ΔΙΑΛΟΓΟΣ

Οργάνωση Κλάδου

Η ΟΔΗΓΙΑ 2005/36 ΚΑΙ ΤΟ ΣΧΕΔΙΟ Π.Δ. ΕΝΣΩΜΑΤΩΣΗΣ ΤΗΣ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ

24 Φεβρουάριος, 2010

Η ΟΔΗΓΙΑ 2005/36 ΚΑΙ ΤΟ ΣΧΕΔΙΟ Π.Δ. ΕΝΣΩΜΑΤΩΣΗΣ ΤΗΣ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ

Η οδηγία 2005/36/ΕΚ αποτελεί  το πρώτο βήμα εκσυγχρονισμού του κοινοτικού συστήματος αναγνώρισης των επαγγελματικών προσόντων

ΓΕΝΙΚΑ

Η οδηγία 2005/36/ΕΚ "σχετικά με την αναγνώριση των επαγγελματικών προσόντων" αποτελεί  το πρώτο βήμα εκσυγχρονισμού του κοινοτικού συστήματος αναγνώρισης των επαγγελματικών προσόντων, ώστε να δημιουργηθεί στην Ευρώπη, μέχρι το 2010, η πλέον δυναμική και ανταγωνιστική οικονομία του κόσμου (Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Λισσαβώνας, Μάρτιος 2000).

Σε νομοθετικό επίπεδο, η οδηγία αυτή εντάσσεται στη διαδικασία της παγίωσης δεκαπέντε οδηγιών, που εγκρίθηκαν κατά τα τελευταία 40 έτη και οι οποίες θέσπισαν διαφορετικά συστήματα αναγνώρισης. Ειδικότερα, συγκεντρώνει σε ένα κείμενο τις τρεις οδηγίες σχετικά με το γενικό σύστημα (οδηγίες του Συμβουλίου 89/48/ΕΟΚ και 92/51/ΕΟΚ, καθώς επίσης και την οδηγία του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου 1999/42/ΕΚ) και δώδεκα τομεακές οδηγίες (ήτοι τις οδηγίες του Συμβουλίου, 77/452/EOK, 77/453/EOK, 78/686/EOK, 78/687/EOK, 78/1026/EOK, 78/1027/EOK, 80/154/EOK, 80/155/EOK, 85/384/ΕΟΚ, 85/432/ΕΟΚ, 85/433/ΕΟΚ, και 93/16/ΕΟΚ), που καλύπτουν τα επτά επαγγέλματα του ιατρού, νοσηλευτή, οδοντιάτρου, κτηνιάτρου, μαίας, φαρμακοποιού και αρχιτέκτονα.

Από αυτές η οδηγία 85/384/ΕΟΚ, η οποία τροποποιήθηκε με την 2001/19/ΕΚ αφορά στο επάγγελμα του αρχιτέκτονα - μέλους ΤΕΕ και η οδηγία 89/48/ΕΟΚ, όπως τροποποιήθηκε από την 2001/19/ΕΚ αφορά στις λοιπές ειδικότητες των μηχανικών - μελών του ΤΕΕ.

Στην Ελλάδα:
- η οδηγία 89/48/ΕΟΚ "σχετικά με ένα γενικό σύστημα αναγνώρισης των διπλωμάτων τριτοβάθμιας εκπαίδευσης που πιστοποιούν επαγγελματική εκπαίδευση ελάχιστης διάρκειας τριών ετών" ενσωματώθηκε στο εθνικό δίκαιο με τα Π.Δ. 165/2000, 373/2001 και 385/2002
- η οδηγία 85/384/ΕΟΚ " για την αμοιβαία αναγνώριση των πτυχίων, πιστοποιητικών και άλλων τίτλων στον τομέα της αρχιτεκτονικής και τη θέσπιση μέτρων για τη διευκόλυνση της πραγματικής άσκησης του δικαιώματος εγκατάστασης και ελεύθερης παροχής υπηρεσιών" ενσωματώθηκε στο εθνικό δίκαιο με τα Π.Δ. 107/93, 272/2000, 53/2004 και 253/2006.

