ΜΟΝΙΜΕΣ ΣΤΗΛΕΣ

ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΣΜΟΙ

Συνομιλία με τον Peter Cook

29 Δεκέμβριος, 2008

Συνομιλία με τον Peter Cook

Ένας ακόμη χρόνος πέρασε. Κοιτώντας αναδρομικά το 2008, με επίκεντρο την Biennale αρχιτεκτονικής της Βενετίας.

Του Αστέριου Αγκαθίδη

Παρουσιάζουμε μια συνομιλία με τον Peter Cook, ένα από τους λίγους ζωντανούς θρύλους της αρχιτεκτονικής με επίκεντρο την Biennale αρχιτεκτονικής της Βενετίας, το κορυφαίο ίσως αρχιτεκτονικό γεγονός της τελευταίας χρονιάς.

Norman Kietzmann: Sir Peter Cook, πως είδατε την φετινή Biennale; Πως σας φάνηκαν οι   παρουσιαζόμενες αρχιτεκτονικές ιδέες; ίσως βαρετές σε συσχετισμό με τα οράματα των Archigram;

Peter Cook: Πράγματι, λίγο δύσκολα τα πράγματα φέτος. Λίγο θολά. Στις μεγάλες εκθέσεις στο Arsenale, υπάρχουν βέβαια ενδιαφέρουσες δουλείες. Τα παιχνίδια του Greg Lynn είναι για παράδειγμα καταπληκτικά. Σε μία συνομιλία μου με τον Wolf  Prix πριν λίγες μέρες, συζητούσαμε για το κτισμένο του σύννεφο. Έγινε μεγαλύτερο από ότι θα μπορούσε ποτέ να φανταστεί. Ίσως όμως υπερβολικά τέλειο, αποστειρωμένο. Αυτή η συζήτηση έχει πια κλείσει εδώ και καιρό. Κάτι αντίστοιχο συμβαίνει και με την Biennale. Στατικότατα και στις τρείς τελευταίες εκθέσεις. Κατακρίνω τους διοργανωτές για  τεμπελιά και συντηρητισμό. Δεν είναι  για παράδειγμα δυνατό να παρουσιάζονται στη σημερινή εποχή, δουλείες των MVRDV ως Avantgarde. Δεν υπάρχει τίποτε το καινούριο. Εκλείπουν τα νέα ταλέντα και το απαιτούμενο ρίσκο για πειραματισμό.

Ν.Κ.: Οπότε, τέλος πια στα συνεχώς ίδια γνωστά ονόματα;

P.C.: Ναι, και έχω και ένα παράδειγμα:  Πριν λίγα χρόνια, ξεκίνησε ο αρχισυντάκτης του ιαπωνικού περιοδικού A+U, έναν μαραθώνιο ανεύρεσης νέων ταλέντων ανά την υφήλιο. Κατόρθωσε έτσι να αναδείξει πολλούς νέους ανθρώπους.  Κάτι τέτοιο θα έπρεπε να κάνει και η Biennale. Είναι δύσκολο βέβαια, και απαιτεί σκληρή δουλεία, αλλά υπάρχουν πολλά νέα ταλέντα εκεί έξω.

Ν.Κ.: Άρα τα μεγάλα ονόματα λειτουργούν απλά σαν πόλος έλξης για τον τύπο;

P.C.: Ναι δυστυχώς! Πριν μερικές μέρες συνάντησα μία νέα συντάκτρια, που έγραφε για την Biennale. Ο αρχισυντάκτης του τοπικού εντύπου στο οποίο έγραφε της ζήτησε να εστιάσει στη Zaha Hadid, καθώς τα άλλα δεν έχουν και τόση σημασία. Απίστευτο. Και η Zaha ήταν κάποτε άγνωστη. Και σήμερα υπάρχουν ταλέντα και καλές ιδέες. Στην προηγούμενη Biennale, ενθουσιάστηκα με το Ουγγρικό περίπτερο, αυτή την φοβερή εγκατάσταση με τα κινέζικα παιγνίδια. Η Ουγγαρία πείρε λοιπόν το ρίσκο για κάτι καινούριο.

