ΔΙΑΛΟΓΟΣ
Οργάνωση Κλάδου
22 Μάιος, 2013
ΑΥΘΑΙΡΕΤΑ. Λύση τώρα χωρίς υποκρισίες
«Εμείς κ. μηχανικέ κτίσαμε λαθραία, όπως νομίζαμε. Εσείς πού βγάλατε άδεια, δεν θα ξεφύγετε ούτε πόντο»!! (πραγματικός διάλογος!)
Ακόμη μια φορά αντιμετωπίζουμε με ένταση το θέμα των αυθαιρέτων, ακόμη μια φορά ακούμε για προβλήματα στην τακτοποίηση τους και ακόμη μια φορά έχει φουντώσει ένα νέο κύμα αυθαίρετων κατασκευών.
Η πολιτεία ανακοινώνει, επεξεργάζεται και υπόσχεται, όπως πάντα, οριστική λύση.
Η κοινωνία βρίσκεται σε ομηρία και, παγιδευμένη, απαιτεί εξηγήσεις και λύσεις.
Κρατικοί φορείς και όργανα, επιστημονικοί και επαγγελματικοί φορείς και σύλλογοι διαπιστώνουν τη νομική - συνταγματική πλευρά του προβλήματος αλλά υποβαθμίζουν την κοινωνική του διάσταση.
Περιορίζουν, γιατί ως ειδικοί δεν έχουν δικαίωμα να την αγνοούν, την έκταση του θέματος.
Παραβλέπουν ότι όταν, για πολλά χρόνια, το θεσμικό πλαίσιο δε γίνεται σεβαστό από την κοινωνία, τότε μάλλον έχει πρόβλημα το θεσμικό αυτό πλαίσιο.
Ήρθε η στιγμή να ξεπεράσουμε τις διαπιστώσεις και να προσπαθήσουμε να λύσουμε το πρόβλημα. Για να το λύσουμε όμως πρέπει να βρούμε από πού ξεκινάει και να το αντιμετωπίσουμε στη ρίζα του. Οι διαπιστωτικές περιγραφές έχουν μόνο χαρακτήρα συνειδητοποίησης και ιστορικής καταγραφής.
Η περιγραφή του αυθαίρετου και η περί αυθαίρετων νομοθεσία ξεκινά από το 1930, προσαρμοσμένη στις τεχνικές δυνατότητες της εποχής. Η ευθύνη του ελέγχου ανατίθεται στο κράτος, ο ρόλος του μηχανικού είναι επίσης ουσιαστικός και αποφασιστικός.
Έκτοτε, η νομοθεσία αυτή ελάχιστα αναπροσαρμόζεται ως προς την περιγραφή της αυθαίρετης κατασκευής, πολλές μεταβολές όμως επήλθαν σε νόμους που αφορούν στο ρόλο του κράτους και, κυρίως, στις αρμοδιότητες - ευθύνες του μηχανικού. Η αρχική νομοθεσία με τον τρόπο αυτό σταδιακά καθίσταται οριζόντια, χάνει την δυνατότητα προσαρμογής, εξισώνει όλες τις μορφές αυθαιρεσίας και επιτρέπει στην πολιτική να παρεμβαίνει.
Δεν είναι δυνατό να σταματήσει η αυθαίρετη δόμηση, αν δε διορθωθεί το θεσμικό πλαίσιο ώστε να εξασφαλισθούν τα παρακάτω:
1. Ολοκλήρωση των πολεοδομικών μελετών μέχρι και την κλίμακα του αστικού σχεδιασμού.
2. Ορισμός του αυθαίρετου με βάση την περιβαλλοντική - πολεοδομική επιρροή του και διαφοροποίησή του από την παράβαση με σαφή τρόπο. (δηλαδή τροποποίηση του Ν. 4067/12)
3. Ανακαθορισμός όρων για την εκτός σχεδίου δόμηση
4. Προσαρμογή του κτιριοδομικού κανονισμού στις σύγχρονες απαιτήσεις
5. Συστηματικός έλεγχος των κατασκευών από το κράτος και κατοχύρωση του ρόλου του επιβλέποντος μηχανικού της άδειας δόμησης (δηλαδή τροποποίηση του Ν.4030/11)
6. Χαρακτηρισμός των στοιχείων που έχουν σχέση με την πολιτιστική κληρονομιά με αποσαφήνιση και θεσμική κατοχύρωση της διάκρισης μεταξύ της αρχαιολογικής και της αρχιτεκτονικής κληρονομιάς (δηλαδή τροποποίηση του αρχαιολογικού νόμου 3028/02)
Στη σημερινή πραγματικότητα:
- Δεν υπάρχει περίπτωση να μην εντοπιστεί αυθαιρεσία σε κάθε οικοδομή,
- Πάγια εξισώνεται ο παραβάτης διατάξεων μικρής περιβαλλοντικής σημασίας με τον αυθαίρετο οικιστή η καταπατητή του δάσους και του αιγιαλού και κρύβεται ο καταπατητής πίσω από τον μικροπαραβάτη.