Με τη λήξη της προθεσμίας της προσαρμογής της νέας οδηγίας στο εθνικό δίκαιο, ήτοι στις 20 Οκτωβρίου 2007, οι προαναφερόμενες οδηγίες καταργούνται.

Θα πρέπει να παρατηρήσουμε στο σημείο αυτό τη διαφορά φιλοσοφίας μεταξύ του αρχικού συστήματος (ισοτιμία διπλωμάτων) και αυτού που τελικώς ψήφισε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και το Ευρωπαϊκό κοινοβούλιο (κινητικότητα και αναγκαιότητα  κάλυψης των επαγγελματικών προσόντων).

Η ΟΔΗΓΙΑ 2005/36/ΕΚ
Η εν λόγω οδηγία ισχύει για κάθε υπήκοο Κ-Μ, που επιθυμεί να ασκήσει ένα νομοθετικά κατοχυρωμένο επάγγελμα σε ένα Κ-Μ, άλλο από εκείνο όπου απέκτησε τα επαγγελματικά του προσόντα, είτε ως εμπορικά αυτοαπασχολούμενος είτε ως μισθωτός, συμπεριλαμβανομένων και των προσώπων που ασκούν ελευθέρια επαγγέλματα και στις δύο περιπτώσεις.

Η οδηγία κάνει διάκριση μεταξύ "ελεύθερης παροχής υπηρεσιών" και "ελευθερίας εγκατάστασης, στηριζόμενη σε κριτήρια που έχει καθορίσει το ΔΕΚ : διάρκεια, συχνότητα, περιοδικότητα και συνέχεια της παροχής υπηρεσιών.

Κατά τη διαμόρφωση της Κοινής Θέσης του Συμβουλίου και του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου για την οδηγία, προτάθηκε - και έγινε αποδεκτή - η απαλοιφή του τεκμηρίου των 16 εβδομάδων ετησίως με το σκεπτικό ότι το ενιαίο χρονολογικό κριτήριο δεν θα ήταν κατάλληλο για όλα τα επαγγέλματα και τις περιπτώσεις. Ως εκ τούτου επελέγη η διάταξη κατά την οποία ο προσωρινός και περιστασιακός χαρακτήρας της παροχής εκτιμάται κατά περίπτωση, ιδίως σε συνάρτηση με τη διάρκεια, τη συχνότητα, την περιοδικότητα και το συνεχή χαρακτήρα της συγκεκριμένης παροχής. 
Αυτό όμως δεν απαγορεύει στο Κ-Μ υποδοχής να διαμορφώσει κριτήρια χρόνου, περιοδικότητας κλπ.

Επισημαίνεται επίσης, ότι δυνατότητα προσωρινής παροχής υπηρεσιών μέχρι σήμερα είχαν μόνο οι Αρχιτέκτονες (Μητρώο προσωρινών παρεχόντων υπηρεσίες του ΤΕΕ). Όμως, η αδυναμία οργάνωσης της χώρας για να μπορούμε να πληροφορούμαστε την εφαρμογή προσωρινής παροχής έκανε να είναι σχεδόν χωρίς λόγο η ύπαρξη χωριστού Μητρώου στο ΤΕΕ. Δημιούργησε ουσιαστικά προϋποθέσεις μόνιμης εγκατάστασης στους παρόχους υπηρεσιών, χωρίς έλεγχο και αντισταθμιστικές συνέπειες, που θα εφαρμόζονται για την προστασία των πολιτών.
Με την παρούσα οδηγία τέλος, παρέχεται η δυνατότητα προσωρινής παροχής υπηρεσιών και στις λοιπές ειδικότητες των μηχανικών.

Όσον αφορά τη μόνιμη εγκατάσταση σε άλλο Κ-Μ, διατηρείται η διαφοροποίηση των συστημάτων αναγνώρισης που προβλέπεται για τους αρχιτέκτονες (τομεακή οδηγία 85/384/ΕΟΚ) και για τις υπόλοιπες ειδικότητες των μηχανικών (γενική οδηγία 89/48/ΕΟΚ).

