιος, 2005 )
- ΤΟ ΔΙΠΟΛΟ ΔΗΜΟΣΙΟ – ΙΔΙΩΤΙΚΟ: ΟΙ ΚΛΑΣΣΙΚΕΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ ( 20 Ιούνιος, 2006 )
- Ιδεολογία κατασκευών-Ανοδος και πτώση των γιγάντων ( 17 Μάρτιος, 2003 )
- Η προσπελασιμότητα της πόλης, μέσα από τις αστικές πλατείες. ( 04 Απρίλιος, 2008 )
- Η Μετα-Μητρόπολη, τα Αστικά Σύμπλοκα και η ανάδυση της Μεσαίας Πόλης. ( 26 Οκτώβριος, 2006 )
- Τόποι πάνω από την πόλη ( 03 Νοέμβριος, 2006 )
- Με ρεαλισμό και Τόλμη-Από τη μακρινή Ιρλανδία, στην ειδυλλιακή (ακόμα) Κηφισιά-Μέσω…Βενετίας! (1) ( 04 Μάρτιος, 2007 )
- Τι είδους πόλη θέλει να είναι η Αθήνα; ( 07 Απρίλιος, 2007 )
- Η προοπτική του αστικού περιβάλλοντος ( 25 Απρίλιος, 2007 )
- Τα αδιέξοδα της αρχιτεκτονικής και το Νέο Μουσείο της Ακρόπολης. ( 10 Αύγουστος, 2007 )
- DESTROY below the ACROPOLIS - VIDEO ( 13 Νοέμβριος, 2007 )
- Αρχιτεκτονική Πόλεων: Αναζήτηση της ταυτότητας σε μια τσιμεντένια έρημο ( 03 Δεκέμβριος, 2007 )
- Η ΠΕΡΙΠΕΤΕΙΑ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΠΟΛΗΣ ΣΤΟΝ 20Ο ΑΙΩΝΑ. ( 19 Απρίλιος, 2008 )
- Κλίμακα και Χώρος : Αναγνώσεις μίας Πολύπλοκης Σχέσης ( 16 Νοέμβριος, 2008 )
- Πολλαπλές ερμηνείες της μεταβολής στην παραγωγή του χώρου: ( 11 Απρίλιος, 2012 )
- Αστικές Αναπλάσεις - The HafenCity Project ( 20 Δεκέμβριος, 2010 )
- Κάτω από την Ακρόπολη ( 28 Σεπτέμβριος, 2009 )
- Φάληρο: Horror vacui ( 30 Οκτώβριος, 2009 )
- Γκάζι: Ο εκλαϊκευμένος εξευγενισμός ( 31 Δεκέμβριος, 2009 )
- Κηφισός ( 31 Ιανουάριος, 2010 )
- Ο Ελαιώνας των μεγάλων αντιφάσεων ( 27 Μάιος, 2010 )
- HORROR VACUI: ΣΥΓΧΩΡΗΣΗ ΚΑΙ ΣΤΕΝΟΧΩΡΙΑ ΣΤΟ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΟ ΑΣΤΙΚΙΣΜΟ. ( 21 Ιούνιος, 2005 )
- Μεγάλες Προσδοκίες ( 05 Ιανουάριος, 2007 )
- Κτίριο επί της οδού Διον. Αρεοπαγίτου απειλείται ( 09 Ιούλιος, 2007 )
- Δεν πήρε θέση για τις πολυκατοικίες ( 12 Οκτώβριος, 2007 )
- Το αμοντάριστο μουσείο ( 21 Ιανουάριος, 2008 )
- Δ. Αρεοπαγίτου 2008. Ομιλίες στη Θεσσαλονίκη ( 10 Νοέμβριος, 2008 )
- Σάπιο είναι παιδί μου.. ( 26 Απρίλιος, 2009 )
