ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΕΣ

Συμμετοχές 2011

(158.11) Ανατρέποντας τη μη χρήση

26 Μάρτιος, 2012

(158.11) Ανατρέποντας τη μη χρήση

Μετασχηματισμός και επανένταξη αποθηκών καπνού Παπαπέτρου.

English version


Φοιτήτρια : Αποστολία Γκεσούλη, Άννα Κωστοπούλου
Επιβλέποντες καθηγητές:  Στ.Γυφτόπουλος, Ε.Εφεσίου
Σύμβουλος καθηγήτρια: Ε.Κλαμπατσέα
Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο
Ημερομηνία υποστήριξης: 30.3.2011

 

ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Η διπλωματική επιχειρεί μια επαναπροσέγγιση συνθετικά, αστικά, κατασκευαστικά αλλά και κοινωνικά, στο μείζον για το Αγρίνιο θέμα των εγκαταλειμμένων καπναποθηκών Παπαπέτρου. 6.500τμ αόρατα για την πόλη διεκδικούν μέσω της πρότασης την 'ανακατάληψη' του χώρου τους και δέχονται στο εσωτερικό τους ένα νέο σύνολο διδακτικών/πολιτιστικών χρήσεων, αποσκοπώντας στην αφορμή για ανάγνωση των υπό διωγμό ιστορικών ιχνών του τόπου στο σώμα μιας αδιάφορης επαρχιακής τσιμεντούπολης.

ΚΕΙΜΕΝΟ ΠΡΟΤΑΣΗΣ

 




Γενικός και διαγραμματικός χάρτης.

 

Όπως συμβαίνει και στις περισσότερες ελληνικές επαρχιακές πόλεις, η εμμονή για το οτιδήποτε καινούργιο, αποστασιοποιημένο από το παρελθόν και τη 'μιασματική' ενασχόληση με τον καπνό που κάποτε καθόρισε την οικονομική και πολεοδομική ανάπτυξη, οδήγησε σε ανεξέλεγκτη, ευκαιριακή ανοικοδόμηση με έκβαση τη σημερινή εικόνα. Η αρχιτεκτονική κληρονομιά σταδιακά εξαλείφεται, τα τοπόσημα απουσιάζουν, διαμορφώνεται μια εικόνα πόλης χωρίς μνήμη και χωρίς ταυτότητα ως απόρροια της αδιαφορίας και της άγνοιας των κατοίκων της.

 


Αποτύπωση και φωτο.

 

Η επιλογή των καπναποθηκών Παπαπέτρου ως αντικείμενο μελέτης ήταν αποτέλεσμα πολλών χαρακτηριστικών που παρουσιάζουν ένα λανθάνον δυναμικό, μια δυνατότητα και πιθανότητα για νέα θεώρηση των ιστορικών ιχνών της πόλης. Τέτοια χαρακτηριστικά ήταν το μεγάλο μέγεθος, η κομβική του θέση, αλλά και ο τρόπος με τον οποίο τις έχει πλησιάσει η νέα δόμηση και η σύγχρονη κοινωνία. Ένα τεράστιο βιομηχανικό κέλυφος μέσα στον αστικό ιστό, προϊόν μιας χρηστικής έπαρσης που στέκει μετέωρο και στριμωγμένο ταυτόχρονα, αδύναμο να ενταχθεί στο περιβάλλον του. 6.500τμ αόρατα για την πόλη, ένα ανενεργό αστικό κενό που δεν εκτιμάται ούτε ως δισδιάστατο σκηνικό.

 


Σκίτσα αποτύπωσης.

 

Μετά από την αποτύπωση και την ανάγνωση της υφιστάμενης κατάστασης, το κτίριο αντιμετωπίζεται όχι ως ένα στοιχείο μουσειακής αξίας, αλλά ως ένας ζωντανός οργανισμός που έχει τη δυνατότητα να μετασχηματιστεί και να επανενεργοποιηθεί, όντας μέσο επανασύνδεσης της πόλης με το παρελθόν και τις μνήμες της, με νέους όμως όρους που θα ανταποκρίνονται στις ανάγκες των κατοίκων της.

 


Γενικές συνθετικές/διάγραμμα λειτουργιών.