Συγκεκριμένα, η νέα οδηγία 2005/36 περιλαμβάνει 3 περιπτώσεις καθεστώτων αναγνώρισης :

Γενικό σύστημα αναγνώρισης των τίτλων εκπαίδευσης (5 επίπεδα επαγγελματικών προσόντων-Κεφάλαιο Ι) 
Αναγνώριση της επαγγελματικής πείρας (Κεφάλαιο ΙΙ)
Αναγνώριση βάσει του συντονισμού των ελάχιστων προϋποθέσεων εκπαίδευσης (Κεφάλαιο ΙΙΙ) (πρώην τομεακές οδηγίες)

Επίσης, σύμφωνα με την οδηγία, οι δικαιούχοι της αναγνώρισης των επαγγελματικών προσόντων πρέπει να διαθέτουν τις απαιτούμενες γλωσσικές γνώσεις για την άσκηση του επαγγέλματος στο Κ-Μ υποδοχής.

ΤΟ ΣΧΕΔΙΟ Π.Δ. ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΤΗΣ ΟΔΗΓΙΑΣ
Τον Φεβρουάριο του 2007 κυκλοφόρησε το πρώτο σχέδιο Προεδρικού Διατάγματος για την ενσωμάτωση στο εθνικό δίκαιο της οδηγίας 2005/36/ΕΚ.
Τον Μάρτιο του 2007 έγινε γνωστό το δεύτερο σχέδιο του Π.Δ., το οποίο και αναγνωρίζει την ύπαρξη του ΤΕΕ, ως αρμόδιου επαγγελματικού φορέα για τους Μηχανικούς στην Ελλάδα.

Το σχέδιο υπέστη διαδοχικές επεξεργασίες και τελικά στις 27 Ιουνίου στάλθηκε (από το ΥΠΕΧΩΔΕ)  το 10ο (τελικό) σχέδιο προς διατύπωση και επισήμως των απόψεων του ΤΕΕ και του ΣΑΔΑΣ μετά από έντονες παρεμβάσεις και παραστάσεις του Συλλόγου τόσο προς το ΤΕΕ όσο και προς το ΥΠΕΧΩΔΕ, ενώ δεν κατέστη ακόμη δυνατή η επίσημη επικοινωνία με το ΥΠΠΟ.

ΜΕΡΟΣ ΠΡΩΤΟ
ΤΙΤΛΟΣ Ι. ΓΕΝΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ

• Το Π.Δ. εφαρμόζεται έλληνες υπηκόους και στους υπηκόους των λοιπών κρατών μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, οι οποίοι έχουν αποκτήσει τα επαγγελματικά προσόντα τους εκτός Ελλάδας σε άλλο Κ-Μ (άρθρο 2.1)

• Όσον αφορά τους τίτλους εκπαίδευσης τρίτης χώρας, αυτοί πλέον εξομοιώνονται εφόσον ο κάτοχός τους διαθέτει στο επάγγελμα 3ετή επαγγελματική πείρα στο έδαφος του Κ-Μ, το οποίο αναγνώρισε τον εν λόγω  τίτλο εκπαίδευσης και εφόσον η επαγγελματική αυτή πείρα πιστοποιείται από το εν λόγω Κ-Μ. (άρθρο 3 παρ.3 και άρθρο 2 παρ.2)

• Το επάγγελμα, που επιθυμεί να ασκήσει ο αιτών στην Ελλάδα είναι το ίδιο με εκείνο για το οποίο διαθέτει τα προσόντα στο Κ-Μ καταγωγής, εφόσον οι καλυπτόμενες δραστηριότητες είναι συγκρίσιμες (άρθρο 4.2).