- «Δ. Αρεοπαγίτου 2008». Έκθεση συμμετοχών στο Ζάππειο Μέγαρο. ( 01 Ιούλιος, 2009 )
- Επιστολή του Πολυτεχνείου Κρήτης προς τον Υπουργό Πολιτισμού. ( 13 Ιούνιος, 2009 )
- Το περιεχόμενο της στήλης «Διάλογοι» & Τρόποι συμμετοχής ( 01 Ιούνιος, 2008 )
- Η στήλη «Διάλογοι» ξεκινούν μία νέα ενότητα με θέμα: Διονυσίου Αρεοπαγίτου 17: εμπόδιο ή ευκαιρία; ( 21 Ιούνιος, 2008 )
- «Να τα αποδεχθούμε ως έχουν» ( 26 Ιούλιος, 2008 )
- «Το διατηρητέο αστικό μέτωπο» ( 27 Αύγουστος, 2008 )
- «Άβε Καίσαρ» ( 27 Σεπτέμβριος, 2008 )
- «Καφετέρια Τσουμί» ( 26 Οκτώβριος, 2008 )
- «Το δίλημμα της κατεδάφισης: Η ΑΚΡΟΠΟΛΗ ΚΑΙ ΤΑ ΔΙΑΤΗΡΗΤΕΑ ΤΗΣ ΑΡΕΟΠΑΓΙΤΟΥ» ( 26 Νοέμβριος, 2008 )
- «Ρέκβιεμ για δύο κτήρια» ( 26 Δεκέμβριος, 2008 )
- Το ταλέντο του αρχιτέκτονα και η ιδιοτέλεια του εντολέα. ( 26 Ιανουάριος, 2009 )
- Σκέψεις για το νέο Μουσείο Ακρόπολης ( 23 Μάρτιος, 2009 )
- Ο δρόμος είχε τη δική του ιστορία. ( 23 Απρίλιος, 2009 )
- Η «ΕΙΚΟΝΑ ΤΟΥ 1930 ΚΑΙ ΤΟ ΕΥΡΥΤΕΡΟ ΚΑΛΟ» ( 20 Μάιος, 2009 )
- 4 παρεμβάσεις αρχιτεκτόνων για το θέμα της Δ. Αρεοπαγίτου. ( 24 Ιούνιος, 2009 )
- Αρχιτεκτονικός Κανιβαλισμός στην Αθήνα ( 23 Ιούλιος, 2009 )
- Το νέο μουσείο της Ακρόπολης: Μια αταίριαστη σχέση ( 23 Αύγουστος, 2009 )
- Το Νέο Μουσείο της Ακρόπολης, ο θρίαμβος της σοφιστείας ( 21 Σεπτέμβριος, 2009 )
- Η χύτρα που θέλει να εξοβελίσει την κοπέλα για να συνομιλήσει με την θεά. ( 18 Οκτώβριος, 2009 )
- Διονυσίου Αρεοπαγίτου 17: εμπόδιο ή ευκαιρία; ( 24 Ιανουάριος, 2010 )
- Ένας Κόσμος, ένα Όνειρο, ένας Τρόπος Ανάπτυξης. Αλλάζοντας την πόλη του Πεκίνου. ( 15 Αύγουστος, 2008 )
- Ο αρχιτέκτονας Bernard Tschumi ( 04 Οκτώβριος, 2007 )
- Aρχιτεκτονικός διαγωνισμός : Δ. Αρεοπαγίτου 2008-2009 ( 13 Μάρτιος, 2009 )
- 'ΕΒΔΟΜΑΔΑ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗΣ 2008' ( 13 Μάρτιος, 2009 )
- Βιβλίο: Διαγωνισμός Ανάπλασης όψεων Δ. Αεροπαγίτου 2008. ( 25 Ιούλιος, 2011 )
- Σιωπηλές πλατείες (A μέρος) ( 24 Ιούνιος, 2010 )
- Η αποσύνθεση του αθηναϊκού κέντρου ( 28 Απρίλιος, 2010 )
- Σιωπηλές πλατείες (Β μέρος) ( 13 Ιούλιος, 2010 )
