ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΕΣ

ΠΡΟΠΤΥΧΙΑΚΕΣ

Αρχιτεκτονική καθ' υπερβολήν. Τόποι πληροφόρησης, αναψυχής και επιθυμίας

06 Μάιος, 2014

Αρχιτεκτονική καθ' υπερβολήν. Τόποι πληροφόρησης, αναψυχής και επιθυμίας

Η αρχιτεκτονική και η υπερβολή, οι έννοιες που τείνουν στο άπειρο. (προπτυχιακή εργασία)

Φοιτήτρια: Πέτσιου Χριστίνα
Επιβλέπων Καθηγητής : Γιώργος Παπακώστας
Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης. Πολυτεχνική σχολή. Τμήμα Αρχιτεκτόνων Μηχανικών
Πτυχιακό εργαστήριο : Αρχιτεκτονική καθ' υπερβολήν_ Τόποι πληροφόρησης, αναψυχής και επιθυμίας
Ημερομηνία : Φεβρουάριος 2014

4...∞

Η αρχιτεκτονική και η υπερβολή, οι έννοιες που τείνουν στο άπειρο. Και η έμπνευση ξεκινάει από τον τόπο, τις επιθυμίες, το πνεύμα και τις απαιτήσεις. Στόχος του project ήταν η προσδοκία για την κατανόηση του άφταστου απείρου και η δημιουργία του μέσα από την κατασκευή μιας υπερβολικής αρχιτεκτονικής. O ορίζοντας από την νέα παραλία μοιάζει τόσο ονειρικός και θολός. Η σύνδεση του με την τα κάστρα, που διαμορφώνονται ανοδικά πίσω από τον ναυτικό όμιλο μέσω του λιμανιού και της θάλασσας είναι αυτά που δημιουργούν και την πρώτη γραμμή στο χαρτί και την πορεία της σκέψης. Σημαντικά σημεία της ατμόσφαιρας αποτελούν, επίσης η επαφή με τη θάλασσα, ο άνεμος στην ψηλή κορυφή της σημαίας, το αποτύπωμα του αεροπλάνου στον ουρανό και η υποθαλάσσια κίνηση της σημαδούρας.

Ο τόπος, με λίγα λόγια, υποβάλλει τη γεωμετρία και τις υφές, οι επιθυμίες, τα πιο τρελά όνειρα και η δημιουργία ενός χώρου, Κέντρου Design που προσφέρει νέο και φρέσκο πνεύμα στην περιοχή, να δημιουργήσει τόπο επιθυμίας, αναψυχής και πληροφόρησης. Ο τόπος και τα άπειρα συστατικά που τον αποτελούν.

Κανένα όριο με τη θάλασσα δε θα με αφήσει να σκίσω το νερό,
να φτάσω τον ορίζοντα, να αγγίξω τον ουρανό.
Η άβυσσος είναι τόσο μακρινή μα μοιάζει τόσο κοντά
όταν η ίδια αίσθηση με φέρνει στον ίδιο τόπο ξανά και ξανά.

Η πρόταση για το Κέντρο Design αναφέρεται σε μια κατασκευή που μπορεί να προσελκύσει το άπειρο στις τέσσερις κατευθύνσεις του. Έτσι, υψώνεται στην παραλία της Θεσσαλονίκης ένας νέος πύργος 100+ μέτρων σε παράλληλη θέση με το Λευκό Πύργο και οροθετεί ένα νέο τοπόσημο για την πόλη εμφανές από όλες τις πλευρές και πόλο έλξης.

Τις 4 κατευθύνσεις απαρτίζουν η πορεία προσέγγισης του πύργου από την παραλία, τη διαδρομή που καταλήγει να πλαισιώνει τον ορίζοντα και τα 2 κομμάτια κτισμένου  όγκου, πάνω και κάτω από το νερό. Οι δύο διαδρομές αποτελούν τη συνέχεια του αστικού χώρου της πόλης και με τη βοήθεια των όγκων μεταφέρουν το δημόσιο και σε ύψος, καθώς κάθε μέρος του πύργου είναι εύκολα προσβάσιμο.

Η κατάβαση ξεκινάει από την παραλία με μια διαδρομή-ψευδαίσθηση με καθρέφτες εκατέρωθεν οδηγώντας των επισκέπτη στο υποβρύχιο κόσμο του κέντρου Design. Το κομμάτι πάνω από το νερό διαμορφώνεται με βάση τον κεντρικό άξονα των κατακόρυφων επικοινωνιών και τους 4 πυλώνες, που αποτελούν και το βασικό σκελετό στήριξης. Οι χώροι διαμορφώνονται κυκλικά σε περιστρεμμένους όγκους με επένδυση καθρέφτη και το κέντρο τους είναι ο άξονας μετάβασης στο άπειρο. Ο ορίζοντας, τέλος προσεγγίζεται και καδράρεται μέσω του διαδρόμου που οδηγεί στη μεταλλική κατασκευή-παρατηρητήριο που περιστρέφεται και προβάλλει εικόνες και βίντεο των γεγονότων του κέντρου πάνω στις πλευρές των όγκων.

