ΜΟΝΙΜΕΣ ΣΤΗΛΕΣ
ΕΠΙΛΕΓΟΜΕΝΑ
13 Φεβρουάριος, 2019
Μια εκτρωματική προσθήκη στο Βενετσιάνικο αρχιτεκτονικό πάνθεον ή όχι;
Η προσθήκη στο ξενοδοχείο Santa Chiara ξαφνιάζει δυσάρεστα με το αισθητικό της αποτέλεσμα.
Παλιά, αλλά και τώρα, ο πιο σύντομος δρόμος για να φτάσεις στο Τολεντίνι, την κύρια έδρα της αρχιτεκτονικής στην Βενετία, ήταν, αφού φτάσεις στην Piazzale Roma -την απόληξη της γέφυρας που ενώνει την ιστορική πόλη με την ηπειρωτική Ιταλία- να διασχίσεις τον κήπο Papadopoli, να στρίψεις αμέσως αριστερά και πριν ξεκινήσει το Calle dei Amai που οδηγούσε μετά από μια μακρινή διαδρομή στην πλατεία του Αγ.Μάρκου να δεις στο δεξί σου χέρι την υπέροχη τσιμεντένια εξώπορτα του Carlo Scarpa, αξέχαστο και εμβληματικό αρχιτεκτονικό σύμβολο της σχολής η οποία και σηματοδοτούσε την είσοδο.
Πιο πριν, ένα σαφώς ταπεινότερο τοπόσημο αποτυπωνόταν στη θύμηση -και όχι τόσο στο θυμικό- λόγω της τοπογραφίας της περιοχής η οποία τότε δεν διέθετε το γεφύρι του Καλατράβα ενώ το πλάτωμα απ' όπου ξεκινούσαν ή κατέληγαν τα λεωφορεία δεν πλαισιωνόταν από κανένα κτήριο ή σχεδόν κανένα καθώς το πολυεπίπεδο υπέργειο κοινοτικό παρκινγκ το είχες πάντα πλάτη και άρα ήταν σαν να μην υπήρχε.
Ήταν το ξενοδοχείο της Santa Chiara, ένα κτίσμα του 17ου αιώνα, μέρος ενός πρώην μοναστηριού καλογριών που έστεκε μόνο του στη βορειανατολική πλευρά και διακριτικά σου 'έκλεβε' το βλέμμα για να ξεχαστεί μετά από τον καταιγισμό σημαντικών αρχιτεκτονημάτων που απαντούσες στο διάβα σου.
Αυτές τις μέρες το εν λόγω ξενοδοχείο επανήλθε στο προσκήνιο με την αποκάλυψη της νέας του προσθήκης η οποία έπειτα από 3 χρόνια εργασιών ξαφνιάζει για το αισθητικό της αποτέλεσμα. Ένας λευκός κύβος που φιλοξενεί 19 δωμάτια συμπράττει με το υπάρχον σε ένα αντιφατικό αποτέλεσμα. Ο ώριμος αναγεννησιανισμός συγκρούεται ή μάλλον διακόπτεται από έναν νεομοντέρνο πουρισμό έκπτωτο από τις αρχικές βλέψεις των δημιουργών καθώς οι Antonio Gatto, Maurizio Varatta και Dario Lugato δεν κατάφεραν να πείσουν τους επιθεωρητές του δήμου για την αναγκαιότητα των ιριδιζόντων πλακιδίων από γυαλί Murano που θα επικάλυπταν όλη την όψη και τα οποία εν τέλει εκλείπουν.