- Βουλιμικό επεισόδιο στην Πόλη ( 28 Ιούνιος, 2012 )
- Κατακόρυφη Αθήνα, φαντασιακή Αττική ( 30 Ιούλιος, 2010 )
- Το «Ελληνικό» πρόβλημα (A μέρος) ( 07 Νοέμβριος, 2010 )
- Το «Ελληνικό» πρόβλημα (Β μέρος) ( 20 Νοέμβριος, 2010 )
- Τα πεύκα της ψυχής ( 21 Φεβρουάριος, 2011 )
- Xαλκίδα 2010, Φαντάσου την πόλη ( 10 Νοέμβριος, 2010 )
- Η Ελληνική φύση των Φρυγάνων (της ευωδιάς και του ανθού...) ( 05 Δεκέμβριος, 2010 )
- ΒΙΩΜΑΤΑ ΤΗΣ ΥΠΑΙΘΡΟΥ, ΑΛΛΟΤΙΝΑ... ( 16 Ιανουάριος, 2011 )
- Κάτι ανάμεσα σε μάθημα και γιορτή ( 09 Απρίλιος, 2011 )
- Τάση Παπαϊωάννου: οι πολύτιμοι συνεργάτες του αρχιτέκτονα ( 01 Μάιος, 2011 )
- Το θερινό περίπτερο της Serpentine Gallery ( 01 Ιούνιος, 2011 )
- Ο φονεύς της μητρός σου ( 19 Μάιος, 2011 )
- ΑΡΧΙΣΠΟΡΑ ( 22 Ιούνιος, 2011 )
- Μητροπολιτικό πάρκο Ελληνικού: Η ταραγμένη διαδρομή μιας απόφασης! ( 26 Ιούνιος, 2011 )
- Ωδή στη φύση που χάνεται ( 22 Ιούλιος, 2011 )
- Πορτοφύλακες ( 10 Αύγουστος, 2011 )
- Άσπρες αυλές (Α μέρος) ( 26 Σεπτέμβριος, 2011 )
- Άσπρες αυλές (B μέρος) ( 13 Οκτώβριος, 2011 )
- King's Cross new Facade ( 28 Ιούλιος, 2011 )
- Έργα Ανθρώπων (A Μέρος) ( 19 Δεκέμβριος, 2011 )
- Έργα Ανθρώπων (Β Μέρος) ( 25 Ιανουάριος, 2012 )
- Φαντάσου την πόλη: Αγ.Δημήτριος 2011 ( 01 Νοέμβριος, 2011 )
- ΞΕΡΕΣ ΛΙΘΙΕΣ ( 20 Φεβρουάριος, 2012 )
- ΞΕΡΕΣ ΛΙΘΙΕΣ ( 27 Μάρτιος, 2012 )
- Διάλεξη Δ. Παπαλεξόπουλου - Ε. Καλαφάτη ( 01 Νοέμβριος, 2011 )
- Νέα Ελλάδα ( 03 Νοέμβριος, 2011 )
- Μηχανικοί εν μέσω κρίσης ( 21 Ιανουάριος, 2012 )
- Μάνες της γης ( 26 Απρίλιος, 2012 )
- Δέκα χρόνια χωρίς τον Δημήτρη Μπίρη ( 25 Φεβρουάριος, 2012 )
- Μάνες της Γης ( 23 Μάιος, 2012 )
- Έκθεση «Φαντάσου την πόλη» ( 05 Μάιος, 2012 )
- Ενάντια στου χειμάρρου την ορμή... ( 25 Ιούνιος, 2012 )
- Ενάντια στου χειμάρρου την ορμή... ( 22 Ιούλιος, 2012 )
- Ενάντια στου χειμάρρου την ορμή… ( 24 Αύγουστος, 2012 )
- Ακαδημαϊκός ή οικοδόμος; ( 08 Αύγουστος, 2012 )
- Το δάσος που λαχτάριζες... ( 14 Οκτώβριος, 2012 )
- Φύση αγία… ( 24 Σεπτέμβριος, 2012 )
- Μην πατάτε το γκαζόν… ( 13 Νοέμβριος, 2012 )
