ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΕΣ
Συμμετοχές 2011
24 Μάιος, 2012
(190.11) ΜETA - CRISTOFORO COLOMBO
‘Από την ασυνέχεια του ρήγματος στη δυναμική του μετακυκλώματος-τοπίου'.
Φοιτητής: Σπυρίδων Ανδρίκου
Επιβλέποντες καθηγητές: Alessandra Decesaris
Σχολή: Πανεπιστήμιο της Ρώμης 'La Sapienza', Πρώτη Αρχιτεκτονική σχολή 'L.Quaroni' Τμήμα Αρχιτεκτόνων Μηχανικών
Ημερομηνία παρουσίασης: Ιανουάριος 2011
'Η μελέτη 'ΜΕΤΑ - C.COLOMBO' αφορά στη μετατροπή τμήματος της ιστορικής λεωφόρου της Ρώμης, από την πλατεία 'dei navigatori' έως την πλατεία 'del lavoro' σε ένα μετακύκλωμα συγκοινωνιακών υποδομών, πρασίνου, παραγωγής ενέργειας και αθλητισμού μέσω μιας σειράς χωρικών επεμβάσεων που συνθέτουν ένα χρηστικό κύκλωμα-τοπίο που καταλαμβάνει το πεδίο που ορίζει η χάραξή της καθώς διασχίζει τον αστικό ιστό.'
1.CRISTOFORO COLOMBO
1.1 C. Colombo - Ένα μνημείο στο αυτοκίνητο
Η οδός C.Colombo είναι ένας από τους πιο ιδιαίτερους οδικούς άξονες της πόλης της Ρώμης καθώς ενώνει το ιστορικό κέντρο με τη ζώνη του E.U.R. Μέσα από μια σειρά ιστορικών επεισοδίων, κύριο γνώρισμα της αρχιτεκτονικής ποικιλομορφίας της Ρώμης διασχίζει τμήματα της πόλης με έντονα ανομοιογενή χαρακτηριστικά διατηρώντας όμως τον «μνημειακό» της χαρακτήρα ρηγματώνοντας έτσι τον αστικό ιστό λόγω της ασυμβατότητας της κλίμακας της.
1.2 Ένας γίγαντας διασχίζει την πόλη.
Επί 2,5 χιλιόμετρα από τη μια πλατεία έως την άλλη, η C.Colombo κινείται σε απόλυτη ευθεία μέσα στον ιστό και χωρίζει τα τμήματα της πόλης επιτρέποντας τη διάβαση μόνο σε ελάχιστα σημεία. Πλευρικά της και λόγω του τεράστιου φορτίου της, αναπτύχθηκαν σημειακά μεγάλες εγκαταστάσεις αλλά ανάμεσα τους συνεχίζουν να υπάρχουν κενά, κτήρια μικρής κλίμακας, όπως και τμήματα ιστού χαμηλής πυκνότητας.
1.3 Ιστορικές και μορφολογικές συγκυρίες που οδήγησαν σε μια σύγχρονη δυναμική μεταξύ αστικών τμημάτων.
Η πρώτη χάραξη της C.Colombo είναι σύγχρονη της μελέτης του E.U.R. Η χάραξη συναντά στην εξέληξή της τον κεντρικό σταθμό Ostienze, την ιστορική συνοικία Garbatella και διασχίζει την Via Delle Sette Chiese, πριν ακόμη αναπτυχθούν τα νέα τμήματα του αστικού ιστού γύρω της. Σε όλη της τη διαδρομή κινείται στην έκταση μεταξύ του ποταμού Tevere και του πάρκου της Caffarella. Από τη χάραξη της και μετά, διάφορες ιστορικές συγκυρίες δημιούργησαν τη σημερινή μορφή της C.Colombo.
Αξίζει να σημειωθεί πως στην υπό μελέτη περιοχή διασταυρώνονται τρία (3) στρατηγικά τμήματα του νέου ρυθμιστικού της πόλης της Ρώμης (NUOVO PRG 2000), που δίνουν στην περιοχή ακόμα εντονότερες δυναμικές.
Εκτός των πολεοδομικών αναλύσεων για την προσέγγιση του θέματος του δρόμου και της πόλης όπως και της σχέσης μεταξύ τους, πραγματοποιήθηκαν και άλλου τύπου στοχευόμενες αναλύσεις.
1.4 Η πόλη γύρω από το δρόμο.
Η μέθοδος για την τοπολογική ανάλυση της C.Colombo προέρχεται από την έρευνα του θέματος του δρόμου που έκανε ο K.Lynch στο βιβλίο του «View From The Road». Από την έρευνα αυτή διαπιστώθηκε η αξία, πέρα από την ιστορική, της χάραξης της λεωφόρου, μέσα από σχήματα που καταδεικνύουν την πρόσληψη πληροφοριών και την αντίληψη του χώρου από τον εκάστοτε χρήστη-οδηγό αυτοκινήτου τα οποία συνοψίζονται σε ένα τοπολογικό χάρτη. Έτσι αποφασίστηκε η διατήρηση της ιστορικής χάραξης και η επέμβαση μόνο στον άξονα 'Ζ' με σκοπό τη βελτίωση της ποιότητας της σχέσης χρήστη - χώρου πάντα μέσα από το αυτοκινούμενο μέσο.
