ΕΡΓΟ
ΚΤΗΡΙΑ Δ. ΧΡΗΣΗΣ
15 Ιούλιος, 2010
Valletta City Gate
Το project των Renzo Piano Building Workshop για την αποκατάσταση και αναδιαμόρφωση της περιοχής εισόδου στην μεσαιωνική πόλη Βαλέτα
Ένα project που προκάλεσε ποικίλες αντιδράσεις. Κάποιοι το χαρακτήρισαν ευρηματικό, κάποιοι άλλοι αντέδρασαν έντονα εναντίον του δημιουργού του και ξεκίνησαν διαδικασία συλλογής υπογραφών για να μην προχωρήσει η πολιτεία στην υλοποίηση του.
Ο λόγος για την πρόταση του Renzo Piano και του γραφείου του για την αναμόρφωση και αποκατάσταση της εισόδου στην μεσαιωνική πόλη της Βαλέτα και των κτηρίων στο εσωτερικό της.
Συγκεκριμένα, το γραφείο Renzo Piano Building Workshop πρότεινε την αποκατάσταση της εισόδου-Πύλης, την κατασκευή Κοινοβουλίου στην πλατεία Ελευθερίας και την δημιουργία ανοιχτού χώρου θεάτρου και δράσεων στη θέση της άλλοτε Opera House.
Το τελευταίο ήταν και ο βασικός λόγος αντίδρασης. Η μη δημιουργία Όπερας στη θέση της παλιάς ήταν βασική αιτία αντίδρασης των πολιτών. Οι Μαλτέζοι ήλπιζαν σε μια νέα Όπερα που θα προσέφερε στην περιοχή την μεσαιωνική της αίγλη. Και τέτοιο όμως δεν ήταν εφικτό γιατί οι απαιτήσεις χώρου για ένα τέτοιο δημόσιο κτήριο είναι πολύ μεγαλύτερες και πρακτικά ήταν αδύνατο .
Ο ίδιος ο Penzo Piano δίνει την δική του απάντηση σε αυτό βασιζόμενος σε μια επιμέρους παράμετρο. «Σκοπός δεν είναι να αναπαράγεις το παρελθόν», σχολιάζει. Σκοπός είναι να συνδέσεις το νέο με το παλιό. Να διατηρήσεις τα στοιχεία του παρελθόντος, τα υλικά, την πέτρα και να κάνεις κάτι καινούριο, «σύγχρονο και που να συμβαδίζει με την τρέχουσα εποχή.»Τα ερείπια της Όπερας είναι αυτά που δίνουν την αίγλη στην πόλη της Βαλέτα. Η αναπαραγωγή μιας Όπερας δεν είναι το ζητούμενο.
Για αυτό το λόγο , διατηρώντας τα απομεινάρια της Όπερας, που ουσιαστικά είναι η εξωτερική επιδερμίδα, οι εξωτερικές κολώνες, προτείνει έναν υπαίθριο χώρο θεάτρου και δράσης.
«Γύρω από την Όπερα, τα υφιστάμενα ερείπια έχουν γίνει μέρος της ιστορίας της Μάλτας, και έχουν αποτυπωθεί στη συλλογική μνήμη. Δημιουργούν μια παρουσία, από τις λίγες στην πόλη, η οποία υπενθυμίζει τη βία του πολέμου. Ωστόσο, η τεχνοτροπία τους μετέτρεψε αυτά τα ερείπια σε "ευγενή στοιχεία", τα οποία, σε συνδυασμό με την ψευδαίσθηση του θεάτρου, μπορούν να προσδώσουν ζωντάνια σε αυτόν τον χώρο της πόλης .»
Το κοινοβούλιο τοποθετήθηκε στην Πλατεία Ελευθερίας με την πρόθεση όμως να μην την εξαφανίσει! Μια τεράστια, σαφώς καθορισμένη largo μεγέθους 60x25 μέτρων, καλωσορίζει τον επισκέπτη αμέσως μετά τη διέλευση του από την Πύλη, προσφέροντας έναν ιδανικό χώρο για όλα τα είδη λαϊκών εκδηλώσεων, όπως και στο παρελθόν.
Για πάνω από τρεις αιώνες, το Τάγμα των Ιπποτών του Αγίου Ιωάννη της Ιερουσαλήμ έχει επηρεάσει την αρχιτεκτονική και την πολεοδομία της Βαλέτας, και έχει καθορίσει την εξέλιξη της γλώσσας και της τέχνης της με την παρουσία της δικής της πολυποίκιλης πολιτιστικής κληρονομιάς. Η Πόλη της Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς, η Βαλέτα και οι οχυρώσεις της είναι τα πιο ορατά σύμβολα αυτής της περιόδου και η Πύλη, φυσικά, είναι ένα από τα βασικά στοιχεία της αρχιτεκτονικής της.
