ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ
ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ
27 Δεκέμβριος, 2010
Η αρχιτεκτονική του Αγίου όρους
Μέσα από το αρχείο του Παύλου Μυλωνά.(έως 15 Ιανουαρίου 2011)
Η έκθεση διοργανώνεται από την Αγιορείτικη Εστία στο κτίριο Νεδέλκου στη Θεσσαλονίκη. Την έκθεση επιμελήθηκαν ο Αναστάσιος Ντούρος και ο Φαίδων Χατζηαντωνίου.
Πηγή : www.agioritikiestia.gr
Ένα μέρος της έκθεσης είναι αφιερωμένο στις αρχιτεκτονικές αποτυπώσεις και σημειώσεις του επισκόπου Πορφυρίου Ουσπένσκι και του στρατηγού Πέτρου Σεβαστιάνωφ, υλικό που συγκέντρωσε ο Παύλος Μυλωνάς κατά τις έρευνές του στα αρχεία και τις βιβλιοθήκες της Σοβιετικής Ένωσης στη Μόσχα και την Πετρούπολη.
Τα μέρη της έκθεσης που παρουσιάζεται το έργο του Παύλου Μυλωνά περιλαμβάνουν δείγματα από όλο το φάσμα της αρχιτεκτονικής εργασίας που αφορά στην έρευνα και την αποτύπωση του μνημειακού θησαυρού του Αγίου Όρους, από τις προπαρασκευαστικές φάσεις των αποτυπώσεων ως την τελειωμένη μορφή των αρχιτεκτονικών σχεδίων. Έμφαση δίνεται στο ανέκδοτο υλικό (σχεδιαστικό και φωτογραφικό) από τις σκήτες και τα ασκηταριά, που συνιστούν ακόμα και σήμερα την πλέον άγνωστη πλευρά του Αγίου Όρους. Τέλος, ένα τμήμα της έκθεσης είναι αφιερωμένο στις εναέριες φωτογραφίσεις, οι οποίες πραγματοποιήθηκαν χάρη στην εφευρετικότητα του Παύλου Μυλωνά.
Με την επιστροφή του Παύλου Μυλωνά από την Αμερική το 1952 ξεκινάει και η σχέση του με το Άγιον Όρος. Αυτή η σχέση διατηρήθηκε μέχρι και τον θάνατο του αρχιτέκτονα το 2005. Σε παλιό έντυπο του ''Ζυγού'' ο ίδιος γράφει «Φίλοι μου είναι οι μοναχοί, οι μεγαλόσχημοι, οι κελλιώτες και οι ασκητές, φίλοι μου και τα κτίρια τα πελώρια, και τα μικρά δυσεξιχνίαστα ασκηταριά. Φίλοι μου είναι τα δάση, οι πηγές, τα βράχια, τ' ακρογιάλια. Η κάθε πέτρα του κάθε καλντιριμιού [...] με γνωρίζει και με χαιρετάει. «Φίλες ενδελεχείς», η μυστικιστική ατμόσφαιρα του Καθολικού, η τυπολατρία του Συνοδικού, η προσήνεια της Τράπεζας. «Φίλες ενθουσιώδεις» η Ζωγραφική, η Αρχιτεκτονική, το Χειρόγραφο, γενικά όσες μορφές αντικειμένων και ζωής έπιαναν οι αντένες μου, απ' αυτόν τον Ελληνο-βυζαντινόν, ανατολίτικο-ρωμαίικο κόσμο που κρατάει ενάντια στον θάνατο και τον χρόνο, ό,τι ιερότερο και ό,τι ωραιότερο εγέννησε ο Μεσαιωνικός Ελληνισμός».
Στο τριπλό τεύχος της μνημειώδους τετράγλωσσης έκδοσης του Γερμανικού Αρχαιολογικού Ινστιτούτου Βερολίνου με τίτλο «Άτλας του Άθωνος» (Wasmuth 2000), ο Παύλος Μυλωνάς συγκέντρωσε το απόσταγμα της πολύχρονης αγιορείτικης περιπέτειάς. Το πανόραμα της αρχιτεκτονικής των είκοσι μοναστηριών του Αγίου Όρους αποτελεί ένα ανεκτίμητο δώρο, κορυφαίο σημείο αναφοράς πλέον για όλους τους μελλοντικούς ερευνητές.