1.5 Ο δρόμος ανάμεσα στην πόλη.
Μελετώντας τη θέση και τη σχέση της περιοχής που κατέχει η λεωφόρος με τον αστικό περίγυρο και λαμβάνοντας υπόψη τις πληροφορίες της συγκριτικής τοπολογικής ανάλυσης που έγινε με αναφορά σε μέθοδο του S.Holl στο βιβλίο του «Parallax», δημιουργήθηκαν εγκάρσιες τομές που αναπαριστούν τη συνέχεια του αστικού ιστού και καταδεικνύουν τα ιδιαίτερα φαινόμενα ασυνέχειας που προκαλεί η διέλευση της λεωφόρου ανάμεσα τους. Επιπλέον, με τη μέθοδο αυτή διαπιστώνονται και οι χωρικές σχέσεις μεταξύ του δομημένου περιβάλλοντος, των αστικών κενών και της C.Colombo κυρίως όσον αφορά τις κλίμακες αλλά και την εξέλιξη των φαινομένων αυτών κατά τη διαμήκη τομή.
Με τη σύνθεση των διαφορετικών τύπων ανάλυσης καταλήγουμε σε συμπεράσματα που αφορούν τη σχέση του αστικού ιστού, της χάραξης της λεωφόρου και των υπό μετατροπή τμημάτων γύρω της.
2.ΜΕΤΑ-CRISTOFORO COLOMBO
2.1 Η κατασκευή της μεθόδου
Για την κατασκευή της μεθόδου επέμβασης στη μελέτη «META-C.COLOMBO» αρχικά ορίζονται περιοχές όπου οι διαμήκεις τομές παρουσίασαν ιδιαίτερες και διαφορετικές ανομοιομορφίες. Σαν σύνολο στην περιοχή υπό μελέτη και σε άμεση επαφή με τη χάραξη της λεωφόρου, καθορίστηκαν οι διευθύνσεις των κάθετων μικρής κλίμακας ανενεργών διελεύσεων, όπως και τα κομβικά σημεία ασυνέχειας ή αντιστοιχίας που μαζί συνδέονται σε ένα ενδεικτικό τοπολογικό διάγραμμα - οδηγό για τη χωρική επέμβαση. Με τον τρόπο αυτό σχηματίζεται μια σειρά χαράξεων που μαζί με την κεντρική χάραξη της C.Colombo πραγματοποιούν ένα λειτουργικό δίκτυο στο χώρο, για να δημιουργήσουν έτσι ένα μετακύκλωμα - τοπίο.
2.2 Υποκυκλώματα
Τα υποκυκλώματα - συστήματα του μετακυκλώματος παρουσιάζουν πέντε (5) τύπους.
Α). Κύκλωμα παραγωγής ενέργειας
Β). Κύκλωμα πολιτισμού που αποτελείται από ένα δίπολο μουσείο-θέατρο
Γ). Περιβαλλοντικό κύκλωμα
Δ). Κύκλωμα αθλητισμού
Ε). Κύκλωμα συγκοινωνιακών υποδομών
2.3 Μετακύκλωμα C.Colombo - Μια δυναμική συνέχεια σε ένα μεταβαλλόμενο χώρο
Στο τελικό τμήμα της μελέτης επαναλαμβάνονται οι έρευνες τοπολογικού και χωρικού τύπου θεωρώντας το κύκλωμα σε λειτουργία. Οι νέοι τοπολογικοί χάρτες καταδεικνύουν την ένωση και λειτουργία των ιστών στις δύο πλευρές της λεωφόρου σαν ένα μοναδικό σύστημα που διαπλεκόμενο με την C.Colombo. Η ίδια η λεωφόρος πλέον δεν διακόπτεται αλλά η κυκλοφορία της συνδυάζεται με το παράπλευρο οδικό δίκτυο και μετατρέπεται σε μια ευχάριστη εμπειρία για τον χρήστη έχοντας πια αποκτήσει σχέση με το χώρο, το τοπίο και τα "αστικά αντικείμενα" που "κινούνται" γύρω της.
Τα προβλήματα που αφορούν στην ασυμβατότητα της κλίμακας και στην ανομοιογένεια του ιστού, γίνονται ευκαιρία για τη δημιουργία νέου αστικού χώρου, νέων εγκαταστάσεων, ενός νέου λειτουργικού τμήματος της πόλης, ενός συστατικού στην προσπάθεια βελτίωσης του βιοτικού επιπέδου των χρηστών.
Διπλωματικές & Ερευνητικές Εργασίες - Το greekarchitects.gr, προτείνει μια θεματική ενότητα, στην οποία παρουσιάζονται πτυχιακές ή ερευνητικές εργασίες φοιτητών από σχολές πολυτεχνείων της Ελλάδας και του εξωτερικού. Οι ενδιαφερόμενοι /νες μπορούν να μας στείλουν την διπλωματική τους εργασία.