ΤΙΤΛΟΣ ΙΙ. ΕΛΕΥΘΕΡΗ ΠΑΡΟΧΗ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ
Το Π.Δ. ορίζει για την προσωρινή παροχή υπηρεσιών :

• Ο προσωρινός και περιστασιακός χαρακτήρας της παροχής εκτιμάται κατά περίπτωση από την αρμόδια αρχή (σε συνάρτηση βέβαια με τη διάρκεια, τη συχνότητα, την περιοδικότητα και το συνεχή χαρακτήρα της συγκεκριμένης παροχής) (άρθρο 5.2)

• Η αρμόδια αρχή για κάθε επάγγελμα του τόπου, όπου προτίθεται να παράσχει τις υπηρεσίες του και υποβάλλει γραπτή δήλωση, ορίζεται με απόφαση της Υπουργού Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων και του αρμοδίου κατά περίπτωση Υπουργού (δηλ.του ΥΠΕΧΩΔΕ). (άρθρο7.1.)
Η κοινή υπουργική απόφαση θα πρέπει να οριοθετεί τον προσωρινό χαρακτήρα της παροχής και να λαμβάνει υπόψη και τη γνώμη της επαγγελματικής οργάνωσης, όσον αφορά τα κριτήρια του προσωρινού χαρακτήρα των παρεχόμενων υπηρεσιών.

• άρθρο 7 (3)  : " Η αρμόδια για κάθε επάγγελμα αρχή, όπως ορίζεται με την απόφαση που εκδίδεται σύμφωνα με την παράγραφο 6 του παρόντος άρθρου, εξετάζει τη δήλωση και τα δικαιολογητικά και χορηγεί εντός επτά εργάσιμων ημερών από την παραλαβή όλων των δικαιολογητικών βεβαίωση στον πάροχο υπηρεσιών, στην οποία πιστοποιεί ότι πληρούνται οι προϋποθέσεις για την παροχή υπηρεσιών και προσδιορίζει σύμφωνα με την παράγραφο 4 του παρόντος άρθρου τον τίτλο που χρησιμοποιεί ο πάροχος. Σε περίπτωση που υπάρχουν βάσιμες υπόνοιες για τη γνησιότητα των υποβληθέντων δικαιολογητικών, η αρμόδια αρχή το γνωστοποεί εγγράφως στον πάροχο και ορίζει περαιτέρω εύλογη προθεσμία για την χορήγηση της  βεβαίωσης. Ο πάροχος υποχρεούται κατά την παροχή υπηρεσιών να επιδεικνύει τη βεβαίωση περί  παροχής υπηρεσιών στον αποδέκτη της υπηρεσίας.

 Άρθρο 7(5) : προβλέπεται παράρτημα VIII, το οποίο θα περιλαμβάνει τα νομοθετικά ρυθμιζόμενα επαγγέλματα, που έχουν επιπτώσεις στη δημόσια υγεία ή ασφάλεια και δεν τυγχάνουν αυτόματης αναγνώρισης δυνάμει του τίτλου ΙΙΙ κεφάλαιο ΙΙΙ.
Γι'αυτά τα επαγγέλματα η αρμόδια αρχή, εφόσον κρίνει ότι είναι αναγκαίο για την αποφυγή σοβαρής βλάβης της υγείας ή της ασφάλειας του αποδέκτη της υπηρεσίας, λόγω έλλειψης επαγγελματικών προσόντων του παρόχου, διενεργεί - πριν από την πρώτη παροχή υπηρεσιών- έλεγχο των επαγγελματικών προσόντων του παρόχου προκειμένου να του επιβάλει δοκιμασία επάρκειας. (άρθρο 7.5)

• Άρθρο 7 (6) : Οι αρμόδιες αρχές για την υποβολή και για την εξέταση των δηλώσεων και των δικαιολογητικών παροχής υπηρεσιών, το περιεχόμενο της δήλωσης του παρόχου και της χορηγούμενης σε αυτόν βεβαίωσης, καθώς και οι λοιπές λεπτομέρειες εφαρμογής του παρόντος άρθρου ορίζονται με απόφαση του Υπουργού Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων και του αρμοδίου κατά περίπτωση Υπουργού .