Ν.Κ.: Πώς σας φάνηκαν τα εθνικά περίπτερα; Ξεχωρίζει κάποιο;

P.C.: Πάντως το Βρετανικό ήταν τραγικό. Παρελθοντολογία! Μου άρεσε το Βελγικό. Ήταν πολύ „cute“, να το σκηνοθετήσουν σαν τελειωμένο πάρτι, περικυκλωμένο με σιδεριές. Τα εύσημα στα παιδία. Το γερμανικό ήταν κουρασμένο φέτος. Το ίδιο και το αυστριακό.


Ν.Κ.: Συμμετείχατε  και εσείς φέτος, δεν είναι έτσι;

P.C.: Μεταξύ άλλων είχα την επιμέλεια για το περίπτερο της Κύπρου. Αν και μικρό κράτος υπάρχουν και εκεί  ενδιαφέρουσες δουλειές, που δεν καταφέρνουν να βγουν προς τα έξω. Αφιέρωσα πολύ χρόνο στην αναζήτηση προσώπων. Παράλληλα διοργάνωσα έναν διαγωνισμό για νέους αρχιτέκτονες από όλο τον κόσμο. Νικητής ένας Ρώσος. Και διαπίστωσα ότι υπάρχουν μεγάλα ταλέντα στη Ρωσία σήμερα. Η Biennale πρέπει να εστιάσει στην ανεύρεση νέων ταλέντων, τάσεων ιδεών. Ίσως και ένα χαλαρότερο θέμα που να αφήνει περισσότερες ελευθερίες στους συμμετέχοντες.

Ν.Κ.: Φέτος παρουσιάζεται για πρώτη φορά, με τη δική σας συμβολή το Dark Side Club, μια Off εκδήλωση της φετινής Biennale. Πείτε μας κάτι γι αυτό.

P.C.: Το Dark-Side φαινόμενο, είναι πραγματικά απαραίτητο. Δεν αποτελεί επίσημο τμήμα της Biennale αλλά είναι εδώ και όλοι το γνωρίζουν. Η ιδέα προέκυψε σε μια κουβέντα με την Odile Decq και τον  Paul Finch  όπου τους περιέγραφα το „Halftime Club“ της Μελβούρνης. Σε αυτή τη λέσχη μπορούσαν νέοι αρχιτέκτονες να παρουσιάσουν τη δουλειά τους και να εκτεθούν σε σκληρή κριτική. Καταστροφική συνήθως. Αυτό αποτελούσε και τον όρο συμμετοχής στο club.  Όταν τα μέλη του γινόταν διάσημα και επιτυχημένα έπρεπε να το εγκαταλείψουν. Το ίδιο συνέβη και στους τρείς ιδρυτές του (γελάει). Έτσι προέκυψε το „dark side club“…. Μετά από αρκετά ποτηράκια κρασί. Στην αρχή του (πριν δύο χρόνια) ήταν κάτι το Λονδρέζικο.  Τώρα συμμετέχουν πολλοί από τη Νέα Υόρκη, το Λος Άντζελες και τη Βιέννη.  Οι συζητήσεις μας είναι έντονες και πολύ αιχμηρές.

Ν.Κ.: Peter, ευχαριστούμε για τη συνομιλία.

Του Norman Kietzmann

Επιμέλεια – μετάφραση : Αστέριος Αγκαθίδης

SIR PETER COOK
Born: Southend-on Sea 1936
Studied : Bournemouth College of Art 1953-58
Architectural Association, London 1958-60

Sir Peter Cook was recently knighted on the 15th November by the Majesty The Queen of England, for services to Architecture. Awarded the Royal Gold Medal for Architecture (as founder of Archigram) in 2004, Peter Cook is a Royal Academician and commandeur de l’ordre des arts et lettres of the French Republic. He is a Senior Fellow of the Royal College of Art.

His Professorships include that of the Royal Academy, the Emeritus Professorship of University College London and the life Professorship of the Hochschule fur Bildende Kunste (Staedelschule) in Frankfurt-Main.