Το λευκό μάρμαρο που απομένει δεν συνδιαλέγεται με το υπόλοιπο κτίσμα. Αντιθέτως συμπράττει στο σύνολο που δημιουργούν η γέφυρα του Καλατράβα, το απρόσωπο εκδοτήριο εισιτηρίων στην ίδια πλευρά και το κοινοτικό ρασιοναλιστικό παρκινγκ (1933) τονίζοντας την απειλούμενη(;) αλλαγή/ανάγκη που επικρέμεται του αρχιτεκτονικού πλούτου της Βενετίας: της ανάγκης για νέες κατασκευές όχι τόσο για την ναρκισσιστική ικανοποίηση του δημιουργού όσο για την επιθυμητή ανανέωση της καταναλωτικής δυναμικής της πόλης στα πλαίσια της νεοφιλελεύθερης παγκοσμιοποίησης. Μια επιθυμία που η πόλη είχε αρνηθεί σε ονόματα όπως Le Corbusier και Frank Loyd Wright.
Η επέκταση της Santa Chiara πληροί όλες τις τυπικές υποχρεώσεις. Και ως προς τους άξονες φυγής και ως προς την στερεομετρία των μορφών και ως προς την χωροθέτηση στο οικόπεδο και ως προς την λειτουργικότητα και ως προς την συνθετική της αποτελεσματικότητα. Δεν πληροί όμως το αισθητικό κριτήριο εκείνων που επιζητούν μια συντονία με το υπάρχον ή έστω μια αποδεκτή δυσαρμονία/διαφωνία που θα προκαλούσε το εξαίρετο. Υπό αυτή την έννοια, ο «άσπρος κύβος» παγιδεύεται στα θολά νερά της μετριότητας και του αδιάφορου, εκείνα που αντανακλούν την αδιαφορία για το genius loci και αναδεικνύουν μονάχα τις λειτουργικές ανάγκες του εργοδότη.
Εντάξει, κάποιοι θα πουν και θα έχουν δίκιο, ότι το κτήριο αυτό θα μείνει στην βενετσιάνικη ιστορία. Όχι για την ασχήμια του αλλά για το γεγονός ότι είναι το μόνο με υπόγειο χώρο στάθμευσης που χωρά 16 αυτοκίνητα. Αυτό δεν σημαίνει όμως ότι θα το θυμόμαστε και μετά από την πρώτη ματιά.
του Νικόλα Μιτζάλη
10/8/2015
Φώτο: https://winckelmann.wordpress.com/2015/08/08/santa-chiara-aiutaci-tu
Σχετικές Δημοσιεύσεις:
- Για ποιούς προορίζονται οι νέοι «λόφοι» της Παλαιστίνης; ( 10 Νοέμβριος, 2011 )
- Το νέο Δικαστικό Μέγαρο στο Παρίσι ( 07 Μάρτιος, 2012 )
- Η πόλη των εσωκλεισμένων και των αποκλεισμένων ( 06 Απρίλιος, 2012 )
- Ο φόβος του κράτους για την αυτοδιαχείριση ( 08 Σεπτέμβριος, 2012 )
- Ποιητικά κατοικεί ο άνθρωπος ( 06 Μάιος, 2012 )
- Η σειρά του Λονδίνου ( 07 Ιούνιος, 2012 )
- Άνθρωποι χωρίς σπίτια, σπίτια χωρίς ανθρώπους ( 08 Αύγουστος, 2012 )
- Η παρέκκλιση του Παραρτήματος και η πόλη ( 08 Οκτώβριος, 2012 )
- Αποκρατικοποιήσεις και έλεγχος του χώρου ( 05 Νοέμβριος, 2012 )
- Ο παρεκκλίνοντας (Ο Πεζός του Ray Bradbury) ( 08 Δεκέμβριος, 2012 )
- Μια υβριδική πλατεία για μια βιώσιμη πόλη ( 07 Ιανουάριος, 2013 )
