ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΕΣ
Συμμετοχές 2012
04 Νοέμβριος, 2013
Η πόλη μέσα στην Πόλη
Ο σύγχρονος επαναπροσδιορισμός της σχέσης Αγοράς - αστικού χώρου μέσω του σχεδιασμού αστικού πυκνωτή στην περιοχή του Νομισματοκοπείου.
Φοιτήτρια: Ζουρούδη Μαρία
Επιβλέπων Καθηγητής: Τζομπανάκης Αλέξιος
Πολυτεχνείο Κρήτης, Τμήμα Αρχιτεκτόνων Μηχανικών
Ημερομηνία Παρουσίασης: 7-12-2012
Η παρούσα διπλωματική εργασία αφορά στο σχεδιασμό ενός υπερτοπικού, πολυλειτουργικού πόλου. Η μελέτη εστιάζει στην ταυτόχρονη αναμέτρηση με τη μεγάλη κλίμακα (Bigness) της σύγχρονης πόλης, καθώς και με τις χωρικές ιδιότητες της συνεκτικής μεσογειακής πόλης, με απώτερο σκοπό τη συρραφή διαφορετικών αστικών συστημάτων. Στην κατεύθυνση αυτή, το εμπόριο μπορεί να παίξει ενοποιητικό ρόλο, συμβάλλοντας στον επαναπροσδιορισμό της σύγχρονης έννοιας της αγοράς και του δημόσιου χώρου.
Η παρούσα διπλωματική εργασία αφορά στο σχεδιασμό ενός υπερτοπικού, πολυλειτουργικού (εμπόριο, πολιτισμός, διοίκηση, κοινωνική κατοικία) πόλου. Η μελέτη εστιάζει στην ταυτόχρονη αναμέτρηση με τη μεγάλη κλίμακα (Bigness) της σύγχρονης πόλης, καθώς και με τις χωρικές ιδιότητες της συνεκτικής μεσογειακής πόλης, με απώτερο σκοπό τη συρραφή διαφορετικών αστικών συστημάτων. Στην κατεύθυνση αυτή, το εμπόριο μπορεί να παίξει ενοποιητικό ρόλο, συμβάλλοντας στον επαναπροσδιορισμό της σύγχρονης έννοιας της αγοράς και του δημόσιου χώρου.
Η περιοχή μελέτης αναγνωρίζεται ως πολεοδομικός και λειτουργικός κόμβος. Η γειτνίασή της με το σταθμό μετρό και μετεπιβίβασης λεωφορείων Νομισματοκοπείο, καθώς και με μια σειρά υπερτοπικών χρήσεων, της προσδίδει μια ιδιαίτερη δυναμική, που μπορεί να συμβάλει καθοριστικά στην επίτευξη των επιθυμητών συνδέσεων, αλλά και στη σταδιακή μετάβαση από την κλίμακα του αυτοκινήτου (λεωφόρος Μεσογείων) στην κλίμακα της γειτονιάς (οδός Σαρανταπόρου). Επιπλέον, πρόκληση συνιστά η συγκέντρωση και καθημερινή διέλευση από την περιοχή, διαφορετικών κοινωνικών ομάδων (κάτοικοι, τσιγγάνοι, επιβάτες ΜΜΜ, εργαζόμενοι στις διοικητικές υπηρεσίες).
Προτείνεται έτσι, σε επίπεδο masterplan, η δημιουργία ενός συστήματος πλατειών, που ορίζονται από γραμμικά στοιχεία «κτιρίων - τοπίων», το οποίο αλληλεπιδρά με ένα δεύτερο σύστημα κοινόχρηστων αξόνων - περασμάτων, που εξυπηρετούν στη σταδιακή μετάβαση από τις δημόσιες στις πιο ιδιωτικές προγραμματικές ενότητες.
Ο κτιριακός όγκος του εμπορικού κέντρου τοποθετείται κατά μήκος της λεωφόρου Μεσογείων, λειτουργώντας ως όριο αντιληπτό κατά την κίνηση του αυτοκινήτου. Επιλέγεται έτσι, να του αποδοθεί αναγνωρίσιμη μορφή, τόσο μέσω της κλίσης στο δώμα, όσο και μέσω του διακριτού συστήματος πλήρων (συσσωρευτές) και κενών (ρήγματα), τα οποία διακόπτουν τη δομική και λειτουργική συνέχεια του γραμμικού «τείχους» που δημιουργείται. Η νότια όψη λειτουργεί ως «πλάτη» του κτιρίου, συγκεντρώνοντας την τροφοδοσία και μέρος των αποθηκευτικών χώρων των καταστημάτων. Ανά διαστήματα μεσολαβούν ανοίγματα, που λειτουργούν ως βιτρίνες των καταστημάτων προς το δρόμο. Αντίθετα, η διάτρητη βόρεια όψη συνδιαλέγεται με τη βυθισμένη πλατεία, αποκαλύπτοντάς της την εσωτερική δομή του κτιρίου. Στο επίπεδο της πλατείας τοποθετείται η πολιτιστική στάθμη, η οποία διαφοροποιείται και μορφολογικά από το υπόλοιπο σώμα του κτιρίου. Δημιουργούνται έτσι, τρία επίπεδα δημόσιου χώρου, σε άμεση σχέση με τον αστικό πυκνωτή, το καθένα από τα οποία αποκτά ξεχωριστή ταυτότητα (επίπεδο δρόμου, βυθισμένη πλατεία, βατό δώμα κτιρίου).
Το εμπορικό κέντρο στοχεύει να αποτελέσει εναλλακτική λύση στην συνήθη πρακτική των εμπορικών κέντρων - «κουτιών».
Διπλωματικές & Ερευνητικές Εργασίες - Το greekarchitects.gr, προτείνει μια θεματική ενότητα, στην οποία παρουσιάζονται πτυχιακές ή ερευνητικές εργασίες φοιτητών από σχολές πολυτεχνείων της Ελλάδας και του εξωτερικού. Οι ενδιαφερόμενοι /νες μπορούν να μας στείλουν την διπλωματική τους εργασία.