Στο τελικό σχέδιο Π.Δ. παρέχεται η δυνατότητα στην αρμόδια αρχή για την προσωρινή παροχή υπηρεσιών να ζητά τη συνδρομή του Συμβουλίου Αναγνώρισης Επαγγελματικών Προσόντων (ΣΑΕΠ) στις περιπτώσεις που επιβάλλεται η δοκιμασία επάρκειας στους ενδιαφερόμενους παρόχους υπηρεσιών.  Σε κάθε περίπτωση, η παροχή υπηρεσίας θα πρέπει να μπορεί να αρχίζει σε διάστημα 1-2 μηνών. (άρθρο 7 (5) )

ΤΙΤΛΟΣ ΙΙΙ. ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ

ΚΕΦΑΛΑΙΟ Ι. Γενικό σύστημα αναγνώρισης των τίτλων εκπαίδευσης

• Άρθρο 10 παρ. β) και γ) αναφέρεται σε αρχιτέκτονες , οι οποίοι δεν πληρούν τις προϋποθέσεις του κεφαλαίου ΙΙΙ.

ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΙΙΙ.Αναγνώριση βάσει του συντονισμού των ελάχιστων προϋποθέσεων εκπαίδευσης

• Στο άρθρο 47 παράγραφος 3 " ο αρχιτέκτονας που στο Κ-Μ καταγωγής του δεν έχει το δικαίωμα συντάξεως στατικής μελέτης και αντισεισμικού ελέγχου κατασκευών, δεν έχει ούτε στην Ελλάδα το δικαίωμα αυτό"

ΚΕΦΑΛΑΙΟ IV
ΤΙΤΛΟΣ IV. ΟΡΟΙ ΑΣΚΗΣΗΣ ΤΟΥ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΟΣ

• Με κοινή απόφαση των Υπουργών Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων και ΠΕΧΩΔΕ  καθορίζονται οι λεπτομέρειες εφαρμογής του άρθρου 51 που αφορά στις απαιτούμενες γλωσσικές γνώσεις για την άσκηση του επαγγέλματος στην Ελλάδα.

ΜΕΡΟΣ ΔΕΥΤΕΡΟ
ΟΡΓΑΝΑ ΚΑΙ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ

• Αρμόδια αρχή για τους Αρχιτέκτονες παραμένει το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας (άρθρο 53.4)
• Στο ΣΑΕΠ μετέχουν 2 (αντί 1 που ήταν) ειδικοί επιστήμονες με εμπειρία στο χειρισμό θεμάτων αναγνωρίσεως διπλωμάτων οριζόμενοι με τους αναπληρωτές τους από τον Υπουργό Εθνικής Παιδείας και θρησκευμάτων (άρθρο 55.θ)
• Συστήνεται στο ΥΠΕΠΘ Διεύθυνση Αναγνώρισης Επαγγελματικών Προσόντων , η οποία θα λειτουργεί ως "σημείο επαφής"

Το Π.Δ. ορίζει για τη μόνιμη παροχή υπηρεσιών

στο άρθρο 53(4) : αρμόδια αρχή για να χορηγεί ή να δέχεται τα προβλεπόμενα στο παρόν Προεδρικό Διάταγμα έγγραφα και να λαμβάνει τις αποφάσεις χορηγήσεως άδειας ασκήσεως επαγγέλματος αρχιτέκτονα σύμφωνα με όσα προβλέπονται στο παρόν διάταγμα, καθώς και να παρέχει τις αναγκαίες πληροφορίες ορίζεται το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας. 

για τη μόνιμη παροχή υπηρεσιών των λοιπών ειδικοτήτων μηχανικών αρμόδια αρχή για να δέχεται τις αιτήσεις των ενδιαφερομένων και να εκδίδει τις αποφάσεις αναγνώρισης των επαγγελματικών προσόντων, σύμφωνα με τις διατάξεις του σχεδίου Π.Δ. είτε επί τη βάσει του γενικού συστήματος αναγνώρισης των τίτλων εκπαίδευσης (Τίτλος ΙΙΙ, κεφάλαιο Ι), είτε επί τη βάσει της αναγνώρισης της επαγγελματικής πείρας (Τίτλος ΙΙΙ, κεφάλαιο ΙΙ), είναι το ‘Συμβούλιο Αναγνώρισης Επαγγελματικών Προσόντων’.