- Η πρόκληση ενός διαφορετικού τρόπου αρχιτεκτονικής δημιουργίας ( 10 Μάρτιος, 2013 )
- Μαρσίλια, το δισυπόστατο της πολιτιστικής πρωτεύουσας ( 08 Απρίλιος, 2013 )
- Korkma (Μη φοβάσαι) Taksim! ( 04 Ιούνιος, 2013 )
- Ένα διαφορετικό Γηροκομείο ( 06 Ιούλιος, 2013 )
- Η αναζήτηση της χαμένης ευτυχίας τον 21ο αιώνα ( 06 Αύγουστος, 2013 )
- Μια τεράστια φουσκωτή όπερα ως αντιστάθμισμα μιας τεράστιας καταστροφής; ( 04 Οκτώβριος, 2013 )
- Τόσο κοντά κι όμως τόσο μακριά ( 04 Νοέμβριος, 2013 )
- Μια κινητή μεγαδομή για την αποκατάσταση του περιβάλλοντος ( 05 Δεκέμβριος, 2013 )
- Αναπλάθοντας, δια της ανατροπής, το ελληνικό ιδιοκτησιακό καθεστώς ( 07 Ιανουάριος, 2014 )
- Ο βανδαλισμός(;) της εκκλησίας της Ronchamp ( 19 Μάρτιος, 2014 )
- Το Σύνδρομο των Ολυμπιακών Αγώνων στο Sochi ( 09 Μάρτιος, 2014 )
- Οι ακτιβιστές αντάρτες κηπουροί ενάντια στη δόμηση του πάρκου Vake ( 06 Απρίλιος, 2014 )
- Εκτυπώνοντας σπίτια μέσα σε λίγες ώρες ( 08 Μάιος, 2014 )
- Εις το όνομα των «Αγώνων» ( 11 Ιούνιος, 2014 )
- Τα χέρια στο Άλσος ( 05 Ιούλιος, 2014 )
- Urburb ( 08 Αύγουστος, 2014 )
- Μνημειακοί Πόλεμοι στη Ρίγα ( 08 Σεπτέμβριος, 2014 )
- Βίλα Αμαλίας ( 07 Οκτώβριος, 2014 )
- Ενάντια στο σχεδιασμό ( 07 Νοέμβριος, 2014 )
- Η αναβολή μιας πολεοδομικής φαντασίωσης ( 11 Δεκέμβριος, 2014 )
- Άνιση ανάπτυξη ( 09 Ιανουάριος, 2015 )
- Αναμένοντας την αλλαγή «παραδείγματος» ( 12 Φεβρουάριος, 2015 )
- Prison Architect ( 09 Μάρτιος, 2015 )
- Τα τείχη της οριζόντιας Βαβυλωνίας και το νέο Masterplan ( 19 Απρίλιος, 2015 )
- Η ‘ορθότητα’ του Arno Lederer ( 17 Μάιος, 2015 )
- Μια νέα χορογραφία αρχιτεκτονικής πνευματικότητας ( 08 Ιούνιος, 2015 )
- Το Μέλλον απλά θα πρέπει να περιμένει ( 12 Ιούλιος, 2015 )
- Μην σκέφτεσαι, κοίτα! ( 05 Σεπτέμβριος, 2015 )
- Αναζητώντας το Υψηλό ( 05 Οκτώβριος, 2015 )
- Ο Kapoor στην La Tourette ( 05 Νοέμβριος, 2015 )
- Η τρομοκρατία και η πόλη ( 02 Δεκέμβριος, 2015 )
- Επανεφευρίσκοντας το χριστουγεννιάτικο δέντρο ( 05 Ιανουάριος, 2016 )
- Μια βιβλιοθήκη χωρίς βιβλία ( 01 Φεβρουάριος, 2016 )
- Πρόσφυγες, τα απεκκρίματα του πολέμου ( 04 Μάρτιος, 2016 )
- Η Ζ διάσταση ( 06 Απρίλιος, 2016 )
- Η νέα πτύχωση του SFMOMA ( 11 Μάιος, 2016 )
- Ουδέν νεώτερον από το (δυτικό) μέτωπο; Ή μήπως όχι; ( 10 Ιούνιος, 2016 )
- Ο Ηλίθιος (Durak) ( 11 Ιούλιος, 2016 )
- Ποιος χρειάζεται τους ολυμπιακούς αγώνες; ( 22 Αύγουστος, 2016 )
- Το αντι-παράδειγμα του Άρη Κωνσταντινίδη ( 25 Οκτώβριος, 2016 )