Ο κυματοθραύστης αποτελεί ακόμα ένα βασικό σημείο για τη μετάβαση στον πύργο, καθώς η τεθλασμένη πορεία δημιουργεί ένα ενδιαφέρον παιχνίδι στον επισκέπτη. Το ζιγκ ζαγκ σπάει σε κομμάτια και οι άκρες του δημιουργούν στάσεις με καθίσματα.

Και φυσικά δε θα υπήρχε το κέντρο Design αν δε λαμβάναμε υπόψη και τις λειτουργίες που πρέπει να στεγάσει. Η έννοια του απείρου είναι άμεσα συνυφασμένη με το Design καθώς έχει απασχολήσει πολλούς σχεδιαστές και καλλιτέχνες. Έτσι, η αρχική ιδέα και ο σκοπός της εργασίας συνάδουν και δημιουργούν ένα σύνολο. Ένα κέντρο Design εκθέτει συνεχώς νέα έργα και πρέπει να είναι προσβάσιμο και να ακτινοβολεί τη χρήση του, να δημιουργεί τη δική του ταυτότητα. Επομένως, όσο άπειρες είναι οι ιδέες του αναπτύσσονται και δημιουργούνται άλλο τόσο άπειρο τείνει να γίνει η εγκατάσταση που το στεγάζει.

Οι λειτουργίες αναπτύσσονται κατακόρυφα, όπου πάνω από το νερό τοποθετούνται οι βασικές λειτουργίες και οι αίθουσες που θα προσελκύσουν τον περισσότερο κόσμο, για να αποκτήσει ζωντάνια και κάτω από το νερό επιχειρείται ο συνδυασμός έντονης δραστηριότητας και απομόνωσης- αυτοσυγκέντρωσης. Οι χώροι απομόνωσης, τα εργαστήρια και οι αποθήκες βρίσκονται στα κατώτερα επίπεδα.

Το ισόγειο λειτουργεί ως ανοιχτή στοά που επιτρέπει την άμεση θέαση του ορίζοντα και παράλληλα δημιουργείται η αίσθηση της διαπερατότητας και της συνέχειας. Έτσι, η υποδοχή του πύργου εγκαθίσταται 10 μέτρα πάνω από τη θάλασσα και από εκεί ξεκινάει η εμπειρία του +∞. Ενδιάμεσα των ορόφων που έχουν κάποια λειτουργία υπάρχει και ένας κενός όροφος διαμορφωμένος, που εξυπηρετεί την πυρασφάλεια και λειτουργεί σαν ημιυπαίθριος για την εκτόνωση του εσωτερικού χώρου. Ιδιαίτερη σημασία έχει ο πολυλειτουργικός χώρος που αναπτύσσεται σε δύο επίπεδα και χωρίζεται σε δύο αίθουσες που μπορούν, όμως να ενωθούν σε μία μεγάλη για τις σημαντικές εκδηλώσεις (π.χ. επίδειξη μόδας). Στο υποβρύχιο κομμάτι υπάρχουν επίσης χώροι εκτόνωσης και καταστήματα και κάθε φορά που βλέπεις προς τα κάτω δημιουργείται η αίσθηση του απείρου και της αβύσσου, όπως ακριβώς και στα σχέδια του Escher.

 


ανάγνωση του τόπου.


ανάλυση του τόπου και πηγή έμπνευσης.


ατμόσφαιρα της πρότασης.


διαμόρφωση της πρότασης σε τοπογραφικό.


καδράρισμα του ορίζοντα


πρόσβαση στο κτίριο.


ενδιάμεσοι όροφοι.


γενική απεικόνιση.


όψη.


προοπτικές τομές στο κομμάτι πάνω από τη θάλασσα.


προοπτική τομή του υποβρύχιου κομματιού.

 

Διπλωματικές & Ερευνητικές Εργασίες - Το greekarchitects.gr, προτείνει μια  θεματική ενότητα, στην οποία παρουσιάζονται πτυχιακές ή ερευνητικές εργασίες φοιτητών από σχολές πολυτεχνείων της Ελλάδας και του εξωτερικού. Οι ενδιαφερόμενοι /νες μπορούν να μας στείλουν την διπλωματική τους εργασία.

Share |
 

GreekArchitects Athens

Copyright © 2002 - 2024. Οροι Χρήσης. Privacy Policy.

Powered by Intrigue Digital