Το Κ-Μ υποδοχής έχει μόνο το δικαίωμα επαλήθευσης των τίτλων εκπαίδευσης του παρόχου, όπως αναφέρεται στο κεφάλαιο IV "Κοινές διατάξεις περί εγκατάστασης" άρθρο 49 παρ. 3 του Π.Δ. , προκειμένου να χορηγήσει επαγγελματική ισοτιμία.

6 Ιουλίου 2007
Κώστας Μπελιμπασάκης
Μέλος ΔΣ  ΣΑΔΑΣ_ΠΕΑ

Ενημερωτικό Σημείωμα της ACE

Η Ειδική Ομάδα Εργασίας για την Οδηγία των Προσόντων συνεδρίασε τον Ιούλιο του 2006  και εξακολούθησε έκτοτε να είναι ενεργή μέσω ανταλλαγής e-mail. Επιπλέον, ο Πρόεδρος Toal Ó Muiré παρευρέθηκε στην πρόσφατη συνεδρίαση της Ειδικής Ομάδας Εργασίας για την Οδηγία για τις Υπηρεσίες στην Εσωτερική Αγορά και συμμετέχει σε εργασία συντονισμού σχετικά με τα σημεία όπου συμπίπτουν οι δύο αυτές Οδηγίες. Η ιστοσελίδα του ΣΑΕ περιλαμβάνει ένα χρήσιμο τμήμα αφιερωμένο στην εργασία της Ομάδας Εργασίας για την Οδηγία για τα Προσόντα, στο οποίο,  θα βρει κανείς αναλυτικές πληροφορίες σχετικά με το υπόβαθρο της Οδηγίας για τα Προσόντα, συμπεριλαμβανομένων αρκετών εγγράφων που περιγράφουν τα βήματα που έχουν πραγματοποιήσει μεμονωμένα Κράτη Μέλη σε σχέση με τη διαδικασία μεταφοράς.

Κάποιες Οργανώσεις Μέλη του ΣΑΕ έχουν επιλεγεί από τις εθνικές τους κυβερνήσεις ως αρμόδιες αρχές για τη χώρα τους σε σχέση με την αναγνώριση των αρχιτεκτονικών προσόντων, ενώ κάποιες άλλες όχι.
Η Ειδική Ομάδα Εργασίας του ΣΑΕ πιστεύει ότι όλες οι Οργανώσεις Μέλη, ασχέτως απ’ το αν αποτελούν αρμόδιες αρχές ή όχι, θα πρέπει να είναι εξίσου εξοικειωμένες με την εθνική τους νομοθεσία, είτε πρόκειται να παίξουν άμεσο ρόλο στην αναγνώριση των επαγγελματικών προσόντων, είτε όχι.      

Η προσέγγιση που υιοθετεί η κάθε χώρα για τη μεταφορά της Οδηγίας εξαρτάται από πολυάριθμους παράγοντες, συμπεριλαμβανομένης της νομικής δομής της χώρας (π.χ. ομοσπονδιακή ή διοικητική), του αρμόδιου υπουργείου (ή υπουργείων) που είναι υπεύθυνο για το επάγγελμα καθώς και από άλλους παράγοντες. Η Ομάδα Εργασίας πιστεύει ότι το ΣΑΕ θα πρέπει να αναπτύξει μια βάση δεδομένων με τα αντίστοιχα άτομα επαφής στις αρμόδιες αρχές, με τα οποία οι Οργανώσεις Μέλη του ΣΑΕ θα μπορούν να έχουν αποτελεσματική επικοινωνία και διάλογο.

Στο πλαίσιο της Οδηγίας για τα Προσόντα υπάρχουν δύο ομάδες εθνικών λειτουργών που θα συγκροτηθούν για να συνεργαστούν με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Η πρώτη είναι η Επιτροπή υπό το Άρθρο 58 (Committee under Article 58), η οποία θα βοηθήσει την Ευρωπαϊκή Επιτροπή σε θέματα που προκύπτουν σχετικά με την εφαρμογή της Οδηγίας. Η δεύτερη είναι μία Ομάδα Εθνικών Συντονιστών υπό το άρθρο 56(4) [Group of National Coordinators under Article 56(4)], αρμόδια για τα θέματα αναγνώρισης των νέων προσόντων, η οποία επομένως θα αναλάβει ένα τομέα-κλειδί της εργασίας της Συμβουλευτικής Επιτροπής υπό την Οδηγία των Αρχιτεκτόνων.