Η πρόθεση των διοργανωτών ήταν διττή: Πρώτον, να δείξουν υλικό από τις πιο άγνωστες και απρόσιτες περιοχές της Αθωνικής χερσονήσου, υλικό που παρότι στις περισσότερες περιπτώσεις έφτασε σε δημοσιεύσιμο στάδιο επεξεργασίας, δεν ευτύχησε όμως να συγκεντρωθεί σε τεύχη ως συνέχεια του «Άτλαντα», όπως ήταν η πρόθεση του Παύλου Μυλωνά. Και δεύτερον, να φέρουν τον επισκέπτη μέσα στο μυαλό και στο εργαστήρι του αρχιτέκτονα και να του δείξουν τα στάδια της παθιασμένης έρευνας και της σχεδίασης που αποτελούν τις εμμανείς προϋποθέσεις για την εμπνευσμένη αποτύπωση ενός μνημείου.
Πηγή : google
Σύντομο βιογραφικό του Παύλου Μυλωνά.
Γεννήθηκε στην Αθήνα το 1915, σπούδασε πολιτικός μηχανικός και αρχιτέκτων στο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο και πραγματοποίησε μεταπτυχιακές σπουδές στο Πανεπιστήμιο Κολούμπια της Νέας Υόρκης την περίοδο 1945-1949. Το 1956 εξελέγη τακτικός καθηγητής στην έδρα της Ρυθμολογίας στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών, όπου παρέμεινε ως το 1982. Το 1987 τιμήθηκε με το Αριστείων Γραμμάτων και Τεχνών της Ακαδημίας Αθηνών, τακτικό μέλος της οποίας εξελέγη το 1997.
Παράλληλα με την ακαδημαϊκή σταδιοδρομία διατηρούσε ιδιωτικό γραφείο μελετών και έχει δημιουργήσει σημαντικά κτίρια όπως τη Στρατιωτική Λέσχη Θεσσαλονίκης, το Ξενοδοχείο Mont Parnes, την Εθνική Πινακοθήκη, τη Γερμανική Σχολή Αθηνών, κ.ά. Την περίοδο 1966-1973 αποκατέστησε την καμένη βόρεια πτέρυγα της Μονής Βατοπεδίου, ενώ το 1976-1984 ήταν υπεύθυνος για την αναστήλωση του ναού της Αναστάσεως και του Παναγίου Τάφου, στην Ιερουσαλήμ.
Στην έρευνα για το Άγιον Όρος αφιέρωσε μεγάλο μέρος της ενέργειάς του, από το 1954, οπότε και άρχισε συστηματικά να μελετά την τοπογραφία, την αρχιτεκτονική αλλά και την καθημερινή ζωή των μοναχών. Η μνημειώδης έκδοση του Γερμανικού Αρχαιολογικού Ινστιτούτου (2000) με αρχιτεκτονικά σχέδια και φωτογραφική τεκμηρίωση από τις είκοσι μονές του Αγίου Όρους, αμυδρή μόνο ιδέα δίνει του άθλου που πραγματοποίησε ο Παύλος Μυλωνάς στη χερσόνησο του Άθω. Ο κεντρικός κορμός του πολύτιμου αρχείου του σήμερα φυλάσσεται στο Μουσείο Μπενάκη, ενώ το εικαστικό μέρος του αρχείου φυλάσσεται στην Ακαδημία Αθηνών.
Τόπος : Κτίριο Νεδέλκου, Εγνατίας 109, Θεσσαλονίκη, τ. 2310263308
Ώρες λειτουργίας : Δευτέρα - Παρασκευή (09.00πμ - 20.00μμ)
Διάρκεια : έως 15 Ιανουαρίου 2011
Περισσότερες πληροφορίες : www.agioritikiestia.gr
Σχετικές Δημοσιεύσεις:
- Η λειτουργία της αρχιτεκτονικής και η σύγχρονη εκκλησία ( 01 Ιούνιος, 2007 )
- ΣΤΟ ΣΠΙΤΙ ΤΟΥ… κ. ΘΕΟΥ ( 04 Ιούλιος, 2007 )
- BYZANTINH AYTOKΡΑΤΟΡΙΑ ( 02 Μάιος, 2006 )
- Συνέδριο για την αρχιτεκτονική του Αγίου Ορους ( 05 Οκτώβριος, 2010 )
- Paysages de Grece et du Mont Athos ( 05 Σεπτέμβριος, 2011 )