ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΕΣ

ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΕΣ

Η έννοια της περιπλάνησης στους σύγχρονους μουσειακούς χώρους

07 Νοέμβριος, 2014

Η έννοια της περιπλάνησης στους σύγχρονους μουσειακούς χώρους

Η διερεύνηση της κίνησης ως θεμελιακό δομικό μοντέλο στον αρχιτεκτονικό σχεδιασμό. (ερευνητική εργασία)

Φοιτήτρια: Λήδα Μπαρού
Επιβλέπων καθηγητής: Τριανταφυλλίδης Γεώργιος
Σχολή: Τμήμα Αρχιτεκτόνων Μηχανικών, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας
Ημ/νία παρουσίασης: 02.07.2013

Τα περισσότερα σύγχρονα μουσεία στις αρχές του 21ου αιώνα μοιάζουν να στοχεύουν σε κάτι περισσότερο από κτίρια προορισμένα να παραθέτουν και να αποθηκεύουν εκθέματα έχοντας ενσωματώσει επιπρόσθετα σημασιολογικά χαρακτηριστικά και λειτουργίες συναφείς με εκείνες των κέντρων πολιτισμού. Όλο και περισσότερο η αρχιτεκτονική τους αντιμετωπίζεται ως το προοίμιο της μουσειακής εμπειρίας που έπεται στο εσωτερικό τους και προϊδεάζει τον επισκέπτη για αυτό που πρόκειται να αντιμετωπίσει κατά την ξενάγησή του σε αυτά. Το ζήτημα της περιήγησης στο μουσείο είναι το θέμα που θα μας απασχολήσει στην παρούσα ερευνητική εργασία.

Από τους δημόσιους ιερούς χώρους της αρχαιότητας στις αίθουσες του κόσμου της αναγεννησιακής Ιταλίας και από τα μουσεία | θησαυροφυλάκια στα σύγχρονα μουσεία | εμπορικά κέντρα, η περιπλάνηση και η πορεία ακολουθούν το θεσμό αυτό οποιαδήποτε μορφή κι αν λάβει με το πέρασμα των χρόνων. Ο τρόπος με τον οποίο οριοθετείται και οργανώνεται η κίνηση είναι, κατ' ουσία, το στοιχείο που δίνει μορφή στο κτίριο και δημιουργεί τις απαραίτητες ποιότητες που θα συμβάλλουν στη χωρική εμπειρία του επισκέπτη. Το μουσείο, ωστόσο, πέρα από το ρόλο που έχει για τη διαφύλαξη και έκθεση ιστορικών μαρτυριών, αποτελεί, σήμερα περισσότερο από ποτέ, ένα τόπο συνεύρεσης ο οποίος σε συνάρτηση με την κίνηση μορφοποιεί τις θεάσεις. Ο επισκέπτης με την είσοδό του στο μουσείο παραλαμβάνει τη διττή ιδιότητα του θεατή και του εκθέματος. Η συνάντηση των ανθρώπων είναι χαρακτηριστικό του να κινείσαι σε ένα δημόσιο χώρο και αυτό ακριβώς είναι που προσπαθούν να εφαρμόσουν οι σύγχρονες σχεδιαστικές τεχνικές στον εκθεσιακό χώρο.

Η αίσθηση του περιπάτου κάνει τη μουσειολογική αφήγηση να έχει νόημα, η αίσθηση της συνέχειας και η δημιουργία μιας βιωματικής εμπειρίας είναι αυτές που κάνουν τον επισκέπτη να αναβιώνει στο φαντασιακό του προγενέστερες στιγμές κάποιου ιστορικού γίγνεσθαι μέσα από εκείνη τη δυνητική διαδικασία, αυτού δηλαδή που γενικά ονομάζουμε μνημονικότητα. Η πορεία είναι ένα στοιχείο που διαδραματίζει καθοριστικό ρόλο στο αρχικό σχεδιασμό και στην αρχιτεκτονική σύνθεση ενός μουσείου καθώς συμβάλλει καταλυτικά στο μουσειακό βίωμα του θεατή.

Δείτε την εργασία σε pdf (192 σελ.) ΕΔΩ ή στο ακόλουθο flipbook

Διπλωματικές & Ερευνητικές Εργασίες - Το greekarchitects.gr, προτείνει μια  θεματική ενότητα, στην οποία παρουσιάζονται πτυχιακές ή ερευνητικές εργασίες φοιτητών από σχολές πολυτεχνείων της Ελλάδας και του εξωτερικού. Οι ενδιαφερόμενοι /νες μπορούν να μας στείλουν την διπλωματική τους εργασία.

Share |

Σχετικές Δημοσιεύσεις:

 

GreekArchitects Athens

Copyright © 2002 - 2024. Οροι Χρήσης. Privacy Policy.

Powered by Intrigue Digital