His experimental work with the Archigram Group, his subsequent projects for city structures, solar housing and prizewinning projects for museums and public buildings have been extensively published. It is in the last few years, however, that his building in Graz – the Kunsthaus has brought his work forward to a very wide public – through several airline magazines, pop magazines and television shows (as well as the news, arts and architecture press).
He has published eight books of which ‘The City-seen as a Garden of Ideas (Monacelli, New York) is available whilst his new book on ‘Drawing - the motive force of Architecture’ (Wiley) has recently been published. He has built in Osaka, Nagoya, Berlin, Frankfurt,and now Madrid. He has constructed major exhibition structures in London, Oslo, New York, Sao Paulo, Mito, Moscow, Frankfurt and Venice.

His work has influenced the course of architecture at an international level as is recognised by the many publications and international awards given to it. He is a consultant to the Olympic Park and Stadium for ‘London 2012’.

He has lectured in the UK, USA, Russia, China, Japan, Germany, Austria, Switzerland, Argentina, Brazil, Canada, India, Korea, China, Taiwan, France, Iceland, Norway, Sweden, Denmark, Ireland, Estonia, the Netherlands, Belgium, Spain, Portugal, Greece, Bulgaria, Romania, Poland, Israel, the Lebanon, Egypt, Malaysia and Australia.

Founder of ‘Archigram’
Year Master, Unit Master, Tutor : Architectural Association 1964-1990
Life Professor, HbK ‘Staedelschul;e’, Frankfurtt-am-Main
Bartlett Professor of Architecture, Bartlett, University College London
Royal Academy Professor of Architecture
Qualifications : RA, AADipl, RIBA, BDA, FRCA, FRSA, ARB Registered
ARB No. 035460K

EARLIER AWARDS
Graham Foundation (Chicago), Los Angeles Prize of the AIA, Jean Tschumi
Medal of the UIA,
FIRST PRIZES:: Gas House ;Monte Carlo Entertainments Centre; Solar Houses, Landstuhl; Bad Deutschjes Altenberg Historic Museum.
Kunsthaus Graz, Various other prizes.
BOOKS
‘Architecture-Action and Plan’ :Studio Vista- Reinhold London/New York
‘Experimental Architecture’ :Studio Vista/St Martin’s Press London/NY
“Archigram’ editions: in English: Studio Vista/Reinhold, Birkhauser, Princeton Architectural Press, also in Japanese, German, Chinese.
‘Spirited Architecture’:Rizzoli New York
A+U ‘Peter Cook’monograph : A*U Tokyo
‘Peter Cook’ – six conversations’ :Academy-Wiley London/New York
‘Conversations’ Tokyo Art Randon Tokyo
“Primer’ : Wiley-Academy London/New York
‘The City- Seen as a Garden of Ideas’ Monacelli Press New York
‘The Friendly Alien’ : Bognor Vienna