 

Οι νέες χρήσεις επιλέγονται με βάση την γειτνίαση με κτίρια εκπαίδευσης αλλά και το εμπορικό κέντρο της πόλης, καθώς και τη βιωματική εμπειρία έλλειψης χώρων σε επίπεδο πολιτισμού. Με την πεποίθηση ότι θα έπρεπε να αφορά όλη την πόλη, και να αποτελέσει ενεργό κομμάτι της καθημερινότητας των κατοίκων, η πρόταση περιλαμβάνει εκτεταμένους χώρους μόνιμων και περιοδικών εκθέσεων, εικαστικά εργαστήρια, παιδική-εφηβική βιβλιοθήκη, αίθουσα εκδηλώσεων, cafe-εστιατόριο. Το ξεκίνημα της προσέγγισης γίνεται με την ανάγνωση των παρόντων χαρακτηριστικών και με την επισήμανση στοιχείων του κτηρίου τα οποία θεωρούμε ως απαραίτητα, και άλλων τα οποία εμπεριέχουν μια ευμεταβλητότητα και δυναμική για τον μετασχηματισμό και την αναδιάρθρωση σε χώρους με νέες ποιότητες. Αναγνωρίσαμε στοιχεία πια μη λειτουργικά, όπως οι 16 πανομοιότυπες αίθουσες και η μη αίσθηση προσανατολισμού εντός του κελύφους. Άλλα, όπως η σπειροειδής ανάπτυξη και η σχεδόν θεατρική κίνηση στο στενό κεντρικό χώρο, η υλικότητά του, διατηρούνται και δίνουν αφορμές για την περεταίρω επεξεργασία. Η συνθετική προσέγγιση δεν εξελίχθηκε μέσω της εφαρμογής μιας συνειρμικής κεντρικής ιδέας αλλά διαμορφώθηκε βήμα-βήμα από την ανάγκη δημιουργίας νέων ποιοτήτων στο εσωτερικό, την εναλλαγή πλήρους και κενού με ανοιχτούς χώρους και χώρους διπλού ύψους, με διαδρομές και χρήσεις που ξεχειλίζουν και εκτός του περιγράμματος καθιστώντας κέλυφος και εσωτερικό ένα ενιαίο λειτουργικό σύνολο με διαρθρωτική συνάφεια. Η κεντρική ιδέα ξεκινά με τη διατήρηση των δύο μεγάλων χαρακτηριστικών όψεων και τη διαμόρφωση μιας νέας οργανικής σύνθεσης, εκτυλισσόμενης μεταξύ αυτών των δύο ορίων, αναδιαρθρώνοντας κατά τόπους την υπάρχουσα αυστηρή διάταξη σε μια νέα δυναμική ισορροπία, σε διάλογο με την υφιστάμενη στατική, που εκφράζεται με χάλυβα corten διάτρητο και συμπαγή κατά τόπους. Δημιουργούνται έτσι χώροι και εκτός του παλιού περιγράμματος του κτιρίου, διατηρώντας το άθικτο, μετασχηματίζοντας τις όψεις σε οργανικό και λειτουργικό κομμάτι της νέας ασύμμετρης σύνθεσης.

 


Γενικό τοπογραφικό/υπόγειο.


Κατόψεις.


Όψεις/τομές.


Φωτο μακέτας.

 

Παράλληλα με την επεξεργασία των επεμβάσεων ως μορφή και λειτουργία, γεννάται το ερώτημα της υλικής τους έκφρασης, καθώς ο τρόπος που θα δεχτεί το υφιστάμενο κτήριο τον νέο οργανισμό που πρόκειται εξελιχθεί/ελιχθεί ανάμεσα του ορίζεται από τις σχέσεις διακριτότητας, απόστασης και συνάφειας που θα αναπτυχθούν μεταξύ των δύο.

 


Render/σκίτσο/κείμενο.

 

Διπλωματικές & Ερευνητικές Εργασίες - Το greekarchitects.gr, προτείνει μια  θεματική ενότητα, στην οποία παρουσιάζονται πτυχιακές ή ερευνητικές εργασίες φοιτητών από σχολές πολυτεχνείων της Ελλάδας και του εξωτερικού. Οι ενδιαφερόμενοι /νες μπορούν να μας στείλουν την διπλωματική τους εργασία.

 

Share |

Σχετικές Δημοσιεύσεις:

 

GreekArchitects Athens

Copyright © 2002 - 2024. Οροι Χρήσης. Privacy Policy.

Powered by Intrigue Digital