- Δημιουργείται αίσθημα αδικίας και ανισότητας με συνέπεια την κοινωνική απαξίωση του νόμου.
- Δημιουργείται η προσδοκία τακτοποίησης στο βάθος του χρόνου και διατηρείται η απαξίωση της νομιμότητας.
- Δημιουργείται ουσιαστική αδυναμία εφαρμογής του πολεοδομικού σχεδιασμού λόγω καθολικής παραβίασης που δημιουργεί η αναξιόπιστη οριζόντια αντιμετώπιση της αυθαιρεσίας και η πλημμελής καταγραφή του σημερινού οικιστικού αποθέματος.
Η υποβάθμιση της πραγματικότητας και η απλή διαπίστωση της ύπαρξης των αυθαιρέτων, που πράγματι θίγουν το περιβάλλον και τις συνταγματικές υποχρεώσεις μας μπορεί να είναι μια νομικά τεκμηριωμένη τοποθέτηση. Για να είναι όμως και επιστημονικά ολοκληρωμένη οφείλει να αναγνωρίσει τα πραγματικά δεδομένα και να προτείνει λύση.
Όσο η πολιτεία με τα θεσμικά της όργανα, επιμένει να αντιμετωπίζει το φαινόμενο της αυθαίρετης δόμησης με νόμους που υπόσχονται ρυθμίσεις ή τακτοποιήσεις που είναι δεδομένο ότι θα κριθούν αντισυνταγματικοί
Όσο η πολιτεία αρνείται να διορθώσει όλους τους νόμους που προαναφέρθηκαν
Όσο το ΣτΕ καθυστερεί στην έκδοση αποφάσεων και επιμένει να περιορίζεται σε διαπιστωτικές αποφάσεις (νομικά ορθές), να αγνοεί την κοινωνική πραγματικότητα και να φοβάται να κάνει την υπέρβαση
Όσο φορείς και σύλλογοι απλά διαπιστώνουν, καταδικάζουν και δεν τολμούν να προτείνουν την κατεδάφιση
Όσο το κοινωνικό σύνολο αρνείται να υποστηρίξει (και σωστά) ότι πρέπει να κατεδαφιστούν όλα.
Είναι αδύνατο να ισχύσει η διαχωριστική γραμμή εφαρμογής του νόμου.
Με βάση τον παραπάνω προβληματισμό τίθεται το ερώτημα μήπως η διαιώνιση του προβλήματος των αυθαιρέτων και η άρνηση της επίλυσής του είναι στρατηγική επιλογή, πολιτείας και διαμαρτυρόμενων;
Από το Τμήμα Αττικής του Συλλόγου Αρχιτεκτόνων - ΣΑΔΑΣ έχει από καιρό τεθεί το θέμα της προσαρμογής της βασικής νομοθεσίας και φυσικά επιμένουμε.
Επιμένουμε επίσης στην τήρηση μιας εφαρμόσιμης διαχωριστικής γραμμής που θα συνοδεύεται απ' όλες τις προϋποθέσεις που περιγράφηκαν και πέραν της οποίας θα επιβάλλεται η κατεδάφιση.
Φυσικά οι αποφάσεις αυτές έχουν πολιτικό κόστος και απαιτούν κοινωνική στήριξη. Ο ρόλος της πολιτείας είναι να σταθεί στο ύψος αυτών των αποφάσεων και των επιστημονικών φορέων να συμβάλλουν συμβουλευτικά στη θεσμοθέτησή τους.