BEST KNOWN WORK PRE-2002
Plug-in City 1964-66
Instant City 1969-70
Monte Carlo Entertainments Centre 1971-73
Arcadia City 1979-82
Landstuhl Solar Houses 1984
Layer City 1986
Lutzowplaz Housing, Berlin - completed 1992
Stadelschule Kantine, Frankfurt - completed 1995
PRINCIPAL COLLABORATIONS:
ARCHIGRAM GROUP 1963-1975 PROF. CHRISTINE HAWLEY :1976- 1998
PROF. COLIN FOURNIER : 1998-2004
GAVIN ROBOTHAM 2004-
PETER COOK 2002
AWARDED THE ROYAL GOLD MEDAL OF THE RIBA (AS ‘ARCHIGRAM’)
AWARDED THE ANNIE SPINK PRIZE OF THE RIBA
MADE COMMANDEUR DE L’ORDRE DES ARTS ET DES LETTRES (FRANCE)
MAJOR EXHIBIT AT THE VENICE BIENNALE
MAJOR EXHIBIT AT THE MOSCOW ARCHITECTURE FAIR
MAJOR EXHBIT AT THE CHICAGO MODERN ART MUSEUM
CONSTRUCTION OF GRAZ KUNSTHAUS (WON IN COMPETITION IN 2000) COMMENCES
PETER COOK 2003
EXHIBITS AT THE ROTTERDAM BIENNALE
EXHIBITS AT THE VALENCIA BIENNALE
EXHIBITS AT THE SAO PAULO BIENNALE
EXHIBITION AT THE ‘AEDES WEST’ GALLERY, BERLIN
MAJOR EXIBIT AT THE TAIPEH MODERN ART MUSEUM
COMMISSIONER FOR ARCHITECTURAL EDUCATION, VIENNA
Sixth book :‘THE CITY, SEEN AS A GARDEN OF IDEAS’ published by Monacelli Press, New York
GRAZ KUNSTHAUS OPENED IN SEPTEMBER
PINTO TOWN PLAN CONTINUES DEVELOPMENT
WON BY PETER COOK AND COLIN FOURNIER IN COMPETITION (103 ENTRIES) THE KUNSTHAUS IS A PUBLIC ‘KUNSTHALLE’ WITH TWO MAIN GALLERIES FOR THEME ANDF TRAVELLING EXHIBITIONS : THE TOP (AND TOP-LIT) GALLERY FOR CONVENTIONAL ‘FLAT ART AND SCULPTURE.
THE MIDDLE LEVEL ‘BLACK BOX’ FOR ELECTRIC AND ELECTRONIC ART.
THE BUILDING IS ALSO THE HEADQUARTERS OF ‘CAMERA AUSTRIA’, CONTAINS RESTAURANTS, A SHOP, LECTURE HALLS AND MEETING ROOMS.
ITS OUTER SKIN, OF BLUE ACRYLIC, IS BACK-ILLUMINATED BY 1000 FLUORESCENT-LIGHT ‘PIXELS’ THAT ARE PROGRAMMABLE BY ARTISTS
THE BUILDING FORMED THE CENTRAL FEATURE OF THE EVENTS OF ‘GRAZ 2003’ – THE CELEBRATION OF GRAZ AS CULTURE CAPITAL OF EUROPE
PROJECT FOR LEPEIJA CONCERT HALL, LATVIA
PETER COOK 2004
APPOINTED COMMISSIONER FOR THE BRITISH PAVILION, VENICE BIENNALE
COMMISSIONED TO BUILD SOCIAL HOUSING FOR THE CITY OF MADRID, (VALLECAS DEVELOPMENT)
EXHIBITOR AT THE VENICE BIENNALE: BRITISH, GERMAN, FRENCH, ISRAELI PAVILIONS
EXHIBITOR IN VISIONARY ARCHITECTURE EXHIBITION, FLORENCE.
LEBANESE INTER-SCHOOL COMPETITION FOR THE ‘PETER COOK PRIZE’
ORGANISED BY THE SOCIETY OF ENGINEERS AND ARCHITECTS OF LEBANON
DESIGNER AND CONVENOR OF ‘ARCHIGRAM’ EXHIBITION, DESIGN MUSEUM,
LONDON
WORKSHOP AND AWARD OF PRIZES, ECOLE SPECIALE, PARIS
INVITED TO MAKE ‘PETER COOK’ EXHIBITION, SOUTHERN CALIFORNIA INSTITUTE OF ARCHITECTURE, LOS ANGELES
INVITED TO TAKE REVISED ‘ARCHIGRAM’ EXHIBITION TO TOKYO
GRAZ KUNSATHAUS IN FINAL OF ‘STIRLING PRIZE’
PUBLICATION OF ‘THE FRIENDLY ALIEN’ BOGNOR, VIENNA
APPOINTED CONSULTANT PRINCIPAL TO HOK INTERNATIONAL AND TO HOK SPORT-VENUE-EVENT
PETER COOK 2005
GRAZ KUNSTHAUS AS FINALIST FOR MIES VAN DER ROHE PRIZE
AWARDED ‘GUSTAV EIFFEL’ PRIZE BY THE ESNA, PARIS
ELECTED PROFESSOR OF ARCHITECTURE OF THE ROYAL ACADEMY OF ARTS, LONDON
KEYNOTE SPEAKER : AUSTRALIAN NATIONAL CONFERENCE OF ARCHITECTURE, MELBOURNE
PRINCIPAL AND LEAD DESIGNER (HOK) FOR ADMINISTRATION BUILDING AND
VISITORS’ CENTER : JET PROPULSION LABORATORY. PASADENA, CALIFORNIA (FOR NASA/ CAL.TECH)
Share |

Σχετικές Δημοσιεύσεις:

 

GreekArchitects Athens

Copyright © 2002 - 2024. Οροι Χρήσης. Privacy Policy.

Powered by Intrigue Digital