- Φοιτητικές Εργασίες Πολιτικών Μηχανικών ( 06 Μάρτιος, 2014 )
- Το Νέο Μουσείο της Ακρόπολης. (Α' παρουσίαση) ( 04 Ιανουάριος, 2013 )
- Το Νέο Μουσείο της Ακρόπολης. (Β παρουσίαση) ( 04 Φεβρουάριος, 2013 )
- Ο Σχολικός κήπος ( 30 Δεκέμβριος, 2012 )
- Το “πρότυπο” πανεπιστημιακό χωριό στο Περτούλι καταρρέει... ( 26 Νοέμβριος, 2012 )
- Νέο Μουσείο Ακρόπολης ( 06 Ιανουάριος, 2013 )
- Ο Σχολικός κήπος (Β') ( 20 Ιανουάριος, 2013 )
- Αναζητώντας την αισθητική στα μεγάλα τεχνικά έργα ( 19 Φεβρουάριος, 2013 )
- Γεωμετρικός Σχεδιασμός Ισόπεδων Κυκλικών Κόμβων ( 25 Σεπτέμβριος, 2013 )
- Ο Σχολικός κήπος (Γ´) ( 25 Φεβρουάριος, 2013 )
- Το Νέο Μουσείο της Ακρόπολης. (Γ παρουσίαση) ( 10 Απρίλιος, 2013 )
- ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΚΟΥΡΕΜΕΝΟΣ."Μια αρχιτεκτονική διαδρομή από το Παρίσι στα Γιάννενα" ( 01 Απρίλιος, 2013 )
- Ο Σχολικός κήπος (Ε´) ( 21 Απρίλιος, 2013 )
- Μια απάντηση στη Γ.Σ. της σχολής Αρχιτεκτόνων του ΕΜΠ ( 05 Μάιος, 2013 )
- Θα υπερασπιστώ τους ποιητές μου... (Α’) ( 26 Μάιος, 2013 )
- Πολιτικές Βιώσιμης Αστικής Ανάπτυξης στη Μητροπολιτική Αθήνα ( 08 Μάιος, 2014 )
- Θα υπερασπιστώ τους ποιητές μου… (B’) ( 15 Ιούνιος, 2013 )
- Τοπιο-γραφίες ( 22 Ιούλιος, 2013 )
- Τοπιο-γραφίες ( 25 Αύγουστος, 2013 )
- Το ελληνικό τοπίο ( 26 Σεπτέμβριος, 2013 )
- Το Νέο Μουσείο της Ακρόπολης. (E παρουσίαση) ( 07 Οκτώβριος, 2013 )
- Νέο Μουσείο Ακρόπολης ( 18 Ιανουάριος, 2014 )
- Το ελληνικό τοπίο ( 08 Οκτώβριος, 2013 )
- Το ελληνικό τοπίο ( 12 Νοέμβριος, 2013 )
- Το ελληνικό τοπίο ( 18 Δεκέμβριος, 2013 )
- Πόλη, πολιτικές και αυτοσχέδιες αστικές πρακτικές στη σύγχρονη Αθήνα ( 05 Ιανουάριος, 2014 )
- Το ελληνικό τοπίο ( 21 Ιανουάριος, 2014 )
- Το ελληνικό τοπίο ( 25 Φεβρουάριος, 2014 )
- Το ελληνικό τοπίο ( 31 Μάρτιος, 2014 )
- Αρχαία τοπία ( 28 Ιούλιος, 2014 )
- Βίος Λυρικός ( 29 Απρίλιος, 2014 )
- Άσπρα νησιά ( 02 Μάιος, 2014 )
- Βίος λυρικός ( 31 Μάιος, 2014 )
- Βίος λυρικός ( 30 Ιούνιος, 2014 )
- Αρχαία τοπία ( 19 Αύγουστος, 2014 )