ΣΑΔΑΣ - Τμήμα Αττικής
Αθήνα 21.05.13
Για το Διοικητικό Συμβούλιο
ΓΙΩΡΓΟΣ ΜΑΔΕΜΟΧΩΡΙΤΗΣ
Πρόεδρος ΣΑΔΑΣ - Τμήματος Αττικής
ΑΡΓΥΡΗΣ ΔΗΜΗΤΡΙΑΔΗΣ
Γενικός Γραμματέας ΣΑΔΑΣ - Τμήματος Αττικής
Σχετικές Δημοσιεύσεις:
- Αντισυνταγματική πολιτεία all inclusive ( 13 Ιούνιος, 2011 )
- Με βεβαίωση μηχανικού οι μεταβιβάσεις ακινήτων. ( 02 Σεπτέμβριος, 2011 )
- Το νομοσχέδιο για τα αυθαίρετα ( 31 Ιούλιος, 2011 )
- Τα "ψιλά γράμματα" της ρύθμισης για τα αυθαίρετα ( 24 Σεπτέμβριος, 2011 )
- Οι αλλαγές στο νομοσχέδιο για τα αυθαίρετα ( 26 Αύγουστος, 2011 )
- Έκθεση. Τα αυθαίρετα στη δασική γη της Αττικής ( 01 Σεπτέμβριος, 2011 )
- Πιστοποιητικό «νομιμότητας» για όλα τα ακίνητα που μεταβιβάζονται ( 07 Σεπτέμβριος, 2011 )
- Όταν η Βουλή νομιμοποιεί την παρανομία ( 09 Σεπτέμβριος, 2011 )
- Νέος νόμος για τα αυθαίρετα ( 26 Σεπτέμβριος, 2011 )
- Μόνο ηλεκτρονικά η υποβολή των δηλώσεων για τα αυθαίρετα. ( 17 Σεπτέμβριος, 2011 )
- Μόνο με υπεύθυνη δήλωση μηχανικού οι μεταβιβάσεις ακινήτων ( 25 Σεπτέμβριος, 2011 )
- Σύστημα διαχείρισης δήλωσης αυθερέτων ( 21 Οκτώβριος, 2011 )
- Νέες ερωτοαπαντήσεις για τα αυθαίρετα από το ΥΠΕΚΑ ( 06 Δεκέμβριος, 2011 )
- Πρόστιμα από 500 ευρώ για μάντρες και μπάρμπεκιου ( 24 Οκτώβριος, 2011 )
- Άκυρες οι ψευδείς δηλώσεις αυθαιρέτων ( 07 Νοέμβριος, 2011 )
- Παρατάθηκε έως τις 30 Δεκεμβρίου η υποβολή για τα αυθαίρετα ( 24 Νοέμβριος, 2011 )
- "Είμαι οικιστής"; ( 24 Απρίλιος, 2012 )
- Συνταγματικά προβλήματα στην "τακτοποίηση": Περιορισμοί για τους ημιυπαίθριους. ( 18 Μάρτιος, 2012 )
- Βρήκαν τα αυθαίρετα δεν βρίσκουν τις... μπουλντόζες. ( 23 Απρίλιος, 2012 )
- Μπλόκο στην δόμηση αυθαίρετων κατασκευών ( 30 Μάιος, 2012 )
- Αυθαίρετα πολυτελείας με την ανοχή της Πολεοδομίας στο Λαγονήσι ( 25 Ιούνιος, 2012 )
- Τετράμηνη παράταση για τη ρύθμιση των αυθαιρέτων ( 15 Ιανουάριος, 2013 )
- Ξεμπλοκάρουν τα αυθαίρετα ( 10 Δεκέμβριος, 2012 )
- Τεκμήριο για την εφορία τα τακτοποιημένα αυθαίρετα ( 05 Φεβρουάριος, 2013 )
- Βασικές αρχές και στόχοι του νέου σχεδίου νόμου για τις αυθαίρετες κατασκευές ( 01 Φεβρουάριος, 2013 )
- Νομιμοποίηση των προ Ιουλίου 2011, ανεγερθέντων αυθαιρέτων ( 03 Μάρτιος, 2013 )
- Υπό διαβούλευση σχέδιο νόμου για την τακτοποίηση – νομιμοποίηση των αυθαιρέτων κατασκευών ( 01 Μάιος, 2013 )
- Μια απάντηση στη Γ.Σ. της σχολής Αρχιτεκτόνων του ΕΜΠ ( 05 Μάιος, 2013 )
- Το Συμβούλιο της Επικρατείας και τα αυθαίρετα ( 18 Μάιος, 2013 )
