ΜΟΝΙΜΕΣ ΣΤΗΛΕΣ
ΕΠΙΛΕΓΟΜΕΝΑ
05 Σεπτέμβριος, 2015
Μην σκέφτεσαι, κοίτα!
Η ευρηματική πρόταση του RAAAF για τον χώρο του πρώην εργοστασίου ζάχαρης στο Groningen της Ολλανδίας.
Η ευρηματική πρόταση του RAAAF για τον χώρο του πρώην εργοστασίου ζάχαρης στο Groningen της Ολλανδίας.
Από το 1913 που το εργοστάσιο ζάχαρης SuikerUnie στο Groningen, βόρεια της Ολλανδίας, ξεκίνησε την λειτουργία του αποτέλεσε ένα τοπόσημο όχι μονάχα λόγω της έκτασής του, του μεγέθους του και της γειτνίασης του με το ιστορικό κέντρο ή επειδή έδινε εργασία σε εκατοντάδες πολίτες αλλά και διότι όλη η πόλη μπορούσε να «οσμιστεί» την παρουσία του καθώς όταν φύσαγε δυτικός άνεμος η έντονη οσμή από την κατεργασία των τεύτλων διαχέονταν σε όλο το κέντρο.
Με την πάροδο των ετών και των αντίστοιχων αναδιπλώσεων του καπιταλιστικού τρόπου παραγωγής, αποφασίστηκε τον Ιανουάριο του 2008 το κλείσιμό του και η μεταφορά της επιχείρησης σε χώρες με αναπτυσσόμενη οικονομία για ευνόητους λόγους.
Από τότε, και κυρίως μετά την κατεδάφιση των εγκαταστάσεων το 2011, ο δήμος στον οποίο ανήκουν τα 133 εκτάρια του χώρου, αποφάσισε να επανενεργοποιήσει το μέρος προφανώς για να αξιοποιήσει το μεγάλο αυτό αστικό κενό.
Προσέγγισε λοιπόν το αρχιτεκτονικό γραφείο RAAAF (Ronald Rietveld, Erik Rietveld και Arna Mackic) αναθέτοντάς του να προτείνει χρήσεις για τα επόμενα 15-20 χρόνια δεδομένου του ότι μεγάλο μέρος του χώρου θα αναλωθεί για την δημιουργία νέων κατοικιών. Το ολλανδικό γραφείο καινοτομώντας πρότεινε την δημιουργία ενός υπόγειου δημόσιου χώρου ο οποίος εν μέρει ήδη υπάρχει 12 μέτρα κάτω από τα σιλό μεταξύ των εκατοντάδων κολονών που αποτελούσαν μέρος των θεμελίων. Το όνομα της μελέτης After Image, (Μετα-εικόνα) δεν είναι τυχαία.
Η προσέγγιση του Rietveld, που αρέσκεται στην ενασχόληση με τις θεματικές της κενότητας, της διαθεσιμότητας και της επανάχρησης, βασίζεται στην Βιτγενσταινή (sic) θεώρηση: "Μην σκέφτεσαι αλλά κοίτα" η οποία και είναι η αγαπημένη του. Για τον Βιτγκενστάιν, η σκέψη και η κατανόηση είχε να κάνει με την απεικόνιση όχι μονάχα ως ασύνειδη διαδικασία που αποκαλύπτει απωθημένες σκέψεις αναπαριστώντας τα γεγονότα με εικόνες, όπως υποστήριζε ο Φρόυντ, αλλά και ως βαθειά σιωπή που εναντιώνεται στο επιφανειακό σκέπτεσθαι. Το 'βλέπειν' λοιπόν χρησιμοποιείται εδώ από τον Rietveld κυριολεκτικά για να ανιχνεύσει κοινωνικές συνδέσεις μεταξύ της ιστορικής μνήμης που αποδίδεται από τις εναπομείνασες κολόνες και της πόλης που μετασχηματίζεται με νέους χώρους και χρήσεις.
Το εναπομείναντα κενό ανασχηματίζεται έτσι σε τόπο συνεύρεσης και κοινωνικοποίησης με συνειρμούς για τον πρώην χώρο κοινωνικοποίησης του εργοστασίου και σχεδιαζόμενο γίνεται ένα νέο τοπόσημο διακριτό ακόμα και έπειτα από την μελλοντική υλοποίηση των νέων κατοικιών. Η πρόταση του RAAAF αποδεικνύει το πώς η αρχιτεκτονική μπορεί να εμπλακεί αποτελεσματικά με το κοινωνικό δημιουργώντας σχέσεις χωρίς να καταφεύγει απαραίτητα στην κενότητα του 'γεμίσματος' της δόμησης.