Η τοπική πέτρα, το φυσικό στοιχείο της Μαλτέζικης κατασκευής, είναι ο πρωταγωνιστής της σύνθεσης. Ωστόσο, ενώ η Πύλη απαιτεί μια ισχυρή, μεγάλη και ισχυρή χρήση της τοπικής πέτρας, το Κοινοβούλιο θα εισαγάγει μια νέα, δυναμική, τεχνικώς προηγμένη τεχνολογία της τοπικής πέτρας και θα χρησιμοποιηθεί για την πρόσοψη και την σκίαση, συνδυάζοντας την νεωτερικότητα με την παράδοση και την τεχνική.
Είναι μια μοναδική ευκαιρία για την πόλη της Βαλέτας, να σχεδιαστούν σαν σύνολο, στο πλαίσιο μιας συνεκτικής ιδέας, αυτά τα τρία στοιχεία της πρότασης: η Πύλη, το Κοινοβούλιο και η Όπερα, για να δοθεί νέα πνοή στην περιοχή που έχει αποτελέσει αντικείμενο διαμάχης και αμφίβολης αστικής επιτυχίας μετά το τέλος του Β 'Παγκοσμίου Πολέμου.
Ακολουθεί η πρόταση όπως παρουσιάζεται στα σχέδια του Renzo Piano Building Workshop και ένα video από την έκθεση της πρότασης στο μουσείο αρχαιολογίας στη Βαλέτα.
Renzo Piano's sketches © Rpbw, Renzo Piano Building Workshop
West elevation © Rpbw, Renzo Piano Building Workshop
Site section tunnel © Rpbw, Renzo Piano Building Workshop
© Rpbw, Renzo Piano Building Workshop
© Rpbw, Renzo Piano Building Workshop
Μαρία Παπαδημητρίου, αρχιτέκτων μηχανικός
Πληροφορίες: ευγενική παραχώρηση Renzo Piano Building Workshop
Εικόνες: ευγενική παραχώρηση Renzo Piano Building Workshop
Σχετικές Δημοσιεύσεις:
- Τα ερείπια στην Μητρόπολη ( 03 Απρίλιος, 2009 )
- Προσωπική ανθρωπολογία του προσωπικού χώρου-του σπιτιού μας ( 02 Οκτώβριος, 2009 )
- BTEK. Μια άσκηση στην land art. ( 09 Μάιος, 2014 )
- Seletar Close ( 17 Δεκέμβριος, 2009 )
- Vader House ( 31 Ιανουάριος, 2010 )
- Iδιωτική κατοικία και ξενώνας στα βουνά Laurentians ( 26 Μάρτιος, 2011 )
- Το «κακό παιδί» του Μπομπούρ για τη νέα Λυρική ( 28 Φεβρουάριος, 2008 )
- Απ' τον Τσίλερ στον Πιάνο ( 29 Απρίλιος, 2008 )
- UNStudio, Burnham Pavilion, Σικάγο ( 12 Οκτώβριος, 2009 )
- Οι Rogers Stirk Harbour & Partners κερδίζουν το Stirling Prize για δεύτερη φορά ( 08 Νοέμβριος, 2009 )
- Moderna Museet Malmö ( 10 Μάιος, 2010 )
- Valletta City Gate ( 15 Ιούλιος, 2010 )
- Long Barn Studio, Nicolas Tye Architects ( 17 Δεκέμβριος, 2011 )
- Η νέα ακρόπολη του Renzo Piano ( 13 Αύγουστος, 2011 )
- Εγκαινιάστηκε έργο του Renzo Piano στο Ronchamp της Γαλλίας ( 07 Σεπτέμβριος, 2011 )
- Ceramica Cumella. Shaping Ideas ( 01 Οκτώβριος, 2012 )
- Open House London ( 21 Οκτώβριος, 2012 )
- Μετά το Πάρτυ - The Legacy of Celebration ( 17 Οκτώβριος, 2012 )
- Ceramica Cumella: Shaping Ideas ( 31 Οκτώβριος, 2012 )
- Τα μουσεία κάνουν τις πόλεις καλύτερες ( 08 Δεκέμβριος, 2013 )
- Παρατηρώντας τον Renzo Piano ( 13 Ιούνιος, 2016 )
- Δείτε το βίντεο της πρώτης παρουσίασης της μονογραφίας του Renzo Piano για το Κέντρο Πολιτισμού ( 24 Ιούνιος, 2016 )
- Το φαραωνικό όραμα του Ιδρύματος Νιάρχου ( 15 Δεκέμβριος, 2016 )
- 1977-2017, Σκηνές από ένα καλλιτεχνικό έπος ( 21 Φεβρουάριος, 2017 )