ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΕΣ
Συμμετοχές 2011
23 Ιούλιος, 2011
Ιαπωνική εισβολή στο κέντρο της Αθήνας
Διαμόρφωση πέντε δωμάτων πολυκατοικιών σε ιαπωνικούς κήπους.
Η συγκεκριμένη διπλωματική εργασία δεν συμμετέχει στην αξιολόγηση.
Φοιτήτρια: Ανδρονικίδου Γεωργία
Επιβλέπων καθηγητής : Ελένη Τάτλα
Τμήμα Εσωτερικής Αρχιτεκτονικής, Διακόσμησης και Σχεδιασμού αντικειμένων
Ημερομηνία παρουσίασης : Μάιος 2011
Η εργασία χωρίζεται σε δύο μέρη. Το πρώτο μέρος της εργασίας ερευνά την ιστορία και ιδεολογία των Ιαπωνικών κήπων, τους σύγχρονους Ιάπωνες αρχιτέκτονες, τον Δ. Πικιωνη, τα φυτεμένα δώματα καθώς και τα φωτοβολταικά συστήματα. Το δεύτερο μέρος μελετά τη διαμόρφωση πέντε οροφών πολυκατοικιών σε Ιαπωνικούς κήπους όπου επαναπροσδιορίζονται ως επίγειοι παράδεισοι.
Το πλούσιο πολιτιστικό παρελθόν, η άρρηκτη σχέση με τη φύση αλλά και η ραγδαία τεχνολογική ανάπτυξη της Ιαπωνίας αποτέλεσαν πηγή έρευνας και έμπνευσης, για να προσαρμοστούν μορφές και ιδέες στο κέντρο της Αθήνας. Το έναυσμα, ο Ταοιστικός μύθος των πέντε νησιών, οπού κάπου στη μακρινή ανατολή, οι κάτοικοι τους έφτασαν στην αθανασία. Ο θρύλος λέει, ότι γιγάντιες θαλάσσιες χελώνες κουβαλούσαν στις πλάτες τους τα πανέμορφα νησιά κάνοντας τα αδύνατον να βρεθούν. Ο πόθος για αιώνια νιότη σε Θεϊκά όμορφα μέρη είναι κάτι που ο άνθρωπος ακούραστα θα αναζητά. Οι πέντε οροφές λοιπόν, θα αναπαραστήσουν τα πέντε νησιά προσπαθώντας να φτάσουν τη θρυλική ομορφιά τους.
Η έλλειψη πράσινου στην Αθήνα και η ανάγκη να έρθουμε πιο κοντά στη φύση, να βλέπουμε τις εποχές να αλλάζουν ήταν ένα εξίσου ερέθισμα για την πραγμάτωση αυτής της εργασίας. Τέλος η αναγκαστική στροφή που πρέπει να κάνουμε στις εναλλακτικές μορφές ενέργειας αποτέλεσε ώθηση για την προσαρμογή φωτοβολταικών στα σχέδια.
Σκοπός της εργασίας είναι η δημιουργία επίγειων παράδεισων. Περά από την λειτουργική αξιοποίηση των δωμάτων ως χώρων αναψυχής και πράσινου, η επέμβαση αποτελεί έκφραση καλλιτεχνικής ανησυχίας στα πλαίσια της απόλυτης ομορφιάς wabi(απλότητα), sabi(όρφνωση), suki(κομψότητα) όπως αυτή γίνεται κατανοητή μέσα στην Ιαπωνική παράδοση. Όταν το wabi, sabi και suki βρίσκονται σε απόλυτη ισορροπία, επιτυγχάνεται το ωραίο, το ιδανικό και φτάνουμε πιο κοντά στο Θείο δημιουργώντας το δικό μας επίγειο παράδεισο.
Στόχος λοιπόν η φυγή από την πραγματική πόλη, μια έκπληξη στο χάος της Αθήνας, η επαφή με τη φύση, η διέξοδο από τους γρήγορους ρυθμούς και τα προβλήματα, μια υπόσχεση για ψυχική ηρεμία, πνευματική ανάταση, δημιουργική σκέψη και ποιοτικό χρόνο.