- Επτά αλλαγές στη ρύθμιση για τα αυθαίρετα ( 25 Μάιος, 2013 )
- Τακτοποίηση αυθαιρέτων σε 102 δόσεις και από 50 ευρώ το μήνα ( 27 Αύγουστος, 2013 )
- Νέο Ε9 για περίπου 450.000 ιδιοκτήτες που τακτοποίησαν αυθαίρετα ( 09 Ιούνιος, 2013 )
- Συνεχές το ράβε - ξήλωνε στο νέο σχέδιο νόμου για τα αυθαίρετα ( 11 Ιούνιος, 2013 )
- Αυθαίρετα: Ως και 102 μηνιαίες δόσεις για την εξόφληση του προστίμου ( 19 Ιούλιος, 2013 )
- Δηλώσεις αυθαίρετων και ημιυπαίθριων χώρων ( 01 Σεπτέμβριος, 2013 )
- Αυθαίρετα: μπόνους για όσους δηλώσουν - πληρώσουν άμεσα ( 04 Σεπτέμβριος, 2013 )
- 13 SOS θέματα για το νέο νόμο αυθαιρέτων ( 06 Σεπτέμβριος, 2013 )
- Ημερίδα: Αντιμετώπιση αυθαίρετων κατασκευών ( 01 Σεπτέμβριος, 2013 )
- H "Οδύσσεια" των αυθαιρέτων: Σε νέες περιπέτειες 300.000 ιδιοκτήτες ακινήτων ( 16 Οκτώβριος, 2013 )
- Προτάσεις διεξόδου από το φαύλο κύκλο των αυθαιρέτων ( 07 Νοέμβριος, 2013 )
- 161 ερωτήσεις - απαντήσεις για τα αυθαίρετα ( 09 Δεκέμβριος, 2013 )
- Εκπτώσεις στα πρόστιμα για αυθαίρετα και ημιυπαίθριους ( 06 Δεκέμβριος, 2013 )
- Επιστροφή φόρων για αυθαίρετα σε πρώτη κατοικία ( 08 Δεκέμβριος, 2013 )
- Τροποποίηση του φύλλου καταγραφής αυθαιρέτων ( 19 Ιανουάριος, 2014 )
- Αναγνώριση οικισμών και σε δασικές εκτάσεις ( 08 Απρίλιος, 2014 )
- Σχέδιο - σκούπα με νομιμοποίηση καταπατημένων και αυθαιρέτων ( 19 Απρίλιος, 2014 )
- Πράσινο φως από το ΣτΕ για τις δηλώσεις νομιμοποίησης αυθαιρέτων ( 31 Ιούλιος, 2014 )
- Ρύθμιση για ακίνητα προ του 1975, σε δάση ( 04 Αύγουστος, 2014 )
- Ποια ακίνητα του αιγιαλού γλιτώνουν την κατεδάφιση ( 14 Οκτώβριος, 2014 )
- Εκατοντάδες απαντήσεις για τα αυθαίρετα από το ΤΕΕ Πελοποννήσου ( 10 Σεπτέμβριος, 2014 )
- Αυθαίρετα: Συμψηφισμός μισού πρόστιμου με ενεργειακή αναβάθμιση ( 12 Σεπτέμβριος, 2014 )
- Νομιμοποιούνται και τα «γκρίζα» αυθαίρετα ( 17 Σεπτέμβριος, 2014 )
- Πάνω από 200.000 νέες δηλώσεις αυθαιρέτων σε ένα έτος ( 29 Οκτώβριος, 2014 )
- TA AYΘAIPETA ξανατακτοποιούνται! ( 06 Νοέμβριος, 2014 )
- Απόφαση του ΣτΕ αλλάζει τα δεδομένα για τις αντικειμενικές αξίες ( 10 Νοέμβριος, 2014 )
- Παράταση έναν χρόνο για τακτοποίηση αυθαιρέτων ( 30 Δεκέμβριος, 2014 )
- Αλλάζει ο νόμος για τα αυθαίρετα ( 26 Φεβρουάριος, 2015 )
- ΤΕΕ: 575.000 ιδιοκτησίες έχουν ενταχθεί στο νόμο για τα αυθαίρετα ( 22 Μάιος, 2015 )
- Περισσότερα από 900 χιλ. αυθαίρετα έχουν νομιμοποιηθεί ( 04 Σεπτέμβριος, 2015 )