του Νικόλα Μιτζάλη
2/9/2015
Σχετικές Δημοσιεύσεις:
- Για ποιούς προορίζονται οι νέοι «λόφοι» της Παλαιστίνης; ( 10 Νοέμβριος, 2011 )
- Το νέο Δικαστικό Μέγαρο στο Παρίσι ( 07 Μάρτιος, 2012 )
- Η πόλη των εσωκλεισμένων και των αποκλεισμένων ( 06 Απρίλιος, 2012 )
- Ο φόβος του κράτους για την αυτοδιαχείριση ( 08 Σεπτέμβριος, 2012 )
- Ποιητικά κατοικεί ο άνθρωπος ( 06 Μάιος, 2012 )
- Η σειρά του Λονδίνου ( 07 Ιούνιος, 2012 )
- Άνθρωποι χωρίς σπίτια, σπίτια χωρίς ανθρώπους ( 08 Αύγουστος, 2012 )
- Η παρέκκλιση του Παραρτήματος και η πόλη ( 08 Οκτώβριος, 2012 )
- Αποκρατικοποιήσεις και έλεγχος του χώρου ( 05 Νοέμβριος, 2012 )
- Ο παρεκκλίνοντας (Ο Πεζός του Ray Bradbury) ( 08 Δεκέμβριος, 2012 )
- Μια υβριδική πλατεία για μια βιώσιμη πόλη ( 07 Ιανουάριος, 2013 )
- Η πρόκληση ενός διαφορετικού τρόπου αρχιτεκτονικής δημιουργίας ( 10 Μάρτιος, 2013 )
- Μαρσίλια, το δισυπόστατο της πολιτιστικής πρωτεύουσας ( 08 Απρίλιος, 2013 )
- Korkma (Μη φοβάσαι) Taksim! ( 04 Ιούνιος, 2013 )
- Ένα διαφορετικό Γηροκομείο ( 06 Ιούλιος, 2013 )
- Η αναζήτηση της χαμένης ευτυχίας τον 21ο αιώνα ( 06 Αύγουστος, 2013 )
- Μια τεράστια φουσκωτή όπερα ως αντιστάθμισμα μιας τεράστιας καταστροφής; ( 04 Οκτώβριος, 2013 )
- Τόσο κοντά κι όμως τόσο μακριά ( 04 Νοέμβριος, 2013 )
- Μια κινητή μεγαδομή για την αποκατάσταση του περιβάλλοντος ( 05 Δεκέμβριος, 2013 )
- Αναπλάθοντας, δια της ανατροπής, το ελληνικό ιδιοκτησιακό καθεστώς ( 07 Ιανουάριος, 2014 )
- Ο βανδαλισμός(;) της εκκλησίας της Ronchamp ( 19 Μάρτιος, 2014 )
- Το Σύνδρομο των Ολυμπιακών Αγώνων στο Sochi ( 09 Μάρτιος, 2014 )
- Οι ακτιβιστές αντάρτες κηπουροί ενάντια στη δόμηση του πάρκου Vake ( 06 Απρίλιος, 2014 )
- Εκτυπώνοντας σπίτια μέσα σε λίγες ώρες ( 08 Μάιος, 2014 )
- Εις το όνομα των «Αγώνων» ( 11 Ιούνιος, 2014 )
- Τα χέρια στο Άλσος ( 05 Ιούλιος, 2014 )
- Urburb ( 08 Αύγουστος, 2014 )
- Μνημειακοί Πόλεμοι στη Ρίγα ( 08 Σεπτέμβριος, 2014 )
- Βίλα Αμαλίας ( 07 Οκτώβριος, 2014 )
- Ενάντια στο σχεδιασμό ( 07 Νοέμβριος, 2014 )
- Η αναβολή μιας πολεοδομικής φαντασίωσης ( 11 Δεκέμβριος, 2014 )
- Άνιση ανάπτυξη ( 09 Ιανουάριος, 2015 )
- Αναμένοντας την αλλαγή «παραδείγματος» ( 12 Φεβρουάριος, 2015 )
- Prison Architect ( 09 Μάρτιος, 2015 )
- Τα τείχη της οριζόντιας Βαβυλωνίας και το νέο Masterplan ( 19 Απρίλιος, 2015 )
- Η ‘ορθότητα’ του Arno Lederer ( 17 Μάιος, 2015 )
- Μια νέα χορογραφία αρχιτεκτονικής πνευματικότητας ( 08 Ιούνιος, 2015 )
- Το Μέλλον απλά θα πρέπει να περιμένει ( 12 Ιούλιος, 2015 )
- Μια εκτρωματική προσθήκη στο Βενετσιάνικο αρχιτεκτονικό πάνθεον ή όχι; ( 13 Φεβρουάριος, 2019 )
- Αναζητώντας το Υψηλό ( 05 Οκτώβριος, 2015 )
- Ο Kapoor στην La Tourette ( 05 Νοέμβριος, 2015 )
- Η τρομοκρατία και η πόλη ( 02 Δεκέμβριος, 2015 )
- Επανεφευρίσκοντας το χριστουγεννιάτικο δέντρο ( 05 Ιανουάριος, 2016 )
- Μια βιβλιοθήκη χωρίς βιβλία ( 01 Φεβρουάριος, 2016 )
- Πρόσφυγες, τα απεκκρίματα του πολέμου ( 04 Μάρτιος, 2016 )
- Η Ζ διάσταση ( 06 Απρίλιος, 2016 )
- Η νέα πτύχωση του SFMOMA ( 11 Μάιος, 2016 )
- Ουδέν νεώτερον από το (δυτικό) μέτωπο; Ή μήπως όχι; ( 10 Ιούνιος, 2016 )
- Ο Ηλίθιος (Durak) ( 11 Ιούλιος, 2016 )
- Ποιος χρειάζεται τους ολυμπιακούς αγώνες; ( 22 Αύγουστος, 2016 )
- Το αντι-παράδειγμα του Άρη Κωνσταντινίδη ( 25 Οκτώβριος, 2016 )