Τα δώματα είναι επίπεδα και οι Ιάπωνες διαμορφώνουν τους κήπους τους συμφώνα με το περιβάλλον και όχι το αντίθετο, χρειάστηκε λοιπόν μια λογική για να δημιουργηθεί η βάση σχεδιασμού. Όπως οι προσωκρατικοί φιλόσοφοι πίστευαν ότι ο κόσμος δημιουργήθηκε από τα πέντε στοιχεία γη, νερό, φωτιά, αέρας και αιθέρας έτσι οι Ιάπωνες έχουν τα αντίστοιχα στοιχεία μόνο που τα ερμηνεύουν σα δυνάμεις.
Έτσι οι πέντε οροφές γίνονται οι μυθικοί παραδεισένιοι νήσοι, οι σύγχρονοι Ιαπωνικοί κήποι. Ο κήπος της Γης, με σύμβολο το τετράγωνο - κύβο, γίνεται κήπος περιπάτου (kaiyū-shiki) καθώς φιλοξενεί και ένα Dojo (τόπος προπόνησης πολεμικών τεχνών), ο κήπος του Νερού, με σύμβολο τον κύκλο - σφαίρα, γίνεται κήπος λόφου και λίμνης (chisen-Kaiyu-Skiki), ο κήπος της Φωτιάς, με σύμβολο το τρίγωνο - πυραμίδα, γίνεται επίπεδος κήπος (Hiraniwa) ξηρού τοπίου (karesansui), ο κήπος του Αέρα, με σύμβολο το ημικύκλιο, τις καμπύλες, τη μίση σφαίρα, γίνεται κήπος λίμνης ύφους kanshoh και ο κήπος του Κενού, με σύμβολο την άμορφη και συνεχώς μεταβαλλόμενη σταγόνα, γίνεται κήπος Sο ύφους άτυπου. Ιδιαίτερη σημασία έχει δοθεί στο πέρασμα από το εσωτερικό του κάθε κτηρίου στο διαμορφωμένο δώμα, επηρεασμένη από τη σύγχρονη Ιαπωνική αρχιτεκτονική (Kenzo Tange, Tadao Ando, Toyo Ito, Shin Takamatsu, Shigeru Ban κλ.). Η απόληξη του κλιμακοστασίου έχει διαμορφωθεί κάθε φορά ως πύλη εισόδου στον παράδεισο.
Ελπίζω το ταξίδι για τον επισκέπτη να είναι ενδιαφέρον , παρακινώντας τον να συγκρίνει την ιαπωνική αισθητική με τη δική του ρευστή έννοια για το ωραίο. Η φύση είναι πλούσια, μοναδική, την έχουμε τόσο ανάγκη τελικά. Λησμονήσαμε πόσο αναζωογονητική είναι, πόση δύναμη μας δίνει. Απουσιάζει από το αστικό περιβάλλον, παρόλο που θα μπορούσε εύκολα να ενταχθεί σε αυτό. Μήπως πρέπει να αναθεωρήσουμε; Μήπως το να δημιουργήσουμε το δικό μας παράδεισο μέσα στις πόλεις δεν είναι χαμένη υπόθεση; Μήπως αυτό θα μας δώσει την ώθηση που χρειαζόμαστε για να ζήσουμε ουσιαστικότερα επανεκτιμώντας τη θέση μας στον κόσμο, για να δημιουργήσουμε ένα καλύτερο αύριο;
Διπλωματικές & Ερευνητικές Εργασίες - Το greekarchitects.gr, προτείνει μια θεματική ενότητα, στην οποία παρουσιάζονται πτυχιακές ή ερευνητικές εργασίες φοιτητών από σχολές πολυτεχνείων της Ελλάδας και του εξωτερικού. Οι ενδιαφερόμενοι /νες μπορούν να μας στείλουν την διπλωματική τους εργασία.