Και στις δύο περιπτώσεις, κάθε εθνική κυβέρνηση θα ορίζει έναν εκπρόσωπο, υπεύθυνο για τον χειρισμό των πολυάριθμων επαγγελμάτων και δραστηριοτήτων που καλύπτει η νέα Οδηγία. Επειδή αυτό το ευρύ φάσμα θα καλύπτεται μόνο από έναν ή δύο εθνικούς εκπροσώπους που θα διορίζονται σε αυτές τις δύο ομάδες, υπάρχει κίνδυνος τα κριτήρια των αρχιτεκτονικών προσόντων να μη συζητούνται και να μην υποστηρίζονται με σωστό τρόπο σε συνεδριάσεις αυτών των ομάδων, παρά μόνο αν ο κάθε εθνικός συντονιστής και υποψήφιος Επιτροπής ενημερώνεται επαρκώς από την αρχιτεκτονική οργάνωση (ή οργανώσεις) της χώρας του, πριν από κάθε απόφαση για εισαγωγή νέων προσόντων ή κατάργηση υπαρκτών προσόντων.
Κάθε Κράτος Μέλος είναι ελεύθερο να ορίσει το ίδιο άτομο ή δύο διαφορετικά άτομα ως συντονιστή/ές υπό το Άρθρο 56(4) και ως εκπρόσωπό/ους του για την Επιτροπή του Άρθρου 58. Ωστόσο, και στις δύο περιπτώσεις ο εκπρόσωπος έχει τη δυνατότητα να καλέσει έναν εμπειρογνώμονα σε οποιαδήποτε συνεδρίαση, προκειμένου να δώσει τη συμβουλή του σχετικά με συγκεκριμένους τομείς ή θέματα της ημερήσιας διάταξης. 

Επομένως, είναι πολύ σημαντικό το ΣΑΕ και, ακόμα περισσότερο, οι Οργανώσεις Μέλη του, να γνωρίζουν ποιοι είναι εθνικοί εκπρόσωποι σε αυτές τις δύο ομάδες. Το ΣΑΕ στις Βρυξέλλες θα πρέπει να διασφαλίσει ότι θα ρωτείται και αυτό, σύμφωνα με το Άρθρο 59 της Οδηγίας. 

Το Άρθρο 57 της Οδηγίας για τα Προσόντα, απαιτεί κάθε Κράτος Μέλος να ορίζει σημεία επαφής για τη βοήθεια των υποψηφίων για εγγραφή, ώστε να ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις της Οδηγίας. Θα ήταν καλό οι Οργανώσεις Μέλη του ΣΑΕ να ασκήσουν πολιτική πίεση προκειμένου να αποτελέσουν σημεία επαφής σε κάθε ένα από τα Κράτη Μέλη για το αρχιτεκτονικό επάγγελμα.

Αξίζει να σημειωθεί ότι η Συμβουλευτική Επιτροπή υπό την Οδηγία των Αρχιτεκτόνων εξακολουθεί να είναι ενεργή και η ομάδα εργασίας της για τα πτυχία πρόκειται να συνεδριάσει το Μάρτιο για να εξετάσει μία ένσταση της Ελλάδας για ένα πρόσφατα γνωστοποιημένο προσόν της Ιταλίας.

Επιπλέον, οι Οργανώσεις Μέλη θα πρέπει να γνωρίζουν ότι μία ομάδα εθνικών λειτουργών συνεδριάζει υπό την Προεδρία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, προκειμένου να επιληφθεί των θεμάτων που προκύπτουν την περίοδο μεταφοράς σε σχέση με τις απαιτήσεις της Οδηγίας για τα Προσόντα.   


 

Share |
 

GreekArchitects Athens

Copyright © 2002 - 2024. Οροι Χρήσης. Privacy Policy.

Powered by Intrigue Digital