- Για πρώτη φορά η αρχιτεκτονική χρήση του π=3,14 στην Αμφίπολη ( 21 Αύγουστος, 2014 )
- Αρχαία τοπία ( 25 Σεπτέμβριος, 2014 )
- Αρχαία τοπία ( 19 Οκτώβριος, 2014 )
- Τι αποκαλύπτει η σεισμική τομογραφία του τάφου της Αμφίπολης ( 10 Σεπτέμβριος, 2014 )
- Το κατά φύσιν ζην* ( 02 Νοέμβριος, 2014 )
- Το κατά φύσιν ζην* ( 05 Δεκέμβριος, 2014 )
- Το κατά φύσιν ζην* ( 05 Ιανουάριος, 2015 )
- Το κατά φύσιν ζην* ( 02 Φεβρουάριος, 2015 )
- Το ιδιωτικό στη φύση ( 19 Μάρτιος, 2015 )
- Το ιδιωτικό στη φύση ( 03 Μάιος, 2015 )
- Μνήμη και Πόλη ( 11 Μάιος, 2015 )
- Το ιδιωτικό στη φύση ( 07 Ιούλιος, 2015 )
- Το ιδιωτικό στη φύση ( 20 Μάιος, 2015 )
- Το ιδιωτικό στη φύση ( 19 Ιούνιος, 2015 )
- Η ιδιοκτησία στα δάση ( 06 Αύγουστος, 2015 )
- Στην κάπαρη χρωστώ… ( 04 Σεπτέμβριος, 2015 )
- Η ιδιοκτησία στα δάση ( 18 Σεπτέμβριος, 2015 )
- Μουσείο Ακρόπολης: Στα 25 καλύτερα Μουσεία του κόσμου ( 18 Σεπτέμβριος, 2015 )
- Η ιδιοκτησία στα δάση ( 21 Οκτώβριος, 2015 )
- Η ιδιοκτησία στα δάση ( 20 Νοέμβριος, 2015 )
- Εκχερσώσεις και κοινοτισμός ( 10 Νοέμβριος, 2015 )
- Η ιδιοκτησία στα δάση ( 23 Δεκέμβριος, 2015 )
- Φύση ανθρώπου ( 11 Δεκέμβριος, 2015 )
- Η ιδιοκτησία στα δάση ( 20 Ιανουάριος, 2016 )
- Η ιδιοκτησία στα δάση ( 15 Φεβρουάριος, 2016 )
- Το κατοικείν κατά το πνεύμα του τόπου ( 28 Ιανουάριος, 2016 )
- Η τέχνη της δασικής φραγματικής ( 09 Μάρτιος, 2016 )
- Το Ελληνικό Χωριό ( 23 Μάρτιος, 2016 )
- Ρίζες ( 18 Απρίλιος, 2016 )
- Το ελληνικό χωριό ( 28 Απρίλιος, 2016 )
- Το ελληνικό χωριό ( 25 Μάιος, 2016 )
- Στις άσπρες αυλές ( 13 Ιούνιος, 2016 )
- Φύσις έργον ( 24 Ιούνιος, 2016 )
- Τo NIMBY και η αντίληψη για τη γη ( 05 Ιούλιος, 2016 )
- Φύσις έργον ( 27 Ιούλιος, 2016 )
- Φύσις έργον ( 24 Αύγουστος, 2016 )
- Στη χλωρασιά των φρυγάνων ( 20 Σεπτέμβριος, 2016 )
- Οι αόρατες πόλεις, ορατές ( 01 Ιούνιος, 2017 )
- Eυρώπη 2030 : [Επ] - ανακαλύπτοντας την πόλη πάνω στο νερό ( 12 Ιούνιος, 2017 )
- Αμαλία Κωτσάκη: Η ΣΤΕΓΑΣΗ ΤΗΣ ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗΣ ( 12 Ιούνιος, 2017 )